Allergisk mot vetemjöl samma som gluten?
Astma & allergi - barn
  1. karinxxx
    #1

    Allergisk mot vetemjöl samma som gluten?

    Finns det någon dietist eller annan person som vet?

    RUST-testet gav utslag för vetemjöl. Betyder det att barnet är allergiskt mot gluten? Är det allergi mot vetemjöl och gluten samma sak?
  2. 1
    Allergisk mot vetemjöl samma som gluten? Finns det någon dietist eller annan person som vet?

    RUST-testet gav utslag för vetemjöl. Betyder det att barnet är allergiskt mot gluten? Är det allergi mot vetemjöl och gluten samma sak?
  3. Medlem sedan
    Aug 2004
    #2

    Gluten

    finns i vetemjöl. Men även i andra sädesslag så nej; vetemjöl och gluten är inte _samma sak_. Men det är mest gluten i vete om jag förstått saken rätt.
  4. 2
    Gluten finns i vetemjöl. Men även i andra sädesslag så nej; vetemjöl och gluten är inte _samma sak_. Men det är mest gluten i vete om jag förstått saken rätt.
  5. knas
    #3

    Tror inte det


    Gluten är ingen allergi utan intolerans.Men det finns veteallergi.
    Detta med intolerans och allergi handlar om antikroppar bla.
    antagligen handlar det om veteallergi i ert fall och då bör övriga sädesslag gå bra men du måste prata med dietist. Jag är ingen expert. DU kanske kan hitta någon info på www. celiaki, jag vet att de skrivit om veteallergi
  6. 3
    Tror inte det
    Gluten är ingen allergi utan intolerans.Men det finns veteallergi.
    Detta med intolerans och allergi handlar om antikroppar bla.
    antagligen handlar det om veteallergi i ert fall och då bör övriga sädesslag gå bra men du måste prata med dietist. Jag är ingen expert. DU kanske kan hitta någon info på www. celiaki, jag vet att de skrivit om veteallergi
  7. Karin
    #4

    Nej

    Att vara ellergisk mot vetemjöl är inte samma som att vara glutenintolerant rent medicinskt. I praktiken innebär kostomställningen ungefär samma sak efersom det inte direkt finns vetproteinfria livsmedel så är det de glutenfria man får köpa. Gå med i celiakiförbundet och lär dig mer om båda sorter.
  8. 4
    Nej Att vara ellergisk mot vetemjöl är inte samma som att vara glutenintolerant rent medicinskt. I praktiken innebär kostomställningen ungefär samma sak efersom det inte direkt finns vetproteinfria livsmedel så är det de glutenfria man får köpa. Gå med i celiakiförbundet och lär dig mer om båda sorter.
  9. karinxxx
    #5

    Tack för era svar! imt

    .
  10. 5
    Tack för era svar! imt .

Liknande trådar

  1. Samma personer säger samma saker
    By Adato in forum Ordet är fritt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 14:25
  2. Vetemjöl special...
    By Mibell in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 14:41
  3. 1 msk vetemjöl?
    By Karin m I&O in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 18:23
  4. sot och vetemjöl
    By asolo in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 16:17
  5. Vetemjöl..
    By fializ in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 10:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar