Jobbigt med kollegan..
Barn som yrke
  1. Annika
    #1

    Jobbigt med kollegan..

    Jag arbetar som fritidspedagog tillsammans med en lärare. Läraren har avverkat ett antal pedagoger eftersom de har varit si eller så. Hon har klagat ganska mycket på de föregående och nu har alltså jag kommit in istället för en annan fritidspedagog.

    Läraren är otroligt ambisös och jag känner att jag har höga krav från hennes sida. Inte så att hon säger det men eftersom hon klagar på allt som de andra pedagogerna har gjort så måste jag leva upp till en mall som HON vill att jag ska vara. Jag har verligen gjort mitt yttersta denna terminen, jobbat över mycket, försökt leva upp till hennes förväntningar.

    Men idag blev jag väldigt sårad. Hon klagade hos våran chef att jag inte var inne i klassen tillräckligt mycket pga fritidshemmet. Hon tycker att hon har många barn som behöver extra hjälp i matte/svenska och att hon då missar detta när jag går iväg till fritids (handlar om ca 1 tim/dag). Min chef sa då att jag inte var inne i klassen som en resurs utan som fritidspedagog. Då säger läraren att jag inte har någon \"pedagogisk utbildning\".

    Jag blev helt ställd och svarade att jag visst har pedagogisk utbildning och rektorn blev förolämpad på mina vägar och försvarade mig. Jag sa vidare att jag kanske inte har pedagogisk utbildning på just skriv och läs inlärning men jag har en pedagogisk utbildning.

    Nu sitter jag hemma och grämer mig och börjar undrar vad för samarbeta man har igentligen läraren. Hon verkar tro att hon är någon sorts arbetsledare till mig eller vad är detta..?? Jag vet inte om jag ska ta upp detta med henne imorgon på våran planering för jag känner mig grymt förolämpad. Hur skulle ni har gjort? Och hur ser ni lärare på oss fritidspedagoger, är vi bara till för er?
  2. 1
    Jobbigt med kollegan.. Jag arbetar som fritidspedagog tillsammans med en lärare. Läraren har avverkat ett antal pedagoger eftersom de har varit si eller så. Hon har klagat ganska mycket på de föregående och nu har alltså jag kommit in istället för en annan fritidspedagog.

    Läraren är otroligt ambisös och jag känner att jag har höga krav från hennes sida. Inte så att hon säger det men eftersom hon klagar på allt som de andra pedagogerna har gjort så måste jag leva upp till en mall som HON vill att jag ska vara. Jag har verligen gjort mitt yttersta denna terminen, jobbat över mycket, försökt leva upp till hennes förväntningar.

    Men idag blev jag väldigt sårad. Hon klagade hos våran chef att jag inte var inne i klassen tillräckligt mycket pga fritidshemmet. Hon tycker att hon har många barn som behöver extra hjälp i matte/svenska och att hon då missar detta när jag går iväg till fritids (handlar om ca 1 tim/dag). Min chef sa då att jag inte var inne i klassen som en resurs utan som fritidspedagog. Då säger läraren att jag inte har någon \"pedagogisk utbildning\".

    Jag blev helt ställd och svarade att jag visst har pedagogisk utbildning och rektorn blev förolämpad på mina vägar och försvarade mig. Jag sa vidare att jag kanske inte har pedagogisk utbildning på just skriv och läs inlärning men jag har en pedagogisk utbildning.

    Nu sitter jag hemma och grämer mig och börjar undrar vad för samarbeta man har igentligen läraren. Hon verkar tro att hon är någon sorts arbetsledare till mig eller vad är detta..?? Jag vet inte om jag ska ta upp detta med henne imorgon på våran planering för jag känner mig grymt förolämpad. Hur skulle ni har gjort? Och hur ser ni lärare på oss fritidspedagoger, är vi bara till för er?
  3. Triel
    #2

    Mina erfarenheter och åsikter

    Jag är lärare och har haft två klasser tillsammans med en fritidspedagog. Första gången hade vi en 1-2:a och andra gången en åldershomogen klass som vi hade i år 1 och 2.

    Vi jobbade på det viset att frp var inne i klassen ca 800 min i veckan och jag var på fritis ca 90 min i veckan. De flesta av lektionerna delade vi upp klassen så att hon hade bild, drama och gruppövningar i den ena gruppen medan jag hade läs- och skriv eller matte i den andra. Sedan har vi haft lektioner där vi har varit båda två i klassrummet och jobbat med t ex tema, kompissamtal och annat. Ibland har hon också varit med som extra resurs, men då har hon oftast tagit med sig några barn som behöver lite extra lugn och ro när de arbetar.

    Jag anser att samarbetet mellan lärare och fritidspedagoger måste grunda sig på en dialog och respekt för varandras yrkesroller. Jag har inte lika mycket gruppstärkande lekar och övningar i min utbildning som den frp jag jobbat med. Därför har det för oss varit självklart att vi delat upp arbetet på det sätt vi gjort.

    Jag blir så nedstämd av att läsa din berättelse, för det låter som om din arbetssituation är rent ut sagt bedrövlig. Tur att din rektor i alla fall förstår att fritidspedagoger är just pedagoger och faktiskt har en viktig funktion även i skolan. På något sätt måste ni reda ut vad det är som du ska göra den tiden du är inne i klassen. Finns det en möjlighet att rektorn kan vara med vid ett samtal? Det tror jag kan vara bra just för att klargöra vad era yrkesroller är, och hur ni på bästa sätt ska utnyttja era olika kompetenser för att det ska bli så bra som möjligt för eleverna.
  4. 2
    Mina erfarenheter och åsikter Jag är lärare och har haft två klasser tillsammans med en fritidspedagog. Första gången hade vi en 1-2:a och andra gången en åldershomogen klass som vi hade i år 1 och 2.

    Vi jobbade på det viset att frp var inne i klassen ca 800 min i veckan och jag var på fritis ca 90 min i veckan. De flesta av lektionerna delade vi upp klassen så att hon hade bild, drama och gruppövningar i den ena gruppen medan jag hade läs- och skriv eller matte i den andra. Sedan har vi haft lektioner där vi har varit båda två i klassrummet och jobbat med t ex tema, kompissamtal och annat. Ibland har hon också varit med som extra resurs, men då har hon oftast tagit med sig några barn som behöver lite extra lugn och ro när de arbetar.

    Jag anser att samarbetet mellan lärare och fritidspedagoger måste grunda sig på en dialog och respekt för varandras yrkesroller. Jag har inte lika mycket gruppstärkande lekar och övningar i min utbildning som den frp jag jobbat med. Därför har det för oss varit självklart att vi delat upp arbetet på det sätt vi gjort.

    Jag blir så nedstämd av att läsa din berättelse, för det låter som om din arbetssituation är rent ut sagt bedrövlig. Tur att din rektor i alla fall förstår att fritidspedagoger är just pedagoger och faktiskt har en viktig funktion även i skolan. På något sätt måste ni reda ut vad det är som du ska göra den tiden du är inne i klassen. Finns det en möjlighet att rektorn kan vara med vid ett samtal? Det tror jag kan vara bra just för att klargöra vad era yrkesroller är, och hur ni på bästa sätt ska utnyttja era olika kompetenser för att det ska bli så bra som möjligt för eleverna.
  5. också fritidspedagog
    #3

    jag har oxå

    problem men då med en förskolärare som tycker att hon är lite mera än mig.....

    Vi jobbar i en förskoleklass och hon tycker att jag ska ha alla eftermiddagar eftersom jag är fritidspedagog.
    Men då har jag frågat henne om det inte finns några fskl som jobbar eftermiddagar på förskolorna. Men då säger hon efter som förskoleklass verksamheten ligger på FM så SKA hon jobba då. Eftersom jag är fritidspedagog ska jobba EM efter som jag bara har utbildning till fritids.
    Men så fel hon har.....

    Jag tror att alla som klankar ner på andras utbildning har någon sorts komplex eller känner sig hotade att \"du\" är bra eller bättre än sig själv.
    Sedan är det brist på vad enns utildning innerhåller.
  6. 3
    jag har oxå problem men då med en förskolärare som tycker att hon är lite mera än mig.....

    Vi jobbar i en förskoleklass och hon tycker att jag ska ha alla eftermiddagar eftersom jag är fritidspedagog.
    Men då har jag frågat henne om det inte finns några fskl som jobbar eftermiddagar på förskolorna. Men då säger hon efter som förskoleklass verksamheten ligger på FM så SKA hon jobba då. Eftersom jag är fritidspedagog ska jobba EM efter som jag bara har utbildning till fritids.
    Men så fel hon har.....

    Jag tror att alla som klankar ner på andras utbildning har någon sorts komplex eller känner sig hotade att \"du\" är bra eller bättre än sig själv.
    Sedan är det brist på vad enns utildning innerhåller.
  7. förskollärare
    #4

    Håller fullständigt med henne !

    I min kommun så arbetade alla skolor utom en på det sättet.

    Förskollärarna tog hand om öppningarna, arbetade hela sin tid i förskoleklass, vilket de är utbildade för, och en bit in på fritids OM man arbetade heltid vill säga.

    Fritidspedagogerna arbetade i skolan och hade hand om eftermiddagsfritids,vilket de är utbildade för.

    Den skola som inte gjorde så arbetade jag på.
    Jag gick ner i tid till 75 % för att jag hade barn småbarn, men skulle lik f*rb*nn*t arbeta lika mycket på fritids som mina kollegor. Detta medförde att jag fick börja kl.10 och 11 flera dagar. Den enda dagen jag fick börja tidigt så fick jag istället sluta en timme tidigare än förskoleklassen. Jag fick ingen kontinuitet när jag skulle utöva mitt yrke som jag hade utbildat mig för utan blev behandlad som en resurs av min heltidsarbetande kollega (förskollärare). Skulle jag ha någon chans att umgås med min lilla son innan han gick och lade sig på kvällen, så fick jag göra det under morgontimmarna, efter att ha skjutsat dottern till skolan. Det slutade med att jag blev sjukskriven under lång tid (utbränd).

    Jag träffade härom veckan en kollega från den skolan, en fritidspedagog, hon berättade att de nu har ändrat så att de ha som de andra skolorna. Hon tycker att det är mycket bättre för hon får en helhet i sitt yrke
    i o m att hennes största del av arbetstiden nu ligger på fritids, vilket hon är utbildad för.
  8. 4
    Håller fullständigt med henne ! I min kommun så arbetade alla skolor utom en på det sättet.

    Förskollärarna tog hand om öppningarna, arbetade hela sin tid i förskoleklass, vilket de är utbildade för, och en bit in på fritids OM man arbetade heltid vill säga.

    Fritidspedagogerna arbetade i skolan och hade hand om eftermiddagsfritids,vilket de är utbildade för.

    Den skola som inte gjorde så arbetade jag på.
    Jag gick ner i tid till 75 % för att jag hade barn småbarn, men skulle lik f*rb*nn*t arbeta lika mycket på fritids som mina kollegor. Detta medförde att jag fick börja kl.10 och 11 flera dagar. Den enda dagen jag fick börja tidigt så fick jag istället sluta en timme tidigare än förskoleklassen. Jag fick ingen kontinuitet när jag skulle utöva mitt yrke som jag hade utbildat mig för utan blev behandlad som en resurs av min heltidsarbetande kollega (förskollärare). Skulle jag ha någon chans att umgås med min lilla son innan han gick och lade sig på kvällen, så fick jag göra det under morgontimmarna, efter att ha skjutsat dottern till skolan. Det slutade med att jag blev sjukskriven under lång tid (utbränd).

    Jag träffade härom veckan en kollega från den skolan, en fritidspedagog, hon berättade att de nu har ändrat så att de ha som de andra skolorna. Hon tycker att det är mycket bättre för hon får en helhet i sitt yrke
    i o m att hennes största del av arbetstiden nu ligger på fritids, vilket hon är utbildad för.
  9. också fritidspedagog
    #5

    men vet du att vi har

    gjort paktrik i förskoleklass och har läst nu vet jag inte hur många poäng vi har. Men vår utbildning är mellan 6-12

    Jag har oxå små barn och vill gå hem tidigt men har man valt en heldagstillsyns veksamhet som vi har kan man inte säga att man BARA ska ha förskoleklassen och inte fritids.

    Jag förstår dig att du är förbannad att du fick börja kl. 10.00 det skulle jag oxå vara. Men VEM stänger på förskolorna är det barnskötarna då eller???

    I vår kommun så har man bara 50% tid på fritids och resten som ass och jag är väl en jävligt dyr ass om jag skulle gå som ass.
    Sedan har ju kommunen bestämt att fritidspedagoger, förskolärare och barnskötatr få jobba i f-klass så då ska man ju följa det eller........
  10. 5
    men vet du att vi har gjort paktrik i förskoleklass och har läst nu vet jag inte hur många poäng vi har. Men vår utbildning är mellan 6-12

    Jag har oxå små barn och vill gå hem tidigt men har man valt en heldagstillsyns veksamhet som vi har kan man inte säga att man BARA ska ha förskoleklassen och inte fritids.

    Jag förstår dig att du är förbannad att du fick börja kl. 10.00 det skulle jag oxå vara. Men VEM stänger på förskolorna är det barnskötarna då eller???

    I vår kommun så har man bara 50% tid på fritids och resten som ass och jag är väl en jävligt dyr ass om jag skulle gå som ass.
    Sedan har ju kommunen bestämt att fritidspedagoger, förskolärare och barnskötatr få jobba i f-klass så då ska man ju följa det eller........
  11. moa
    #6

    men dandlar det om att

    gå hem tidigt eller om att faktiskt jobba där man har sin utbildning. jag skulle inte vilja jobba i em förskoleklass om jag även skulle vara på fritids.

    Att jämföra med förskolan är knappast tillrådigt, för då arbetar jag hela dagen med det jag har utbildat mig för.
  12. 6
    men dandlar det om att gå hem tidigt eller om att faktiskt jobba där man har sin utbildning. jag skulle inte vilja jobba i em förskoleklass om jag även skulle vara på fritids.

    Att jämföra med förskolan är knappast tillrådigt, för då arbetar jag hela dagen med det jag har utbildat mig för.
  13. lisalei
    #7

    lärarutbildning

    Jag läser på lärarutbildningen i Malmö och i den nya lärarutbildningen där så går fritidspedagoger, förskolelärare och grundskolans tidigare år exakt samma utbildning.
    Vad som skiljer sig är 40 poängs sidoämnen, men det skiljer ju sig helt individuellt eftersom man kan välja vilka ämnen man vill - även sådana som ligger utanför lärarskolans område.

    Själv läser jag till förskola/grundskolans tidigare år (upp till år5) och jag läser i samma klass som flera fritidspedagoger.
    Så i framtiden kan man inte ha argumenten att man har olika utbildning. Man har olika praktikområden (verksamhetsförlagd tid) men inte olika teoretiska kunskaper.

    Nu vet jag inte hur det är på andra högskolor, men Malmö är ju landets näst största lärarhögskola - så det lär ju finnas rätt många lärare/fritidspedagoger härifrån :).
  14. 7
    lärarutbildning Jag läser på lärarutbildningen i Malmö och i den nya lärarutbildningen där så går fritidspedagoger, förskolelärare och grundskolans tidigare år exakt samma utbildning.
    Vad som skiljer sig är 40 poängs sidoämnen, men det skiljer ju sig helt individuellt eftersom man kan välja vilka ämnen man vill - även sådana som ligger utanför lärarskolans område.

    Själv läser jag till förskola/grundskolans tidigare år (upp till år5) och jag läser i samma klass som flera fritidspedagoger.
    Så i framtiden kan man inte ha argumenten att man har olika utbildning. Man har olika praktikområden (verksamhetsförlagd tid) men inte olika teoretiska kunskaper.

    Nu vet jag inte hur det är på andra högskolor, men Malmö är ju landets näst största lärarhögskola - så det lär ju finnas rätt många lärare/fritidspedagoger härifrån :).
  15. jenpet
    #8

    Jag blev färdig..

    .. fritidspedagog i januari 1997 och vi har/hade exakt lika mycket utbildning ang arbete i 6-årsverksamhet/förskoleklass som de som gick förskollärarvarianten... Våra utbildningar går omlott, fsk inriktade sig på barn i åldrarna 0-6 och vi på barn från 6 och uppåt.
  16. 8
    Jag blev färdig.. .. fritidspedagog i januari 1997 och vi har/hade exakt lika mycket utbildning ang arbete i 6-årsverksamhet/förskoleklass som de som gick förskollärarvarianten... Våra utbildningar går omlott, fsk inriktade sig på barn i åldrarna 0-6 och vi på barn från 6 och uppåt.
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Precis !! IMT

    f
  18. 9
    Precis !! IMT f
  19. förskollärare
    #10

    OBS! svaret var till moa IMT

    f
  20. 10
    OBS! svaret var till moa IMT f
  21. förskollärare
    #11

    Jag har

    inte skrivit något i mitt inlägg om att förskollärare och fritidspedagoger inte har lika mycket utbildning. Det jag syftar på är just det du skriver, nämligen att vi är inriktade på olika åldrar. Jag valde att inrikta mig på 1-6 åringar för att det var den åldersgruppen jag ville arbeta med. Därför ville jag också arbeta i förskoleklass min huvusakliga arbetstid och inte på fritids.
  22. 11
    Jag har inte skrivit något i mitt inlägg om att förskollärare och fritidspedagoger inte har lika mycket utbildning. Det jag syftar på är just det du skriver, nämligen att vi är inriktade på olika åldrar. Jag valde att inrikta mig på 1-6 åringar för att det var den åldersgruppen jag ville arbeta med. Därför ville jag också arbeta i förskoleklass min huvusakliga arbetstid och inte på fritids.
  23. jenpet
    #12

    Ja?

    Och fritidspedagogen vale att inrikta sig på 6-åringar och uppåt, främst på 6-12. Alltså har båda kategorierna valt bl a 6-åringarna. Där skiljer sig dig och fritidspedagogen inte åt.

    Du skriver att fsk är utbildade för förskoleklassen och fritispedagogen är utbildade för fritidshemmet. Men grejen är alltså att ÄVEN fritidspedagogen är utbildad för förskoleklassen, precis lika mycket som förskolläraren.
  24. 12
    Ja? Och fritidspedagogen vale att inrikta sig på 6-åringar och uppåt, främst på 6-12. Alltså har båda kategorierna valt bl a 6-åringarna. Där skiljer sig dig och fritidspedagogen inte åt.

    Du skriver att fsk är utbildade för förskoleklassen och fritispedagogen är utbildade för fritidshemmet. Men grejen är alltså att ÄVEN fritidspedagogen är utbildad för förskoleklassen, precis lika mycket som förskolläraren.
  25. förskollärare
    #13

    Jo, men fskl är

    INTE utbildad för fritidshemmet 6-12 år.
    Alltså har fritidspedagogerna större bredd i skolan. Kanske därför man inte ser dem så ofta i förskolans värld...
  26. 13
    Jo, men fskl är INTE utbildad för fritidshemmet 6-12 år.
    Alltså har fritidspedagogerna större bredd i skolan. Kanske därför man inte ser dem så ofta i förskolans värld...
  27. jenpet
    #14

    Det gör..

    .. inte automatiskt att fsk har \"förtur\" till förkoleklasstimmarna ifall de är anställda på samma villkor. För de har som sagt lika stor behörighet, kunskap och utbildning vad gäller förskoleklassen, och 6-åringarna finns ju även på fritis sedan även om de blandas med 7-9-åringarna och fsk är ju inte ensam personal på fritiset utan delar arbetet i gruppen med ftp och ev. bsk.
  28. 14
    Det gör.. .. inte automatiskt att fsk har \"förtur\" till förkoleklasstimmarna ifall de är anställda på samma villkor. För de har som sagt lika stor behörighet, kunskap och utbildning vad gäller förskoleklassen, och 6-åringarna finns ju även på fritis sedan även om de blandas med 7-9-åringarna och fsk är ju inte ensam personal på fritiset utan delar arbetet i gruppen med ftp och ev. bsk.
  29. förskollärare
    #15

    Hur kommer det sig då att

    det nästan alltid står \"förskollärare sökes\" när man behöver anställa pedagoger till förskoleklass ?
  30. 15
    Hur kommer det sig då att det nästan alltid står \"förskollärare sökes\" när man behöver anställa pedagoger till förskoleklass ?
  31. förskollärare
    #16

    Ett exempel:

    http://platsbanken.ams.se/direkt/24/051013,140050,240916,11,673724 .shtml
  32. 16
    Ett exempel: http://platsbanken.ams.se/direkt/24/051013,140050,240916,11,673724 .shtml
  33. Birgitta, since 1997
    #17

    För barnens skull...

    ... är det väl i alla fall rimligt, för kontinuitetens skull, att samma personal håller i förskoleklassen respektive fritidshemmet? Att hatta fram och tillbaka olika dagar blir rörigt för barnen. Det blir otydligt vad som är \"skola\" respektive \"fritids\", särskild när båda bedrivs i samma lokaler. Vilket ju är vanligt idag.

    Det blir mycket lättare att planera och följa upp sitt arbete från dag till dag, hålla ihop gruppen och ha koll på konflikter osv om en (eller flera, SAMMA) person har förskoleklassen hela tiden. Tids nog får ungarna många olika lärare ändå, fler än man skulle önska många gånger!
  34. 17
    För barnens skull... ... är det väl i alla fall rimligt, för kontinuitetens skull, att samma personal håller i förskoleklassen respektive fritidshemmet? Att hatta fram och tillbaka olika dagar blir rörigt för barnen. Det blir otydligt vad som är \"skola\" respektive \"fritids\", särskild när båda bedrivs i samma lokaler. Vilket ju är vanligt idag.

    Det blir mycket lättare att planera och följa upp sitt arbete från dag till dag, hålla ihop gruppen och ha koll på konflikter osv om en (eller flera, SAMMA) person har förskoleklassen hela tiden. Tids nog får ungarna många olika lärare ändå, fler än man skulle önska många gånger!
  35. förskollärare
    #18

    Håller med fullständigt! IMT

    f
  36. 18
    Håller med fullständigt! IMT f
  37. jenpet
    #19

    Hur det kommer sig?

    Att just DE arbetsplatserna av olika anledningar vill ha en förskollärare på den tjänsten. Och en del arbetsledare VET inte att fritidspedagogen har lika mycket behörighet att undervisa i förskoleklassen som en förskollärare har, i alla fall om de har relativt ny utbildning.

    Men här ÄR ju en fritidspedagog anställd med förskoleklassen som en av sina arbetsområden (när jag arbetade i förskolelas var det f.ö en fsk och en ftp i varje av de 7 förskoleklasserna och båda hade samma ansvar för den), ofrånkomligen. Oavsett vad \"många andra\" skolor söker.
  38. 19
    Hur det kommer sig? Att just DE arbetsplatserna av olika anledningar vill ha en förskollärare på den tjänsten. Och en del arbetsledare VET inte att fritidspedagogen har lika mycket behörighet att undervisa i förskoleklassen som en förskollärare har, i alla fall om de har relativt ny utbildning.

    Men här ÄR ju en fritidspedagog anställd med förskoleklassen som en av sina arbetsområden (när jag arbetade i förskolelas var det f.ö en fsk och en ftp i varje av de 7 förskoleklasserna och båda hade samma ansvar för den), ofrånkomligen. Oavsett vad \"många andra\" skolor söker.
  39. Medlem sedan
    Sep 1998
    #20

    Fast...

    ...under den tid som förskoleverksamheten håller på (i regel vardag fm till över lunch) så tror jag att man i de flesta förskoleklasser försöker ha så hög personaltäthet som möjligt under denna tid. Mao det är samma personer, förskollärare, fritidspedagog och/eller barnskötare tillsammans (=kontinuitet). Precis som i förskolan för yngre barn så bruker sedan personal turas om att öppna respektive stänga (fritidsverksamhet både morgon och eftermiddag). Små förskolebarn verkar inte ha några problem med att personal varvar sina arbetstider, så varför skulle skolbarn plötsligt få problem med detta. Skulle förskoläraren vara mer lämpad att bedriva fritidsverksamhet på morgonen än på eftermiddagen? Eller handlar det om att det är trevligare att få sluta tidigt alla dagar och låta andra sköta de sena tiderna?

  40. 20
    Fast... ...under den tid som förskoleverksamheten håller på (i regel vardag fm till över lunch) så tror jag att man i de flesta förskoleklasser försöker ha så hög personaltäthet som möjligt under denna tid. Mao det är samma personer, förskollärare, fritidspedagog och/eller barnskötare tillsammans (=kontinuitet). Precis som i förskolan för yngre barn så bruker sedan personal turas om att öppna respektive stänga (fritidsverksamhet både morgon och eftermiddag). Små förskolebarn verkar inte ha några problem med att personal varvar sina arbetstider, så varför skulle skolbarn plötsligt få problem med detta. Skulle förskoläraren vara mer lämpad att bedriva fritidsverksamhet på morgonen än på eftermiddagen? Eller handlar det om att det är trevligare att få sluta tidigt alla dagar och låta andra sköta de sena tiderna?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kollegan och jag tackar
    By ~liten~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 08:22
  2. störiga kollegan
    By Tuttan* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 17:34
  3. Kär i kollegan..
    By iyan in forum Kärlek & relationer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 23:17
  4. NU har även kollegan
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 19:18
  5. Kollegan sa i går att han vill
    By Vinglig i benen (Accept) in forum Sex & erotik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 16:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar