Isak har fått i sig ägg och mjölk idag.
_0308 Augustibarn
  1. Anna m Isak-03 + bf 1/2
    #1

    Isak har fått i sig ägg och mjölk idag.

    Idag hände det som INTE får hända. Isak har fick i sig både ägg och mjölk på dagis. Jag är inte arg på personalen men ja jag vet inte arg kanske för att det hänt.

    Tjejen som jobbar i köket vabade och då skickade de efter mat från skolan. Det var pannkakor och de beställde glutenfria och LAKTOSfria pannkakor från skolan.

    För att göra en lite lång historia kort så hann Isak få i sig 3 pannkakor och gå och lägga sig, vila, innan allt upptäcktes en halvtimme senare. Då ringde de mig omgående och berättade vad som hänt och för att fråga hur han reagerar. Jag blev chockad och ledsen och förklarade att då han fått i sig ägg senaste, utspädd i en hemagjord sorbet, var vid 5 månaders ålder och då han han omgående reagerat med röd svullnad i ansiktet och på halsen. Vita prickar och pipig andning fick han också då. De kollade honom och inget sådan syntes???

    Jag sa till dem att ge honom 5 ml Tavegyl, som finns på dagis, och återkomma till mig så fort han vaknade. Men hallå gravidhjärnan vaknade inte till förrän jag lagt på luren. Jag lipade fram till mina kollegor att Isak fått i sig ägg och då vakande jag till liv själv. Jag måste ju åka dit.

    Ringde dagis igen och sa att jag kommer och hämtar honom. Då jag kom dit ytterligare 30 minuter senare så satt en fröken inne hos honom på vilan och lampan i taket var tänd, den som annars är släckt då barnen sover. Fröken hade tårar i ögonen. Det är en av mina \"favoriter\" och hon sa att hon klarade av att ringa själv hon mådde så dåligt. Hon förklarade vad som hänt och jag reagerade inte på att pannkakorna var laktosfria. Isak är ju mjölkprotein allergisk.

    Väl hemma åt vi mellis och nu var klockan 14. Allt hände vid 11-11.30 antar jag för det är då de äter.

    Vid 16.15 ser jag att Isak är lite rödprickig i ansiktet och att han kliar sig på benen. Då jag kolla på benen så är han lite flammig i knävecken och röd/varm på baksidan av ena låret. Jag ringde till sjukvårdsupplysningen och de trodde att det var Tavegylen som höll på att gå ur kroppen och att det var en reaktion på maten. Sjuksköterskan jag pratade med sa på en gång då jag sa att det var laktosfria pannkakor att \"ja men då har han ju fått i sig mjölk också\". Ja det är ju sant. Han borde ha reagerat betydligt starkare och det var nog ingen fara med honom men hon tyckte jag skulle ringa till Närakuten också. Jag ringde, och under tiden kom mina föräldrar över. De hade köpt en bil till honom, en Ford Puma, sådan vi hade innan Isak kom... (helt OT jag vet)

    Sköterskan jag pratade med var jättefin. Hon tyckte inte jag skulle oroa mig för han hade ju inga symtom mer än att han var lite rödprickig. \"ge honom 7 ml Tavegyl till och så ringer jag dig vid halv 6\". Isak var pigg och glad hela tiden. Vid 17,30 ringde hon upp mig som hon lovat. Varken sköterskan eller jag ansåg att vi behövde oroa oss.
    Det var bara att åka in till dem om det var något.

    Det ser alltså ut som om Isaks båda allergier är på väg att gå bort vilket är skönt men det är inte på detta sätt som vi ville ta reda på det. :) :(

    Om två veckor ska på en sedan länge tillbaka planerad allergikontroll. Vi får se vad de säger.

    Tog råga på allt så är S ute på sjön och kommer tillbaka om en dryg vecka och så är det ju lite kämpigt på jobbet. Puh
  2. 1
    Isak har fått i sig ägg och mjölk idag. Idag hände det som INTE får hända. Isak har fick i sig både ägg och mjölk på dagis. Jag är inte arg på personalen men ja jag vet inte arg kanske för att det hänt.

    Tjejen som jobbar i köket vabade och då skickade de efter mat från skolan. Det var pannkakor och de beställde glutenfria och LAKTOSfria pannkakor från skolan.

    För att göra en lite lång historia kort så hann Isak få i sig 3 pannkakor och gå och lägga sig, vila, innan allt upptäcktes en halvtimme senare. Då ringde de mig omgående och berättade vad som hänt och för att fråga hur han reagerar. Jag blev chockad och ledsen och förklarade att då han fått i sig ägg senaste, utspädd i en hemagjord sorbet, var vid 5 månaders ålder och då han han omgående reagerat med röd svullnad i ansiktet och på halsen. Vita prickar och pipig andning fick han också då. De kollade honom och inget sådan syntes???

    Jag sa till dem att ge honom 5 ml Tavegyl, som finns på dagis, och återkomma till mig så fort han vaknade. Men hallå gravidhjärnan vaknade inte till förrän jag lagt på luren. Jag lipade fram till mina kollegor att Isak fått i sig ägg och då vakande jag till liv själv. Jag måste ju åka dit.

    Ringde dagis igen och sa att jag kommer och hämtar honom. Då jag kom dit ytterligare 30 minuter senare så satt en fröken inne hos honom på vilan och lampan i taket var tänd, den som annars är släckt då barnen sover. Fröken hade tårar i ögonen. Det är en av mina \"favoriter\" och hon sa att hon klarade av att ringa själv hon mådde så dåligt. Hon förklarade vad som hänt och jag reagerade inte på att pannkakorna var laktosfria. Isak är ju mjölkprotein allergisk.

    Väl hemma åt vi mellis och nu var klockan 14. Allt hände vid 11-11.30 antar jag för det är då de äter.

    Vid 16.15 ser jag att Isak är lite rödprickig i ansiktet och att han kliar sig på benen. Då jag kolla på benen så är han lite flammig i knävecken och röd/varm på baksidan av ena låret. Jag ringde till sjukvårdsupplysningen och de trodde att det var Tavegylen som höll på att gå ur kroppen och att det var en reaktion på maten. Sjuksköterskan jag pratade med sa på en gång då jag sa att det var laktosfria pannkakor att \"ja men då har han ju fått i sig mjölk också\". Ja det är ju sant. Han borde ha reagerat betydligt starkare och det var nog ingen fara med honom men hon tyckte jag skulle ringa till Närakuten också. Jag ringde, och under tiden kom mina föräldrar över. De hade köpt en bil till honom, en Ford Puma, sådan vi hade innan Isak kom... (helt OT jag vet)

    Sköterskan jag pratade med var jättefin. Hon tyckte inte jag skulle oroa mig för han hade ju inga symtom mer än att han var lite rödprickig. \"ge honom 7 ml Tavegyl till och så ringer jag dig vid halv 6\". Isak var pigg och glad hela tiden. Vid 17,30 ringde hon upp mig som hon lovat. Varken sköterskan eller jag ansåg att vi behövde oroa oss.
    Det var bara att åka in till dem om det var något.

    Det ser alltså ut som om Isaks båda allergier är på väg att gå bort vilket är skönt men det är inte på detta sätt som vi ville ta reda på det. :) :(

    Om två veckor ska på en sedan länge tillbaka planerad allergikontroll. Vi får se vad de säger.

    Tog råga på allt så är S ute på sjön och kommer tillbaka om en dryg vecka och så är det ju lite kämpigt på jobbet. Puh
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Stora famnen kramar

    kommer till dej i massor!!
    Förstår att det känns jobbigt, dessutom när S är ute på sjön.
    Det positiva i det hela är ju att han verkar tåla en hel del. Kanske allergin är helt borta snart! Håller tummar för det.

    Massa kramar från mej
  4. 2
    Stora famnen kramar kommer till dej i massor!!
    Förstår att det känns jobbigt, dessutom när S är ute på sjön.
    Det positiva i det hela är ju att han verkar tåla en hel del. Kanske allergin är helt borta snart! Håller tummar för det.

    Massa kramar från mej
  5. Medlem sedan
    Aug 2001
    #3

    Åh, vad jobbigt!

    Skönt att allt gick så bra ändå! Stor kram!
  6. 3
    Åh, vad jobbigt! Skönt att allt gick så bra ändå! Stor kram!
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Jobbigt!

    Skönt att de hade Tavegyl på dagis. Förstår att du blev orolig för ägget - det kan ju ge starka reaktioner, men nu gick det ändå bra , tack och lov!

    Min Isak fick också i sig något han inte tål på dagis i torsdags, men vi kan inte komma på vad det var... Han får ju \"bara\" eksem, så ingen större skada skedd där.

    Kram!
  8. 4
    Jobbigt! Skönt att de hade Tavegyl på dagis. Förstår att du blev orolig för ägget - det kan ju ge starka reaktioner, men nu gick det ändå bra , tack och lov!

    Min Isak fick också i sig något han inte tål på dagis i torsdags, men vi kan inte komma på vad det var... Han får ju \"bara\" eksem, så ingen större skada skedd där.

    Kram!
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Jag tog dit

    Tavegylen då han började på dagis om i fall att... Hade hoppats på att det inte skulle behöva användas. :)

    Idag kom laddningen i blöjan... hua. :) No more details. :)

    kram
  10. 5
    Jag tog dit Tavegylen då han började på dagis om i fall att... Hade hoppats på att det inte skulle behöva användas. :)

    Idag kom laddningen i blöjan... hua. :) No more details. :)

    kram
  11. Medlem sedan
    Nov 2000
    #6

    Fy!

    Vad läskigt för er! Men vilken tur att ni var förberedda ändå med Tavegylen! Måste ju ha dämpat det en hel del. Tja, då vet ni ju i alla fall vad ni har att vänta på testningen - lite som att öppna adventskalenders luckor i förväg? :o/

    Kram på er, och hoppas att man snart är tillbaka i vanliga gängor.

    Ann
  12. 6
    Fy! Vad läskigt för er! Men vilken tur att ni var förberedda ändå med Tavegylen! Måste ju ha dämpat det en hel del. Tja, då vet ni ju i alla fall vad ni har att vänta på testningen - lite som att öppna adventskalenders luckor i förväg? :o/

    Kram på er, och hoppas att man snart är tillbaka i vanliga gängor.

    Ann

Liknande trådar

  1. fått i sig mjölk :(
    By molima in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 22:55
  2. Isak har fått vattkoppor...
    By Maria med V & I in forum _0405 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 01:22
  3. Isak tål mjölk!!!
    By Anna m Isak & Adam in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 22:50
  4. Jag har fått mjölk
    By Ulrika med Jonathan in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 09:04
  5. Isak har fått ett nytt
    By Ebba & kidsen in forum _98 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 10:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar