Hur ofta bli hot verklighet?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. sara_35
    #1

    Hur ofta bli hot verklighet?

    Jag har tidigare skrivit om att både jag och min son blivit misshandlade utav sambon till min sons pappa. Detta gjorde att jag kände mej otrygg och flyttade till grannkommunen. Pappan har ringt hit och bara låtit hotfull en gång efter han fått reda på vad som hänt (att jag polisanmält och flyttat m m). I ett senare samtal så lugnade han ner sej. Sambon har inte ringt hit - förräns idag. Då ringde hon och talade om för mej att jag polisanmält henne och att det är jobbigt för henne och min sons pappa nu. Hon sa till mej att du har flyttat till grannkommunen det vet jag. Sen berättade hon för mej att hon vet var jag bor och att hon kan komma hit också. Jag tyckte inte att detta kändes sådär kul att höra, för jag har gjort allt för att bygga upp tryggheten för mej och min son igen, och jag är en bra bit på väg. Jag tror och hoppas att detta bara är \"lufthot\", men vad har ni för erfarenheter, för ni måste väl också varit med om liknande grejer? Är det ofta som \"hoten\" blir till verklighet, eller tror ni att hon ringde bara för att psyka mej? Jag vet att när hon ringde så var sonens pappa på jobbet, och jag tror absolut inte att han tycker att det var en bra idé att hon ringde och sa så. Hon själv har inget körkort, hon har en dotter som är ett år, och då skulle hon antingen be en kompis att ta henne hit eller sätta sej på bussen. Det är ca två mil hit. Får hoppas att hon inte gör det, både för mej och min sons skull. Jag har ansökt om ensam vårdnad som är under utredning.
  2. 1
    Hur ofta bli hot verklighet? Jag har tidigare skrivit om att både jag och min son blivit misshandlade utav sambon till min sons pappa. Detta gjorde att jag kände mej otrygg och flyttade till grannkommunen. Pappan har ringt hit och bara låtit hotfull en gång efter han fått reda på vad som hänt (att jag polisanmält och flyttat m m). I ett senare samtal så lugnade han ner sej. Sambon har inte ringt hit - förräns idag. Då ringde hon och talade om för mej att jag polisanmält henne och att det är jobbigt för henne och min sons pappa nu. Hon sa till mej att du har flyttat till grannkommunen det vet jag. Sen berättade hon för mej att hon vet var jag bor och att hon kan komma hit också. Jag tyckte inte att detta kändes sådär kul att höra, för jag har gjort allt för att bygga upp tryggheten för mej och min son igen, och jag är en bra bit på väg. Jag tror och hoppas att detta bara är \"lufthot\", men vad har ni för erfarenheter, för ni måste väl också varit med om liknande grejer? Är det ofta som \"hoten\" blir till verklighet, eller tror ni att hon ringde bara för att psyka mej? Jag vet att när hon ringde så var sonens pappa på jobbet, och jag tror absolut inte att han tycker att det var en bra idé att hon ringde och sa så. Hon själv har inget körkort, hon har en dotter som är ett år, och då skulle hon antingen be en kompis att ta henne hit eller sätta sej på bussen. Det är ca två mil hit. Får hoppas att hon inte gör det, både för mej och min sons skull. Jag har ansökt om ensam vårdnad som är under utredning.
  3. Bisse
    #2

    Olaga hot

    detta kan ge fängelse upp till två år.
    Om du berättar för polisen att hon hotat dig för att du polisanmält hennes tidigare misshandel och att du blev rädd för detta hot så ses det som mycket allvarligt. Hon får inte skrämma dig till tystnad för att anmäla olagligheter som hon utför.
    Jag råder dig till att tala med en polis om det som hänt. Spelar ingen roll om hotet är tomt eller allvarligt menat, det är inte lagligt att hota någon.
  4. 2
    Olaga hot detta kan ge fängelse upp till två år.
    Om du berättar för polisen att hon hotat dig för att du polisanmält hennes tidigare misshandel och att du blev rädd för detta hot så ses det som mycket allvarligt. Hon får inte skrämma dig till tystnad för att anmäla olagligheter som hon utför.
    Jag råder dig till att tala med en polis om det som hänt. Spelar ingen roll om hotet är tomt eller allvarligt menat, det är inte lagligt att hota någon.
  5. #3

    Hon kan få

    besökförbud om du anmäler henne för deta hot, så kan hon inte komma i närheten av dej
  6. 3
    Hon kan få besökförbud om du anmäler henne för deta hot, så kan hon inte komma i närheten av dej
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    Håller med övriga

    polisanmäl hotet också. Om inte annat så visar det ju henne att hon inte kan skrämma bort dig från polisen.
  8. 4
    Håller med övriga polisanmäl hotet också. Om inte annat så visar det ju henne att hon inte kan skrämma bort dig från polisen.
  9. sara_35
    #5

    Jag ska ringa min advokat...

    ..imorgon och höra hur jag ska göra. Brottofferjouren tyckte inte polisen i första hand, så det är svårt att veta vilket. Familjerätten och soc ska helt klart ha reda på detta i alla fall. Jag har även svårt att säga exakt vad hon sa i och med att hon inte kan svenska så bra. Men hon nämnde i alla fall polisanmälan och att jag inte har gjort det lätt för henne och sonens pappa. Sen sa hon att hon vet att jag flyttat till grannkommunen och att \"Jag vet var du bor\" \"Jag kan komma dit\".
  10. 5
    Jag ska ringa min advokat... ..imorgon och höra hur jag ska göra. Brottofferjouren tyckte inte polisen i första hand, så det är svårt att veta vilket. Familjerätten och soc ska helt klart ha reda på detta i alla fall. Jag har även svårt att säga exakt vad hon sa i och med att hon inte kan svenska så bra. Men hon nämnde i alla fall polisanmälan och att jag inte har gjort det lätt för henne och sonens pappa. Sen sa hon att hon vet att jag flyttat till grannkommunen och att \"Jag vet var du bor\" \"Jag kan komma dit\".
  11. sara_35
    #6

    Jag har redan ansökt om besöksförbud..

    ..men fått avslag för att \"det påstådda brottet skedde i hennes hem\". Det var när jag lämnade min son hos pappan det hände - misshandeln av mej. Misshandeln av sonen hände när pappan inte var hemma för vård av barn utan lämpade över det på henne att hon skulle ta hand om han. Hon sa att hon kunde göra det och att hon skulle orka med det.
  12. 6
    Jag har redan ansökt om besöksförbud.. ..men fått avslag för att \"det påstådda brottet skedde i hennes hem\". Det var när jag lämnade min son hos pappan det hände - misshandeln av mej. Misshandeln av sonen hände när pappan inte var hemma för vård av barn utan lämpade över det på henne att hon skulle ta hand om han. Hon sa att hon kunde göra det och att hon skulle orka med det.
  13. Eva
    #7

    Anmäl igen direkt!

    Det hon gjorde sig skyldig till är utöver olaga hot ett övergrepp i rättssak och kan förlänga ett ev straff och med allra största säkerhet ge dig det besöksförbud du behöver!
  14. 7
    Anmäl igen direkt! Det hon gjorde sig skyldig till är utöver olaga hot ett övergrepp i rättssak och kan förlänga ett ev straff och med allra största säkerhet ge dig det besöksförbud du behöver!
  15. sara_35
    #8

    Japp...

    jag rådfrågade även en kompis nu och hon sa likadant - anmäl, så jag ska ringa polisen nu.
  16. 8
    Japp... jag rådfrågade även en kompis nu och hon sa likadant - anmäl, så jag ska ringa polisen nu.
  17. sara_35
    #9

    Nu är hon anmäld...

    ...polisen sa att upplever jag det som ett hot så är det ett hot. Därför är hon anmäld för detta nu.
  18. 9
    Nu är hon anmäld... ...polisen sa att upplever jag det som ett hot så är det ett hot. Därför är hon anmäld för detta nu.
  19. Eva
    #10

    Bra!

    För när det redan finns en hotbild så tycker iaf jag att alla former av hot ska tas på allvar och anmälas.
  20. 10
    Bra! För när det redan finns en hotbild så tycker iaf jag att alla former av hot ska tas på allvar och anmälas.

Liknande trådar

  1. verklighet...
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 17:16
  2. verklighet
    By victoria in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 23:01
  3. verklighet
    By _mickan_ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 23:12
  4. Nu är det verklighet
    By leoleo in forum _05 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 20:19
  5. Min verklighet...
    By Linn-Isaac in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 22:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar