i morse
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    i morse

    när jag följde sonen till skolan, fick jag se två av min dotters skolkamrater (inga kompisar direkt) stå och prata med kvarterets oförargliga folköls-gubbe. han sa \"har ni pengar då?\" och dom sa \"ja\" och sen gick han in på pressbyrån.
    då tänker jag genast att han köpte cigg (vad annars?) och att tjejerna måste vara hur klumpiga som helst som står där vid 8-tiden på morgonen, halva skolan går ju den vägen.
    dom såg mig, och såg att jag såg dom.
    men jag kanske inte ska bry mig om det mera?
    eller?
  2. 1
    i morse när jag följde sonen till skolan, fick jag se två av min dotters skolkamrater (inga kompisar direkt) stå och prata med kvarterets oförargliga folköls-gubbe. han sa \"har ni pengar då?\" och dom sa \"ja\" och sen gick han in på pressbyrån.
    då tänker jag genast att han köpte cigg (vad annars?) och att tjejerna måste vara hur klumpiga som helst som står där vid 8-tiden på morgonen, halva skolan går ju den vägen.
    dom såg mig, och såg att jag såg dom.
    men jag kanske inte ska bry mig om det mera?
    eller?
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2

    men visst..

    bryr man sig eller?? hur gamla?? nästa gång är det kanske öl han köper!!
    Visst är det svårt att veta HUR mna ska reagera...eller VAD man ska säga.
    knivigt............:-(
  4. 2
    men visst.. bryr man sig eller?? hur gamla?? nästa gång är det kanske öl han köper!!
    Visst är det svårt att veta HUR mna ska reagera...eller VAD man ska säga.
    knivigt............:-(
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    13 och 14 år

    och nu säger dottern att dom sagt till henne att jag såg dom.
    och att deras föräldrar vet om att de röker, och har sagt ok till det (tror jag vad jag vill om, men, men...) och att eftersom jag är en sån toppenmamma, så kommer jag inte att säga det till nån. säger dottern alltså.
    ja, jag vet inte hur jag ska göra eller om jag alls ska göra nåt...
  6. 3
    13 och 14 år och nu säger dottern att dom sagt till henne att jag såg dom.
    och att deras föräldrar vet om att de röker, och har sagt ok till det (tror jag vad jag vill om, men, men...) och att eftersom jag är en sån toppenmamma, så kommer jag inte att säga det till nån. säger dottern alltså.
    ja, jag vet inte hur jag ska göra eller om jag alls ska göra nåt...
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Oj, jag vet inte själv hur jag skulle reagera...

    Men jag minns ju rökrutorna på skolgården också...

    Fast när man röker så känns det ju på doften att man har tagit en cigarett, så föräldrarna borde ju märka det själva.

    Själv skulle jag vilja veta om någon av mina döttrar smygrökte, samtidigt vet jag inte hur jag skulle reagera själv.

    Har faktiskt missat att ta \"ställning\" i rökdebatten... Jag minns ju själv när jag köpte cig till mamma som 5-åring när man fick pengar till en glass...

    Vi kanske behöver en röktråd att diskutera i?
  8. 4
    Oj, jag vet inte själv hur jag skulle reagera... Men jag minns ju rökrutorna på skolgården också...

    Fast när man röker så känns det ju på doften att man har tagit en cigarett, så föräldrarna borde ju märka det själva.

    Själv skulle jag vilja veta om någon av mina döttrar smygrökte, samtidigt vet jag inte hur jag skulle reagera själv.

    Har faktiskt missat att ta \"ställning\" i rökdebatten... Jag minns ju själv när jag köpte cig till mamma som 5-åring när man fick pengar till en glass...

    Vi kanske behöver en röktråd att diskutera i?
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    jag säger bestämt NEJ och älskar 18-årsgränsen

    det är så skönt att kunna säga att det är OLAGLIGT att röka före 18 års ålder *s*
    som tur är har min dotter inte visat intresse än (själv började jag ju bekant som 11-åring, jag var av helt annat virke :-)
    men OM hon rökte, så inte fan skulle jag vilja att hon tubbade fyllon att köpa ut åt henne så att andra föräldrar såg det (dubbelmoral kanhända).
  10. 5
    jag säger bestämt NEJ och älskar 18-årsgränsen det är så skönt att kunna säga att det är OLAGLIGT att röka före 18 års ålder *s*
    som tur är har min dotter inte visat intresse än (själv började jag ju bekant som 11-åring, jag var av helt annat virke :-)
    men OM hon rökte, så inte fan skulle jag vilja att hon tubbade fyllon att köpa ut åt henne så att andra föräldrar såg det (dubbelmoral kanhända).
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    Nä, det håller jag med om.

    Mina tjejer visar inte heller på något intresse, de ser ju hur mormor bolmar och hostar... Så de är inte direkt sugna heller.

    Har inte heller känt någon rökdoft från deras kompisar heller, och det är inte många föräldrar som röker heller.

    Nä fy att de går och mutar fyllon för att kunna köpa cigaretter... undrar hur mycket han tog betalt för det då? Och vad blir nästa grej, att köpa ut sprit??? För det lär han ju sedan föreslå säkert.

    Men nu är det ju krångligare att röka också. Har ju själv suttit och rökt på bussar och i tunnelbana som det mest naturliga man kan göra.... Minns när vi hade bjudcigaretter hemma, för det stod mellan salta pinnarna och chipsen...
  12. 6
    Nä, det håller jag med om. Mina tjejer visar inte heller på något intresse, de ser ju hur mormor bolmar och hostar... Så de är inte direkt sugna heller.

    Har inte heller känt någon rökdoft från deras kompisar heller, och det är inte många föräldrar som röker heller.

    Nä fy att de går och mutar fyllon för att kunna köpa cigaretter... undrar hur mycket han tog betalt för det då? Och vad blir nästa grej, att köpa ut sprit??? För det lär han ju sedan föreslå säkert.

    Men nu är det ju krångligare att röka också. Har ju själv suttit och rökt på bussar och i tunnelbana som det mest naturliga man kan göra.... Minns när vi hade bjudcigaretter hemma, för det stod mellan salta pinnarna och chipsen...
  13. Medlem sedan
    Aug 1999
    #7

    hualigen

    jag tror iallafall att om jag känner baren o fööräldrarna så skulle jag nog berättat om vad som hänt. Skulle någon ringa till mig om mina barn gjort nåt sånt skulle jag bli tacksam.....för vem vet vad som kommer sen??
    STÅ på dig!!
  14. 7
    hualigen jag tror iallafall att om jag känner baren o fööräldrarna så skulle jag nog berättat om vad som hänt. Skulle någon ringa till mig om mina barn gjort nåt sånt skulle jag bli tacksam.....för vem vet vad som kommer sen??
    STÅ på dig!!
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    den enas föräldrar känner jag inte, den andras

    _gillar_ jag inte, haha.
    och f ö så gillar jag inte tjejerna heller...
    och så har min kära dotter i princip satt munkavle på mig: om jag \"skvallrar\" vet dom vem det är, dom såg ju mig i morse.
    så nu har jag bestämt mig: jag struntar i hela saken. eller så sprider jag ut det, så kanske det når föräldrarnas öron?
  16. 8
    den enas föräldrar känner jag inte, den andras _gillar_ jag inte, haha.
    och f ö så gillar jag inte tjejerna heller...
    och så har min kära dotter i princip satt munkavle på mig: om jag \"skvallrar\" vet dom vem det är, dom såg ju mig i morse.
    så nu har jag bestämt mig: jag struntar i hela saken. eller så sprider jag ut det, så kanske det når föräldrarnas öron?
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9

    fast fyllot

    verkar ganska snäll, jag ser honom varje dag sitta på en bänk här eller där, så jag tror att de måste honom först då, och då måste dom åka nånstans där finns ett systembolag, här har vi inget. själv dricker han bara folköl :-)
  18. 9
    fast fyllot verkar ganska snäll, jag ser honom varje dag sitta på en bänk här eller där, så jag tror att de måste honom först då, och då måste dom åka nånstans där finns ett systembolag, här har vi inget. själv dricker han bara folköl :-)
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Ja det låter ju onekligen lugnt

    Det finns ju folkölsalkisar också, och de är ju något lugnare än sangriagubbarna... :/
  20. 10
    Ja det låter ju onekligen lugnt Det finns ju folkölsalkisar också, och de är ju något lugnare än sangriagubbarna... :/
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11

    haha, vilken härlig diskussion

    vi rangordnar alkisar, och folkisarna kom på 1:a plats *s*
    om jag tillät mina barn att röka (vilket jag INTE gör, och btw så röker jag inte själv heller numera)(jo, fast bara i smyg ibland...), så skulle jag hellre förse dom med cigg än låta dom stå i t-banan och skämma ut sig...eller har jag redan skrivit det?
  22. 11
    haha, vilken härlig diskussion vi rangordnar alkisar, och folkisarna kom på 1:a plats *s*
    om jag tillät mina barn att röka (vilket jag INTE gör, och btw så röker jag inte själv heller numera)(jo, fast bara i smyg ibland...), så skulle jag hellre förse dom med cigg än låta dom stå i t-banan och skämma ut sig...eller har jag redan skrivit det?
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    haha, ja hur gick det till?

    Hjälp, måste folkalkisarna få pris nu?
    En ölbuckla...

    Nä, att behöva fly till t-banan för att ta en cig känns ju inte som något bra alternativ...
    \"Tjena tjejer, vill ni ha gratis röka...\"
  24. 12
    haha, ja hur gick det till? Hjälp, måste folkalkisarna få pris nu?
    En ölbuckla...

    Nä, att behöva fly till t-banan för att ta en cig känns ju inte som något bra alternativ...
    \"Tjena tjejer, vill ni ha gratis röka...\"
  25. demeter
    #13

    om de får röka behöver de inte tubba alkisar!

    Extremt genomskinligt argument...

    Fast jag kan inte svära på hur jag själv hade gjort. Svårt som attan.
    Måste nog erkänna att det berott på vilka kompisarna var... Hur nära..
  26. 13
    om de får röka behöver de inte tubba alkisar! Extremt genomskinligt argument...

    Fast jag kan inte svära på hur jag själv hade gjort. Svårt som attan.
    Måste nog erkänna att det berott på vilka kompisarna var... Hur nära..
  27. Medlem sedan
    Jan 2005
    #14

    Jag blir

    ganska ledsen när jag tänker på vad du skrivit. Samhället är hårt idag, det hårdnar mer och mer.. det jag hoppas på är att alla vuxna går ihop och tillsammans uppfostrar alla barn och ungdomar.. Man kan ju tyvärr inte vara med sina tonåringar överallt och min tröst är då att det finns alltid någon annan som ser och någon annan som visar att de bryr sig om min dotter..
    Alla ungdomar ska veta att vi vuxna bryr oss och ställer upp för dem och varann.
    Nu vet dom att du sett... jag tycker att du sviker ungdomarna genom att inte agera..
    Om din dotter gör något skadligt mot sig själv.. vad det än må vara.. och någon ser henne.. skulle du då inte vilja att den vuxna kontaktade dig.. Inte bara för att det är skämmigt att din dotter syns när hon gör det utan för att det faktiskt är skadligt...

  28. 14
    Jag blir ganska ledsen när jag tänker på vad du skrivit. Samhället är hårt idag, det hårdnar mer och mer.. det jag hoppas på är att alla vuxna går ihop och tillsammans uppfostrar alla barn och ungdomar.. Man kan ju tyvärr inte vara med sina tonåringar överallt och min tröst är då att det finns alltid någon annan som ser och någon annan som visar att de bryr sig om min dotter..
    Alla ungdomar ska veta att vi vuxna bryr oss och ställer upp för dem och varann.
    Nu vet dom att du sett... jag tycker att du sviker ungdomarna genom att inte agera..
    Om din dotter gör något skadligt mot sig själv.. vad det än må vara.. och någon ser henne.. skulle du då inte vilja att den vuxna kontaktade dig.. Inte bara för att det är skämmigt att din dotter syns när hon gör det utan för att det faktiskt är skadligt...

  29. Medlem sedan
    Feb 2000
    #15

    kanhända att jag skulle vilja det

    men vet du - alla föräldrar är inte intresserade av sånt. en del reagerar otroligt elakt, och tycker att man är en idiot som ens insinuerar sånt om DERAS barn.
    i det här fallet kommer min dotter råka illa ut om jag säger nåt, och faktiskt så kan de här föräldrarna kliva ner från sina höga hästar och bry sig om sina barn. jag bryr mig mest om mitt nu.
  30. 15
    kanhända att jag skulle vilja det men vet du - alla föräldrar är inte intresserade av sånt. en del reagerar otroligt elakt, och tycker att man är en idiot som ens insinuerar sånt om DERAS barn.
    i det här fallet kommer min dotter råka illa ut om jag säger nåt, och faktiskt så kan de här föräldrarna kliva ner från sina höga hästar och bry sig om sina barn. jag bryr mig mest om mitt nu.
  31. Medlem sedan
    Feb 2000
    #16

    de är inte alls nära

    och det är jag såå glad för.
    det vore rena skräcken om min dotter umgicks med dom
    :-(
    dessutom har dom makt (tyvärr, men inte helt oväntat) att vara stygga mot min dotter om det kommer fram att jag är en skvallertant.
    jag är ganska trött på att vara hela världens ögon och öron just nu, ska jag säga (för så känns det när jag måste se och höra om cig-inköp, spritfester och insmugglade killar med påföljande sex-på-rummet...suck!). antingen är alla andras föräldrar väldigt tillåtande, eller så verkar de ju inte bry sig :-(
  32. 16
    de är inte alls nära och det är jag såå glad för.
    det vore rena skräcken om min dotter umgicks med dom
    :-(
    dessutom har dom makt (tyvärr, men inte helt oväntat) att vara stygga mot min dotter om det kommer fram att jag är en skvallertant.
    jag är ganska trött på att vara hela världens ögon och öron just nu, ska jag säga (för så känns det när jag måste se och höra om cig-inköp, spritfester och insmugglade killar med påföljande sex-på-rummet...suck!). antingen är alla andras föräldrar väldigt tillåtande, eller så verkar de ju inte bry sig :-(
  33. Medlem sedan
    May 2003
    #17

    Jag tror snarare att du har andra ögon

    Du har ju ändå en erfarenhet från tonåren som inte alla föräldrar har, så jag tror att du \"ser\" mer än andra gör helt enkelt. Du har andra \"glasögon\", eller hur man brukar säga.

    Det som andra ser som lite oskyldigt och övergående, kan ju vara inkörsporten till något annat. Och vet man inte det så kan man ju inte heller se det.

    Sedan är det säkert att många föräldrar inte bryr sig. Så uppfattar jag det ibland, en del har både noll koll och noll engagemang. Kanske lite bekvämt att släppa taget och slippa bry sig också?
  34. 17
    Jag tror snarare att du har andra ögon Du har ju ändå en erfarenhet från tonåren som inte alla föräldrar har, så jag tror att du \"ser\" mer än andra gör helt enkelt. Du har andra \"glasögon\", eller hur man brukar säga.

    Det som andra ser som lite oskyldigt och övergående, kan ju vara inkörsporten till något annat. Och vet man inte det så kan man ju inte heller se det.

    Sedan är det säkert att många föräldrar inte bryr sig. Så uppfattar jag det ibland, en del har både noll koll och noll engagemang. Kanske lite bekvämt att släppa taget och slippa bry sig också?
  35. Medlem sedan
    May 2003
    #18

    Har precis samma erfarenhet.

    En del föräldrar kan förneka sig både blå och gröna.

    Har en erfarenhet av detta som till slut ledde till att deras barn fick en polisanmälan (för att detta barn fortsatte och gjorde värre och värre saker tills andra vuxna reagerade och gjorde polisanmälan).
  36. 18
    Har precis samma erfarenhet. En del föräldrar kan förneka sig både blå och gröna.

    Har en erfarenhet av detta som till slut ledde till att deras barn fick en polisanmälan (för att detta barn fortsatte och gjorde värre och värre saker tills andra vuxna reagerade och gjorde polisanmälan).
  37. Medlem sedan
    Jul 2005
    #19

    När min son drack/smakade

    cider på stan av nån \"kompis\" i somras var det några av mina kompisar som såg det (vi bor på en liten ort där nästan alla känner alla) och ringde till mig och berättade. Visserligen visste jag det redan, men jag tyckte det var bra att dom sa till mig ändå, och det sa jag till dom.
    Säg till föräldrarna, förhoppningsvis är dom tacksamma även om dom skulle veta om det.. tycker jag.
  38. 19
    När min son drack/smakade cider på stan av nån \"kompis\" i somras var det några av mina kompisar som såg det (vi bor på en liten ort där nästan alla känner alla) och ringde till mig och berättade. Visserligen visste jag det redan, men jag tyckte det var bra att dom sa till mig ändå, och det sa jag till dom.
    Säg till föräldrarna, förhoppningsvis är dom tacksamma även om dom skulle veta om det.. tycker jag.
  39. Medlem sedan
    Aug 1999
    #20

    Kanske så här

    Hur är kontakten med lärare eller föräldraförening.
    Man kan ju faktiskt informera föräldrar på olika sätt, anonymt eller hur.
    Berätta vad du sett och be att de gör ett utskick till alla föräldrar om vad som sker runt skolan mm
  40. 20
    Kanske så här Hur är kontakten med lärare eller föräldraförening.
    Man kan ju faktiskt informera föräldrar på olika sätt, anonymt eller hur.
    Berätta vad du sett och be att de gör ett utskick till alla föräldrar om vad som sker runt skolan mm
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. I morse..
    By smulan06 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 13:57
  2. Kl 7 i morse
    By Mackan in forum Singelmingel
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 10:55
  3. TV4 i morse
    By Karin m A & N in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 13:12
  4. i morse....
    By krullan in forum _05 Höstbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 14:10
  5. I morse..
    By .::Tjolantan::. in forum _05 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 21:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar