Jobbigt med kollegan..
Barn som yrke
  1. Annika
    #1

    Jobbigt med kollegan..

    Jag arbetar som fritidspedagog tillsammans med en lärare. Läraren har avverkat ett antal pedagoger eftersom de har varit si eller så. Hon har klagat ganska mycket på de föregående och nu har alltså jag kommit in istället för en annan fritidspedagog.

    Läraren är otroligt ambisös och jag känner att jag har höga krav från hennes sida. Inte så att hon säger det men eftersom hon klagar på allt som de andra pedagogerna har gjort så måste jag leva upp till en mall som HON vill att jag ska vara. Jag har verligen gjort mitt yttersta denna terminen, jobbat över mycket, försökt leva upp till hennes förväntningar.

    Men idag blev jag väldigt sårad. Hon klagade hos våran chef att jag inte var inne i klassen tillräckligt mycket pga fritidshemmet. Hon tycker att hon har många barn som behöver extra hjälp i matte/svenska och att hon då missar detta när jag går iväg till fritids (handlar om ca 1 tim/dag). Min chef sa då att jag inte var inne i klassen som en resurs utan som fritidspedagog. Då säger läraren att jag inte har någon \"pedagogisk utbildning\".

    Jag blev helt ställd och svarade att jag visst har pedagogisk utbildning och rektorn blev förolämpad på mina vägar och försvarade mig. Jag sa vidare att jag kanske inte har pedagogisk utbildning på just skriv och läs inlärning men jag har en pedagogisk utbildning.

    Nu sitter jag hemma och grämer mig och börjar undrar vad för samarbeta man har igentligen läraren. Hon verkar tro att hon är någon sorts arbetsledare till mig eller vad är detta..?? Jag vet inte om jag ska ta upp detta med henne imorgon på våran planering för jag känner mig grymt förolämpad. Hur skulle ni har gjort? Och hur ser ni lärare på oss fritidspedagoger, är vi bara till för er?
  2. 1