Vad gör ni med
Barn som yrke
  1. Anonym idag
    #1

    Vad gör ni med

    barn som kommer till dagis utan mössa, strumpor och tom skor!??

    Vi har ett syskonpar, två bröder 1 och 4 år, som alltid är dåligt klädda. Föräldrarna är \"alldeles vanliga\" (svårt att hitta rätt ord, hoppas ni förstår mig rätt, men jag menar att de är ordentliga, trevliga, inga sociala problem osv), men är inte så noga med kläder.

    Idag hade ingen av pojkarna strumpor. Ingen hade mössa. Båda hade tunn jacka. Storebror bara t-shirt, inget långärmat att ta på.

    Idag har det varit 8-10 grader varmt och blåsigt här. VAD gör man? Känns det okej att ta på en liten 1-åring skor utan strumpor? Nä! Men hemma går de runt så, därför tycker inte föräldrarna att det är konstigt. Förra veckan kom lillebror barfota utan skor till dagis en dag. \"Äsch, han har aldrig skor hemma, han trivs bäst så. Det blir väl varmare ute sen...\"

    Hur tycker ni man ska göra? Barnen verkar ju inte lida av det. Ska man göra som de brukar göra hemma, dvs gå ut utan strumpor, jacka, mössa och tom skor, eller klä på dem med \"dagiskläder\" så de är vettigt klädda (enligt oss personal)?
  2. 1
    Vad gör ni med barn som kommer till dagis utan mössa, strumpor och tom skor!??

    Vi har ett syskonpar, två bröder 1 och 4 år, som alltid är dåligt klädda. Föräldrarna är \"alldeles vanliga\" (svårt att hitta rätt ord, hoppas ni förstår mig rätt, men jag menar att de är ordentliga, trevliga, inga sociala problem osv), men är inte så noga med kläder.

    Idag hade ingen av pojkarna strumpor. Ingen hade mössa. Båda hade tunn jacka. Storebror bara t-shirt, inget långärmat att ta på.

    Idag har det varit 8-10 grader varmt och blåsigt här. VAD gör man? Känns det okej att ta på en liten 1-åring skor utan strumpor? Nä! Men hemma går de runt så, därför tycker inte föräldrarna att det är konstigt. Förra veckan kom lillebror barfota utan skor till dagis en dag. \"Äsch, han har aldrig skor hemma, han trivs bäst så. Det blir väl varmare ute sen...\"

    Hur tycker ni man ska göra? Barnen verkar ju inte lida av det. Ska man göra som de brukar göra hemma, dvs gå ut utan strumpor, jacka, mössa och tom skor, eller klä på dem med \"dagiskläder\" så de är vettigt klädda (enligt oss personal)?
  3. Anonym idag
    #2

    Tillägg...

    Vi har givetvis pratat med dem. Sagt att vi tycker att de behöver strumpor i skorna, mössa om det är kallt, och skor förstås. Men det hjälper inte. De verkar mest tycka vi är larviga och att vi vill klä på dem onödigt mycket.
    Hoppas nån har ett bra tips/lösning!
  4. 2
    Tillägg... Vi har givetvis pratat med dem. Sagt att vi tycker att de behöver strumpor i skorna, mössa om det är kallt, och skor förstås. Men det hjälper inte. De verkar mest tycka vi är larviga och att vi vill klä på dem onödigt mycket.
    Hoppas nån har ett bra tips/lösning!
  5. Anonym nu
    #3

    Det där låter som min exman!

    Jobbar inte på dagis, så jag kan inte svara på din fråga. Men ville bara säga att mina barns pappa är precis så där. Han bryr sig verkligen om våra barn och är en gullig och engagerad pappa på många sätt.

    Men just detta att han inte kan hålla ordning på kläder - barnen är ofta klädda i för tunna, smutsiga och trasiga kläder under hans veckor. Har tänkt att det kanske är något typiskt manligt att inte kunna sköta kläder och textilier. Men att döma av ditt inlägg verkar mamman i \"din\" familj vara likadan..?!
  6. 3
    Det där låter som min exman! Jobbar inte på dagis, så jag kan inte svara på din fråga. Men ville bara säga att mina barns pappa är precis så där. Han bryr sig verkligen om våra barn och är en gullig och engagerad pappa på många sätt.

    Men just detta att han inte kan hålla ordning på kläder - barnen är ofta klädda i för tunna, smutsiga och trasiga kläder under hans veckor. Har tänkt att det kanske är något typiskt manligt att inte kunna sköta kläder och textilier. Men att döma av ditt inlägg verkar mamman i \"din\" familj vara likadan..?!
  7. PZ
    #4

    De verkar ju tycka

    att det är så deras barn ska gå klädda. Klä på barnen det de haft med sig!
    Grrr...när jag tänker på alla gånger man virat \"lånad\" halsduk runt sonens hals under dagistiden...
    Han avskyr grejor runt halsen och kan som femtonåring få rysningar av hur han tvingades klä på halsduk för att få komma ut.
  8. 4
    De verkar ju tycka att det är så deras barn ska gå klädda. Klä på barnen det de haft med sig!
    Grrr...när jag tänker på alla gånger man virat \"lånad\" halsduk runt sonens hals under dagistiden...
    Han avskyr grejor runt halsen och kan som femtonåring få rysningar av hur han tvingades klä på halsduk för att få komma ut.
  9. Gretah
    #5

    Barnen ska vara ordentligt klädda

    för att kunna delta ordentligt i det som ni gör om dagarna. Spelar ingen roll om föräldrarna tycker ni är larviga - egentligen. Det SKA finnas ombyten och självklart har man väl strumpor i skorna den här årstiden! Ni får nog prata med dem igen och säga att så här ÄR det. Ni kanske har nån föreståndare som kan prata med dem också. Kalla dem till ett personligt möte och förklara varför det är så viktigt.
  10. 5
    Barnen ska vara ordentligt klädda för att kunna delta ordentligt i det som ni gör om dagarna. Spelar ingen roll om föräldrarna tycker ni är larviga - egentligen. Det SKA finnas ombyten och självklart har man väl strumpor i skorna den här årstiden! Ni får nog prata med dem igen och säga att så här ÄR det. Ni kanske har nån föreståndare som kan prata med dem också. Kalla dem till ett personligt möte och förklara varför det är så viktigt.
  11. Nilla
    #6

    Jag hade

    fixat ett enskilt möte kanske till och med tillsammans med föreståndaren
  12. 6
    Jag hade fixat ett enskilt möte kanske till och med tillsammans med föreståndaren
  13. MaNo
    #7

    Fryser barnen?

    I så fall är det väl där ni behöver ta en diskussion med föräldrarna.

    Om barnen inte fryser - leker och ser ut att må bra så är det ju inget problem.

    Jag har inte börjat med strumpor än. Går alltid barfota i skorna. Min dotter är likadan, men inte sonen och minsta dottern. De är mycket mer frusna av sig.
  14. 7
    Fryser barnen? I så fall är det väl där ni behöver ta en diskussion med föräldrarna.

    Om barnen inte fryser - leker och ser ut att må bra så är det ju inget problem.

    Jag har inte börjat med strumpor än. Går alltid barfota i skorna. Min dotter är likadan, men inte sonen och minsta dottern. De är mycket mer frusna av sig.
  15. Anonym idag
    #8

    Tack för era svar!

    Nä, barnen verkar inte frysa - än. Och inte verkar de få ont i fötterna heller, men för mig är det obegripligt hur man kan stoppa ner en 1-årings små bara fötter i skor eller stövlar utan strumpor i höstblåsten.

    Så länge barnen inte verkar fara illa får vi kanske \"stå ut\" med föräldrarnas klädval. När det blir kallare och barnen fryser hoppas jag de lyssnar på oss. Men det känns ju också fel att klä på dem \"dagiskläder\" när man vet att de inte har ont om kläder, som att köra över föräldrarnas beslut, liksom...ja - knepigt, det där. Men tack för att ni svarade!
  16. 8
    Tack för era svar! Nä, barnen verkar inte frysa - än. Och inte verkar de få ont i fötterna heller, men för mig är det obegripligt hur man kan stoppa ner en 1-årings små bara fötter i skor eller stövlar utan strumpor i höstblåsten.

    Så länge barnen inte verkar fara illa får vi kanske \"stå ut\" med föräldrarnas klädval. När det blir kallare och barnen fryser hoppas jag de lyssnar på oss. Men det känns ju också fel att klä på dem \"dagiskläder\" när man vet att de inte har ont om kläder, som att köra över föräldrarnas beslut, liksom...ja - knepigt, det där. Men tack för att ni svarade!
  17. Låt dem frysa sig blå.
    #9

    Man man får väl dämpa empatin...

    ....och skita i att ungarna inte har ordentliga kläder om det är så som du säger.
    Fast det låter ju helt sjukt på de flesta sätt och vis. Jag skulle ju vara tacksam över att personalen bryr sig om att klä på mitt barn ordentligt om jag själv missbedömt vädret.
  18. 9
    Man man får väl dämpa empatin... ....och skita i att ungarna inte har ordentliga kläder om det är så som du säger.
    Fast det låter ju helt sjukt på de flesta sätt och vis. Jag skulle ju vara tacksam över att personalen bryr sig om att klä på mitt barn ordentligt om jag själv missbedömt vädret.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar