Till er som bett om att få höra mer....
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Till er som bett om att få höra mer....

    om Emmas skolgång!

    Emma har nu gått i skolan i 2 månader och det har gått jättebra. Emma trivs och barnen är jättesnälla mot henne men jag tror dock inte att hon har så många kompisar men det är två som hon ofta är med när dem ritar eller pysslar. Det har hänt jättemycket med Emma sen hon började skolan, talet har utvecklats, hon har blivit mycket \"äldre\" i sitt sätt att vara. Det är mycket glitter, pärlor och NAGELLACK! Nagellack som jag INTE är speciellt duktig på då jag bitit på naglarna så länge jag kan minnas! Hon har blivit tuffare mot både oss och lillebror och andra som hon träffar. Hon har lärt sig skriva en hel del bokstäver själv men dem är oftast JÄTTESTORA *S* Vi vet inte varför hon skriver så stort, hon fyller oftast pappert oavsett om det är litet eller stort med EN enda bokstav! Och hon har lärt sig skriva EMMA! *stolt* Idag var hennes assistent sjuk men det fungerade bra i alla fall!

    Kram

    Nikki

  2. 1
    Till er som bett om att få höra mer.... om Emmas skolgång!

    Emma har nu gått i skolan i 2 månader och det har gått jättebra. Emma trivs och barnen är jättesnälla mot henne men jag tror dock inte att hon har så många kompisar men det är två som hon ofta är med när dem ritar eller pysslar. Det har hänt jättemycket med Emma sen hon började skolan, talet har utvecklats, hon har blivit mycket \"äldre\" i sitt sätt att vara. Det är mycket glitter, pärlor och NAGELLACK! Nagellack som jag INTE är speciellt duktig på då jag bitit på naglarna så länge jag kan minnas! Hon har blivit tuffare mot både oss och lillebror och andra som hon träffar. Hon har lärt sig skriva en hel del bokstäver själv men dem är oftast JÄTTESTORA *S* Vi vet inte varför hon skriver så stort, hon fyller oftast pappert oavsett om det är litet eller stort med EN enda bokstav! Och hon har lärt sig skriva EMMA! *stolt* Idag var hennes assistent sjuk men det fungerade bra i alla fall!

    Kram

    Nikki

  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2

    OJ!

    Var inte meningen med TRE inlägg!

  4. 2
    OJ! Var inte meningen med TRE inlägg!

  5. Medlem sedan
    Mar 1999
    #3

    Vad duktig hon är!

    Tänk att kunna skriva sitt namn!

    Har lite svårt att tro att Felix ska kunna skriva sitt namn om 3 år. Han kör pincettgrepp längs ut på pennan!

    Har Emma kompisar som hon leker med på fritiden?

  6. 3
    Vad duktig hon är! Tänk att kunna skriva sitt namn!

    Har lite svårt att tro att Felix ska kunna skriva sitt namn om 3 år. Han kör pincettgrepp längs ut på pennan!

    Har Emma kompisar som hon leker med på fritiden?

  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4

    Hej Carina!

    Emma har egentligen bara EN egen \"riktig\" kompis på fritiden men det räcker ju ganska bra i alla fall! Det pratas ofta om att en del av tjejerna från dagis ska följa med Emma hem men så blir det aldrig så! Det jag känner är att jag som mamma måste ta så stort ansvar för att Emma ska ha lekkamrater och tyvärr är det svårt att hinna med allt man ska göra på kvällarna så det är enklast att hon leker med grannflickan men samtidigt har ju grannflickan en del andra kompisar! Tyvärr så fungerar det inte så bra när grannflickan tar med sig andra flickor hit, Emma kommer genast i underläge och de andra blir \"tuffare\" då! Vi har även börjat försöka få mer kontakt med andra tjejer (och killar) som har Downs så kanske Emma själv hittar egna kompisar där?! Man måste nog bjuda till lite mer och själv ringa och fråga om tex XXXX vill komma hit och leka?!
  8. 4
    Hej Carina! Emma har egentligen bara EN egen \"riktig\" kompis på fritiden men det räcker ju ganska bra i alla fall! Det pratas ofta om att en del av tjejerna från dagis ska följa med Emma hem men så blir det aldrig så! Det jag känner är att jag som mamma måste ta så stort ansvar för att Emma ska ha lekkamrater och tyvärr är det svårt att hinna med allt man ska göra på kvällarna så det är enklast att hon leker med grannflickan men samtidigt har ju grannflickan en del andra kompisar! Tyvärr så fungerar det inte så bra när grannflickan tar med sig andra flickor hit, Emma kommer genast i underläge och de andra blir \"tuffare\" då! Vi har även börjat försöka få mer kontakt med andra tjejer (och killar) som har Downs så kanske Emma själv hittar egna kompisar där?! Man måste nog bjuda till lite mer och själv ringa och fråga om tex XXXX vill komma hit och leka?!
  9. Hanna på besök
    #5

    Wow!

    kan bara inflika att min \"vanliga\" son (ej DS) inte kan skriva några andra bokstäver än till nöds de som ingår i hans (korta) namn....JÄTTEduktigt av henne att ha lärt sig bokstäver på så kort tid och vadå om de är stora - har läst att enligt grafologin vittnar det om BRA SJÄLVKÄNSLA om man skriver vidlyftigt....

  10. 5
    Wow! kan bara inflika att min \"vanliga\" son (ej DS) inte kan skriva några andra bokstäver än till nöds de som ingår i hans (korta) namn....JÄTTEduktigt av henne att ha lärt sig bokstäver på så kort tid och vadå om de är stora - har läst att enligt grafologin vittnar det om BRA SJÄLVKÄNSLA om man skriver vidlyftigt....

  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Vad roligt

    att det går så bra för Emma. Det händer verkligen jättemycket med barnens utveckling när dom börjar i skolan. Vad duktig hon är som har börjat skriva. Förstår att du blir stolt, man blir ju det.

    Min mellantjej som nu går i 4:an har inte haft så många kompisar i skolan, och har inte haft lust att leka med någon varje dag heller, men nu har det vänt och hon är borta varje dag istället. Sen är det klart att det är mycket upp till oss föräldrar när det gäller våra ds-barns kompisar. Linnea har 2 bästisar nu i skolan och dom 3 är tillsammans jämt och dom ställer upp mycket för Linnea i skolan och det är skönt, tyvärr så bor dom 1½ resp 3 mil ifrån oss så dom kan inte leka hemma så ofta.

    Linnea har aldrig tyckt om att varken skriva eller rita, så det har dom kämpat en hel del med i skolan. Nu när hon har börjat i 2:an så gör hon inget annat än skriver och det är jättekul att se att det har vänt.
    Hon är hemma och är sjuk just nu (halsfluss) och igår satt hon på sitt rum och skrev i ett block, efter en stund ville hon att jag skulle komma och titta och där stod bl a HÄP BÖD, jag har skrivit Happy Birthday säger hon stolt!
  12. 6
    Vad roligt att det går så bra för Emma. Det händer verkligen jättemycket med barnens utveckling när dom börjar i skolan. Vad duktig hon är som har börjat skriva. Förstår att du blir stolt, man blir ju det.

    Min mellantjej som nu går i 4:an har inte haft så många kompisar i skolan, och har inte haft lust att leka med någon varje dag heller, men nu har det vänt och hon är borta varje dag istället. Sen är det klart att det är mycket upp till oss föräldrar när det gäller våra ds-barns kompisar. Linnea har 2 bästisar nu i skolan och dom 3 är tillsammans jämt och dom ställer upp mycket för Linnea i skolan och det är skönt, tyvärr så bor dom 1½ resp 3 mil ifrån oss så dom kan inte leka hemma så ofta.

    Linnea har aldrig tyckt om att varken skriva eller rita, så det har dom kämpat en hel del med i skolan. Nu när hon har börjat i 2:an så gör hon inget annat än skriver och det är jättekul att se att det har vänt.
    Hon är hemma och är sjuk just nu (halsfluss) och igår satt hon på sitt rum och skrev i ett block, efter en stund ville hon att jag skulle komma och titta och där stod bl a HÄP BÖD, jag har skrivit Happy Birthday säger hon stolt!
  13. Helle m. Linda (6år)
    #7

    Kul att det går så bra!

    För våran del blir skolstarten nästa år. Börjar bli lite nervös inför allting, men nog ska det också gå på nåt sätt.
  14. 7
    Kul att det går så bra! För våran del blir skolstarten nästa år. Börjar bli lite nervös inför allting, men nog ska det också gå på nåt sätt.
  15. Medlem sedan
    Mar 1999
    #8

    Jag håller med dig om tiden!

    När han där ovan valde oss och gav oss våra små härliga änglar, varför skickade han inte med 6 extra timmar per dag samtidigt?
    Jag räcker inte till! Någonstans just nu känns det som. Jag hör ordet \"måste\" överallt och det ordet gillar inte min hjärna.

    Just kompisar kan jag känna lite oroligt för ibland.
    När man ser på våran stora tjej (ej DS) så underlättar det när hon har kompisar med sig hem eller att hon följer med någon annan hem.
    De har kul!
    Det började i 5-årsåldern för henne att vilja leka \"mer\" efter dagis.

    Min systers svågers dotter har DS och är 15 år.
    För henne är kortis en plats hon längtar till. Att träffa sin bästa kompis.
    Den familjen får styra semester lite ibland för att hon vill till kortis.
    Nu har hon dessutom skaffat kille! De du!
    Vi har en bit dit.
  16. 8
    Jag håller med dig om tiden! När han där ovan valde oss och gav oss våra små härliga änglar, varför skickade han inte med 6 extra timmar per dag samtidigt?
    Jag räcker inte till! Någonstans just nu känns det som. Jag hör ordet \"måste\" överallt och det ordet gillar inte min hjärna.

    Just kompisar kan jag känna lite oroligt för ibland.
    När man ser på våran stora tjej (ej DS) så underlättar det när hon har kompisar med sig hem eller att hon följer med någon annan hem.
    De har kul!
    Det började i 5-årsåldern för henne att vilja leka \"mer\" efter dagis.

    Min systers svågers dotter har DS och är 15 år.
    För henne är kortis en plats hon längtar till. Att träffa sin bästa kompis.
    Den familjen får styra semester lite ibland för att hon vill till kortis.
    Nu har hon dessutom skaffat kille! De du!
    Vi har en bit dit.
  17. Medlem sedan
    Dec 2004
    #9

    Tänk...

    ..att hon redan kan skriva sitt namn! Jag tycker det är helt fantastiskt.
  18. 9
    Tänk... ..att hon redan kan skriva sitt namn! Jag tycker det är helt fantastiskt.
  19. Medlem sedan
    Dec 1999
    #10

    Hej Hanna *på besök*

    OJ, hoppas inte Emma har SÅÅÅÅÅ mycket självkänsla (med tanke på hur STORT hon skriver) förmycket är nog inte helt bra det heller *S*

    Nikki
  20. 10
    Hej Hanna *på besök* OJ, hoppas inte Emma har SÅÅÅÅÅ mycket självkänsla (med tanke på hur STORT hon skriver) förmycket är nog inte helt bra det heller *S*

    Nikki
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11

    Hej Ulla!

    Vad härligt med Lineeas kompisar i skolan. Att dem finns långt borta får man nog acceptera och vara glad för att dem finns överhuvudtaget?!

    Stackars Linnea som har halsfluss (det har hela familjen här haft många gånger), hoppas hon snart är frisk igen!

    Kram

    Nikki

    P.s vad duktig hon var när hon skrev Happy Birthday. Där är Emma inte alls ÄN, hon försöker inte skriva något annat än bokstäver men så fyllde hon ju nyss 6 år så man får väl ha lite tålamod *S* D.s
  22. 11
    Hej Ulla! Vad härligt med Lineeas kompisar i skolan. Att dem finns långt borta får man nog acceptera och vara glad för att dem finns överhuvudtaget?!

    Stackars Linnea som har halsfluss (det har hela familjen här haft många gånger), hoppas hon snart är frisk igen!

    Kram

    Nikki

    P.s vad duktig hon var när hon skrev Happy Birthday. Där är Emma inte alls ÄN, hon försöker inte skriva något annat än bokstäver men så fyllde hon ju nyss 6 år så man får väl ha lite tålamod *S* D.s
  23. Medlem sedan
    Dec 1999
    #12

    Hej Helle!

    Förstår att du är nervös det var jag också innan Emma började! Vi velade ju fram och tillbaka om hon skulle börja skolan nu i höst eller om hon skulle vänta men allt tydde på att det skulle bli bäst om hon började samt att vi ju fick ha henne kvar på dagis på eftermiddagarna. När Emma började skolan så tänkte jag NEJ detta går ju inte, min LILLA LILLA tjej kan väl inte gå i skolan!? *S* Jag mådde jättedåligt och var jättenervös och pratade med skolan om hon verkligen inte skulle gå kvar på dagis MEN allt har gått jättebra och det har än så länge inte varit några problem så nog fick hon gå kvar *S*

  24. 12
    Hej Helle! Förstår att du är nervös det var jag också innan Emma började! Vi velade ju fram och tillbaka om hon skulle börja skolan nu i höst eller om hon skulle vänta men allt tydde på att det skulle bli bäst om hon började samt att vi ju fick ha henne kvar på dagis på eftermiddagarna. När Emma började skolan så tänkte jag NEJ detta går ju inte, min LILLA LILLA tjej kan väl inte gå i skolan!? *S* Jag mådde jättedåligt och var jättenervös och pratade med skolan om hon verkligen inte skulle gå kvar på dagis MEN allt har gått jättebra och det har än så länge inte varit några problem så nog fick hon gå kvar *S*

  25. Medlem sedan
    Dec 1999
    #13

    Hej Tina!

    Visst är det fantastiskt! *S* Emma är jätteintresserad av att skriva och hon vill gärna göra det. Hon älskar att rita med MEN än så länge är det mest klotter!

    Kram

    Nikki
  26. 13
    Hej Tina! Visst är det fantastiskt! *S* Emma är jätteintresserad av att skriva och hon vill gärna göra det. Hon älskar att rita med MEN än så länge är det mest klotter!

    Kram

    Nikki
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Nikki

    När Linnea var 6 år så ville hon inte skriva något överhuvudtaget. Det är ju jättebra att Emma vill skriva bokstäver, det viktiga är ju att dom är intresserade och det är ingen idé att gå för fort fram med någonting, det kommer när kommer.

    Ha det bra
  28. 14
    Nikki När Linnea var 6 år så ville hon inte skriva något överhuvudtaget. Det är ju jättebra att Emma vill skriva bokstäver, det viktiga är ju att dom är intresserade och det är ingen idé att gå för fort fram med någonting, det kommer när kommer.

    Ha det bra
  29. mamma till 4 kottar
    #15

    Kunna skriva

    Förra sommaren kunde vår son inte hålla i en penna eller krita mer än med hela näven. Han kunde inte färglägga en bild eller rita något som föräställde något. Skrivning trodde jag låg MÅNGA år i framtiden. Några månader senare hade han börjat i amerikansk skola och höll pennan korrekt, färglagde bilder ganska bra, ritade bilder som föreställde något och kunde spåra sitt namn med pennan. Ett år senare (nu) skriver han sitt namn och färglägger så att väldigt lite kommer utanför och ritar människor med många detaljer.

    Vi hade VERKLIGEN underskattat hans förmåga, vi som alltid fått höra att vi haft för höga krav på honom. Han fick bara en termin i Kindergarten innan vi flyttade hem, vem vet hur långt han hade kommit om vi stannat längre....
  30. 15
    Kunna skriva Förra sommaren kunde vår son inte hålla i en penna eller krita mer än med hela näven. Han kunde inte färglägga en bild eller rita något som föräställde något. Skrivning trodde jag låg MÅNGA år i framtiden. Några månader senare hade han börjat i amerikansk skola och höll pennan korrekt, färglagde bilder ganska bra, ritade bilder som föreställde något och kunde spåra sitt namn med pennan. Ett år senare (nu) skriver han sitt namn och färglägger så att väldigt lite kommer utanför och ritar människor med många detaljer.

    Vi hade VERKLIGEN underskattat hans förmåga, vi som alltid fått höra att vi haft för höga krav på honom. Han fick bara en termin i Kindergarten innan vi flyttade hem, vem vet hur långt han hade kommit om vi stannat längre....

Liknande trådar

  1. Brukar ni höra av er till er
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 22:05
  2. Har bett om en tid till vårdcentralen
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 20:09
  3. Åh äntligen kan jag också höra till
    By poornaa in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 12:52
  4. Till er som bett om att få höra mer....
    By nikki73 in forum Downs Syndrom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 23:25
  5. Till er som bett om att få höra mer....
    By Nikki med Lucas -02 och Emma 6 år in forum Downs Syndrom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 23:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar