Är detta tredagarsfeber??
Barnsjukdomar
  1. Anonym
    #1

    Är detta tredagarsfeber??

    Jag har en 4-åring och en 1-åring. 4-åringen blev febrig i lördags, HÖG feber. På söndagen hade den gått ner lite, men fanns ändå kvar. Idag måndag är den också kvar, 38,1 (kollade nyss).
    När jag nu bytte blöja på 1-åringen såg jag små blekröda prickar över hela kroppen, främst mage och bröst. Då testade jag febern på 1-åringen också och det visade 38,3. Jag undrar alltså över prickarna. Har inte sett sådana tidigare. Jag har hört att barn kan få någon sorts prickar vid tredagarsfeber. Tror ni att det är det mina barn har?
    Varför fick 4-åringen så hög feber till en början, medan 1-åringens feber knappt var märkbar? Hon har ju alltså 0.2 grader mer än storebror trots att han egentligen känns varmare. Vore det inte för prickarna hade jag missat lillasysters feber.
  2. 1
    Är detta tredagarsfeber?? Jag har en 4-åring och en 1-åring. 4-åringen blev febrig i lördags, HÖG feber. På söndagen hade den gått ner lite, men fanns ändå kvar. Idag måndag är den också kvar, 38,1 (kollade nyss).
    När jag nu bytte blöja på 1-åringen såg jag små blekröda prickar över hela kroppen, främst mage och bröst. Då testade jag febern på 1-åringen också och det visade 38,3. Jag undrar alltså över prickarna. Har inte sett sådana tidigare. Jag har hört att barn kan få någon sorts prickar vid tredagarsfeber. Tror ni att det är det mina barn har?
    Varför fick 4-åringen så hög feber till en början, medan 1-åringens feber knappt var märkbar? Hon har ju alltså 0.2 grader mer än storebror trots att han egentligen känns varmare. Vore det inte för prickarna hade jag missat lillasysters feber.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Virusprickar?

    min dotters virusprickar var pyttesmå och röda, en och en satt de. Sonens 3-dagars utslag var mera marmorerade.

    Länk till utslag tredagarsfeber:

    http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.sjuktbarn.nu/tredagarsfeber/_img/Tredagarsfeber_low.jpg&imgrefu rl=http://www.sjuktbarn.nu/tredagarsfeber/&h=204&w=150&sz=3&tbnid=3uR727 J-WDYJ:&tbnh=99&tbnw=72&hl=sv&st art=1&prev=/images%3Fq%3Dtredagarsfeber%26 svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D
  4. 2
    Virusprickar? min dotters virusprickar var pyttesmå och röda, en och en satt de. Sonens 3-dagars utslag var mera marmorerade.

    Länk till utslag tredagarsfeber:

    http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.sjuktbarn.nu/tredagarsfeber/_img/Tredagarsfeber_low.jpg&imgrefu rl=http://www.sjuktbarn.nu/tredagarsfeber/&h=204&w=150&sz=3&tbnid=3uR727 J-WDYJ:&tbnh=99&tbnw=72&hl=sv&st art=1&prev=/images%3Fq%3Dtredagarsfeber%26 svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D
  5. Anonym
    #3

    Ok, nä sådär ser det ju inte ut.

    Prickarna är tydligt en och en.
    Vad är virusprickar?
  6. 3
    Ok, nä sådär ser det ju inte ut. Prickarna är tydligt en och en.
    Vad är virusprickar?
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    virusprickar är tydligen något som...

    barn kan få i samband med en virusinfektion...?...
    Min dotter fick det efter lite feber 38,5° och snuva, eller kom snuva strax efter. Hum... Hur som helst sitter prickarna i ett ta och de kan faktiskt bli friska innan prickarna försvinner. Tror inte att man kunde få virusprickar i ansiktet.

    Farligt är det iallafall inte - fast visst blir man orolig när ens barn är full i prickar. Själv trodde jag att hon fått en allergireaktion!
  8. 4
    virusprickar är tydligen något som... barn kan få i samband med en virusinfektion...?...
    Min dotter fick det efter lite feber 38,5° och snuva, eller kom snuva strax efter. Hum... Hur som helst sitter prickarna i ett ta och de kan faktiskt bli friska innan prickarna försvinner. Tror inte att man kunde få virusprickar i ansiktet.

    Farligt är det iallafall inte - fast visst blir man orolig när ens barn är full i prickar. Själv trodde jag att hon fått en allergireaktion!
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    Några andra symtom?

    eller är det \"bara\" prickar & feber? Om febern inte är nere under febergränsen (oftast 38,2) efter tre dagar är det att rekommendera att söka vård. Det är alltid läge att söka läkare om barnet har feber som inte går att få ner med alvedon eller ipren. Har prickarna ändrar form sedan du skrev? Lycka till & hoppas de kryar på sig snart :=)
  10. 5
    Några andra symtom? eller är det \"bara\" prickar & feber? Om febern inte är nere under febergränsen (oftast 38,2) efter tre dagar är det att rekommendera att söka vård. Det är alltid läge att söka läkare om barnet har feber som inte går att få ner med alvedon eller ipren. Har prickarna ändrar form sedan du skrev? Lycka till & hoppas de kryar på sig snart :=)
  11. Anonym
    #6

    Inga andra symptom

    Jag ska hålla koll på febern. Jag ger inte alvedon nu eftersom barnens allmäntillstånd är gott, även fast tempen visar drygt 38 grader. 4-åringen fick dock alvedon på lördag och natten mot söndag, för då visade tempen 39,5 och han mådde väldigt dåligt.
  12. 6
    Inga andra symptom Jag ska hålla koll på febern. Jag ger inte alvedon nu eftersom barnens allmäntillstånd är gott, även fast tempen visar drygt 38 grader. 4-åringen fick dock alvedon på lördag och natten mot söndag, för då visade tempen 39,5 och han mådde väldigt dåligt.
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    vad skönt att de är bättre :=) imt

    .
  14. 7
    vad skönt att de är bättre :=) imt .

Liknande trådar

  1. Tredagarsfeber....
    By Solile in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 10:03
  2. tredagarsfeber
    By Virriga Vimsa in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 14:20
  3. Kan detta vara tredagarsfeber?
    By Nea. in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 12:02
  4. Tredagarsfeber
    By Karin m A & N in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 12:57
  5. Tredagarsfeber?
    By Madicken-m4 in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 09:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar