Oj vilken dokumentär
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Oj vilken dokumentär

    Jag har så många funderingar efter att ha sett den. Har samtidigt fått agera kurator åt min kära mor som bröt ihop lite efter att ha sett den. Hon vart väldigt rädd för att vår dotter skulle vara svårt deprimerad, men jag har inte sett några tecken på det ännu så hon lugnade sig lite.

    Vad tycker ni andra som såg den? Kände igen så mycket, samtidigt som annat inte alls var som det är hos oss.

    Det jag reagerade på var killen som fick ett litet spel över att bussen ändrat namn, det är så typiskt vår dotter. Hon får också spel om något oväntat händer. Inte så att hon agerar ut det, utan mer att hon måste lägga det till rätta i huvudet och älta det i all oändlighet.

    Och killen som förlorade sin mamma... Åh vad jag kände för honom. Och så vart jag arg för att läraren inte verkade förstå att han tog allt hon sa bokstavligt och inte alls förstod vad han hade gjort för fel när han slog sönder sin lunchbox, eftersom han ju faktiskt itne slog sina kamrater. Tyckte att hon la över det på honom, fast problemet var att hon uttryckte sig klumpigt. *tänker och kännr massor*
  2. 1
    Oj vilken dokumentär Jag har så många funderingar efter att ha sett den. Har samtidigt fått agera kurator åt min kära mor som bröt ihop lite efter att ha sett den. Hon vart väldigt rädd för att vår dotter skulle vara svårt deprimerad, men jag har inte sett några tecken på det ännu så hon lugnade sig lite.

    Vad tycker ni andra som såg den? Kände igen så mycket, samtidigt som annat inte alls var som det är hos oss.

    Det jag reagerade på var killen som fick ett litet spel över att bussen ändrat namn, det är så typiskt vår dotter. Hon får också spel om något oväntat händer. Inte så att hon agerar ut det, utan mer att hon måste lägga det till rätta i huvudet och älta det i all oändlighet.

    Och killen som förlorade sin mamma... Åh vad jag kände för honom. Och så vart jag arg för att läraren inte verkade förstå att han tog allt hon sa bokstavligt och inte alls förstod vad han hade gjort för fel när han slog sönder sin lunchbox, eftersom han ju faktiskt itne slog sina kamrater. Tyckte att hon la över det på honom, fast problemet var att hon uttryckte sig klumpigt. *tänker och kännr massor*
  3. Katah
    #2

    flyttade mitt kommentar hit...

    Kände igen mitt andra barn, som får aggressiva utbrott, i dessa barn... inte så mycket av honom som har As ( han är inte aggressiv)...
    ska lillebrorn ha även as utöver sin språkstörning?
    uuuuuh
  4. 2
    flyttade mitt kommentar hit... Kände igen mitt andra barn, som får aggressiva utbrott, i dessa barn... inte så mycket av honom som har As ( han är inte aggressiv)...
    ska lillebrorn ha även as utöver sin språkstörning?
    uuuuuh
  5. Filurens mamma
    #3

    Såg den med...

    ...grät en del och fick massor av funderingar. Framför allt hur det kommer att bli med skolan sen. Gör vi rätt som har planer på att sätta in Filuren i en vanlig klass? Kommer han att klara av det? Ska han ändå till en autismklass kanske? Äsch....så svårt.

    Undrade också lite om jag fick en glimt av Filurens liv som tonåring, och det var väl inte allt för upplyftande.

    Håller helt med om incidenten med lunchboxen. Hon borde ha varit tydligare.

    Dessutom slog det mig lite att de verkade vara så fokuserade att lära ut vilka svårigheter det är med autism. Att det var en sådan hemsk diagnos. De verkade inte alls vara inne på att lyfta fram eventuella styrkor för att stärka elevernas självförtroenden. Eller fick jag det om bakfoten?

  6. 3
    Såg den med... ...grät en del och fick massor av funderingar. Framför allt hur det kommer att bli med skolan sen. Gör vi rätt som har planer på att sätta in Filuren i en vanlig klass? Kommer han att klara av det? Ska han ändå till en autismklass kanske? Äsch....så svårt.

    Undrade också lite om jag fick en glimt av Filurens liv som tonåring, och det var väl inte allt för upplyftande.

    Håller helt med om incidenten med lunchboxen. Hon borde ha varit tydligare.

    Dessutom slog det mig lite att de verkade vara så fokuserade att lära ut vilka svårigheter det är med autism. Att det var en sådan hemsk diagnos. De verkade inte alls vara inne på att lyfta fram eventuella styrkor för att stärka elevernas självförtroenden. Eller fick jag det om bakfoten?

  7. Fredetta
    #4

    Håller med...

    om att de inte gav intrycket av att lyfta fram några eventuella styrkor för att stärka självförtroendet hos dessa barn...annars tycker jag att filmen var bra - hade gärna sett mer.
  8. 4
    Håller med... om att de inte gav intrycket av att lyfta fram några eventuella styrkor för att stärka självförtroendet hos dessa barn...annars tycker jag att filmen var bra - hade gärna sett mer.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    Det reagerade jag också på...

    Visst är det jätteviktigt att ge kunskap och insikt om autism till våra barn, men att måla upp det så nattsvart som de gjorde i proframmet i går kändes inte alls bra.

  10. 5
    Det reagerade jag också på... Visst är det jätteviktigt att ge kunskap och insikt om autism till våra barn, men att måla upp det så nattsvart som de gjorde i proframmet i går kändes inte alls bra.

  11. Katah
    #6

    man kan sällan

    känna igen sig på tv-program, så klart mer hade man velat se...
    Vi har pratat så mycket om Dannes goda sidor för honom, så jag tror att han tycker att ha as just nu är bera en fördel...
    men han undrar varför vi tycker att han glömmer ofta ( läs varje dag) något viktigt( läxa, böcker, jacka, avgiftspengar till innebandy , gympa påse...) han tycker inte själv att han gör det så ofta;)
    funderar på enågon elektriskt manick som kan påminna honom...
  12. 6
    man kan sällan känna igen sig på tv-program, så klart mer hade man velat se...
    Vi har pratat så mycket om Dannes goda sidor för honom, så jag tror att han tycker att ha as just nu är bera en fördel...
    men han undrar varför vi tycker att han glömmer ofta ( läs varje dag) något viktigt( läxa, böcker, jacka, avgiftspengar till innebandy , gympa påse...) han tycker inte själv att han gör det så ofta;)
    funderar på enågon elektriskt manick som kan påminna honom...
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Går det i repris?

    Jag missade det helt!
  14. 7
    Går det i repris? Jag missade det helt!
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8

    Svårt att somna ..

    Var ganska uppriven efteråt och kunde inte somna. Känner mig fortfarande ledsen... Urk... Önskar nästan att jag hade missat den. Jag fattade faktiskt inte budskapet eller tanken bakom filmen. Bara förfärligt nattsvart...
  16. 8
    Svårt att somna .. Var ganska uppriven efteråt och kunde inte somna. Känner mig fortfarande ledsen... Urk... Önskar nästan att jag hade missat den. Jag fattade faktiskt inte budskapet eller tanken bakom filmen. Bara förfärligt nattsvart...
  17. Hekla
    #9

    Repris dokumentär

    Den brittiska dokumentären om autism på SVT 2 17/10 går i repris den 30/10.
  18. 9
    Repris dokumentär Den brittiska dokumentären om autism på SVT 2 17/10 går i repris den 30/10.
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10

    Handdator eller mobiltelefon

    är utmärkta hjälpmedel om man är glömsk. Ladda in det som ska kommas ihåg så att den exempelvis larmar klockan 8.00 att gympapåsen ska med. Alltså när det ringer så tittar man på mobil/handdator och då står det, ta med gympapåse!

  20. 10
    Handdator eller mobiltelefon är utmärkta hjälpmedel om man är glömsk. Ladda in det som ska kommas ihåg så att den exempelvis larmar klockan 8.00 att gympapåsen ska med. Alltså när det ringer så tittar man på mobil/handdator och då står det, ta med gympapåse!

  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Tack! *imt*

    z
  22. 11
    Tack! *imt* z
  23. Fredetta
    #12

    En kommentar till...

    det jag hade velat se en mer fyllig film, med inblick i hur skolans pedagogik såg ut, belöningssystem, uppföljning av hur det gått för tidigare elever som gått i denna skolan, hur är det på fritiden osv...men det kanske kommer någon fortsättning någon gång?

    Jag kan hålla med om att filmen kändes lite nattsvart emellanåt men jag fick ändå en liten inblick i autismtänket och för mig var det intressant.
    Och för all del - glöm inte att det var en brittisk dokumentär - de jobbar kanske lite annorlunda i brittiska skolor jämfört med våra svenska skolor..
  24. 12
    En kommentar till... det jag hade velat se en mer fyllig film, med inblick i hur skolans pedagogik såg ut, belöningssystem, uppföljning av hur det gått för tidigare elever som gått i denna skolan, hur är det på fritiden osv...men det kanske kommer någon fortsättning någon gång?

    Jag kan hålla med om att filmen kändes lite nattsvart emellanåt men jag fick ändå en liten inblick i autismtänket och för mig var det intressant.
    Och för all del - glöm inte att det var en brittisk dokumentär - de jobbar kanske lite annorlunda i brittiska skolor jämfört med våra svenska skolor..
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13

    Grät...

    tyckte hela dokumentären var nattsvart. Visst,man fick se hur det var att ha AS eller autism, men jag efterlyste precis som några andra här, pedagogiken bakom, vad hände sen, vad lärde dom sig där, starka sidor hos barnen. För det ÄR ju inte bara nattsvart!

    Tyckte också att de la över mycket på barnen, och funderade på vilken pedagogik som låg bakom det...
  26. 13
    Grät... tyckte hela dokumentären var nattsvart. Visst,man fick se hur det var att ha AS eller autism, men jag efterlyste precis som några andra här, pedagogiken bakom, vad hände sen, vad lärde dom sig där, starka sidor hos barnen. För det ÄR ju inte bara nattsvart!

    Tyckte också att de la över mycket på barnen, och funderade på vilken pedagogik som låg bakom det...
  27. Katah
    #14

    kan man få sånt

    genom habiliteringen, eller ska man ta det upp på vb?
  28. 14
    kan man få sånt genom habiliteringen, eller ska man ta det upp på vb?
  29. willes mamma
    #15

    jag tyckte...


    jag tyckte också att det var synd att filmen fokuserade så på det negativa.

    På något vis gav den budskapet att autism enbart är jobbigt, hemskt,besvärligt ,problematiskt-för alla inblandade.

    Vi , på denna sida, ser ju även en annan sida hos våra barn,och den tyckte jag inte kom fram.

    Men alla tittare som inte har någon egen erfarenhet av autism,ges ju en uppfattning av att det är så här det här; nattsvart.Hemskt.

    Saknade också det mer pedagogiska perspektivet, hur jobbade de med eleverna,
    vilken utbildning/erfarenhet hade personalen..Och hur gick det sen?

    Sen störde jag mig lite på att de på nåt vis såg aautismen som något \"utanför \" barnen/ungdommarna.
    Det var autismen som orsakade alla problem,allt jobbigt..Som om man skulle kunna \"skala bort den \", och då skulle det finnas en helt annan person därunder..

    jag vet inte, men så ser inte jag på min Wille.
    Visserligen fick han nu ingen dianos, men för mig är hans AS drag en del av honom,han är den han är, på gott osh ont.
    Visst, det gör att han har svårt för vissa saker:har tex noll tidsupfattning,svårt att leva sig in i hur andra tänker.

    Men han är samtidgt en underbar person, som är väldigt smart,och väldigt rolig... och även \"normalstörda\" personer har ofta olika svårigheter att brottas med,
    Men med rätt hjälp kan man kanske lära sig att hantera dem.
  30. 15
    jag tyckte...
    jag tyckte också att det var synd att filmen fokuserade så på det negativa.

    På något vis gav den budskapet att autism enbart är jobbigt, hemskt,besvärligt ,problematiskt-för alla inblandade.

    Vi , på denna sida, ser ju även en annan sida hos våra barn,och den tyckte jag inte kom fram.

    Men alla tittare som inte har någon egen erfarenhet av autism,ges ju en uppfattning av att det är så här det här; nattsvart.Hemskt.

    Saknade också det mer pedagogiska perspektivet, hur jobbade de med eleverna,
    vilken utbildning/erfarenhet hade personalen..Och hur gick det sen?

    Sen störde jag mig lite på att de på nåt vis såg aautismen som något \"utanför \" barnen/ungdommarna.
    Det var autismen som orsakade alla problem,allt jobbigt..Som om man skulle kunna \"skala bort den \", och då skulle det finnas en helt annan person därunder..

    jag vet inte, men så ser inte jag på min Wille.
    Visserligen fick han nu ingen dianos, men för mig är hans AS drag en del av honom,han är den han är, på gott osh ont.
    Visst, det gör att han har svårt för vissa saker:har tex noll tidsupfattning,svårt att leva sig in i hur andra tänker.

    Men han är samtidgt en underbar person, som är väldigt smart,och väldigt rolig... och även \"normalstörda\" personer har ofta olika svårigheter att brottas med,
    Men med rätt hjälp kan man kanske lära sig att hantera dem.
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16

    Tackar jag med! (imt)

    .
  32. 16
    Tackar jag med! (imt) .
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17

    Vi får en

    i november som kommer från hab i Nyköping. Den är specialkomponerad för barn med svår glömska och medelandena kan kompletteras med bilder. Jag skriver mer när vi fått den och ser hur den fungerar på vår AS-son
  34. 17
    Vi får en i november som kommer från hab i Nyköping. Den är specialkomponerad för barn med svår glömska och medelandena kan kompletteras med bilder. Jag skriver mer när vi fått den och ser hur den fungerar på vår AS-son
  35. Katah
    #18

    väntar med

    nyfikenhet
  36. 18
    väntar med nyfikenhet
  37. Mammala
    #19

    Mycket stark...

    men även om den var rätt så mörk så uppfattade inte jag att det gavs någon snedvriden bild av personerna som medverkade. Jag tycker att den var fruktansvärt sorglig och jag kände igen min son både i pojken som förlorat sin mamma och i den söta svarta flickan.
  38. 19
    Mycket stark... men även om den var rätt så mörk så uppfattade inte jag att det gavs någon snedvriden bild av personerna som medverkade. Jag tycker att den var fruktansvärt sorglig och jag kände igen min son både i pojken som förlorat sin mamma och i den söta svarta flickan.
  39. Åsa
    #20

    Usch säger jag

    Jag tyckte dokumentären var obehaglig. Det kan ju bero på hur de har vinklat filmningen, men jag tyckte inte att skolan behandlade barnen på ett bra sätt.

    Jag skulle inte vilja ha min son i den skolan. Man kan ju inte bestraffa någon för något som den inte har förstått är fel, som pojken med lunchboxen.

    Sen tyckte inte heller jag att det var bra att betona att saker var \"autismens fel\", som om den var något utanför barnet. Inte konstigt att det barnen önskade mest vara att bli av med autismen.

    Jag läste intervjuerna med producenten och rektorn som någon här ovanför skrev länken till och blev lite förvånad. Det verkar som om många reagerat på att de filmat flickan som slog sig själv när hon var upprörd och tyckt att det var olämpligt.

    För min del var det en av de få sakerna som jag kände igen från min son. Jag tycker att filmen mer gav intrycket att en person med AS är en som slår och sparkar folk eller slår sönder saker. Min erfarenhet är att sonen mycket oftare slår sig själv när saker blir fel än ger sig på andra eller slår sönder saker (även om det har hänt).

    /Åsa
  40. 20
    Usch säger jag Jag tyckte dokumentären var obehaglig. Det kan ju bero på hur de har vinklat filmningen, men jag tyckte inte att skolan behandlade barnen på ett bra sätt.

    Jag skulle inte vilja ha min son i den skolan. Man kan ju inte bestraffa någon för något som den inte har förstått är fel, som pojken med lunchboxen.

    Sen tyckte inte heller jag att det var bra att betona att saker var \"autismens fel\", som om den var något utanför barnet. Inte konstigt att det barnen önskade mest vara att bli av med autismen.

    Jag läste intervjuerna med producenten och rektorn som någon här ovanför skrev länken till och blev lite förvånad. Det verkar som om många reagerat på att de filmat flickan som slog sig själv när hon var upprörd och tyckt att det var olämpligt.

    För min del var det en av de få sakerna som jag kände igen från min son. Jag tycker att filmen mer gav intrycket att en person med AS är en som slår och sparkar folk eller slår sönder saker. Min erfarenhet är att sonen mycket oftare slår sig själv när saker blir fel än ger sig på andra eller slår sönder saker (även om det har hänt).

    /Åsa
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Dokumentär pâ TV
    By -svea- in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 23:33
  2. Dokumentär pâ TV
    By -svea- in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 20:54
  3. Vilken dokumentär
    By Lillmonster in forum _0705 Majbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 19:24
  4. Dokumentär på TV4
    By Alli-Mac in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 06:40
  5. vilken bra dokumentär
    By annsan_79 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 09:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar