folsyra och vad mer om man vill bli grav
Mammasnack
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    folsyra och vad mer om man vill bli grav

    har hört att det gynnar fostret om man äter det och att det är lättare att bli gravid,men det finns något annat som är bra att äta innan man blir gravid,någon som vet vad???
  2. 1
    folsyra och vad mer om man vill bli grav har hört att det gynnar fostret om man äter det och att det är lättare att bli gravid,men det finns något annat som är bra att äta innan man blir gravid,någon som vet vad???
  3. Sofia*
    #2

    Folsyra

    Vad jag vet om folsyra så gör det inte att man lättare blir gravid. Men det minskar risken för ryggmärgsbråck för fostret om mamman har ätit tillskott av folsyra innan hon blev gravid. Det finns dock undersökningar som visar på att risken för tvillingar ökar något om dosen folsyra blir för stor.
  4. 2
    Folsyra Vad jag vet om folsyra så gör det inte att man lättare blir gravid. Men det minskar risken för ryggmärgsbråck för fostret om mamman har ätit tillskott av folsyra innan hon blev gravid. Det finns dock undersökningar som visar på att risken för tvillingar ökar något om dosen folsyra blir för stor.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3

    hoppsan...

    tvillingar hoppas jag ju inte på,har 2 barn redan,får äta det med försiktighet då.
  6. 3
    hoppsan... tvillingar hoppas jag ju inte på,har 2 barn redan,får äta det med försiktighet då.
  7. jenpet
    #4

    Sannolikheten för tvillingar..

    .. ökar så lite att det inte är nåt du ska hänga upp dig för mycket på. Risken/chansen finns ju alltid där ändå.....

    Anledningen till att intag av extra folsyra ökar sannolikheten för tvillingar, enäggs, är att det är gynnsamt för den tidiga celldelningen. Vilket också minskar risken för att vissa \"fel\" uppstår, som t ex ryggmärgsbråck.

    Äter man varierat och näringsriktigt och bl a mycket bladgrönt och annat folsyrerikt så behöver man inget tillskott.
  8. 4
    Sannolikheten för tvillingar.. .. ökar så lite att det inte är nåt du ska hänga upp dig för mycket på. Risken/chansen finns ju alltid där ändå.....

    Anledningen till att intag av extra folsyra ökar sannolikheten för tvillingar, enäggs, är att det är gynnsamt för den tidiga celldelningen. Vilket också minskar risken för att vissa \"fel\" uppstår, som t ex ryggmärgsbråck.

    Äter man varierat och näringsriktigt och bl a mycket bladgrönt och annat folsyrerikt så behöver man inget tillskott.
  9. JessicaF
    #5

    Man ska inte...

    ... äta ex Ipren eller andra piller med anti-inflammatoriska egenskaper eftersom ägglossningen visst kan liknas vid en liten inflammation eller hur man ska säga - och därför KAN anti-inflammatoriska egenskaperna tydligen ha en hämmande effekt. Sedan tror jag mycket på att äta BRA i allra största allmänhet - en frisk och stark kropp är i sig själv en bättre grogrund än en utmärglad och undernärd :-)...
  10. 5
    Man ska inte... ... äta ex Ipren eller andra piller med anti-inflammatoriska egenskaper eftersom ägglossningen visst kan liknas vid en liten inflammation eller hur man ska säga - och därför KAN anti-inflammatoriska egenskaperna tydligen ha en hämmande effekt. Sedan tror jag mycket på att äta BRA i allra största allmänhet - en frisk och stark kropp är i sig själv en bättre grogrund än en utmärglad och undernärd :-)...
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6

    om...

    vi börjar försöka få ett barn till så skulle det inte förvåna mig om det blev 2 bara för att vi vill ha en.
  12. 6
    om... vi börjar försöka få ett barn till så skulle det inte förvåna mig om det blev 2 bara för att vi vill ha en.
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7

    ok..

    alvedon är inte heller bra då?
    hm,nä,undernärd det är jag inte lite lagom rund efter 2 barn.
  14. 7
    ok.. alvedon är inte heller bra då?
    hm,nä,undernärd det är jag inte lite lagom rund efter 2 barn.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Alvedon

    är helt OK både före och under graviditet.

    Det är Ipren och sånt med acetylsalicylsyra (som Treo) man ska undvika.
  16. 8
    Alvedon är helt OK både före och under graviditet.

    Det är Ipren och sånt med acetylsalicylsyra (som Treo) man ska undvika.
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9

    ok...

    åt du något speciellt för att lättare bli gravid??
  18. 9
    ok... åt du något speciellt för att lättare bli gravid??
  19. jenpet
    #10

    Sannolikheten är ca 1%..

    .. vare sig du äter folsyratillskott eller ej.
  20. 10
    Sannolikheten är ca 1%.. .. vare sig du äter folsyratillskott eller ej.
  21. lotta
    #11

    E-vitamin

    Jag har hört det av en fd kollega som hade hört det bland IVF sammanhang. Om hon hade jobbat där eller inte vet jag inte.
    Men hon sa folsyra och E-vitamin.
  22. 11
    E-vitamin Jag har hört det av en fd kollega som hade hört det bland IVF sammanhang. Om hon hade jobbat där eller inte vet jag inte.
    Men hon sa folsyra och E-vitamin.
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12

    E-vitamin ar bra for

    celldelningen vilket iofs inte gor dej gravid men nar du val blir det sa ar det viktigt att celldelningen fungerar som den ska och det ar dar E-vitaminet kan hjalpa till.

    En vitamin som jag har hort ska kunna forbattra fertiliteten ar vitamin B6. Den sags forlanga lutealfasen och hjalpa till att bygga upp en fin livmoderslemhinna. Dessutom hjalper den mot PMS-besvar och gravidillamaende!
  24. 12
    E-vitamin ar bra for celldelningen vilket iofs inte gor dej gravid men nar du val blir det sa ar det viktigt att celldelningen fungerar som den ska och det ar dar E-vitaminet kan hjalpa till.

    En vitamin som jag har hort ska kunna forbattra fertiliteten ar vitamin B6. Den sags forlanga lutealfasen och hjalpa till att bygga upp en fin livmoderslemhinna. Dessutom hjalper den mot PMS-besvar och gravidillamaende!
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13

    oj..

    B6 lät ju bra,får inhandla ,får se nu,folsyra B6,E-vitamin då,det blir dyrt det här*S*
    tack för ditt svar.
  26. 13
    oj.. B6 lät ju bra,får inhandla ,får se nu,folsyra B6,E-vitamin då,det blir dyrt det här*S*
    tack för ditt svar.
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14

    Tack..

    E-vitamin och folsyra får det bli då.
  28. 14
    Tack.. E-vitamin och folsyra får det bli då.
  29. Medlem sedan
    Mar 2003
    #15

    Detta var till Lotta,imt.

    l
  30. 15
    Detta var till Lotta,imt. l
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    Nej...

    Jag åt \"mitt val kvinna\" bara... multivitamintablett som även innehåller rätt mängd folsyra.
    Jag har lätt att bli gravid, första på första försöket och denna andra på andra försöket.

    Men jag har lärt känna min kropps signaler på när jag har ägglossning (ha koll på flytningarna, känna livmodertappen), så jag vet ju vilka dagar i menscykeln som det är störst chans att bli gravid. Det gör det en aning lättare att veta när man ska förföra mannen *s*
  32. 16
    Nej... Jag åt \"mitt val kvinna\" bara... multivitamintablett som även innehåller rätt mängd folsyra.
    Jag har lätt att bli gravid, första på första försöket och denna andra på andra försöket.

    Men jag har lärt känna min kropps signaler på när jag har ägglossning (ha koll på flytningarna, känna livmodertappen), så jag vet ju vilka dagar i menscykeln som det är störst chans att bli gravid. Det gör det en aning lättare att veta när man ska förföra mannen *s*
  33. Nape
    #17

    Jams *s*

    Nån sorts afrikansk grönsak. Tydligen ökar chansen för att få tvillingar markant *s*.

    Jag skulle nog äta folsyra och sedan kanske äta ngt allroundpiller, med alla vitaminer och mineraler. Jag åt en bra sort som jag köpte på Coop Forum för ca 50:- per paket. Hmm, minns inte vad de hette, men det var alltså ett paket, ingen burk. Jag visade sedan min BM vad jag åt för vitaminer och hon sa att de faktiskt var bättre än de som MVC brukar rekommendera.
  34. 17
    Jams *s* Nån sorts afrikansk grönsak. Tydligen ökar chansen för att få tvillingar markant *s*.

    Jag skulle nog äta folsyra och sedan kanske äta ngt allroundpiller, med alla vitaminer och mineraler. Jag åt en bra sort som jag köpte på Coop Forum för ca 50:- per paket. Hmm, minns inte vad de hette, men det var alltså ett paket, ingen burk. Jag visade sedan min BM vad jag åt för vitaminer och hon sa att de faktiskt var bättre än de som MVC brukar rekommendera.
  35. lotta
    #18

    tack

    vilken bra förklaring.
    B6 mot illamående låter bra, tror att jag är gravid men har inte testat än. Förra gången spydde jag i 8 mån :-(
  36. 18
    tack vilken bra förklaring.
    B6 mot illamående låter bra, tror att jag är gravid men har inte testat än. Förra gången spydde jag i 8 mån :-(

Liknande trådar

  1. Folsyra?
    By Rikku in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 11:41
  2. Symptom från grav. till grav?
    By ellem in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 18:55
  3. Vill ta bort grav.kalendern!!
    By Jenny_ in forum Missfall
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 12:47
  4. Folsyra för er som vill veta mer
    By Nell in forum _0606 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 10:59
  5. Vill grav.testa mig igen
    By Yeahnny bf 11maj in forum _0605 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 09:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar