Vinterkläder - konstigt resonemang
Mammasnack
  1. Dunet
    #1

    Vinterkläder - konstigt resonemang

    Åhhh vad jag tycker att det är svårt med ytterkläder till barnen när det är sån här mellanperiod. På morgonen är det så kallt och på eftermiddag så svettas man.

    En del resonerar ju som så att om man tar på en varm jacka nu; vad ska man då ta till när det är riktigt kallt? Men hur fungerar det där? Man går ju in och tar av sig jackan emellan och lever i normal rumstemperatur. Kroppen kan ju inte komma ihåga att man hade den där jackan när det inte var så himla kallt. Förstår ni hur jag menar?

    På dagis säger fröknarna så, och jag förstår inte varför inte en varm jacka skulle fungera i december bara för att jag har på mig den i oktober.

    Vad säger ni?
  2. 1
    Vinterkläder - konstigt resonemang Åhhh vad jag tycker att det är svårt med ytterkläder till barnen när det är sån här mellanperiod. På morgonen är det så kallt och på eftermiddag så svettas man.

    En del resonerar ju som så att om man tar på en varm jacka nu; vad ska man då ta till när det är riktigt kallt? Men hur fungerar det där? Man går ju in och tar av sig jackan emellan och lever i normal rumstemperatur. Kroppen kan ju inte komma ihåga att man hade den där jackan när det inte var så himla kallt. Förstår ni hur jag menar?

    På dagis säger fröknarna så, och jag förstår inte varför inte en varm jacka skulle fungera i december bara för att jag har på mig den i oktober.

    Vad säger ni?
  3. Grenich
    #2

    Det är gammal kunskap

    Man ska frysa in vintern och svettas in sommaren. Gamla knep som gör att man slipper bli förkyld också.
  4. 2
    Det är gammal kunskap Man ska frysa in vintern och svettas in sommaren. Gamla knep som gör att man slipper bli förkyld också.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Så...

    gör vi oxå! :)
  6. 3
    Så... gör vi oxå! :)
  7. Konservativ ;)
    #4

    Lager på lager?

    Klart man inte behöver klä sig tunt nu bara för att det kommer bli ännu kallare. Men varför skulle man behöva ta fram \"dunjackan\"?

    Finns ju ingen idé att svettas på eftermiddagen. Har man då inget tunnare än \"dunjackan\" att ta på sig blir det gärna bara tröja för barnet. Då måste det väl ändå vara bättre att klä sig varmt på förmiddagen och ha ett svalare alternativ till eftermiddagen?

    Dessutom fungerar åtminstånde halva av det gamla talesättet jättebra, ser man till att behålla kläderna på på våren slipper man förkylningar. Så vad vi upplever och vad som fysiskt händer kanske ändå inte är samma sak?
  8. 4
    Lager på lager? Klart man inte behöver klä sig tunt nu bara för att det kommer bli ännu kallare. Men varför skulle man behöva ta fram \"dunjackan\"?

    Finns ju ingen idé att svettas på eftermiddagen. Har man då inget tunnare än \"dunjackan\" att ta på sig blir det gärna bara tröja för barnet. Då måste det väl ändå vara bättre att klä sig varmt på förmiddagen och ha ett svalare alternativ till eftermiddagen?

    Dessutom fungerar åtminstånde halva av det gamla talesättet jättebra, ser man till att behålla kläderna på på våren slipper man förkylningar. Så vad vi upplever och vad som fysiskt händer kanske ändå inte är samma sak?
  9. jenpet
    #5

    Ja..

    .. jag har också svårt för det resomenanget. I förrgår kväll t ex hade jag vinterjackan på sonen när vi gick hem, det var kallt och ruggigt. Vad har jag då på vintern när det är ännu kallare? Eeeeh, jo samma jacka fast med mer under!
  10. 5
    Ja.. .. jag har också svårt för det resomenanget. I förrgår kväll t ex hade jag vinterjackan på sonen när vi gick hem, det var kallt och ruggigt. Vad har jag då på vintern när det är ännu kallare? Eeeeh, jo samma jacka fast med mer under!
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6

    jag tycker det där är bara dumt.

    Det är helt klart så att olika människor är olika frusna/varma av sig. Bäst att var och en klär sig så som känns lagom. Jag drar på mig mössa, vantar och halsduk redan, medan min man fortfarande går utan jacka.
    Jag hatar att frysa, och skulle aldrig köpa idén om att \"frysa in hösten\". Barnen kan ta vinterjackan i väskan på em, och gå hem i bara fleecetröjan om det är varmt, tycker jag.
  12. 6
    jag tycker det där är bara dumt. Det är helt klart så att olika människor är olika frusna/varma av sig. Bäst att var och en klär sig så som känns lagom. Jag drar på mig mössa, vantar och halsduk redan, medan min man fortfarande går utan jacka.
    Jag hatar att frysa, och skulle aldrig köpa idén om att \"frysa in hösten\". Barnen kan ta vinterjackan i väskan på em, och gå hem i bara fleecetröjan om det är varmt, tycker jag.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Och samma här

    De har iofs bra höstjackor men typ tackjacka/overall kommer inte på förren i november.... Sent i november och då bor vi i norra delen av landet....
  14. 7
    Och samma här De har iofs bra höstjackor men typ tackjacka/overall kommer inte på förren i november.... Sent i november och då bor vi i norra delen av landet....
  15. Anonym
    #8

    Man blir inte förkyld för att man klär av sig

    på våren.... och blir kall, det är bacillerna man blir sjuk av!!!
  16. 8
    Man blir inte förkyld för att man klär av sig på våren.... och blir kall, det är bacillerna man blir sjuk av!!!
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9

    Fleecetröja och täckväst

    ...brukar Knutte ha. Perfekt på morgonen då det är kallt. Och sen västen i ryggan och bara fleecetröjan på när solen kommit fram. Han trivs inte varken med att frysa eller att svettas så det blir lager på lager och skala av när det blir varmare.
  18. 9
    Fleecetröja och täckväst ...brukar Knutte ha. Perfekt på morgonen då det är kallt. Och sen västen i ryggan och bara fleecetröjan på när solen kommit fram. Han trivs inte varken med att frysa eller att svettas så det blir lager på lager och skala av när det blir varmare.
  19. Helén
    #10

    De får ha olika kläder vartefter dan går.

    På morgonen ifall det är svinkallt, som det varit nu, så sätter jag på dom kläder som passar för det. Sedan tar jag med andra kläder också så dagispersonalen kan sätta på vad som passar efter temperaturen vid varje tillfälle som de går ut. Svårare än så behöver det ju inte vara.
    Jag skulle precis som Sisla inte heller köpa att frysa in vintern. Jag är själv jättefrusen av mig, och tycker det är självklart att ta på mig så man slipper fryser, vilket jag varierar under dan, på morgonen vinterjacka och vantar, på eftermiddan sommar eller vår/höst jacka och inga vantar. Och inför vintern blir det ju bara att helt övergå till vinterjackan med vantar, ev mössa, ibland täckbyxor, extratröjor etc.
    Och om man inte själv vill gå och frysa, utan klär sig efter väderlek, varför skulle man då låta barnen göra det ?
  20. 10
    De får ha olika kläder vartefter dan går. På morgonen ifall det är svinkallt, som det varit nu, så sätter jag på dom kläder som passar för det. Sedan tar jag med andra kläder också så dagispersonalen kan sätta på vad som passar efter temperaturen vid varje tillfälle som de går ut. Svårare än så behöver det ju inte vara.
    Jag skulle precis som Sisla inte heller köpa att frysa in vintern. Jag är själv jättefrusen av mig, och tycker det är självklart att ta på mig så man slipper fryser, vilket jag varierar under dan, på morgonen vinterjacka och vantar, på eftermiddan sommar eller vår/höst jacka och inga vantar. Och inför vintern blir det ju bara att helt övergå till vinterjackan med vantar, ev mössa, ibland täckbyxor, extratröjor etc.
    Och om man inte själv vill gå och frysa, utan klär sig efter väderlek, varför skulle man då låta barnen göra det ?
  21. Vingla
    #11

    Fast vad...

    har tjockleken på kläder med förkylningar att göra? Jag själv kör nog med lager på lager så att de har fleecetröja under jackan till dagis och skola och bara jackan när de är ute på dagen. Lilla sonen är dock dunderförkyld, trots \"bra\" kläder :-)
  22. 11
    Fast vad... har tjockleken på kläder med förkylningar att göra? Jag själv kör nog med lager på lager så att de har fleecetröja under jackan till dagis och skola och bara jackan när de är ute på dagen. Lilla sonen är dock dunderförkyld, trots \"bra\" kläder :-)
  23. Omnia
    #12

    teori och praktik

    Sex orsakar inte syfilis, men man kan bli smittad av syfilis när man har sex.

    Kyla orsakar inte förkylning, men _viruset_ som orsakar förkylningen trivs bättre när man är kall.


  24. 12
    teori och praktik Sex orsakar inte syfilis, men man kan bli smittad av syfilis när man har sex.

    Kyla orsakar inte förkylning, men _viruset_ som orsakar förkylningen trivs bättre när man är kall.


Liknande trådar

  1. Lyssnade på ett resonemang ang SD
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 09:08
  2. Resonemang vid middagsbordet
    By Vänamön in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 13:07
  3. En 4 årings resonemang
    By Akleja in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 14:22
  4. Konstigt resonemang
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 21:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar