om att inte kunna skiljas
Stora barn
  1. Beate
    #1

    om att inte kunna skiljas

    Min stora tjej 10 år har på senare tid fått väldigt svårt att skiljas från oss i familjen. Det gäller både vid sänggående och när hon ska gå till skolan. Vi måste säga hej då/god natt en massa gånger för att hon ska bli nöjd, eller rättare sagt hon blir aldig nöjd, utan vi tvingas bli tvära i tonen för att hon ska sluta. Irriterande och lite oroväckande. Mår hon dåligt eller tillhör det åldern?
  2. 1
    om att inte kunna skiljas Min stora tjej 10 år har på senare tid fått väldigt svårt att skiljas från oss i familjen. Det gäller både vid sänggående och när hon ska gå till skolan. Vi måste säga hej då/god natt en massa gånger för att hon ska bli nöjd, eller rättare sagt hon blir aldig nöjd, utan vi tvingas bli tvära i tonen för att hon ska sluta. Irriterande och lite oroväckande. Mår hon dåligt eller tillhör det åldern?
  3. Medlem sedan
    Oct 1998
    #2

    Inte för att jag vill oroa dig

    men vår normalt sett mkt självständiga dotter blev plötsligt väldigt kramig och ville inte riktigt skiljas ifrån oss på morgonen osv. Det visade sig att hennes järnbundisar var på väg att \"frysa ut\" henne.

    Vi tog tag i det bl a tillsammans med mamman till en av polarna och trenden har vänt - även om hon fortfarande är mer \"klängig\" än vad hon varit innan.

    Kan vara värt att vara extra vaken på hur din dotter har det - om inte annat.
  4. 2
    Inte för att jag vill oroa dig men vår normalt sett mkt självständiga dotter blev plötsligt väldigt kramig och ville inte riktigt skiljas ifrån oss på morgonen osv. Det visade sig att hennes järnbundisar var på väg att \"frysa ut\" henne.

    Vi tog tag i det bl a tillsammans med mamman till en av polarna och trenden har vänt - även om hon fortfarande är mer \"klängig\" än vad hon varit innan.

    Kan vara värt att vara extra vaken på hur din dotter har det - om inte annat.
  5. waWa
    #3

    Min tjej är 9 år........

    ..periodvis är hon lika dan. Har nog med olika faser i utvecklingen att göra. Det händer mycket i kroppen och att bli \"stor\" är en jobbig fas som snart blir jobbigar för dem när de ska in i puberteten. Det händer även mycket saker ute i samhället och världen som de hör om, och det är mycket tankar som rör sig i deras huvud. Det är bara till att kramas lite extra och visa att de är trygga och att ni finns där. Att bli irriterad är ingen bra lösning. Tålamod och åter tålamod. :o)
  6. 3
    Min tjej är 9 år........ ..periodvis är hon lika dan. Har nog med olika faser i utvecklingen att göra. Det händer mycket i kroppen och att bli \"stor\" är en jobbig fas som snart blir jobbigar för dem när de ska in i puberteten. Det händer även mycket saker ute i samhället och världen som de hör om, och det är mycket tankar som rör sig i deras huvud. Det är bara till att kramas lite extra och visa att de är trygga och att ni finns där. Att bli irriterad är ingen bra lösning. Tålamod och åter tålamod. :o)
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Nu känner ni er kanske...

    ... allihopa missnöjda. Hon känner att hon aldrig riktigt får det hon behöver, och ni känner att det kräver mycket energi från er utan att det blir bra. Jag skulle råda er att bestämma er för att ge henne precis så mycket som hon behöver vid sänggående - även om det är timmar. Bara var kvar tills hon är alldeles nöjd, eller somnar. Då kan ni vid skolgående säga till henne att ni kommer att finnas där igen inatt. Känner hon att hon får sina behov uppfyllt, är chansen stor att hon kommer att släppa detta - eller att hon berättar för er vad som ligger bakom, om det är något.
  8. 4
    Nu känner ni er kanske... ... allihopa missnöjda. Hon känner att hon aldrig riktigt får det hon behöver, och ni känner att det kräver mycket energi från er utan att det blir bra. Jag skulle råda er att bestämma er för att ge henne precis så mycket som hon behöver vid sänggående - även om det är timmar. Bara var kvar tills hon är alldeles nöjd, eller somnar. Då kan ni vid skolgående säga till henne att ni kommer att finnas där igen inatt. Känner hon att hon får sina behov uppfyllt, är chansen stor att hon kommer att släppa detta - eller att hon berättar för er vad som ligger bakom, om det är något.
  9. Beate
    #5

    tack för era svar

    tyvärr tror jag att det kan vara något i stil med sevens svar-trassel med kompisar. Och jag håller med om att det är kramar och tålamod som gäller fr om nu.
  10. 5
    tack för era svar tyvärr tror jag att det kan vara något i stil med sevens svar-trassel med kompisar. Och jag håller med om att det är kramar och tålamod som gäller fr om nu.

Liknande trådar

  1. Hur ska jag kunna skiljas
    By lea-m in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 18:11
  2. Jag vill inte skiljas !
    By Stimorol in forum Separation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 19:03
  3. Skiljas eller inte ?
    By marswa038 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 22:39
  4. vill inte skiljas
    By lotta in forum Separation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 14:15
  5. Jag vill skiljas inte han
    By ooo in forum Separation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 19:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar