Vi får antagligen ingen dagis-plats :-(
_0404 Aprilbarn
  1. Sanna m Thyra
    #1

    Vi får antagligen ingen dagis-plats :-(

    Jag har haft det på känn sedan vi i augusti besökte våra närmaste förskolor för att kolla vilken ordning vi ville söka.
    Alla fröknar sa till oss att vi borde sökt halvtid nu i höst bara för att få en plats.
    Hur ska man kunna veta det, när man får papprerna så står det ju att man inte får söka mer än 4 mån innan och vi har ju kunnat gå om varandra med jobb och utbildning så att Thyra kunnat vara hemma. Vi ville inte att hon skulle gå på dagis innan våren.
    Nu ringde jag kö-ansvarig igår och frågade hur det låg till, oron ökade när en kompis inte fått någon plats än fast hon stått i kö sedan mars, och hon sa att vi var tvugna att söka alla förskolor i stadsdelen och inte ens då är vi garanterade plats.

    Jag kanske måste gå på A-kassa ändå till våren om jag inte kommer in på någon vettig utbildning men får man A-kassa om man inte har dagis plats?

    Vad sjutton ska vi göra nu?
  2. 1
    Vi får antagligen ingen dagis-plats :-( Jag har haft det på känn sedan vi i augusti besökte våra närmaste förskolor för att kolla vilken ordning vi ville söka.
    Alla fröknar sa till oss att vi borde sökt halvtid nu i höst bara för att få en plats.
    Hur ska man kunna veta det, när man får papprerna så står det ju att man inte får söka mer än 4 mån innan och vi har ju kunnat gå om varandra med jobb och utbildning så att Thyra kunnat vara hemma. Vi ville inte att hon skulle gå på dagis innan våren.
    Nu ringde jag kö-ansvarig igår och frågade hur det låg till, oron ökade när en kompis inte fått någon plats än fast hon stått i kö sedan mars, och hon sa att vi var tvugna att söka alla förskolor i stadsdelen och inte ens då är vi garanterade plats.

    Jag kanske måste gå på A-kassa ändå till våren om jag inte kommer in på någon vettig utbildning men får man A-kassa om man inte har dagis plats?

    Vad sjutton ska vi göra nu?
  3. Evelina m Johanna 0103 & Erik 0404
    #2

    tråkigt & tufft

    dagis situationen är verkligen inte lätt - förstår verkligen din oro
    Går du på A-kassa \"MÅSTE\" du ha barnomsorgen löst, kompisar till mig som inte lyckats lösa den har på pappret till A-kassan angett att en av deras kompisar är s.k dagmamma till barnet i fråga (den kompisen är hemma & är föräldraledig, A-kassan ringde dock & kollade med henne (tror att det är ovanligt med kontroller dock) att det verkligen stämde att hon var dagmamma) en annan lösning är om ni har pensionerade föräldrar i närheten som kan \"vara barnomsorg\" utifall du får jobb på stört - innan du har dagis
    x
    lycka till
  4. 2
    tråkigt & tufft dagis situationen är verkligen inte lätt - förstår verkligen din oro
    Går du på A-kassa \"MÅSTE\" du ha barnomsorgen löst, kompisar till mig som inte lyckats lösa den har på pappret till A-kassan angett att en av deras kompisar är s.k dagmamma till barnet i fråga (den kompisen är hemma & är föräldraledig, A-kassan ringde dock & kollade med henne (tror att det är ovanligt med kontroller dock) att det verkligen stämde att hon var dagmamma) en annan lösning är om ni har pensionerade föräldrar i närheten som kan \"vara barnomsorg\" utifall du får jobb på stört - innan du har dagis
    x
    lycka till
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3

    Det får bli min mormor...

    ...min mamma har 15 år kvar till pension. Mormor vill gärna passa Thyra men hela veckan är ju frågan? Hon är ju ändå 73 år! Man får väl hoppas på att man inte får jobb då :-(
  6. 3
    Det får bli min mormor... ...min mamma har 15 år kvar till pension. Mormor vill gärna passa Thyra men hela veckan är ju frågan? Hon är ju ändå 73 år! Man får väl hoppas på att man inte får jobb då :-(
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    Attans..

    vad otur. Konstigt då de inte kan informera om allt då man söker =(.
    För att få a-kassa behöver man väl ha nån typ av dagvård. Funkar inte dagmamma då?? Tyckte jag var bättre än dagis faktist. Kommer nog att satsa på dagmamma åt Julia sedan.

    Hoppas det ordnar sig!!!
    Kram
  8. 4
    Attans.. vad otur. Konstigt då de inte kan informera om allt då man söker =(.
    För att få a-kassa behöver man väl ha nån typ av dagvård. Funkar inte dagmamma då?? Tyckte jag var bättre än dagis faktist. Kommer nog att satsa på dagmamma åt Julia sedan.

    Hoppas det ordnar sig!!!
    Kram
  9. Anonym
    #5

    nej det får man inte egentligen

    a-kassa alltså. Känner igen det så väl.
    När Isadora var liten fick jag säga upp mig från mitt jobb för att vi inte fick dagisplats, fick dock ett papper från kommunen där det stod att vi står i kö men att de inte kunde bereda oss plats, jag fick då stämpla ändå (var ju liksom moment 23).

    Vårt dagis nu är privat och de har bara intag i augusti, det är lite jobbigt faktiskt, men det är ju för barnens skull och förskolan hör iaf till en av de populäraste i kommunen. Har du ringt till alla privata alternativ också? Iof är det kanske lite sent men ni kan ju ha tur att de söker en 04 tjej eller liknande.
  10. 5
    nej det får man inte egentligen a-kassa alltså. Känner igen det så väl.
    När Isadora var liten fick jag säga upp mig från mitt jobb för att vi inte fick dagisplats, fick dock ett papper från kommunen där det stod att vi står i kö men att de inte kunde bereda oss plats, jag fick då stämpla ändå (var ju liksom moment 23).

    Vårt dagis nu är privat och de har bara intag i augusti, det är lite jobbigt faktiskt, men det är ju för barnens skull och förskolan hör iaf till en av de populäraste i kommunen. Har du ringt till alla privata alternativ också? Iof är det kanske lite sent men ni kan ju ha tur att de söker en 04 tjej eller liknande.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    Finns inga dagmammor här :-(

    Annars hade jag gärna sökt det. Pratade med a-kassan och man måste ha någon form av omsorg. Han frågade om jag inte hade en snäll granne, de är för tokiga!
  12. 6
    Finns inga dagmammor här :-( Annars hade jag gärna sökt det. Pratade med a-kassan och man måste ha någon form av omsorg. Han frågade om jag inte hade en snäll granne, de är för tokiga!
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7

    Ska knopa på..

    ..brev till alla kooperativ i närheten som vi inte redan sökt, hoppas att vi får plats någonstans!
  14. 7
    Ska knopa på.. ..brev till alla kooperativ i närheten som vi inte redan sökt, hoppas att vi får plats någonstans!

Liknande trådar

  1. dagis plats , hur?
    By lmclayo in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 21:27
  2. Klart med dagis plats!
    By ulle75 in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 19:31
  3. Dagis Plats
    By Jenny m. My&Isabella in forum _0605 Majbarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 14:32
  4. Antagligen ingen hp :(
    By Winnertaco in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 18:44
  5. Dagis plats :-S
    By galenkaka in forum _05 Höstbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar