Fåfäng?
_00/01 Vinterbarn
  1. Ango m. Paulina -00, Simone -02 & Victor -04
    #1

    Fåfäng?

    Paulina har den senaste tiden börjat visa en fåfänga som är helt otrolig...och jag står som ett levande frågetecken och undrar var det kommer ifrån *s*.
    Varje morgon när det är dags att klä på sig ska hon prova igenom hela garderoben i princip och fråga; \"Har dagis sett den här?\". Föreslår jag en tröja får jag; \"Nej, den har ju alla sett\", som svar.
    Det är oerhört viktigt att matcha alla kläder (skor och jacka inkluderat).

    I badkaret duger inte vad som helst att tvätta kropp och hår med. Mammas shampo och balsam ska det vara och helst mammas duschkräm också.
    Efter badet ska det smörjas. Det ska vara fotkräm, hudkräm, ansiktskräm. Håret ska sprayas med balsamspray och borstas omsorgsfullt. Hon ska ha parfym och deo och helst nytt nagellack *pust*.
    Nu är det inte så här illa _varje_ dag, men i alla fall 5 dagar av 7varje vecka.

    Jag förstår inte var denna fåfänga kommer ifrån *s*. Varken jag eller maken är så här *ler*.
    Finns det fler fåfänga vinterbarn kanske?

    Kramisar
  2. 1
    Fåfäng? Paulina har den senaste tiden börjat visa en fåfänga som är helt otrolig...och jag står som ett levande frågetecken och undrar var det kommer ifrån *s*.
    Varje morgon när det är dags att klä på sig ska hon prova igenom hela garderoben i princip och fråga; \"Har dagis sett den här?\". Föreslår jag en tröja får jag; \"Nej, den har ju alla sett\", som svar.
    Det är oerhört viktigt att matcha alla kläder (skor och jacka inkluderat).

    I badkaret duger inte vad som helst att tvätta kropp och hår med. Mammas shampo och balsam ska det vara och helst mammas duschkräm också.
    Efter badet ska det smörjas. Det ska vara fotkräm, hudkräm, ansiktskräm. Håret ska sprayas med balsamspray och borstas omsorgsfullt. Hon ska ha parfym och deo och helst nytt nagellack *pust*.
    Nu är det inte så här illa _varje_ dag, men i alla fall 5 dagar av 7varje vecka.

    Jag förstår inte var denna fåfänga kommer ifrån *s*. Varken jag eller maken är så här *ler*.
    Finns det fler fåfänga vinterbarn kanske?

    Kramisar
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Mutation tror jag!

    Själv tycker jag hel och ren räcker. Under mammaledigheten tittade jag mig inte ens i spegeln vissa dagar - helt enkelt ointressant. Så jag står också som ett levande frågetecken när Lillan står framför spegeln och byter frisyr åtta gånger på morgonen. Det där har vi haft våra strider om! När jag hotade med att ta bort alla speglar om hon inte bestämde sig för EN frisyr varje morgon så fattade hon att jag menade allvar... Jag kan inte ta fram kläder till henne för då tvärvägrar hon att ta på dem. Så hon får välja själv. Fina kläder som hon fått av kusinerna vägrar hon att ha på sig för att det är fel färg eller nåt *suckar*

    Nu börjar Pyret, snart 2, också ha åsikter om vad hon ska ha på sig. Och hon kan knappt prata så det kan bli ganska irriterat på morgonkvisten när hon pekar mot garderoben och skriker DEN! och vi inte fattar.

    Den där fåfänge-genen har vare sig min man eller jag och vi fattar inte hur det kan vara så viktigt med utseendet. Vi tycker det är viktigt att kläderna är funktionella. Är de snygga också är det en bonus, men inte ett krav...

  4. 2
    Mutation tror jag! Själv tycker jag hel och ren räcker. Under mammaledigheten tittade jag mig inte ens i spegeln vissa dagar - helt enkelt ointressant. Så jag står också som ett levande frågetecken när Lillan står framför spegeln och byter frisyr åtta gånger på morgonen. Det där har vi haft våra strider om! När jag hotade med att ta bort alla speglar om hon inte bestämde sig för EN frisyr varje morgon så fattade hon att jag menade allvar... Jag kan inte ta fram kläder till henne för då tvärvägrar hon att ta på dem. Så hon får välja själv. Fina kläder som hon fått av kusinerna vägrar hon att ha på sig för att det är fel färg eller nåt *suckar*

    Nu börjar Pyret, snart 2, också ha åsikter om vad hon ska ha på sig. Och hon kan knappt prata så det kan bli ganska irriterat på morgonkvisten när hon pekar mot garderoben och skriker DEN! och vi inte fattar.

    Den där fåfänge-genen har vare sig min man eller jag och vi fattar inte hur det kan vara så viktigt med utseendet. Vi tycker det är viktigt att kläderna är funktionella. Är de snygga också är det en bonus, men inte ett krav...

  5. Medlem sedan
    Jun 2000
    #3

    Inte fullt lika mycket...

    ... men nog är hon rätt så medveten alltid. När vi nu skulle ut och handla nya kläder inför hösten (ALLA byxor hade ju blivit för korta under sommaren!!) så fick hon för första gången följa med och vara aktivt delaktig i VAD jag köpte. Innan jag sedan gick till kassan så frågade jag att om jag nu köpte det här, lovade hon då att ha det på sig och det lovade hon. Det är ju tröstlöst när barnet bara vägrar att ha på sig kläderna och påstår att de är fula... Suck!
  6. 3
    Inte fullt lika mycket... ... men nog är hon rätt så medveten alltid. När vi nu skulle ut och handla nya kläder inför hösten (ALLA byxor hade ju blivit för korta under sommaren!!) så fick hon för första gången följa med och vara aktivt delaktig i VAD jag köpte. Innan jag sedan gick till kassan så frågade jag att om jag nu köpte det här, lovade hon då att ha det på sig och det lovade hon. Det är ju tröstlöst när barnet bara vägrar att ha på sig kläderna och påstår att de är fula... Suck!
  7. Anna K med Flipp & Vendela
    #4

    Vad roligt att det finns fler...

    Kul, det märks att de blir äldre och lite mer medvetna.

    Jo, Filippa är fåfäng. Vill gärna ha kjol, sminka sig (med sitt läppglans) och göra sig fin på olika sätt. Hon kan spegla sig länge, länge ifall hon tycker att hon gjort sig fin. Jag försöker att inte göra så stor affär av det. Jag vill ju på sätt och vis att hon ska tycka att hon är fin samtidigt som jag ju vill att hon ska se till andra värden också. Vi får väl hoppas att det är en fas de går igenom;-)
  8. 4
    Vad roligt att det finns fler... Kul, det märks att de blir äldre och lite mer medvetna.

    Jo, Filippa är fåfäng. Vill gärna ha kjol, sminka sig (med sitt läppglans) och göra sig fin på olika sätt. Hon kan spegla sig länge, länge ifall hon tycker att hon gjort sig fin. Jag försöker att inte göra så stor affär av det. Jag vill ju på sätt och vis att hon ska tycka att hon är fin samtidigt som jag ju vill att hon ska se till andra värden också. Vi får väl hoppas att det är en fas de går igenom;-)
  9. Medlem sedan
    Oct 1999
    #5

    Skratt

    Gud så härligt det där lät. Kan riktigt se henne där när hon smöjer med fotkräm o ansiktskräm osv. :) Låter som en riktig primadonna.

    Albin är inte riktigt sån, men nog vill han gärna att kläderna ska matcha. Fast det är mest när han har rosa tröja, då vill han ha sina rosa sockar oxå. :)

    Men kanske om ja får en tjej nångång så...
  10. 5
    Skratt Gud så härligt det där lät. Kan riktigt se henne där när hon smöjer med fotkräm o ansiktskräm osv. :) Låter som en riktig primadonna.

    Albin är inte riktigt sån, men nog vill han gärna att kläderna ska matcha. Fast det är mest när han har rosa tröja, då vill han ha sina rosa sockar oxå. :)

    Men kanske om ja får en tjej nångång så...
  11. Misan & Arvid 001229 + 3 till
    #6

    Inte så mycket

    men Arvid vill ha deo under armarna på morgonen. Han har sett storebrors prylar och vill lukta lika gott som honom!
    Han är väldigt noga med kläderna han ska ha på sig, men det är mer att det är vissa kläder som han alltid vill ha.
  12. 6
    Inte så mycket men Arvid vill ha deo under armarna på morgonen. Han har sett storebrors prylar och vill lukta lika gott som honom!
    Han är väldigt noga med kläderna han ska ha på sig, men det är mer att det är vissa kläder som han alltid vill ha.
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    Lite grann

    När vi ska bort på tex kalas så ska han absolut ha lite av pappas rakvatten och sin fina kalas skjorta då blir han såå stolt o tycker att han är hur cool som helst, sen tycker han att det är kul när jag säger att han luktar så gott så jag nästan svimmar då blir han nästan lite generad :-)
  14. 7
    Lite grann När vi ska bort på tex kalas så ska han absolut ha lite av pappas rakvatten och sin fina kalas skjorta då blir han såå stolt o tycker att han är hur cool som helst, sen tycker han att det är kul när jag säger att han luktar så gott så jag nästan svimmar då blir han nästan lite generad :-)
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8

    Jajamän, enriktig snobb har vi här!

    Axel väldigt mån om hur han ser ut och har allt mer börjat intressera sig för sin frisyr. Ofta vill han ha gelé och spretigt eller med taggar. Lite lustig är han dock för efter kanske 10 minuter så står han och plattar till allt igen.

    Annars är han väldigt snobbig med kläder. Kanske inte tillvardags, men till fest eller om vi ska bort. Han ska prompt ha skjorta och allra helst fluga eller slips. Lite lustigt eftersom hans pappa burit slips sådär en 3 gånger på 11 år (så länge vi känt varandra). Naturligtvis ska han ha både deo och parfym när han gör sig så extra fin. Har fått slänga en gammal-inte längre så väldoftande- Lagerfeld som pappa hade stående i badrumsskåpet. Det blev bara för mycket av det goda(?)!!!
  16. 8
    Jajamän, enriktig snobb har vi här! Axel väldigt mån om hur han ser ut och har allt mer börjat intressera sig för sin frisyr. Ofta vill han ha gelé och spretigt eller med taggar. Lite lustig är han dock för efter kanske 10 minuter så står han och plattar till allt igen.

    Annars är han väldigt snobbig med kläder. Kanske inte tillvardags, men till fest eller om vi ska bort. Han ska prompt ha skjorta och allra helst fluga eller slips. Lite lustigt eftersom hans pappa burit slips sådär en 3 gånger på 11 år (så länge vi känt varandra). Naturligtvis ska han ha både deo och parfym när han gör sig så extra fin. Har fått slänga en gammal-inte längre så väldoftande- Lagerfeld som pappa hade stående i badrumsskåpet. Det blev bara för mycket av det goda(?)!!!
  17. Medlem sedan
    Jul 2000
    #9

    Visst är det fascinerande

    hur de kan bli så otroligt bestämda på vissa saker?!
    Okej, om man själv spenderade timmtals framför spegeln med diverse krämer och annat, men det är ju ingen här hemma som gör det.
    Även här har jag alltid varit av åsikten att kläder ska vara bekväma och funktionella...och som du sade; är de dessutom snygga så ses det bara som en bonus.

    Jag hoppas att det här inte kommer att bli ännu värre om sisådär 10 år, utan att det har lagt sig tills dess *s*!

    Kramisar
  18. 9
    Visst är det fascinerande hur de kan bli så otroligt bestämda på vissa saker?!
    Okej, om man själv spenderade timmtals framför spegeln med diverse krämer och annat, men det är ju ingen här hemma som gör det.
    Även här har jag alltid varit av åsikten att kläder ska vara bekväma och funktionella...och som du sade; är de dessutom snygga så ses det bara som en bonus.

    Jag hoppas att det här inte kommer att bli ännu värre om sisådär 10 år, utan att det har lagt sig tills dess *s*!

    Kramisar
  19. Medlem sedan
    Jul 2000
    #10

    *fnissar*

    Paulina ska helst bestämma vad som ska köpas både till henne, Simone och Victor, men OM jag handlar utan att hon är med så accepteras kläderna utan knussel.
    Än så länge har hon inte sagt att något varit fult, men jag bara väntar på att det ska komma *s*.

    Det där med byxorna känner jag igen. Jösses, det var en jättehög med långbyxor som över sommaren blivit highwaterbyxor *ler*.
    Nu har vi shoppat upp ett nytt lager byxor och Simone har fått alla Paulinas gamla (det skiljer bara en storlek i kläder och två i skor). Nu står även långärmade tröjor på listan eftersom de konstigt nog blivit så korta i ärmarna!

    Kramisar
  20. 10
    *fnissar* Paulina ska helst bestämma vad som ska köpas både till henne, Simone och Victor, men OM jag handlar utan att hon är med så accepteras kläderna utan knussel.
    Än så länge har hon inte sagt att något varit fult, men jag bara väntar på att det ska komma *s*.

    Det där med byxorna känner jag igen. Jösses, det var en jättehög med långbyxor som över sommaren blivit highwaterbyxor *ler*.
    Nu har vi shoppat upp ett nytt lager byxor och Simone har fått alla Paulinas gamla (det skiljer bara en storlek i kläder och två i skor). Nu står även långärmade tröjor på listan eftersom de konstigt nog blivit så korta i ärmarna!

    Kramisar
  21. Medlem sedan
    Jul 2000
    #11

    Förhoppningsvis hinner det här

    lägga sig innan de går igenom det på nytt i tonåren *ler*.
    Jag försöker också att inte göra någon affär av det, utan låter henne smörja huden när hon vill det (jag har köpt så de har en egen barnbodylotion) och hon får låna deo och spruta på parfym när så önskas (med måtta då *ler*).
    Eftersom jag säljer hudvårdsprodukter och smink blir det att hon tittar i mina kataloger och sitter och önskar sig det ena efter det andra *s*.
    Hon har fått ett par läppstift och ett par nagellack som hon använder när hon ska vara extra fin och gå på kalas t ex.

    Kramisar
  22. 11
    Förhoppningsvis hinner det här lägga sig innan de går igenom det på nytt i tonåren *ler*.
    Jag försöker också att inte göra någon affär av det, utan låter henne smörja huden när hon vill det (jag har köpt så de har en egen barnbodylotion) och hon får låna deo och spruta på parfym när så önskas (med måtta då *ler*).
    Eftersom jag säljer hudvårdsprodukter och smink blir det att hon tittar i mina kataloger och sitter och önskar sig det ena efter det andra *s*.
    Hon har fått ett par läppstift och ett par nagellack som hon använder när hon ska vara extra fin och gå på kalas t ex.

    Kramisar
  23. Medlem sedan
    Jul 2000
    #12

    Vänta bara *s*!

    Får du en tjej nästa gång kan jag berätta vad du får gå igenom *fnissar*.
    Nej, då, så illa är det ju inte. Hon är himla söt när hon står och kollar in i badrumsskåpet och frågar vad precis allt är och undrar om hon får låna lite av ditten och lite av datten *ler*.
    Hon är ju inne i värsta prinsesshysterin också så smink och glitter ingår ju då!

    Kramisar
  24. 12
    Vänta bara *s*! Får du en tjej nästa gång kan jag berätta vad du får gå igenom *fnissar*.
    Nej, då, så illa är det ju inte. Hon är himla söt när hon står och kollar in i badrumsskåpet och frågar vad precis allt är och undrar om hon får låna lite av ditten och lite av datten *ler*.
    Hon är ju inne i värsta prinsesshysterin också så smink och glitter ingår ju då!

    Kramisar
  25. Medlem sedan
    Jul 2000
    #13

    Paulina har sett mina

    saker och alltid varit nyfiken på dem (jag säljer hudvårdsprodukter och smink), även om jag själv inte använder speciellt mycket.
    Nuhar jag köpt så hon och syskonen har alldeles egen bodylotion (barnanpassad) så hon kan smörja med den.
    läppstift och nagellack har hon fått eget så det har hon på sig när hon ska bort på kalas t ex.
    Lite parfym måste hon alltid ha innan hon ska till dagis och deo ber hon om på kvällarna när hon badat *ler*!

    Kramisar
  26. 13
    Paulina har sett mina saker och alltid varit nyfiken på dem (jag säljer hudvårdsprodukter och smink), även om jag själv inte använder speciellt mycket.
    Nuhar jag köpt så hon och syskonen har alldeles egen bodylotion (barnanpassad) så hon kan smörja med den.
    läppstift och nagellack har hon fått eget så det har hon på sig när hon ska bort på kalas t ex.
    Lite parfym måste hon alltid ha innan hon ska till dagis och deo ber hon om på kvällarna när hon badat *ler*!

    Kramisar
  27. Medlem sedan
    Jul 2000
    #14

    Åh, vad gulligt!

    Vilken liten tjejtjusare han kommer bli. Alla tjejer är galna i rodnande killar *ler*.
    Paulina är också väldigt förtjust i parfym och vill gärna ha det innan dagis. Det är väl för att försöka göra intryck på Kalle som det pratas så mycket om *s*!

    Kramisar
  28. 14
    Åh, vad gulligt! Vilken liten tjejtjusare han kommer bli. Alla tjejer är galna i rodnande killar *ler*.
    Paulina är också väldigt förtjust i parfym och vill gärna ha det innan dagis. Det är väl för att försöka göra intryck på Kalle som det pratas så mycket om *s*!

    Kramisar
  29. Medlem sedan
    Jul 2000
    #15

    *s* Jag känner igen när det

    blir lite mycket av det goda.
    När jag var alldeles nygravid med Paulina (hade inte ens testat positivt ännu) var jag på Mallis med mitt jobb. Jag köpte ett rakvatten till maken som både han och jag gillade jättemycket.
    Ett par veckor efter att han fått det...och jag börjat bli riktigt känslig för lukter och illamående, råkade han ha ner flaskan i handfatet så flaskan gick sönder.
    Det luktade sånt rakvatten i säkert en månad. Det gick bara inte att få bort lukten.
    De första dagarna luktade det jättegott, men sedan blev jag illamående bara jag tänket på att gå in i badrummet *s*.

    Kramisar
  30. 15
    *s* Jag känner igen när det blir lite mycket av det goda.
    När jag var alldeles nygravid med Paulina (hade inte ens testat positivt ännu) var jag på Mallis med mitt jobb. Jag köpte ett rakvatten till maken som både han och jag gillade jättemycket.
    Ett par veckor efter att han fått det...och jag börjat bli riktigt känslig för lukter och illamående, råkade han ha ner flaskan i handfatet så flaskan gick sönder.
    Det luktade sånt rakvatten i säkert en månad. Det gick bara inte att få bort lukten.
    De första dagarna luktade det jättegott, men sedan blev jag illamående bara jag tänket på att gå in i badrummet *s*.

    Kramisar

Liknande trådar

  1. jag är så fåfäng...
    By fin_ in forum _1006 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 13:32
  2. Fåfäng
    By malin75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 20:01
  3. Fån-fåfäng fråga!
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 10:53
  4. Fåfäng
    By bambuu in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 12:32
  5. Hur dum (och fåfäng) får man bli?
    By smuggel in forum _0505 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 17:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar