Panikattack-Förskylningsastma -hjälp mig
Astma & allergi - barn
  1. Malin m Anna
    #1

    Panikattack-Förskylningsastma -hjälp mig

    Hej!

    Min dotter fick sin första kruppnatt vid ett rs-virus vid 11 månader och har sedan dess varit känslig för förskylningar. Hösten när hon fyllde två fick hon konstaterat förskylningsastma och fick airomir och pulmicort. Den hösten och framförallt våren var jobbig med många infektioner men under sommaren var hon frisk. Däremot drogs hon med en jättejobbig hosta och var slemmig, jag började tycka att hon inte orkade så mycket. Fick ordinerat en tre veckors behandling med pulmicort men blev inte bättre. Hon blev tröttare och tröttare och efter en kruppförskylning stannar hon upp minst en gång i timmen och blir liksom lite blek, lite kallsvettig och vill att jag ska bära henne. Vi var hos doktorn och ska nu inhalera airomoir 6 gånger om dan för att hosta upp slem som han tror ligger i lungorna och hindrar henne från att dra djupa andetag. Är det någon som känner igen dom där attackerna, vad kan de bero på? Hon har också blivit jättekäslig, gråter för minsta lilla. Jag känner inte igen henne. Jag vet inte vad som hör ihop med medicin, ålder(3 år), eller astman. Kan inte någon hjälpa mig, det hela känns så otroligt olustigt!
  2. 1
    Panikattack-Förskylningsastma -hjälp mig Hej!

    Min dotter fick sin första kruppnatt vid ett rs-virus vid 11 månader och har sedan dess varit känslig för förskylningar. Hösten när hon fyllde två fick hon konstaterat förskylningsastma och fick airomir och pulmicort. Den hösten och framförallt våren var jobbig med många infektioner men under sommaren var hon frisk. Däremot drogs hon med en jättejobbig hosta och var slemmig, jag började tycka att hon inte orkade så mycket. Fick ordinerat en tre veckors behandling med pulmicort men blev inte bättre. Hon blev tröttare och tröttare och efter en kruppförskylning stannar hon upp minst en gång i timmen och blir liksom lite blek, lite kallsvettig och vill att jag ska bära henne. Vi var hos doktorn och ska nu inhalera airomoir 6 gånger om dan för att hosta upp slem som han tror ligger i lungorna och hindrar henne från att dra djupa andetag. Är det någon som känner igen dom där attackerna, vad kan de bero på? Hon har också blivit jättekäslig, gråter för minsta lilla. Jag känner inte igen henne. Jag vet inte vad som hör ihop med medicin, ålder(3 år), eller astman. Kan inte någon hjälpa mig, det hela känns så otroligt olustigt!
  3. Elsa B
    #2

    Känner inte igen men

    jag har en liten slemmig kille också. En sak som hjälpt oss är att göra medveten upphostningsjumpa. En annan är Singulair - om ni kämpat på med Pulmicorten ett bra tag nu tycker jag att ni kan höra med er läkare om han/hon tror att det skulle hjälpa - mitt barn har mycket mindre problem med slem nu. (Han har aldrig fått panik över andningen - men ibland tycker jag han borde haft det som han har låtit!)
  4. 2
    Känner inte igen men jag har en liten slemmig kille också. En sak som hjälpt oss är att göra medveten upphostningsjumpa. En annan är Singulair - om ni kämpat på med Pulmicorten ett bra tag nu tycker jag att ni kan höra med er läkare om han/hon tror att det skulle hjälpa - mitt barn har mycket mindre problem med slem nu. (Han har aldrig fått panik över andningen - men ibland tycker jag han borde haft det som han har låtit!)
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3

    Angående humöret/känsligheten

    så tror jag det hör ihop med astman. Nu är min astmakille bara 11 mån, men i somras då han gick på för lite medicin o var allmänt dålig, var ham jättegnällig. Vilket han inte var innan, och inte nu heller när han får síngulair.

    Hoppas ni får ordning på det, och att hon snart mår bättre!
  6. 3
    Angående humöret/känsligheten så tror jag det hör ihop med astman. Nu är min astmakille bara 11 mån, men i somras då han gick på för lite medicin o var allmänt dålig, var ham jättegnällig. Vilket han inte var innan, och inte nu heller när han får síngulair.

    Hoppas ni får ordning på det, och att hon snart mår bättre!
  7. Ylwa m Saga & Elina
    #4

    Panikattack

    Jag har en dotter med astma (och ska på utredning med den andra....) och hon har förvisso inte haft några panikattacker, men självklart är det läskigt när man får svårt att andas. Jag tror att det är viktigt att ni som föräldrar alltid är lugna och förstående så att hon verkligen känner att hon kan lita på att ni hjälper henne när hon får problem med andnigen. För oss vuxna är ju detta självklart, men för de små är det här ofta något jätteläskigt som de inte har kontroll över. Jag tycker absolut att din dotter ska få vara uppe ett tag efter ett anfall - passa på att krama henne riktigt mycket !! =)
  8. 4
    Panikattack Jag har en dotter med astma (och ska på utredning med den andra....) och hon har förvisso inte haft några panikattacker, men självklart är det läskigt när man får svårt att andas. Jag tror att det är viktigt att ni som föräldrar alltid är lugna och förstående så att hon verkligen känner att hon kan lita på att ni hjälper henne när hon får problem med andnigen. För oss vuxna är ju detta självklart, men för de små är det här ofta något jätteläskigt som de inte har kontroll över. Jag tycker absolut att din dotter ska få vara uppe ett tag efter ett anfall - passa på att krama henne riktigt mycket !! =)
  9. Malin m Anna
    #5

    Tack alla som tog tid..

    .. att svara och samtidigt lugna mig!
    Tack
  10. 5
    Tack alla som tog tid.. .. att svara och samtidigt lugna mig!
    Tack

Liknande trådar

  1. Panikattack
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 21:11
  2. Panikattack?
    By erwina in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 22:16
  3. Hur hantera en panikattack?
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 00:06
  4. Förskylningsastma & dålig matlust?
    By Di in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 01:33
  5. Panikattack (OT och långt)
    By _annae_ in forum _03 Vårbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 22:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar