Fundering...
Mammasnack
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Fundering...

    Läste i AB att Charlotte Perelli fått ett barn till - utan bedövning poängterades...
    Vadå, det är väl ändå det vanligaste, eller? Alltså att föda sina barn utan någon slags bedövning?

    Ni härinne, hade ni bedövning eller inte?
  2. 1
    Fundering... Läste i AB att Charlotte Perelli fått ett barn till - utan bedövning poängterades...
    Vadå, det är väl ändå det vanligaste, eller? Alltså att föda sina barn utan någon slags bedövning?

    Ni härinne, hade ni bedövning eller inte?
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Bedövning. IMT

    -
  4. 2
    Bedövning. IMT -
  5. mia-pia
    #3

    Räknas lustgas?

    Förlossning 1; utan

    Förlossning 2; utan

    Förlossning 3; lustgas
  6. 3
    Räknas lustgas? Förlossning 1; utan

    Förlossning 2; utan

    Förlossning 3; lustgas
  7. Medlem sedan
    Mar 2000
    #4

    Jag vet inte hehe

    Jag kommer ihåg att jag testade lustgasen med min första, men jag mådde bara illa av den.. Funkade den bra tycker du?
  8. 4
    Jag vet inte hehe Jag kommer ihåg att jag testade lustgasen med min första, men jag mådde bara illa av den.. Funkade den bra tycker du?
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5

    Ok, tack *imt*

    df
  10. 5
    Ok, tack *imt* df
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6

    lustgas och PDB

    Hade helst tagit ryggbedövning också, men narkosläkaren var upptagen hela förlossningen.
    På min tid (tio år sen) var nog det väldigt vanligt att man hade någon typ av bedövning.
  12. 6
    lustgas och PDB Hade helst tagit ryggbedövning också, men narkosläkaren var upptagen hela förlossningen.
    På min tid (tio år sen) var nog det väldigt vanligt att man hade någon typ av bedövning.
  13. Medlem sedan
    Mar 2000
    #7

    Vad är pdb?

    Jag fick min dotter för 13 år sen, och det var ingen som undrade om jag ville ha bedövning... Jag hade inte en tanke på att be om det konstigt nog.

    Tror du det är mer vanligt att föda utan något bedövande numera?
  14. 7
    Vad är pdb? Jag fick min dotter för 13 år sen, och det var ingen som undrade om jag ville ha bedövning... Jag hade inte en tanke på att be om det konstigt nog.

    Tror du det är mer vanligt att föda utan något bedövande numera?
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Eda...imt

    .
  16. 8
    Eda...imt .
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9

    Lustgas och EDA! *IMT*

    d
  18. 9
    Lustgas och EDA! *IMT* d
  19. Medlem sedan
    Mar 2000
    #10

    Kanske ska svara själv...

    Jag hade ingen bedövning. Testade lustgas med första men det var ingen hit. Höll på att kräkas över barnmorskan *S*
  20. 10
    Kanske ska svara själv... Jag hade ingen bedövning. Testade lustgas med första men det var ingen hit. Höll på att kräkas över barnmorskan *S*
  21. Medlem sedan
    Mar 2000
    #11

    Tack för svar *imt*

    dfg
  22. 11
    Tack för svar *imt* dfg
  23. Medlem sedan
    Mar 2000
    #12

    Tack för svar *imt*

    dfg
  24. 12
    Tack för svar *imt* dfg
  25. Eva-Ley m T&A & D&B+ett gäng till :)
    #13

    Ingen bedövning...

    ... förutom vid katastrofsnittet, såklart :)
  26. 13
    Ingen bedövning... ... förutom vid katastrofsnittet, såklart :)
  27. Medlem sedan
    Sep 2000
    #14

    Fyra av fem har jag kört utan o en har jag provat

    lustgas.
  28. 14
    Fyra av fem har jag kört utan o en har jag provat lustgas.
  29. Medlem sedan
    Jul 2004
    #15

    Inte utan min lustgas *s*

    Fast den fungerade mer som en napp än tog bort smärta. Bar att skrika i med, för att skona BM + sambos öron.

    Vid min första förlossning testade jag livmoderbeövning efter råd från BM. Inget jag rekommenderar. Fungerade inte alls på mig plus att det gjorde vidrigt ont att lägga den!

    Tycker det inte är något man stoltserar med. En förlossning är ju så olika och upplevs olika av olika kvinnor. (många olika där:) Bedövning eller ej, ut kommer iallafall en liten ljuvlig bebis! :)
  30. 15
    Inte utan min lustgas *s* Fast den fungerade mer som en napp än tog bort smärta. Bar att skrika i med, för att skona BM + sambos öron.

    Vid min första förlossning testade jag livmoderbeövning efter råd från BM. Inget jag rekommenderar. Fungerade inte alls på mig plus att det gjorde vidrigt ont att lägga den!

    Tycker det inte är något man stoltserar med. En förlossning är ju så olika och upplevs olika av olika kvinnor. (många olika där:) Bedövning eller ej, ut kommer iallafall en liten ljuvlig bebis! :)
  31. Majsan
    #16

    Ingen aning

    Om lustgas räknas som bedövning, så hade jag bedövning. Annars inte. Med andra ord, lustgas var det jag använde mig av.
  32. 16
    Ingen aning Om lustgas räknas som bedövning, så hade jag bedövning. Annars inte. Med andra ord, lustgas var det jag använde mig av.
  33. Helena
    #17

    Nej nej

    Det vanligaste är att föda MED bedövning, till exempel så använder 70 % av alla förstföderskor epidural och då har de nog även använt lustgas innan. Många som säger att de födde \"utan någonting\" verkar mena \"utan EDA\" och inte räkna lustgasen som bedövning/smärtlindring. Det måste vara upp till var och en, men som alltid tycker jag man måste kunna göra informerade val. Många verkar inte känna till att EDA ofta leder till att förlossningen måste avslutas med sugklocka till exempel, vilket nästan alltid medför bristningar.

    Med min första använde jag lustgas och fick en petidinspruta tidigt (detta var utomlands), övriga två födde jag på ABC utan någon smärtlindring. Det var helt klart att föredra för mig.
  34. 17
    Nej nej Det vanligaste är att föda MED bedövning, till exempel så använder 70 % av alla förstföderskor epidural och då har de nog även använt lustgas innan. Många som säger att de födde \"utan någonting\" verkar mena \"utan EDA\" och inte räkna lustgasen som bedövning/smärtlindring. Det måste vara upp till var och en, men som alltid tycker jag man måste kunna göra informerade val. Många verkar inte känna till att EDA ofta leder till att förlossningen måste avslutas med sugklocka till exempel, vilket nästan alltid medför bristningar.

    Med min första använde jag lustgas och fick en petidinspruta tidigt (detta var utomlands), övriga två födde jag på ABC utan någon smärtlindring. Det var helt klart att föredra för mig.
  35. Birgitta, since 1997
    #18

    Ingen bedövning, men...

    ... det berodde mest på att förlossningen gick så snabbt att det redan var \"för sent\" när jag kom in. Lustgas provade jag, men det var inget för mig, bara skitäckligt.

    Jag tror nog att det är vanligare med bedövning än utan. Och varför ska man ha ont i onödan? Samtidigt var jag glad i efterhand att jag inte varit bedövad, märkte ju att kroppen visste vad den gjorde och hade en hög \"närvaro\" under hela förlossningen. Kunde följa med och låta kroppen styra, liksom.
  36. 18
    Ingen bedövning, men... ... det berodde mest på att förlossningen gick så snabbt att det redan var \"för sent\" när jag kom in. Lustgas provade jag, men det var inget för mig, bara skitäckligt.

    Jag tror nog att det är vanligare med bedövning än utan. Och varför ska man ha ont i onödan? Samtidigt var jag glad i efterhand att jag inte varit bedövad, märkte ju att kroppen visste vad den gjorde och hade en hög \"närvaro\" under hela förlossningen. Kunde följa med och låta kroppen styra, liksom.
  37. Jessica
    #19

    Åh, då kan hon få medalj då!!!!!!!!!!!!!

    MORR! Har inte läst artikeln om henne, men jag blir så förbankat irriterad på de som tror att de är så j-vla duktiga för att de inte tar någon bedövning. Om ni frågar mig är man DUM om man stressar kroppen och bebisen mer än nödvändigt genom att ha väldigt ont i onödan. Vad är meningen med det?! Visst, alla blir saliga på sin övertygelse och de som inte vill ha någon bedövning får väl göra som de vill - men att försöka vara någon form av hjälte för att man inte tar någon bedövning är bara så urbota dumt tycker jag!!!! Alla är hjältar och bäst på att föda sina barn, med eller utan bedövning! BLÄ! Gissa vad jag hade?!
  38. 19
    Åh, då kan hon få medalj då!!!!!!!!!!!!! MORR! Har inte läst artikeln om henne, men jag blir så förbankat irriterad på de som tror att de är så j-vla duktiga för att de inte tar någon bedövning. Om ni frågar mig är man DUM om man stressar kroppen och bebisen mer än nödvändigt genom att ha väldigt ont i onödan. Vad är meningen med det?! Visst, alla blir saliga på sin övertygelse och de som inte vill ha någon bedövning får väl göra som de vill - men att försöka vara någon form av hjälte för att man inte tar någon bedövning är bara så urbota dumt tycker jag!!!! Alla är hjältar och bäst på att föda sina barn, med eller utan bedövning! BLÄ! Gissa vad jag hade?!
  39. waWa
    #20

    Ja, har man kämpat.....

    ...i över 10 timmar och så tyckte personalen med inrådan av läkare att jag behövde vila nån timme inna morgonskiftet skulle komma, då de skulle sätta in värkstimulerande dropp. 2 timmar fick jag flumma lite med epidural (felstavat?) det tog ändå 12 timmar till så jag är tacksam för bedövning det gjorde ont ändå så det räckte och blev över.
  40. 20
    Ja, har man kämpat..... ...i över 10 timmar och så tyckte personalen med inrådan av läkare att jag behövde vila nån timme inna morgonskiftet skulle komma, då de skulle sätta in värkstimulerande dropp. 2 timmar fick jag flumma lite med epidural (felstavat?) det tog ändå 12 timmar till så jag är tacksam för bedövning det gjorde ont ändå så det räckte och blev över.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. En fundering om mat!
    By isha in forum _0807 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 15:25
  2. en fundering...
    By ChristineH in forum _0906 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 21:37
  3. Mus fundering...
    By 76an in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 15:04
  4. En fundering!
    By mysaan in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 12:00
  5. fundering
    By hmmm in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 13:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar