Hur många ord kan era barn nu?
_0407 Julibarn
  1. Charlotte med sessorna
    #1

    Hur många ord kan era barn nu?

    Alla barn är olika men det är kul att jämföra!

    Mini säger inte så mycket än, mest: \"Titta, dä, mamma, pappa, akka (anka), farmors namn, aaa (ja).
    Hon både nickar och skakar på huvudet. Hon börjar bli STOR! :0)
  2. 1
    Hur många ord kan era barn nu? Alla barn är olika men det är kul att jämföra!

    Mini säger inte så mycket än, mest: \"Titta, dä, mamma, pappa, akka (anka), farmors namn, aaa (ja).
    Hon både nickar och skakar på huvudet. Hon börjar bli STOR! :0)
  3. Medlem sedan
    Oct 2004
    #2

    Inte så mycket...

    Tindra är väldigt mycket före andra barn motoriskt (enligt bvc) så de tror att det där med pratet kan bli lite efter ett tag. De ord hon kan är:
    mamma
    Pappa
    dä (där)
    Titta
    fafa (farfar, och detta ord vill hon endast viska)
    hej
    offe (hund)
    ikea
    va
    aj

    hon kan bygga ihop titta+dä om hon pekar på saker och nickar och skakar på huvudet ibland.
    Fast mest är det bara en massa babbel som ingen begriper sig på...massa roliga ljud och stavelser...
  4. 2
    Inte så mycket... Tindra är väldigt mycket före andra barn motoriskt (enligt bvc) så de tror att det där med pratet kan bli lite efter ett tag. De ord hon kan är:
    mamma
    Pappa
    dä (där)
    Titta
    fafa (farfar, och detta ord vill hon endast viska)
    hej
    offe (hund)
    ikea
    va
    aj

    hon kan bygga ihop titta+dä om hon pekar på saker och nickar och skakar på huvudet ibland.
    Fast mest är det bara en massa babbel som ingen begriper sig på...massa roliga ljud och stavelser...
  5. Charlotte med sessorna
    #3

    Fast jag skulle inte vilja säga att

    Tindra ligger_efter_med talet! Hon pratar ju precis som en vanlig unge i hennes ålder. Förresten så kan hon ju fler ord än Mini och hon utvecklas heeeelt normalt. :0)
  6. 3
    Fast jag skulle inte vilja säga att Tindra ligger_efter_med talet! Hon pratar ju precis som en vanlig unge i hennes ålder. Förresten så kan hon ju fler ord än Mini och hon utvecklas heeeelt normalt. :0)
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Victor och jag...

    ..konstaterade igår att Leon snart kan fler ord än vad vi kan *l*
    Han säger bl.a.
    Mamma
    Pappa
    Törstig (tötig)
    Äpple
    Kex (tks)
    Bajs
    Blöja
    Hej
    Hej då
    Bada
    pippi
    apa (kallar alla andra djur han kan vid deras läten)
    trappa (appa)
    lampa
    Hallå
    titta
    där
    napp
    gunga
    strumpa (umpa)
    farfar
    upp (vill komma upp/ned)
    ja (a)
    aja baja
    Leon (eon)
    Ååå mkt mer som jag inte kommer på! Den här killen snackar mest hela tiden.. Hm, undrar vad han fått det ifrån?? *l*
  8. 4
    Victor och jag... ..konstaterade igår att Leon snart kan fler ord än vad vi kan *l*
    Han säger bl.a.
    Mamma
    Pappa
    Törstig (tötig)
    Äpple
    Kex (tks)
    Bajs
    Blöja
    Hej
    Hej då
    Bada
    pippi
    apa (kallar alla andra djur han kan vid deras läten)
    trappa (appa)
    lampa
    Hallå
    titta
    där
    napp
    gunga
    strumpa (umpa)
    farfar
    upp (vill komma upp/ned)
    ja (a)
    aja baja
    Leon (eon)
    Ååå mkt mer som jag inte kommer på! Den här killen snackar mest hela tiden.. Hm, undrar vad han fått det ifrån?? *l*
  9. Charlotte med sessorna
    #5

    Vad duktig han är!

    Det är så kul nu när man börjar förstå dem! :0)
  10. 5
    Vad duktig han är! Det är så kul nu när man börjar förstå dem! :0)
  11. Charlotte med sessorna
    #6

    Glömde några ord:

    kaka, aj aj, pappä (nappen).
  12. 6
    Glömde några ord: kaka, aj aj, pappä (nappen).
  13. Medlem sedan
    Oct 2004
    #7

    Jag

    har ju inte direkt något att jämföra med eftersom detta är mitt första barn, så man tror ju på det bvc säger... Fast å andra sidan så tycker jag inte att bvc här är särskilt kunniga så som du säger så är säkert Tindras tal-utveckling helt normal...
    Kram!
  14. 7
    Jag har ju inte direkt något att jämföra med eftersom detta är mitt första barn, så man tror ju på det bvc säger... Fast å andra sidan så tycker jag inte att bvc här är särskilt kunniga så som du säger så är säkert Tindras tal-utveckling helt normal...
    Kram!
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Miranda kan inte så många ord,

    men ändå snackar hon mest hela tiden. Hon låter ofta som en liten, liten japan... (förstår ni hur jag menar), smackar med läpparna och hittar på andra ljud. Följande ord kan dock urskiljas: mamma, pappa, mer (frekvent använt - hon är en matglad dam), tack, gott gott gott (matglad som sagt), Nanne (Miranda). Sen pekar hon på lampan, vinkar och gör annat som små 1-åringar brukar....
  16. 8
    Miranda kan inte så många ord, men ändå snackar hon mest hela tiden. Hon låter ofta som en liten, liten japan... (förstår ni hur jag menar), smackar med läpparna och hittar på andra ljud. Följande ord kan dock urskiljas: mamma, pappa, mer (frekvent använt - hon är en matglad dam), tack, gott gott gott (matglad som sagt), Nanne (Miranda). Sen pekar hon på lampan, vinkar och gör annat som små 1-åringar brukar....
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    inte så mycket

    mamma
    pappa
    titta
    där
    bottja (betyder lår på grekiska)

    inte så mycket med andra ord, Matilda var jättetidig att prata, Elsa extremt jättesen och Jonatan blir nog något mitt i mellan tror jag.
  18. 9
    inte så mycket mamma
    pappa
    titta
    där
    bottja (betyder lår på grekiska)

    inte så mycket med andra ord, Matilda var jättetidig att prata, Elsa extremt jättesen och Jonatan blir nog något mitt i mellan tror jag.
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10

    Emil säger...

    Mamma
    Pappa
    oscar (gokaj)
    Lampa
    Aj aj
    Gunga
    Titta
    Gott
    Macka
    Klocka
    Napp (app)
    Fiskar
    Anka (kacka)
    Ä dä
    Strumpa (bumpa)
    Kom
    Den (med väligt bestämd röst och pekar på någe han vill ha)
    Skor
    Kläder (käd)
    Näsa
    Varm (aaam)
    Stänga
    Öppna

    Nu kommer jag inte på mer, men han säger nog mer än det jag skrivit. Han försöker härma precis allt vi säger. Han har nog tagit pratet före att gå, för det gör han inte än, men det är på G iallafall, men han är en liten fegis o sätter sig ner när man släpper

  20. 10
    Emil säger... Mamma
    Pappa
    oscar (gokaj)
    Lampa
    Aj aj
    Gunga
    Titta
    Gott
    Macka
    Klocka
    Napp (app)
    Fiskar
    Anka (kacka)
    Ä dä
    Strumpa (bumpa)
    Kom
    Den (med väligt bestämd röst och pekar på någe han vill ha)
    Skor
    Kläder (käd)
    Näsa
    Varm (aaam)
    Stänga
    Öppna

    Nu kommer jag inte på mer, men han säger nog mer än det jag skrivit. Han försöker härma precis allt vi säger. Han har nog tagit pratet före att gå, för det gör han inte än, men det är på G iallafall, men han är en liten fegis o sätter sig ner när man släpper

  21. Charlotte med sessorna
    #11

    *s*

    \"Som en liten Japan....\"

    Jag förstår hur du menar och det är mycket sådant här också. Vad kul att Miranda säger sitt eget namn! Mini säger bara farmors namn än så länge.
  22. 11
    *s* \"Som en liten Japan....\"

    Jag förstår hur du menar och det är mycket sådant här också. Vad kul att Miranda säger sitt eget namn! Mini säger bara farmors namn än så länge.
  23. Charlotte med sessorna
    #12

    Redan 2-språkig? :0)

    Minis storasyster var också väldigt tidig med pratet men Mini verkar ta det lugnt på den fronten. Hon har istället skaffat sig en attityd som heter duga! :0)
  24. 12
    Redan 2-språkig? :0) Minis storasyster var också väldigt tidig med pratet men Mini verkar ta det lugnt på den fronten. Hon har istället skaffat sig en attityd som heter duga! :0)
  25. Charlotte med sessorna
    #13

    Oj, vad duktig han är!

    Vad mysigt att han kan säga sin brors namn! Det måste ju värma i mammahjärtat! :0)
  26. 13
    Oj, vad duktig han är! Vad mysigt att han kan säga sin brors namn! Det måste ju värma i mammahjärtat! :0)
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14

    Ja det ....

    är gulligt, ofta så sitter han i oscars rum o ropar på oscar
  28. 14
    Ja det .... är gulligt, ofta så sitter han i oscars rum o ropar på oscar
  29. Charlotte med sessorna
    #15

    Gullunge! *imt*

    imt skrev jag ju.. ;0)
  30. 15
    Gullunge! *imt* imt skrev jag ju.. ;0)
  31. Medlem sedan
    Jan 2000
    #16

    Började räkna

    ... men slutade när jag kom till 40 ord. Så det är minst 50 i alla fall. Hon är en riktig härmapa och försöker hela tiden säga det vi säger. :-)
  32. 16
    Började räkna ... men slutade när jag kom till 40 ord. Så det är minst 50 i alla fall. Hon är en riktig härmapa och försöker hela tiden säga det vi säger. :-)
  33. Charlotte med sessorna
    #17

    Duktig tjej!

    Det är så kul när de lär sig nya grejer!
  34. 17
    Duktig tjej! Det är så kul när de lär sig nya grejer!
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    #18

    Hände förresten nåt extra kul nu

    Hon sitter på golvet här och leker och plötsligt hör jag: \"Bä, bä\" följt av någon osammanhängande röra. Sen kommer \"ja, ja käj baan.. mummel mummel... full\"

    *torkar en tår*

    Hennes storasyster var väldigt snabb med att just börja sjunga. Ska bli intressant att se om det blir samma med denna lillgumma.
  36. 18
    Hände förresten nåt extra kul nu Hon sitter på golvet här och leker och plötsligt hör jag: \"Bä, bä\" följt av någon osammanhängande röra. Sen kommer \"ja, ja käj baan.. mummel mummel... full\"

    *torkar en tår*

    Hennes storasyster var väldigt snabb med att just börja sjunga. Ska bli intressant att se om det blir samma med denna lillgumma.
  37. Charlotte med sessorna
    #19

    Åh!!

    Gud, vad gulligt! *torkar en tår här med* :0)
  38. 19
    Åh!! Gud, vad gulligt! *torkar en tår här med* :0)
  39. Myran
    #20

    han tecknar:

    Natt
    Lampa
    Boll
    Hund

    Han pratar inget. Jollrar mycket tror inte att han hör tal så ofta korrekt.
  40. 20
    han tecknar: Natt
    Lampa
    Boll
    Hund

    Han pratar inget. Jollrar mycket tror inte att han hör tal så ofta korrekt.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. många barn
    By peao in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 13:35
  2. många barn
    By Janna! in forum Många barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 20:56
  3. Inga barn-många barn
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 10:31
  4. hur många barn..
    By marianne4 in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 11:56
  5. Jag har för många barn!
    By Anna in forum Många barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 20:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar