Fråga om amning och tänder....
_0505 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Fråga om amning och tänder....

    Hej!!
    Brukar inte skriva här inne så ofta, men är ändå majmamma :). Min Jacob har redan fått två tänder nere.....fick dem när han precis fyllt fyra månader. Jag ammar och ger ersättning och har gjort så nästan sen han föddes. Jag vill verkligen fortsätta delamma, men vad sjutton gör man nu. Det känns som att sätta tutten i en rävsax. Rätt vad det är biter han ihop och liksom drar munnen från bröstet så det gör skitont. Jag vrålar till och han blir rädd och ledsen. Jag har alltid haft skralt med mjölk, men nu märker jag att det blivit mindre och mindre. Är detta slutet på amningen??? Jag ställer samma fråga på amningssnacket också.
    Karin
  2. 1
    Fråga om amning och tänder.... Hej!!
    Brukar inte skriva här inne så ofta, men är ändå majmamma :). Min Jacob har redan fått två tänder nere.....fick dem när han precis fyllt fyra månader. Jag ammar och ger ersättning och har gjort så nästan sen han föddes. Jag vill verkligen fortsätta delamma, men vad sjutton gör man nu. Det känns som att sätta tutten i en rävsax. Rätt vad det är biter han ihop och liksom drar munnen från bröstet så det gör skitont. Jag vrålar till och han blir rädd och ledsen. Jag har alltid haft skralt med mjölk, men nu märker jag att det blivit mindre och mindre. Är detta slutet på amningen??? Jag ställer samma fråga på amningssnacket också.
    Karin
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Välkommen hit :)

    Jag tror inte att man kan göra så mycket annat än att reagera så att de blir lite rädda, precis som du verkar ha gjort. Samtidigt snabbt ta dem ifrån bröstet så att de förstår konsekvensen. Sedan kan du amma igen efter en liten stund (jag brukar vänta ca.10 minuter) De flesta barn lär sig efter att ha blivit \"rädda\" några gånger att man inte får bitas.
  4. 2
    Välkommen hit :) Jag tror inte att man kan göra så mycket annat än att reagera så att de blir lite rädda, precis som du verkar ha gjort. Samtidigt snabbt ta dem ifrån bröstet så att de förstår konsekvensen. Sedan kan du amma igen efter en liten stund (jag brukar vänta ca.10 minuter) De flesta barn lär sig efter att ha blivit \"rädda\" några gånger att man inte får bitas.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    När min dotter...

    fick tänder och nöp till skaffade jag amningsnappar...det hjälpte mig under den period som hon behövde för att lära sig att inte bita sin mamma.
    Förstår att du vrålar och det gör du med all rätt, det gör ju skitont! Men kanske du skall försöka bara säga nej med bestämd röst och ta bort honom från tutten. Tillslut borde han förknippa bettet med att han inte får tutta. Då borde han lägga av. Jag bara tänker ett lugnt men bestämt nej är kanske bättre än att vråla eftersom han blir så rädd. Äsch vad svårt det är. Botvid har också fått tandsing men tack och lov är han hittills snäll med mina bröstvårtor, peppar, peppar.

    Kram & lycka till!
  6. 3
    När min dotter... fick tänder och nöp till skaffade jag amningsnappar...det hjälpte mig under den period som hon behövde för att lära sig att inte bita sin mamma.
    Förstår att du vrålar och det gör du med all rätt, det gör ju skitont! Men kanske du skall försöka bara säga nej med bestämd röst och ta bort honom från tutten. Tillslut borde han förknippa bettet med att han inte får tutta. Då borde han lägga av. Jag bara tänker ett lugnt men bestämt nej är kanske bättre än att vråla eftersom han blir så rädd. Äsch vad svårt det är. Botvid har också fått tandsing men tack och lov är han hittills snäll med mina bröstvårtor, peppar, peppar.

    Kram & lycka till!

Liknande trådar

  1. Amning och tänder
    By millimin in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 20:11
  2. amning + tänder??
    By j med 4 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 10:12
  3. Amning och tänder..*även på amning*
    By mamin in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:58
  4. Fråga om amning och tänder...
    By karre in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 15:09
  5. Amning och tänder
    By Maria m V-05 & H-07 in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 17:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar