Barn som bits
Mammasnack
  1. Sara m Lucas
    #1

    Barn som bits

    Inlägget kanske är helt OT, men jag provar ändå.
    På min sons dagis finns det en pojke som biter och klöser de andra barnen. Nu har min son blivit biten av denna pojke och min son har blåmärke efter varje tand på hans arm.
    Jag blev ju väldigt ledsen över att få se något sådant och jag frågade givetvis personalen om vad som hänt.

    Det visade sig att min son hade lekt med ett tåg som den andre pojken ville ha, min son hade inte velat ge pojken tåget, så denne hade då bitit min son i armen, så att min son släppte tåget och den andre pojken då fått sin vilja igenom.

    Men detta kan ju rentav vara farligt! Tänk om pojken biter hårdare någon gång så att det verkligen blir sår. Jag blir rentav så arg så givetvis vill jag ju att personalen skall ta upp detta med pojkens föräldrar. Men frågan är ju om han öht kommer att sluta bitas och klösas?
  2. 1
    Barn som bits Inlägget kanske är helt OT, men jag provar ändå.
    På min sons dagis finns det en pojke som biter och klöser de andra barnen. Nu har min son blivit biten av denna pojke och min son har blåmärke efter varje tand på hans arm.
    Jag blev ju väldigt ledsen över att få se något sådant och jag frågade givetvis personalen om vad som hänt.

    Det visade sig att min son hade lekt med ett tåg som den andre pojken ville ha, min son hade inte velat ge pojken tåget, så denne hade då bitit min son i armen, så att min son släppte tåget och den andre pojken då fått sin vilja igenom.

    Men detta kan ju rentav vara farligt! Tänk om pojken biter hårdare någon gång så att det verkligen blir sår. Jag blir rentav så arg så givetvis vill jag ju att personalen skall ta upp detta med pojkens föräldrar. Men frågan är ju om han öht kommer att sluta bitas och klösas?
  3. marib
    #2

    När barn bits

    framförallt på dagis så är det vikigt att personalen punktmarkerar det barnet. Man _ska_ kunna lämna ungarna utan att riskera att de blir skadade.
    Många barn har bitperioder.
    Han kommer att sluta, men han behöver kollas tills det gått över.
  4. 2
    När barn bits framförallt på dagis så är det vikigt att personalen punktmarkerar det barnet. Man _ska_ kunna lämna ungarna utan att riskera att de blir skadade.
    Många barn har bitperioder.
    Han kommer att sluta, men han behöver kollas tills det gått över.
  5. RF
    #3

    Yepps, punktmarkering

    Håller med marib. Pojken måste punktmarkeras av personalen och naturligtvis måste de ta upp det med föräldrarna.
    Min son har Asperger syndrom (en lätt autism med normalbegåvning) och kunde i tidig dagisålder inte hantera sin frustration när saker och ting inte gick som han ville, utan hade en period då han kunde ta till att bita. I brist på fungerande kommunikation (han fattade inte riktigt hur verbal kommunikation gick till, även om han hade ett stort ordförråd). Jag blev självklart bekymrad som förälder, för inte hjälpte det att vi pratade med honom hemma, det var ju det som var hans problem, att talad kommunikation inte funkade hela vägen.
    Men personalen var jättebra, de kollade honom och varje gång ett bråk var under uppsegling tog de undan honom och avledde, och när han lugnat sig visade de hur han kunde göra i stället (vänta på sin tur - få beröm när han klarade det - samt KONSEKVENT ett bestämt nej och bli flyttad därifrån när han försökte ge sig på ett annat barn).
    Det tog inte lång tid så hade han släppt beteendet och klarade att vänta på sin tur eller sysselsätta sig med något annat.
    Bitas är aldrig OK, och det ska personalen inte tillåta. Be om ett enskilt möte med dem om situationen inte förbättras tycker jag.
  6. 3
    Yepps, punktmarkering Håller med marib. Pojken måste punktmarkeras av personalen och naturligtvis måste de ta upp det med föräldrarna.
    Min son har Asperger syndrom (en lätt autism med normalbegåvning) och kunde i tidig dagisålder inte hantera sin frustration när saker och ting inte gick som han ville, utan hade en period då han kunde ta till att bita. I brist på fungerande kommunikation (han fattade inte riktigt hur verbal kommunikation gick till, även om han hade ett stort ordförråd). Jag blev självklart bekymrad som förälder, för inte hjälpte det att vi pratade med honom hemma, det var ju det som var hans problem, att talad kommunikation inte funkade hela vägen.
    Men personalen var jättebra, de kollade honom och varje gång ett bråk var under uppsegling tog de undan honom och avledde, och när han lugnat sig visade de hur han kunde göra i stället (vänta på sin tur - få beröm när han klarade det - samt KONSEKVENT ett bestämt nej och bli flyttad därifrån när han försökte ge sig på ett annat barn).
    Det tog inte lång tid så hade han släppt beteendet och klarade att vänta på sin tur eller sysselsätta sig med något annat.
    Bitas är aldrig OK, och det ska personalen inte tillåta. Be om ett enskilt möte med dem om situationen inte förbättras tycker jag.
  7. RF
    #4

    PS

    Och naturligtvis är det jätteviktigt att ett barn som ger sig på ett annat barn för att få en leksak ALDRIG vinner framgång med det beteendet. Det låter inte bra att pojken fick sin vilja igenom och fick leksaken när han bitit din son. Då fungerar ju beteendet, och han lär sig att det kommer att funka även nästa gång.
  8. 4
    PS Och naturligtvis är det jätteviktigt att ett barn som ger sig på ett annat barn för att få en leksak ALDRIG vinner framgång med det beteendet. Det låter inte bra att pojken fick sin vilja igenom och fick leksaken när han bitit din son. Då fungerar ju beteendet, och han lär sig att det kommer att funka även nästa gång.
  9. förtvivlad mamma
    #5

    Vad ska man göra med barn som bits då?

    Jag har en son som bits, alltid när han inte får som han vill. När han gör det hemma brukar jag \"smiska\" till honom lite över munnen och säja \"aj, aj\", jag tror att han fattar, men han gör det igen och igen och igen.....

    På dagis vet jag inte hur dom säjer till honom. Men dom har tagit upp vid ett par tillfällen att han har bitit och nypit andra barn. Såvit jag vet har det inte blivit blåmärken och klösmärken av det.

    Men vad ska man gör, jag tycker att jag gör allt jag kan för att få honom att sluta.
  10. 5
    Vad ska man göra med barn som bits då? Jag har en son som bits, alltid när han inte får som han vill. När han gör det hemma brukar jag \"smiska\" till honom lite över munnen och säja \"aj, aj\", jag tror att han fattar, men han gör det igen och igen och igen.....

    På dagis vet jag inte hur dom säjer till honom. Men dom har tagit upp vid ett par tillfällen att han har bitit och nypit andra barn. Såvit jag vet har det inte blivit blåmärken och klösmärken av det.

    Men vad ska man gör, jag tycker att jag gör allt jag kan för att få honom att sluta.
  11. marib
    #6

    Det går över

    gör ingen affär av det.
    Bara att lyfta undan, inte bitas! klappa fiiint istället så blir mamma glad.
    Sen blåhåller man sin ovilliga lille klappare och klappar personen som skulle blivit biten, det funkar! men tar lite tid.
  12. 6
    Det går över gör ingen affär av det.
    Bara att lyfta undan, inte bitas! klappa fiiint istället så blir mamma glad.
    Sen blåhåller man sin ovilliga lille klappare och klappar personen som skulle blivit biten, det funkar! men tar lite tid.
  13. mamman
    #7

    Ok tack

    Det är bara att vanta då, nångång går det väl över.
  14. 7
    Ok tack Det är bara att vanta då, nångång går det väl över.

Liknande trådar

  1. barn som bits
    By Anonym in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 13:35
  2. barn som bits?
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 15:26
  3. barn som bits
    By anonymt namn in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 07:02
  4. Bits era barn???
    By ~Susanna~ in forum _0506 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 18:39
  5. Bits era barn?
    By Sourlime med Emil 0204 och Måns 0508 in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 22:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar