Jag har varit i helvetet och vänt ...
_0207 Julibarn
  1. Hek@ med Ville, Ludvig och v. 15+2
    #1

    Jag har varit i helvetet och vänt ...

    Fredagen den 7:e oktober fick jag oerhört ont i magen. Jag satt på jobbet, vid lunchtid, och det bara kom en skarp smärta, som en kniv som kördes rakt in i min mage. Jag avvaktade men förstod snart att det här är mer är vad jag klarar av så jag satte mig i bilen (undrar var jag tänkte?!) och skulle köra hemåt. Jag hann ringa Fredrik som hörde att det var allvar och kastade sig i sin tur från jobbet han med.
    Jag kom till vår vårdcentral, stannade där och mer eller mindre halvkröp in i receptionen. Snabbt fick jag ligga på en brits och fick träffa en läkare. Smärtorna kom som i kramper, ett missfall tänkte jag direkt fast någonstans kändes det inte så.
    Fredrik dök upp men då var jag så smärtpåverkad att jag knappt märkte det. Det hela stannade av lite efter en stund och läkaren på vårdcentralen rådde oss att söka närmsta sjukhus. Jag och Fredrik tog vår egna bil, jag ville inte \"böka\" med ambulans (ibland undrar jag hur man tänker), vilket innebar att Fredrik fick köra som en galning eftersom smärtorna kom tillbaks med förnyad styrka för varje kramp. Väl på sjukhuset fick vi snabbt hjälp. Där trodde de att det var ett njurstensanfall (som jag hade i januari i år) och medicinerade mig mot det. Det tog ju bort smärtan ett tag men snart var den tillbaks igen.
    På sjukhuset ville de inte behålla mig eftersom jag är gravid och de inte har någon gyn-mottagning där. Jag trodde ju som läkarna, att det var ett njurstensanfall som snart skulle gå över, så det kändes ändå rätt okej. Jag blev skickad till Sahlgrenska, med ambulans denna gången, och inlagd på deras gynavdelning för att kolla upp bäbisen. I dimmorna av smärtstillande fick jag se en bäbis som sprattlade runt i livmodern och verkade ha det ganska bra. Det var också vad läkarna trodde. Inget med bäbisen alltså. Skönt.
    Smärtorna fortsatte dock, jag började kräkas och jag fick mer smärtstillande.
    Nu till det vidriga - såhär, som i koma och ständigt kräkandes av smärta, låg jag i en vecka på Sahlgrenska innan de vågade öppna magen och se att jag faktiskt hade ett tarmvred (!). Jag minns nästan ingenting av den veckan, inte vilka jag har träffat, vilka undersökningar de har gjort på mig (mängder med ultraljud på njurar och buken har jag hört efteråt och tre röntgenplåtar på buken) eller vilka jag har pratat med i telefon. Det är som en enda dimma, som om allt det jag minns utspelade sig på en enda dag.
    En sak minns jag tydligt... och det är när en kirurg pratar med mig på operationsbordet och säger att de måste öppna upp magen för att se vad som är fel med. Jag frågar henne hur det kommer att gå med bäbisen. Hon svarar att om de inte öppnar nu kommer både jag och bäbisen att dö, det finns inga alternativ. Sen söver de mig.

    Jag vaknade upp på fredag morgon (en vecka efter det hela satte igång), nyopererad för en ovanlig form av tarmvred.
    Efter det har det bara gått åt rätt håll. Jag kom hem igår, innan vi åkte fick vi göra ett nytt ultraljud och se bäbisen.
    Men det är en lång väg tillbaks, både fysiskt och psykiskt. Jag har gått ner minst fem kilo efter att ha \"levt på dropp\" i 8 dagar, kroppen är trött och sargad. Jag frågar hela tiden Fredrik, min mamma och Fredriks mamma (de enda jag egentligen orkat prata med och träffa) vad som hände, vad jag sa, hur jag var... Det är oerhört skrämmande att en vecka av mitt liv bara är borta. Och att jag var så nära döden vill jag inte ens tänka på. Fredrik berättade igår kväll att han trodde att jag skulle dö. Jag sa tydligen till honom, när det var som värst, att \"varför gör de ingenting? Nu dör jag.\" *gråter*

    Livet har fått sig en törn som jag sent ska glömma. Nu hoppas jag verkligen att det vänder. Jag kommer att vara sjukskriven ett tag till att börja med.

    Jag återkommer när mer krafter finns.

    Stor kram till Er och stort grattis till de nygravida. :-)



  2. 1
    Jag har varit i helvetet och vänt ... Fredagen den 7:e oktober fick jag oerhört ont i magen. Jag satt på jobbet, vid lunchtid, och det bara kom en skarp smärta, som en kniv som kördes rakt in i min mage. Jag avvaktade men förstod snart att det här är mer är vad jag klarar av så jag satte mig i bilen (undrar var jag tänkte?!) och skulle köra hemåt. Jag hann ringa Fredrik som hörde att det var allvar och kastade sig i sin tur från jobbet han med.
    Jag kom till vår vårdcentral, stannade där och mer eller mindre halvkröp in i receptionen. Snabbt fick jag ligga på en brits och fick träffa en läkare. Smärtorna kom som i kramper, ett missfall tänkte jag direkt fast någonstans kändes det inte så.
    Fredrik dök upp men då var jag så smärtpåverkad att jag knappt märkte det. Det hela stannade av lite efter en stund och läkaren på vårdcentralen rådde oss att söka närmsta sjukhus. Jag och Fredrik tog vår egna bil, jag ville inte \"böka\" med ambulans (ibland undrar jag hur man tänker), vilket innebar att Fredrik fick köra som en galning eftersom smärtorna kom tillbaks med förnyad styrka för varje kramp. Väl på sjukhuset fick vi snabbt hjälp. Där trodde de att det var ett njurstensanfall (som jag hade i januari i år) och medicinerade mig mot det. Det tog ju bort smärtan ett tag men snart var den tillbaks igen.
    På sjukhuset ville de inte behålla mig eftersom jag är gravid och de inte har någon gyn-mottagning där. Jag trodde ju som läkarna, att det var ett njurstensanfall som snart skulle gå över, så det kändes ändå rätt okej. Jag blev skickad till Sahlgrenska, med ambulans denna gången, och inlagd på deras gynavdelning för att kolla upp bäbisen. I dimmorna av smärtstillande fick jag se en bäbis som sprattlade runt i livmodern och verkade ha det ganska bra. Det var också vad läkarna trodde. Inget med bäbisen alltså. Skönt.
    Smärtorna fortsatte dock, jag började kräkas och jag fick mer smärtstillande.
    Nu till det vidriga - såhär, som i koma och ständigt kräkandes av smärta, låg jag i en vecka på Sahlgrenska innan de vågade öppna magen och se att jag faktiskt hade ett tarmvred (!). Jag minns nästan ingenting av den veckan, inte vilka jag har träffat, vilka undersökningar de har gjort på mig (mängder med ultraljud på njurar och buken har jag hört efteråt och tre röntgenplåtar på buken) eller vilka jag har pratat med i telefon. Det är som en enda dimma, som om allt det jag minns utspelade sig på en enda dag.
    En sak minns jag tydligt... och det är när en kirurg pratar med mig på operationsbordet och säger att de måste öppna upp magen för att se vad som är fel med. Jag frågar henne hur det kommer att gå med bäbisen. Hon svarar att om de inte öppnar nu kommer både jag och bäbisen att dö, det finns inga alternativ. Sen söver de mig.

    Jag vaknade upp på fredag morgon (en vecka efter det hela satte igång), nyopererad för en ovanlig form av tarmvred.
    Efter det har det bara gått åt rätt håll. Jag kom hem igår, innan vi åkte fick vi göra ett nytt ultraljud och se bäbisen.
    Men det är en lång väg tillbaks, både fysiskt och psykiskt. Jag har gått ner minst fem kilo efter att ha \"levt på dropp\" i 8 dagar, kroppen är trött och sargad. Jag frågar hela tiden Fredrik, min mamma och Fredriks mamma (de enda jag egentligen orkat prata med och träffa) vad som hände, vad jag sa, hur jag var... Det är oerhört skrämmande att en vecka av mitt liv bara är borta. Och att jag var så nära döden vill jag inte ens tänka på. Fredrik berättade igår kväll att han trodde att jag skulle dö. Jag sa tydligen till honom, när det var som värst, att \"varför gör de ingenting? Nu dör jag.\" *gråter*

    Livet har fått sig en törn som jag sent ska glömma. Nu hoppas jag verkligen att det vänder. Jag kommer att vara sjukskriven ett tag till att börja med.

    Jag återkommer när mer krafter finns.

    Stor kram till Er och stort grattis till de nygravida. :-)



  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    Fy vad otäckt!

    Vilken tur att bebben mår bra och att du mår bättre i alla fall! Tänker på dig och skickar styrkekramar och hoppas att du snart känner dig pigg igen!
  4. 2
    Fy vad otäckt! Vilken tur att bebben mår bra och att du mår bättre i alla fall! Tänker på dig och skickar styrkekramar och hoppas att du snart känner dig pigg igen!
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3

    Herregud!

    Stackars dig! *kramar*

    Fy vilket helvete, jag ryser vid bara tanken efter att läst ditt inlägg.

    Ljusglimten i det hela är ju iaf att man till slut hittade felet och att bebis mår bra men vägen dit var lång, onödigt smärtsam och påfrestande. Det kommer nog ta tid innan du landar igen.

    Kan inte mer än att delge mina djupaste sympatier och skicka massor av *rkamar*!
  6. 3
    Herregud! Stackars dig! *kramar*

    Fy vilket helvete, jag ryser vid bara tanken efter att läst ditt inlägg.

    Ljusglimten i det hela är ju iaf att man till slut hittade felet och att bebis mår bra men vägen dit var lång, onödigt smärtsam och påfrestande. Det kommer nog ta tid innan du landar igen.

    Kan inte mer än att delge mina djupaste sympatier och skicka massor av *rkamar*!
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    Usch, vad otäckt!!

    Tarmvred är inte att leka med. Mitt ex drabbades av det men det gick inte så långt som till operation :/
    Jag är iaf jätteglad för att du och bebisen mår bra, men vilken pärs. Att vara så borta så en hel vecka försvinner!

    många *kramar* till dej och skriv av dej om du behöver, vi finns här och stöttar!!
  8. 4
    Usch, vad otäckt!! Tarmvred är inte att leka med. Mitt ex drabbades av det men det gick inte så långt som till operation :/
    Jag är iaf jätteglad för att du och bebisen mår bra, men vilken pärs. Att vara så borta så en hel vecka försvinner!

    många *kramar* till dej och skriv av dej om du behöver, vi finns här och stöttar!!
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5

    Åh fy!!!

    Fy vad otäckt! Det måste varit förskräckligt! Konstigt att de inte kunde se att det var tarmvred lite tidigare, eller visste de det men avvaktade med operation?

    Massor med kramar och hopp om att du snart repar dig både fysiskt och psykiskt!

  10. 5
    Åh fy!!! Fy vad otäckt! Det måste varit förskräckligt! Konstigt att de inte kunde se att det var tarmvred lite tidigare, eller visste de det men avvaktade med operation?

    Massor med kramar och hopp om att du snart repar dig både fysiskt och psykiskt!

  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    Otäckt!!

    Sitter här med tårar i ögonen efter att ha läst din berättelse. Vilken tur i oturen att bebisen mår fint!

    KRAM!!
  12. 6
    Otäckt!! Sitter här med tårar i ögonen efter att ha läst din berättelse. Vilken tur i oturen att bebisen mår fint!

    KRAM!!
  13. m00n
    #7

    Kära nån!!!

    Som jag tänkt på dig senaste veckorna och undrat hur du har det!! Ja, nu vet jag ju... Har sett patienter med den typ av smärta du beskriver och förstår att du har en del att bearbeta. Vilken tur att de tillsist öppnade dig och kollade!!

    Ha Fredrik nära, och barnen - prata mycket och hela dig. Jag finns på mns då coh då, vill du prata lite där så hojta bara till om jag är online!

    Stor, stor kram till dig!!
  14. 7
    Kära nån!!! Som jag tänkt på dig senaste veckorna och undrat hur du har det!! Ja, nu vet jag ju... Har sett patienter med den typ av smärta du beskriver och förstår att du har en del att bearbeta. Vilken tur att de tillsist öppnade dig och kollade!!

    Ha Fredrik nära, och barnen - prata mycket och hela dig. Jag finns på mns då coh då, vill du prata lite där så hojta bara till om jag är online!

    Stor, stor kram till dig!!
  15. Molly med Linn och Ludwig
    #8

    Fy så läskigt!

    Förstår verkligen att du har en del att bearbeta. Skönt att det rent fysiskt redde upp sig till slut så de fann felet.
    Sköt om dig ordentligt nu!
    Kramar
  16. 8
    Fy så läskigt! Förstår verkligen att du har en del att bearbeta. Skönt att det rent fysiskt redde upp sig till slut så de fann felet.
    Sköt om dig ordentligt nu!
    Kramar
  17. Medlem sedan
    Sep 2004
    #9

    Krya på dig...

    ...kramar från Värmland! Nu hoppas jag att du får en behaglig graviditet resten av tiden och att detta läker och blir bra.
    Hälsa dina killar att dom har en kämpe till mamma/fru!
  18. 9
    Krya på dig... ...kramar från Värmland! Nu hoppas jag att du får en behaglig graviditet resten av tiden och att detta läker och blir bra.
    Hälsa dina killar att dom har en kämpe till mamma/fru!
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10

    Fy vad hemskt

    Jag tänker på dig.

    Skrev även några rader i april gruppen!
  20. 10
    Fy vad hemskt Jag tänker på dig.

    Skrev även några rader i april gruppen!
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11

    sitter och gråter...


    ...när jag läser dina sista rader...

    Men herre jösses så jobbigt och ont du har haft det...och stackars din man som måste ha tänkt ett och annat...

    Nej vad säger man - du har verkligen varit i helvetet och vänt!

    Jag är bara såååååå glad att du och bebisen mår bra! *Tack gode Gud*

    (((kram)))
  22. 11
    sitter och gråter...
    ...när jag läser dina sista rader...

    Men herre jösses så jobbigt och ont du har haft det...och stackars din man som måste ha tänkt ett och annat...

    Nej vad säger man - du har verkligen varit i helvetet och vänt!

    Jag är bara såååååå glad att du och bebisen mår bra! *Tack gode Gud*

    (((kram)))
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    men lilla vännen

    vad hemskt. Skönt att det är på rätt väg nu iallafall och att allt är bra med bebisen i magen.
    stor kram
  24. 12
    men lilla vännen vad hemskt. Skönt att det är på rätt väg nu iallafall och att allt är bra med bebisen i magen.
    stor kram
  25. Medlem sedan
    Dec 2001
    #13

    Många kramar

    till dig! Jag ryser när jag läser ditt inlägg, vilken tur att allt gick bra med dig och bebisen, förstår att din rädsla måste varit enorm. Fy otäckt! Nu får du sköta om dig och vila! Kramar Eleonora
  26. 13
    Många kramar till dig! Jag ryser när jag läser ditt inlägg, vilken tur att allt gick bra med dig och bebisen, förstår att din rädsla måste varit enorm. Fy otäckt! Nu får du sköta om dig och vila! Kramar Eleonora
  27. Medlem sedan
    Jan 2002
    #14

    Oj oj

    Det var ingen liten upplevelse du fick vara med om.
    Låter som något man inte önskar sin fiende.
    Vilken pärs. Prata mycket med din man och kanske en kurator? om vad som har hänt, det var/är ju en chockartad händelse.

    Vad skönt att pyret i magen trots allt verkar må bra.
    Ta nu vara på dig och vila upp dig ordentligt hemma innan du ens funderar på att börja jobba!

    *kramisar*
  28. 14
    Oj oj Det var ingen liten upplevelse du fick vara med om.
    Låter som något man inte önskar sin fiende.
    Vilken pärs. Prata mycket med din man och kanske en kurator? om vad som har hänt, det var/är ju en chockartad händelse.

    Vad skönt att pyret i magen trots allt verkar må bra.
    Ta nu vara på dig och vila upp dig ordentligt hemma innan du ens funderar på att börja jobba!

    *kramisar*

Liknande trådar

  1. varit på förlossningen och vänt
    By dove in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 23:29
  2. varit på förlossningen o vänt
    By femella in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 13:39
  3. varit o vänt på förlossningen....
    By --jimi-- in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 18:24
  4. Nu har jag varit o vänt..
    By marita_o_kevin in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 12:10
  5. Jag har varit i helvetet och vänt ...
    By Hek@ med Ville, Ludvig och v. 15+2 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 19:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar