Bostadsbolaget jag
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Lilla Jag
    #1

    Bostadsbolaget jag

    har verkar strula till det.
    Ska göra en historia kort:jag hade sept-04 en skuld till bostadsbolaget på nästan 15000kr.Gjorde upp en avbetalningsplan med dom och har betalat 1250kr varje månad+ den vanliga hyran.
    I okt,nov-04 strulade det till sig med a-kassan så bostadsbolaget skickade det vidare till KFM.Men det gick aldrig så långt att det blev avhysning eftersom jag skrapade i hop till hyran just då.
    Men när bostadsbolaget skickar krav via KFM så får man betala en extra avgift på 1000kr.
    Vid 3 tillfällen gick det så långt att KFM var inkopplad.Fick alltså betala 3000kr extra,men vid kontakt med KFM så sa dom att denna avgift gäller för 6månader.Ringde då bostadsbolaget och sa det och hon där skulle dra det på min skuld.Hon hade ingen aning om att dessa regler gäller.
    Idag har jag fortfarande en skuld på 7889kr.Hmm...detta stämmer ju ej.DÅ jag skött dessa betalningar varje månad under detta år.
    Ringt och sagt att jag vill se de kvitton på de betalningar jag gjort direkt ( alltså betalat på deras kontor har hänt vid 3tillfällen) men då svara tanten på bostadsbolaget att dessa kvitton finns inte kvar i deras system.
    Borde inte dom göra detta?
    Hur fasiken ska jag annars kunna bevisa att hyreskulden inte stämmer?

    Har stor lust att ringa och tala om att denna männsikan tar in avgifter som man igentligen inte får göra.Vem vet? hon kanske stoppar dessa avgifter i egen plånbok.Hur hade ni agerat? Känns också som att mina inbetalningar borde ju finnas i deras bokförning antingen om jag betalat via intenetbank eller genom besök hos dom?
  2. 1
    Bostadsbolaget jag har verkar strula till det.
    Ska göra en historia kort:jag hade sept-04 en skuld till bostadsbolaget på nästan 15000kr.Gjorde upp en avbetalningsplan med dom och har betalat 1250kr varje månad+ den vanliga hyran.
    I okt,nov-04 strulade det till sig med a-kassan så bostadsbolaget skickade det vidare till KFM.Men det gick aldrig så långt att det blev avhysning eftersom jag skrapade i hop till hyran just då.
    Men när bostadsbolaget skickar krav via KFM så får man betala en extra avgift på 1000kr.
    Vid 3 tillfällen gick det så långt att KFM var inkopplad.Fick alltså betala 3000kr extra,men vid kontakt med KFM så sa dom att denna avgift gäller för 6månader.Ringde då bostadsbolaget och sa det och hon där skulle dra det på min skuld.Hon hade ingen aning om att dessa regler gäller.
    Idag har jag fortfarande en skuld på 7889kr.Hmm...detta stämmer ju ej.DÅ jag skött dessa betalningar varje månad under detta år.
    Ringt och sagt att jag vill se de kvitton på de betalningar jag gjort direkt ( alltså betalat på deras kontor har hänt vid 3tillfällen) men då svara tanten på bostadsbolaget att dessa kvitton finns inte kvar i deras system.
    Borde inte dom göra detta?
    Hur fasiken ska jag annars kunna bevisa att hyreskulden inte stämmer?

    Har stor lust att ringa och tala om att denna männsikan tar in avgifter som man igentligen inte får göra.Vem vet? hon kanske stoppar dessa avgifter i egen plånbok.Hur hade ni agerat? Känns också som att mina inbetalningar borde ju finnas i deras bokförning antingen om jag betalat via intenetbank eller genom besök hos dom?
  3. Happylina
    #2

    OK

    jag kan i alla fall svara på en av dina frågor.

    Enligt bokföringslagen ska alla kvitton och andra bokföringshandlingar sparas i 10 år. Så självklart finns dessa kvar hos ditt bostadsbolag. Personen du pratat med har antingen ingen koll eller så ljuger hon för dig. Jag skulle utan tvekan ringa hennes chef och säga att du inte får någon service/hjälp med detta.
    Fick du inga kvitton när du betlade direkt till bostadsbolaget? Det ska man alltid få.
    Din internetbank kan ge dig kontoutdrag så att du kan kolla de betalningar du gjort via banken.
  4. 2
    OK jag kan i alla fall svara på en av dina frågor.

    Enligt bokföringslagen ska alla kvitton och andra bokföringshandlingar sparas i 10 år. Så självklart finns dessa kvar hos ditt bostadsbolag. Personen du pratat med har antingen ingen koll eller så ljuger hon för dig. Jag skulle utan tvekan ringa hennes chef och säga att du inte får någon service/hjälp med detta.
    Fick du inga kvitton när du betlade direkt till bostadsbolaget? Det ska man alltid få.
    Din internetbank kan ge dig kontoutdrag så att du kan kolla de betalningar du gjort via banken.
  5. Lilla Jag
    #3

    jättetack för ditt svar.

    ska till bostadsbolaget och betala nästa månads hyra på torsdag.
    Ska ringa till en annan på ekonomiavd och bara höra om det finns kvitto på mina inbetalnigar som jag gjort manuellt kvar i deras arkiv.För den tanten jag haft nu litar jag inte på till 100%.
    Har ringt banken idag och dom ska skicka ett kontoudrag i dag på alla pengarsom gått till hyresbolaget sen förra året.
  6. 3
    jättetack för ditt svar. ska till bostadsbolaget och betala nästa månads hyra på torsdag.
    Ska ringa till en annan på ekonomiavd och bara höra om det finns kvitto på mina inbetalnigar som jag gjort manuellt kvar i deras arkiv.För den tanten jag haft nu litar jag inte på till 100%.
    Har ringt banken idag och dom ska skicka ett kontoudrag i dag på alla pengarsom gått till hyresbolaget sen förra året.
  7. Lilla Jag
    #4

    kan tillägga att den som hade hand om

    mitt ärende sa att jag skulle inte prata med någon annan om detta med dessa KFM avgifterna som jag fått betala 3gånger.Utan det skulle hon ordna upp för mej..Låter lustigt eller?
  8. 4
    kan tillägga att den som hade hand om mitt ärende sa att jag skulle inte prata med någon annan om detta med dessa KFM avgifterna som jag fått betala 3gånger.Utan det skulle hon ordna upp för mej..Låter lustigt eller?
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    Låter misstänkt...

    ...likt möjlig förskingring från företaget...
  10. 5
    Låter misstänkt... ...likt möjlig förskingring från företaget...
  11. Lilla Jag
    #6

    mm..har också

    en känsla av detta.Förra året bad jag papper på vilka skulder jag hade och va jag betalat och då ursäkta sig kvinnan med att :men du!vi har 3000 hyresgäster vi kan inte hålla reda på alla,och det skulle bli SÅÅÅ mycket arbeta med att ta fram detta för mej.
  12. 6
    mm..har också en känsla av detta.Förra året bad jag papper på vilka skulder jag hade och va jag betalat och då ursäkta sig kvinnan med att :men du!vi har 3000 hyresgäster vi kan inte hålla reda på alla,och det skulle bli SÅÅÅ mycket arbeta med att ta fram detta för mej.
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7

    Varningsklockan ringer...

    Det är deras jobb att hålla reda på samtliga 3000 hyresgäster, annars skulle de inte kunna kräva in hyran ordentligt. Jag tycker att det lutar mot att kontakta nån högre upp och beskriva vad som hänt och din olustkänsla.

    Visst var det allmännyttan du bodde i? Om du har lust att berätta vilket företag det är (du kan messa mig om du vill) så skulle jag bli glad. Min far jobbar på ett av allmännyttans bolag och jag vill bara vara säker på att det inte är det han är vid.
  14. 7
    Varningsklockan ringer... Det är deras jobb att hålla reda på samtliga 3000 hyresgäster, annars skulle de inte kunna kräva in hyran ordentligt. Jag tycker att det lutar mot att kontakta nån högre upp och beskriva vad som hänt och din olustkänsla.

    Visst var det allmännyttan du bodde i? Om du har lust att berätta vilket företag det är (du kan messa mig om du vill) så skulle jag bli glad. Min far jobbar på ett av allmännyttans bolag och jag vill bara vara säker på att det inte är det han är vid.

Liknande trådar

  1. MaWe vad hette bostadsbolaget
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 09:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar