Vilken temperatur tycker
Stora barn
  1. thessis
    #1

    Vilken temperatur tycker

    Ni att det ska vara ute för en 8-åring att ha mössa & vantar nu när det börjar bli kallt? Tacksam för Era svar.
  2. 1
    Vilken temperatur tycker Ni att det ska vara ute för en 8-åring att ha mössa & vantar nu när det börjar bli kallt? Tacksam för Era svar.
  3. cina
    #2

    som idag

    när det var 7-8 grader bara så behövdes det mössa o vantar på morgonen iallafall!
  4. 2
    som idag när det var 7-8 grader bara så behövdes det mössa o vantar på morgonen iallafall!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Min 8 åring...

    hade pannband och vantar både i går och idag.... iaf på morgonen.. sen på dagen så lägger hon grejjerna i väskan....

    Vi har ca -2-3 grader på morgonen...
  6. 3
    Min 8 åring... hade pannband och vantar både i går och idag.... iaf på morgonen.. sen på dagen så lägger hon grejjerna i väskan....

    Vi har ca -2-3 grader på morgonen...
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4

    Ingen särskild temperatur

    Våra killar har sedan 3-årsåldern fått välja själva när de vill ha mössa och vantar. När de var små ville de ha båda delarna från september till april. Nu när de är 11 och 14 vill de ofta bara ha mössa så länge det inte är snö. De går med händerna i fickorna. Men leka med snö utan vantar blir för kallt, tycker de. Om man låter dem välja själva och inte gör en grej av det tror jag de själva känner att det inte är skönt att frysa. En 8-åring behöver inte mössa tidigare än en vuxen.
  8. 4
    Ingen särskild temperatur Våra killar har sedan 3-årsåldern fått välja själva när de vill ha mössa och vantar. När de var små ville de ha båda delarna från september till april. Nu när de är 11 och 14 vill de ofta bara ha mössa så länge det inte är snö. De går med händerna i fickorna. Men leka med snö utan vantar blir för kallt, tycker de. Om man låter dem välja själva och inte gör en grej av det tror jag de själva känner att det inte är skönt att frysa. En 8-åring behöver inte mössa tidigare än en vuxen.
  9. Birgitta, since 1997
    #5

    När de fryser?

    Jag tycker inte man ska tvinga på ungarna kläder, de känner själva när de fryser. Ser man bara till att kläderna är tillgängliga så klär de nog på sig vid behov. Stoppa mössa och vantar i skolväskan, tex, så finns de där om h*n fryser.
  10. 5
    När de fryser? Jag tycker inte man ska tvinga på ungarna kläder, de känner själva när de fryser. Ser man bara till att kläderna är tillgängliga så klär de nog på sig vid behov. Stoppa mössa och vantar i skolväskan, tex, så finns de där om h*n fryser.
  11. Helena
    #6

    Det får väl känna själva

    Men när det kryper ned mot 5 grader på mornarna och dessutom blåser, då sätter de på sig något på huvudet och får med ett par vantar. Jag litar på att de sätter på sig om de fryser. Igår eftermiddag hade min 7-åriga dotter visserligen lämnat både väst och vantar i skolan när hon hämtades av en kompis till aktivitet. Det blev för kallt sen, men hon visste å andra sidan inte att jag skulle hämta och vi sen skulle vara ute.
  12. 6
    Det får väl känna själva Men när det kryper ned mot 5 grader på mornarna och dessutom blåser, då sätter de på sig något på huvudet och får med ett par vantar. Jag litar på att de sätter på sig om de fryser. Igår eftermiddag hade min 7-åriga dotter visserligen lämnat både väst och vantar i skolan när hon hämtades av en kompis till aktivitet. Det blev för kallt sen, men hon visste å andra sidan inte att jag skulle hämta och vi sen skulle vara ute.
  13. waWa
    #7

    Min tjej som är...

    ...9 år har manchesterkepa som går över öronen den har hon haft på sig ända sedan skolstart. De varmaste dagarna i augusti åkten den av dagtid men nu har den varit på varje dag ,+7 på mornarna och runt +17 på dagarna (stickade tunna vantar på morgonen).
    Nu sista 2 dagarna har det varit +4 grader och då har en stickad mössa åkt fram. Så mitt svar blir tunnare mössa runt +10-15 grader och kallare en stickad/flees mössa och tjockare vantar. Hon tycker inte om att frysa om öronen eller händerna.
  14. 7
    Min tjej som är... ...9 år har manchesterkepa som går över öronen den har hon haft på sig ända sedan skolstart. De varmaste dagarna i augusti åkten den av dagtid men nu har den varit på varje dag ,+7 på mornarna och runt +17 på dagarna (stickade tunna vantar på morgonen).
    Nu sista 2 dagarna har det varit +4 grader och då har en stickad mössa åkt fram. Så mitt svar blir tunnare mössa runt +10-15 grader och kallare en stickad/flees mössa och tjockare vantar. Hon tycker inte om att frysa om öronen eller händerna.
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8

    Håller med...

    De känner själva när de fryser.
    Vantar på på morgonen, men inte på väg hem. Var är de då? Hur många gånger fick jag köpa nya vantar förra vintern för att hon inte hittat sina??? Kan ju inte låta henne frysa bara för att hon är så glömsk...
  16. 8
    Håller med... De känner själva när de fryser.
    Vantar på på morgonen, men inte på väg hem. Var är de då? Hur många gånger fick jag köpa nya vantar förra vintern för att hon inte hittat sina??? Kan ju inte låta henne frysa bara för att hon är så glömsk...
  17. thessis
    #9

    Tack så mycket...

    för Era svar!
    Kram
  18. 9
    Tack så mycket... för Era svar!
    Kram
  19. Jämställd pappa
    #10

    När de fryser!

    Jag har inte sagt till mina barn sen de var 6 år ca att de skall ta på mössa och vantar. De får själva fatta sina beslut. Vad jag ibland uppmanar dem är att gå ut på balkongen på morgonen och känna efter om de är osäkra.

    Sen händer de att de nu när det är minusgrader på morgonen tar på sig mössa och vantar men glömmer dem på skolan för att det är \"varmt\" när de cycklar hem. Gör man så varje dag så tar till slut vant och mössförådet slut hemma och då fryser de bara en dag och sen kommer de ihåg att ha med sig grejerna igen.
  20. 10
    När de fryser! Jag har inte sagt till mina barn sen de var 6 år ca att de skall ta på mössa och vantar. De får själva fatta sina beslut. Vad jag ibland uppmanar dem är att gå ut på balkongen på morgonen och känna efter om de är osäkra.

    Sen händer de att de nu när det är minusgrader på morgonen tar på sig mössa och vantar men glömmer dem på skolan för att det är \"varmt\" när de cycklar hem. Gör man så varje dag så tar till slut vant och mössförådet slut hemma och då fryser de bara en dag och sen kommer de ihåg att ha med sig grejerna igen.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Oj, har inte ens tänkt tanken

    på det ännu för min 8-åring. Vi har fullt sjå med att påminna om att han ens ska ha jacka på sig. Idag var han på väg ut igen i bara en tunn långärmad t-shirt.

    Fast själv har jag frusit om både händer och huvud. Men det börjar väl bli dags att i alla fall ta fram vantarna åt lillen.
  22. 11
    Oj, har inte ens tänkt tanken på det ännu för min 8-åring. Vi har fullt sjå med att påminna om att han ens ska ha jacka på sig. Idag var han på väg ut igen i bara en tunn långärmad t-shirt.

    Fast själv har jag frusit om både händer och huvud. Men det börjar väl bli dags att i alla fall ta fram vantarna åt lillen.

Liknande trådar

  1. Feber - vilken temperatur??
    By Anonym förskollärare in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 18:43
  2. Vilken temperatur på rostbiff?
    By issy in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 15:14
  3. vilken temperatur ska en kalkon ha?
    By pinoccio in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 18:43
  4. Vid vilken temperatur
    By AnniAu in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 12:31
  5. Vilken temperatur ska
    By imported_kicki in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 08:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar