funderar...
Styvfamiljer
  1. Mrs Cotton med Linnéa 051003
    #1

    funderar...

    bonusarna kom igår....
    jätteglada och spralliga å goa....

    så frågar man hur de har haft det hos mamma?
    då kniper de ihop!

    vid matbordet sen drack de äppeldricka å skrattade och sa kolla pappa.. vi dricker öl!!!!

    han svarade kort att nej ni dricker äppeldricka! barn får inte dricka öl! vem har lärt er det där??

    de knep ihop!

    lägger vi oss i för mycket???
    är det så att de vet att det de gör hos mamma får oss att gå taket??? barna är 6 och 8... de begriper ju faktikst bra mycket. man försäker att vara \"diplomatisk\" och inte prata negativt m mamma när de hör att vara positiv etc.... men hur mycket fattar de av kroppsspråket?? av mina hårt sammanbitna käkar... av pappas muttrande etc.....

    usch!!!! vi får nog ta oss i kragen tror jag.
  2. 1
    funderar... bonusarna kom igår....
    jätteglada och spralliga å goa....

    så frågar man hur de har haft det hos mamma?
    då kniper de ihop!

    vid matbordet sen drack de äppeldricka å skrattade och sa kolla pappa.. vi dricker öl!!!!

    han svarade kort att nej ni dricker äppeldricka! barn får inte dricka öl! vem har lärt er det där??

    de knep ihop!

    lägger vi oss i för mycket???
    är det så att de vet att det de gör hos mamma får oss att gå taket??? barna är 6 och 8... de begriper ju faktikst bra mycket. man försäker att vara \"diplomatisk\" och inte prata negativt m mamma när de hör att vara positiv etc.... men hur mycket fattar de av kroppsspråket?? av mina hårt sammanbitna käkar... av pappas muttrande etc.....

    usch!!!! vi får nog ta oss i kragen tror jag.
  3. Birgitta, since 1997
    #2

    Ja, de fattar mycket mer än man tror!

    Barn har enormt känsliga radarantenner och uppfattar oerhört mycket mer än det som sägs. Små subtila skiftningar i tonläge, ögonrörelser, kroppsspråk osv, sånt som vi inte är medvetna om själva att vi gör! Allt snappar de upp... De vet direkt när det man säger inte till 100% överensstämmer med det man känner. Dubbla budskap skapar förvirring som i sin tur skapar tillknäppta och osäkra barn.

    I stället för att fråga hur de haft det hos mamma, fråga \"Är allt bra med er? Har ni nåt kul att berätta?\" Barnens liv består ju av så mycket mer än tiden i hemmet, skola, aktiviteter och kompisar. Visa intresse för _hela_ tillvaron, inte bara för tiden med mamma.

    Att barnen jämför äppeldricka och öl tycker inte jag är särskilt upprörande. Vilken unge har inte gjort det? Det _har_ ju ungefär samma färg och utseende, det är bara ett konstaterande. Pappa upplyste om det självklara, barn får inte dricka öl. Det vet ungarna redan och snappar omedelbart upp den outtalade kritiken mot mamman. Förutom att det tar död på deras glädje...

    Fokusera på vad ni gör under er tid med barnen och försök släppa irritationen över vad som ev händer på mammans tid. Det är bara tiden hos er ni har någon egentlig påverkan på, att reta sig på allt annat är bara slöseri med energi. Förutom att det förstör er egen tid med barnen... Men det låter ju på dig som du redan insett det, så ni är nog på rätt spår! Lycka till!
  4. 2
    Ja, de fattar mycket mer än man tror! Barn har enormt känsliga radarantenner och uppfattar oerhört mycket mer än det som sägs. Små subtila skiftningar i tonläge, ögonrörelser, kroppsspråk osv, sånt som vi inte är medvetna om själva att vi gör! Allt snappar de upp... De vet direkt när det man säger inte till 100% överensstämmer med det man känner. Dubbla budskap skapar förvirring som i sin tur skapar tillknäppta och osäkra barn.

    I stället för att fråga hur de haft det hos mamma, fråga \"Är allt bra med er? Har ni nåt kul att berätta?\" Barnens liv består ju av så mycket mer än tiden i hemmet, skola, aktiviteter och kompisar. Visa intresse för _hela_ tillvaron, inte bara för tiden med mamma.

    Att barnen jämför äppeldricka och öl tycker inte jag är särskilt upprörande. Vilken unge har inte gjort det? Det _har_ ju ungefär samma färg och utseende, det är bara ett konstaterande. Pappa upplyste om det självklara, barn får inte dricka öl. Det vet ungarna redan och snappar omedelbart upp den outtalade kritiken mot mamman. Förutom att det tar död på deras glädje...

    Fokusera på vad ni gör under er tid med barnen och försök släppa irritationen över vad som ev händer på mammans tid. Det är bara tiden hos er ni har någon egentlig påverkan på, att reta sig på allt annat är bara slöseri med energi. Förutom att det förstör er egen tid med barnen... Men det låter ju på dig som du redan insett det, så ni är nog på rätt spår! Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    De fattar så otroligt mycket

    Min femåring bor varannan helg hos sin pappa och han säger inte mycket om han inte vill om hur detvarit hos sin pappa och han vet mycket väl om att jag inte gillar att hansover i soffan hos pappa (fast han har en egen säng numera) varje natt (det gjorde hn även då vi hade växelvisboende om pojkn... ) Och det är inget jag sagt rakt ut men han har väl sett hur jag rynkat på näsan ang. detta med soffsovande på rutin....

    Men han kan mycket väl svara om jag frågar nåt om hans storebror där borta (16 år) och då kan mycket han först inte velat säga komma fram också (som att pappa sett film hela helgen, att han inte orkade gå ut och leka med honom, att han inte läst för honom mm mm.... )

    Fråga mer om de hittat på nåt kul, om de lekt med nån kompis mm mm.... Mer allmänt \"Hur har veckan varit?\" men i barntermer och mer på deras nivå.... Inte så rakt på sak.... Och säg pos. saker om det bra de gjort och bit ihop ang. det neg. och prata med varandra om det och låt sedan pappan ta den biten med mamman....

    Lycka till!
  6. 3
    De fattar så otroligt mycket Min femåring bor varannan helg hos sin pappa och han säger inte mycket om han inte vill om hur detvarit hos sin pappa och han vet mycket väl om att jag inte gillar att hansover i soffan hos pappa (fast han har en egen säng numera) varje natt (det gjorde hn även då vi hade växelvisboende om pojkn... ) Och det är inget jag sagt rakt ut men han har väl sett hur jag rynkat på näsan ang. detta med soffsovande på rutin....

    Men han kan mycket väl svara om jag frågar nåt om hans storebror där borta (16 år) och då kan mycket han först inte velat säga komma fram också (som att pappa sett film hela helgen, att han inte orkade gå ut och leka med honom, att han inte läst för honom mm mm.... )

    Fråga mer om de hittat på nåt kul, om de lekt med nån kompis mm mm.... Mer allmänt \"Hur har veckan varit?\" men i barntermer och mer på deras nivå.... Inte så rakt på sak.... Och säg pos. saker om det bra de gjort och bit ihop ang. det neg. och prata med varandra om det och låt sedan pappan ta den biten med mamman....

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    dom förstår!

    Säkerligen det mesta.. här hos oss är det jag \"styvmamman\" som helt enkelt är den som klarar av att hantera en normalisering av tösens mamma (hon ÄR inte klok det är inget som vi hittar på altså) men pappan har för länge sedan givit upp om att försöka vara en rar trevlig person som bara säjjer snälla saker.. (man gör nog det när man blir jagad av en människa med kniv...) ja så JAG är den högst trevliga personen här på ett ärligt sätt för jag ÄR av uppfattningen att man inte kan eller skall prata dumheter om någons föräldrar det sitter i mej att så gör man inte... och jag har inte drabbats av hennes elende så mycket heller.. därmot håller jag med flickan om att vissa beteenden hennes mor har inte är bra osv... men det där med sammanbitna käkar osv sånt ser dom.. oja! och dom VET mycket VÄÄL vad man skall inte skall tala om hos er.. sånt lär sig ungar snabbt.. försök att bara strunta i det ust då och prata med varandra om det senare.. här får man sätta maten i halsen ibland elelr ja fick förut tösen e inte hos sin mor just nu alls.. men många gånger får man svälja tänka på annat och ta upp det med partnern sedan..
  8. 4
    dom förstår! Säkerligen det mesta.. här hos oss är det jag \"styvmamman\" som helt enkelt är den som klarar av att hantera en normalisering av tösens mamma (hon ÄR inte klok det är inget som vi hittar på altså) men pappan har för länge sedan givit upp om att försöka vara en rar trevlig person som bara säjjer snälla saker.. (man gör nog det när man blir jagad av en människa med kniv...) ja så JAG är den högst trevliga personen här på ett ärligt sätt för jag ÄR av uppfattningen att man inte kan eller skall prata dumheter om någons föräldrar det sitter i mej att så gör man inte... och jag har inte drabbats av hennes elende så mycket heller.. därmot håller jag med flickan om att vissa beteenden hennes mor har inte är bra osv... men det där med sammanbitna käkar osv sånt ser dom.. oja! och dom VET mycket VÄÄL vad man skall inte skall tala om hos er.. sånt lär sig ungar snabbt.. försök att bara strunta i det ust då och prata med varandra om det senare.. här får man sätta maten i halsen ibland elelr ja fick förut tösen e inte hos sin mor just nu alls.. men många gånger får man svälja tänka på annat och ta upp det med partnern sedan..
  9. Joa med VIGGO , Emil och Moa
    #5

    Vill bara

    säga att även mina barn har skrattat och sagt: \" Vi dricker öl\" så det är nog så som de flesta ungar säger när de ser att äppeldricka ser ut som öl- så ta det lugnt :)
    Kram!
  10. 5
    Vill bara säga att även mina barn har skrattat och sagt: \" Vi dricker öl\" så det är nog så som de flesta ungar säger när de ser att äppeldricka ser ut som öl- så ta det lugnt :)
    Kram!
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Just den grejen

    Skulle jag inte ta så allvarligt heller....

    Har sagt \"Visst ser det ut som öl\" bara som kommentar och inget mer....

    Men när min lilla son allti alltid alltid sa att han drack vin då han drack saft (för pappa drack ju vin ju - för mycket, för ofta och det slutade illa till slut) stoppade jag det.....

    Allt handlar nog om att man måste se helhetsbilden.... Om ett barn befinner sig i en miljö där öl/vin/alkohol intas allt för ofta eller i väldiga mängder då det intas så finns det kanske anledning att åtminstone förklara saker och ting tycker jag....

    Men ett barn som låtsas att äppeldrickan är öl gör det enbart för att leka vuxen i regel och inget annat så helt klart har du rätt där...
  12. 6
    Just den grejen Skulle jag inte ta så allvarligt heller....

    Har sagt \"Visst ser det ut som öl\" bara som kommentar och inget mer....

    Men när min lilla son allti alltid alltid sa att han drack vin då han drack saft (för pappa drack ju vin ju - för mycket, för ofta och det slutade illa till slut) stoppade jag det.....

    Allt handlar nog om att man måste se helhetsbilden.... Om ett barn befinner sig i en miljö där öl/vin/alkohol intas allt för ofta eller i väldiga mängder då det intas så finns det kanske anledning att åtminstone förklara saker och ting tycker jag....

    Men ett barn som låtsas att äppeldrickan är öl gör det enbart för att leka vuxen i regel och inget annat så helt klart har du rätt där...
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7

    Är inte sådant rätt vanligt..?

    Typ att barn tar efter vuxna, menar jag? De ser vuxna dricka öl, och så får de dricka som i färgen ser ut som just öl och leker vuxna. Mina tvååringar såg nyligen en bekant som rökte, och nu går de omkring och leker att de också röker fast med pinnar och liknande, och all dricka är för närvarande betitlad \"bäss\" eftersom pappa dricker ju bärs...

    Tror att det är bättre att skippa \"förhören\" och låta barnen berätta det de vill om sin tid med mamma. Självklart kniper de när de märker att ni reagerar så pass negativt på det de gör. Ni belägger barnen med skuld för oskyldiga barnlekar. Ni vet att de inte dricker öl, de vet att de inte dricker öl och nu vet barnen att pappa och du blir jättearga om de leker också. För hur ska de kunna veta om ni inte går i taket om de låtsas dricka kaffe..?

    Kragtagning är nog mycket riktigt nödvändigt i ert fall.
  14. 7
    Är inte sådant rätt vanligt..? Typ att barn tar efter vuxna, menar jag? De ser vuxna dricka öl, och så får de dricka som i färgen ser ut som just öl och leker vuxna. Mina tvååringar såg nyligen en bekant som rökte, och nu går de omkring och leker att de också röker fast med pinnar och liknande, och all dricka är för närvarande betitlad \"bäss\" eftersom pappa dricker ju bärs...

    Tror att det är bättre att skippa \"förhören\" och låta barnen berätta det de vill om sin tid med mamma. Självklart kniper de när de märker att ni reagerar så pass negativt på det de gör. Ni belägger barnen med skuld för oskyldiga barnlekar. Ni vet att de inte dricker öl, de vet att de inte dricker öl och nu vet barnen att pappa och du blir jättearga om de leker också. För hur ska de kunna veta om ni inte går i taket om de låtsas dricka kaffe..?

    Kragtagning är nog mycket riktigt nödvändigt i ert fall.

Liknande trådar

  1. Funderar...
    By Miniskrutt in forum Gravidsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 21:04
  2. Funderar..
    By anonymt namn in forum Vikt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 21:28
  3. Funderar och funderar *långt*
    By Isa Sve in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 22:20
  4. Jag funderar på att
    By Tina in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 13:54
  5. Funderar..
    By Mea@ in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 09:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar