Habiliteringen
Utvecklingshämning
  1. Erika med Loke 0305
    #1

    Habiliteringen

    Vi var hos neurlogen med Loke idag och fick veta att vi skulle föras över till habiliteringen. Vad är detta och hur fungerar det? Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Blir det bättre/sämre? Vi skall till habiliteringen i Mölndal.
  2. 1
    Habiliteringen Vi var hos neurlogen med Loke idag och fick veta att vi skulle föras över till habiliteringen. Vad är detta och hur fungerar det? Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Blir det bättre/sämre? Vi skall till habiliteringen i Mölndal.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    hej

    Vi har varit hos habiliteringen i Mölndal i ca 1 år med Alexander och är supernöjda. Allt blev bättre när vi kom dit. Tillgänglgheten är mycket bättre på ffa sjukgymnastik men både sjuksköterska, logoped, abetsterapeut etc går att få tag på.
  4. 2
    hej Vi har varit hos habiliteringen i Mölndal i ca 1 år med Alexander och är supernöjda. Allt blev bättre när vi kom dit. Tillgänglgheten är mycket bättre på ffa sjukgymnastik men både sjuksköterska, logoped, abetsterapeut etc går att få tag på.
  5. Susanne m Douglas 0301 & Ella 0501
    #3

    Hej

    På habiliteringen jobbar specialpedagoger, sjukgymnaster, logopeder, dietister, abetsterapeuter, sjuksköterskor, läkare, kuratorer och psykologer. Jag har säkert glömt någon yrkesgrupp, men det upplyser säkert någon annan dig om...*ler*.
    Personalen på hab träffar ert barn och er för att se vilket stöd ert barn och ni kan behöva.
    Vi har en mycket bra habilitering och har haft mycket hjälp av personalen där. Skönt att ha alla samlade under ett och samma tack och inte behöva åka hit och dit. Ofta går det även att samköra träffar mellan personalen så att tex både logopeden och spec.ped träffar barnet samtidigt.
    Här finns en mailinglista som man kan gå med om man vill prata om allt som rör barnhabilitering.
    http://groups.yahoo.com/group/barnhab/
  6. 3
    Hej På habiliteringen jobbar specialpedagoger, sjukgymnaster, logopeder, dietister, abetsterapeuter, sjuksköterskor, läkare, kuratorer och psykologer. Jag har säkert glömt någon yrkesgrupp, men det upplyser säkert någon annan dig om...*ler*.
    Personalen på hab träffar ert barn och er för att se vilket stöd ert barn och ni kan behöva.
    Vi har en mycket bra habilitering och har haft mycket hjälp av personalen där. Skönt att ha alla samlade under ett och samma tack och inte behöva åka hit och dit. Ofta går det även att samköra träffar mellan personalen så att tex både logopeden och spec.ped träffar barnet samtidigt.
    Här finns en mailinglista som man kan gå med om man vill prata om allt som rör barnhabilitering.
    http://groups.yahoo.com/group/barnhab/
  7. Millimeterns mamma
    #4

    Bättre

    Hej

    Som de tidigare svararna tycker jag också att allt blev till det bättre när vi väl blev inskrivna på habiliteringen. Lättare tillgänglighet till duktig personal och man slapp att själv leta kompetens.
    Hoppas att det blir så även för er!
  8. 4
    Bättre Hej

    Som de tidigare svararna tycker jag också att allt blev till det bättre när vi väl blev inskrivna på habiliteringen. Lättare tillgänglighet till duktig personal och man slapp att själv leta kompetens.
    Hoppas att det blir så även för er!
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    tillägg

    tänkte på att vi inte alltid har fått allting serverat dock men de har varit väldigt pigga på att nappa på våra ideer, tex tecken som stöd mm. Vi har fått entusiastisk hjälp när vi undrat över något.
  10. 5
    tillägg tänkte på att vi inte alltid har fått allting serverat dock men de har varit väldigt pigga på att nappa på våra ideer, tex tecken som stöd mm. Vi har fått entusiastisk hjälp när vi undrat över något.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Jag stämmer in

    i föregåendes beskrivningar och vill bara säga också att på en del habiliteringar finns det även föräldragrupper, vi har en på vår hab tex. Den är guld värd för oss som går dit som möter en förståelse hos andra föräldrar som inte finns någon annanstans, mer än kanske här. *ler*

    Hoppas det går bra för er!
  12. 6
    Jag stämmer in i föregåendes beskrivningar och vill bara säga också att på en del habiliteringar finns det även föräldragrupper, vi har en på vår hab tex. Den är guld värd för oss som går dit som möter en förståelse hos andra föräldrar som inte finns någon annanstans, mer än kanske här. *ler*

    Hoppas det går bra för er!
  13. L MXZ
    #7

    Tyvärr

    Vi har bara negativa erfarenheter. Gick så långt att vi bytte habilitering för att bara mötas av samma sak igen.

    Det som hab varit/är bra på är att:
    - ge mig huvudvärk
    - ljuga oss rätt upp i ansiktet
    - lova en sak och sedan förneka det (även skriftligt)
    - vara direkt otrevliga
    - tiga (har bjudit in dem till mängder av möten för att vi som är runt sonen ska hjälpas åt, då är de ständigt tysta)
    - inkompetens (det tog 1-2 år innan jag insåg att jag redan kunde mer än de \"experter\" vi träffade)

    Jag skulle kunna fortsätta i all evighet, men jag blir bara SÅ arg när jag tänker på detta. Vi har faktiskt bestämt att de INTE får ringa hem till oss, bara till makens mobil för jag klarar inte av att prata med dem.
  14. 7
    Tyvärr Vi har bara negativa erfarenheter. Gick så långt att vi bytte habilitering för att bara mötas av samma sak igen.

    Det som hab varit/är bra på är att:
    - ge mig huvudvärk
    - ljuga oss rätt upp i ansiktet
    - lova en sak och sedan förneka det (även skriftligt)
    - vara direkt otrevliga
    - tiga (har bjudit in dem till mängder av möten för att vi som är runt sonen ska hjälpas åt, då är de ständigt tysta)
    - inkompetens (det tog 1-2 år innan jag insåg att jag redan kunde mer än de \"experter\" vi träffade)

    Jag skulle kunna fortsätta i all evighet, men jag blir bara SÅ arg när jag tänker på detta. Vi har faktiskt bestämt att de INTE får ringa hem till oss, bara till makens mobil för jag klarar inte av att prata med dem.
  15. Erika med Loke 0305
    #8

    En föräldragrupp

    hade faktiskt suttit fint. Behovet av att träffa andra föräldrar i samma sits är stort. Svårt när man inte har någon diagnos..
  16. 8
    En föräldragrupp hade faktiskt suttit fint. Behovet av att träffa andra föräldrar i samma sits är stort. Svårt när man inte har någon diagnos..
  17. Erika med Loke 0305
    #9

    Det låter ju

    inget vidare. Ungefär som min barnmorska då. Fortfarande två och ett halvt år efter att Loke föddes känner jag att jag skulle vilja strypa människan... Tråkigt att ni har så dålig erfarenhet. Hoppas att det löser sig på något sätt.
  18. 9
    Det låter ju inget vidare. Ungefär som min barnmorska då. Fortfarande två och ett halvt år efter att Loke föddes känner jag att jag skulle vilja strypa människan... Tråkigt att ni har så dålig erfarenhet. Hoppas att det löser sig på något sätt.
  19. Erika med Loke 0305
    #10

    Tack för alla svar *IMT

  20. 10
    Tack för alla svar *IMT

Liknande trådar

  1. Habiliteringen
    By EvaKar in forum Autismspektrum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 21:16
  2. Var på habiliteringen..
    By Lejonet-57 in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 13:04
  3. Habiliteringen
    By susun in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 22:04
  4. Habiliteringen?
    By Crianna in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 08:59
  5. Habiliteringen ..
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 16:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar