OK - en jättefånig fråga som jag...
_0209 Septemberbarn
  1. Marie med Hanna och Lina
    #1

    OK - en jättefånig fråga som jag...

    tänkt fråga er flera gånger, närmare bestämt varje gång Hanna får tag på en ask med tamponger och frågar vad det är.

    Jag kanske är jättelarvig som inte bara kan förklara det rätt upp och ner men dels tycker jag det känns halvjobbigt att prata om blod och grejer samtidigt som jag absolut inte vill ljuga och säga nåt som inte är sant. En fråga leder ju dessutom till tio följdfrågor så hittills har jag mest sagt att det är något som mammmor använder och sedan försökt rikta uppmärksamheten mot nåt annat.

    Vad säger ni? Och förlåt om detta är en jättefånig fråga... :-D
  2. 1
    OK - en jättefånig fråga som jag... tänkt fråga er flera gånger, närmare bestämt varje gång Hanna får tag på en ask med tamponger och frågar vad det är.

    Jag kanske är jättelarvig som inte bara kan förklara det rätt upp och ner men dels tycker jag det känns halvjobbigt att prata om blod och grejer samtidigt som jag absolut inte vill ljuga och säga nåt som inte är sant. En fråga leder ju dessutom till tio följdfrågor så hittills har jag mest sagt att det är något som mammmor använder och sedan försökt rikta uppmärksamheten mot nåt annat.

    Vad säger ni? Och förlåt om detta är en jättefånig fråga... :-D
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    Inte fånig fråga!

    Det är lite svårt med vad man kan säga eller inte. Kopplar man in ordet blod så spelar det ju nästan ingen roll vad man säger sedan,barnet är fortfarande på ordet \"blooooood\" :))
    Jag har ju en Jojje som vägrar låta mig gå på toa själv. Så ett par ggr har det hänt att han faktiskt varit inne när jag bytt tampong. Jag har försökt smyga lite men han har sett när jag tagit tampongen och packat upp den. Han har frågat vad det är och jag säger att det är sånt som mammor måste ha ibland och sedan lett in honom på något annat så han tappar intresset.
    En gång kom han in just när jag torkade mig och det var lite blod på pappret, han stirrar äcklad på mig och säger VAAAD E DEEEEEE???? Då var det bara att återigen säga -äsch det är sånt som mammor har ibland och avdramatisera det hela. Som tur är så nöjer sig Jojje med det.....jobbigt att gå in djupare i en sån diskussion..:))
  4. 2
    Inte fånig fråga! Det är lite svårt med vad man kan säga eller inte. Kopplar man in ordet blod så spelar det ju nästan ingen roll vad man säger sedan,barnet är fortfarande på ordet \"blooooood\" :))
    Jag har ju en Jojje som vägrar låta mig gå på toa själv. Så ett par ggr har det hänt att han faktiskt varit inne när jag bytt tampong. Jag har försökt smyga lite men han har sett när jag tagit tampongen och packat upp den. Han har frågat vad det är och jag säger att det är sånt som mammor måste ha ibland och sedan lett in honom på något annat så han tappar intresset.
    En gång kom han in just när jag torkade mig och det var lite blod på pappret, han stirrar äcklad på mig och säger VAAAD E DEEEEEE???? Då var det bara att återigen säga -äsch det är sånt som mammor har ibland och avdramatisera det hela. Som tur är så nöjer sig Jojje med det.....jobbigt att gå in djupare i en sån diskussion..:))
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    jag för som Lotta!

    Jag får heller inte vara i fred på toan eller i duschen, så jag berättar att den stoppar upp blodet som mammor får ibland, precis som de får snor i näsan och måste ha pappersnäsdukar.
  6. 3
    jag för som Lotta! Jag får heller inte vara i fred på toan eller i duschen, så jag berättar att den stoppar upp blodet som mammor får ibland, precis som de får snor i näsan och måste ha pappersnäsdukar.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    inte för: gör menar jag (imt)

    .
  8. 4
    inte för: gör menar jag (imt) .
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Inte fånigt alls!

    Jag har en menskopp och den vet Ida precis hur den funkar tror jag. Har berättat iaf. Men jag vill vara ensam då jag tömmer den...
  10. 5
    Inte fånigt alls! Jag har en menskopp och den vet Ida precis hur den funkar tror jag. Har berättat iaf. Men jag vill vara ensam då jag tömmer den...
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6

    jag berättar som det är..

    tycker inte att det är jobbigt. Hellre att hon får höra det från mig än av någon annan.
  12. 6
    jag berättar som det är.. tycker inte att det är jobbigt. Hellre att hon får höra det från mig än av någon annan.
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Jag säger...

    ...att det är en tampong och frågar hon vad det är så säger jag att det är en grej som mamma använder när hon har mens. Än så länge har hon inte frågat vad mens är, men kommer frågan så tänker jag bara svara att det är något alla stora flickor har ibland.
    Vid ettt tillfälle såg Wilma när jag stoppade upp en tampong. Storögt betraktade hon scenariot och frågade sedan häpet: - men mamma, vad stoppade du i snippan?

    Jag tror på ett narurligt och avslappnat förhållningssätt på lagom nivå.
  14. 7
    Jag säger... ...att det är en tampong och frågar hon vad det är så säger jag att det är en grej som mamma använder när hon har mens. Än så länge har hon inte frågat vad mens är, men kommer frågan så tänker jag bara svara att det är något alla stora flickor har ibland.
    Vid ettt tillfälle såg Wilma när jag stoppade upp en tampong. Storögt betraktade hon scenariot och frågade sedan häpet: - men mamma, vad stoppade du i snippan?

    Jag tror på ett narurligt och avslappnat förhållningssätt på lagom nivå.
  15. Lotta m F&O
    #8

    Hm, jag måste vara pryd som få

    Jag ser noga till att tamponger är undangömda i skåp och handväskor och att de hanteras bakom stängd dörr. Och så planerar jag att ha det ett bra tag framöver. Om hon skulle få syn på en tampong och fråga skulle jag nog bara säga \"Det är mammas.\" och inget mer.
    ... Fast då skulle hon ju komma med sitt eviga \"Var har du den, då?\" Vad ska du ha den till mammma?\"
    ...

    Äh, den dagen den sorgen!
  16. 8
    Hm, jag måste vara pryd som få Jag ser noga till att tamponger är undangömda i skåp och handväskor och att de hanteras bakom stängd dörr. Och så planerar jag att ha det ett bra tag framöver. Om hon skulle få syn på en tampong och fråga skulle jag nog bara säga \"Det är mammas.\" och inget mer.
    ... Fast då skulle hon ju komma med sitt eviga \"Var har du den, då?\" Vad ska du ha den till mammma?\"
    ...

    Äh, den dagen den sorgen!
  17. Lotta m F&O
    #9

    P.s.

    Har ni förresten läst Martina Haag? Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag läste om när hon skulle förklara för sina barn och deras kompisar vad en kondom var!
  18. 9
    P.s. Har ni förresten läst Martina Haag? Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag läste om när hon skulle förklara för sina barn och deras kompisar vad en kondom var!
  19. Medlem sedan
    Jan 2002
    #10

    Jag...

    har inte haft just tampongproblemet eftersom jag varit gravid, men Mika undrade en massa över mina bindor och trosskydd efter förlossningen, och fick ju naturligtvis syn på ett blodigt när jag bytte. Då förklarade jag att det blödde för att bebisen kommit ut, men att det skulle sluta snart. Hon ifck låna nått trosskydd och det var spännande i en vecka, men sen dess har hon inte brytt sig.

    Om hoin undrar över tamponger sen säger jag nog rätt ut att den stoppar man upp när det blöder... så får vi gå in på varför det blöder om hon undrar.
  20. 10
    Jag... har inte haft just tampongproblemet eftersom jag varit gravid, men Mika undrade en massa över mina bindor och trosskydd efter förlossningen, och fick ju naturligtvis syn på ett blodigt när jag bytte. Då förklarade jag att det blödde för att bebisen kommit ut, men att det skulle sluta snart. Hon ifck låna nått trosskydd och det var spännande i en vecka, men sen dess har hon inte brytt sig.

    Om hoin undrar över tamponger sen säger jag nog rätt ut att den stoppar man upp när det blöder... så får vi gå in på varför det blöder om hon undrar.
  21. Åza m Wilda
    #11

    Jag säger...

    som det är ¨på en tre-åringsnivå om hon skulle fråga, tycker inte att det är speciellt jobbigt.

    Min gränskdragning på när hon får följa med in på toan går vid \"ettan\", vid \"tvåan\" och \"mensskyddsbyte\" får hon stanna utanför.
  22. 11
    Jag säger... som det är ¨på en tre-åringsnivå om hon skulle fråga, tycker inte att det är speciellt jobbigt.

    Min gränskdragning på när hon får följa med in på toan går vid \"ettan\", vid \"tvåan\" och \"mensskyddsbyte\" får hon stanna utanför.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    hihi

    Loke fick tag i mina bindor och förutsatte att det var sulor. Jag höll bara med (orkade inte ta den diskussionen då och så tyckte jag han var för liten för att fatta). Han tog resolut bort tejpen och satte en binda under varje fot. Han var mycket nöjd över arrangemanget! Mao så håller jag med dej, jag tycker det känns alldeles för tidigt för att de ska fatta och åtminstone Loke skulle bli väldigt orolig om jag började prata om blod.
  24. 12
    hihi Loke fick tag i mina bindor och förutsatte att det var sulor. Jag höll bara med (orkade inte ta den diskussionen då och så tyckte jag han var för liten för att fatta). Han tog resolut bort tejpen och satte en binda under varje fot. Han var mycket nöjd över arrangemanget! Mao så håller jag med dej, jag tycker det känns alldeles för tidigt för att de ska fatta och åtminstone Loke skulle bli väldigt orolig om jag började prata om blod.
  25. Medlem sedan
    Mar 2002
    #13

    mammas proppar och blöjor

    så kallar vi dem och jag tror jag på något taffligt sätt förklarat vad det är.
  26. 13
    mammas proppar och blöjor så kallar vi dem och jag tror jag på något taffligt sätt förklarat vad det är.
  27. Anni m Isa & Em
    #14

    Isabelle har frågat länge

    vad det är för något men nu duger det inte att det är mammas längre utan jag fick gå in på en lååång förklaring här för några veckor sedan.
    Efter en miljon frågor o en anning taffliga svar ifrån mig så konstaterade hon bara att det är en mamma blöja man har ibland när man inte har en bebis i magen. Och så drog hon av papper o satte fast en binda på sin egen rumpa *s*. (utanpå byxorna då självklart :) )
  28. 14
    Isabelle har frågat länge vad det är för något men nu duger det inte att det är mammas längre utan jag fick gå in på en lååång förklaring här för några veckor sedan.
    Efter en miljon frågor o en anning taffliga svar ifrån mig så konstaterade hon bara att det är en mamma blöja man har ibland när man inte har en bebis i magen. Och så drog hon av papper o satte fast en binda på sin egen rumpa *s*. (utanpå byxorna då självklart :) )

Liknande trådar

  1. Jag känner mig jättefånig!
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 18:38
  2. Apropå nedan fråga, omvänd fråga
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 06:47
  3. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  4. Känner mig jättefånig...
    By anonymt namn in forum _0807 Julibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 23:05
  5. Jättefånig fråga...
    By LADYBUGnr1 in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 17:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar