Gulsot pga amning?
_0508 Augustibarn
  1. Madicken
    #1

    Gulsot pga amning?

    Hej,

    min dotter är nu 8 veckor och fortfarande gul. Vi har varit på kontroller från första början hos BB, barnakuten, bvc och läkare. Eftersom flickan går upp i vikt som hon ska, kissar och bajsar normalt, samt att bilirubinvärdet (rätt stavat?) gått ned vid varje test, så är det ingen fara. Läkarna säger att det är något ämnen i bröstmjölken som gör att det gula tar längre tid att bryta ned, men att det kommer att försvinna och att detta är helt ofarligt.

    Detta verkar vara en relativt ny upptäckt i läkarvärlden, jag får bara luddiga svar när jag försöker ställa frågor om detta. Är det någon som känner till något mer om detta?

    Amningen är således inte alltid bra... Men jag antar att det positiva fördelarna med amning överväger denna \"nackdel\". Läkarna säger att vi dock ska vara uppmärksamma på att hon inte blir gulare, men det är svårt att avgöra det ibland, eftersom skenet utomhus och inomhus ibland gör att hon ser gulare ut, och mindre gul vid andra tillfällen...

    (Har även ställt denna fråga under Amningssnack...)
  2. 1
    Gulsot pga amning? Hej,

    min dotter är nu 8 veckor och fortfarande gul. Vi har varit på kontroller från första början hos BB, barnakuten, bvc och läkare. Eftersom flickan går upp i vikt som hon ska, kissar och bajsar normalt, samt att bilirubinvärdet (rätt stavat?) gått ned vid varje test, så är det ingen fara. Läkarna säger att det är något ämnen i bröstmjölken som gör att det gula tar längre tid att bryta ned, men att det kommer att försvinna och att detta är helt ofarligt.

    Detta verkar vara en relativt ny upptäckt i läkarvärlden, jag får bara luddiga svar när jag försöker ställa frågor om detta. Är det någon som känner till något mer om detta?

    Amningen är således inte alltid bra... Men jag antar att det positiva fördelarna med amning överväger denna \"nackdel\". Läkarna säger att vi dock ska vara uppmärksamma på att hon inte blir gulare, men det är svårt att avgöra det ibland, eftersom skenet utomhus och inomhus ibland gör att hon ser gulare ut, och mindre gul vid andra tillfällen...

    (Har även ställt denna fråga under Amningssnack...)
  3. Sourlime med Emil 0204 och Måns 0508
    #2

    Hej

    Det påståendet har jag inte hört, att amningen ska göra att gulheten tar tid på sig att försvinna.
    Det bästa ljuset att avgöra om hon är gul/are eller inte är utomhusljuset. Du kan ha henne ligga nära ett fönster så ska det hjälpa det gula att försvinna. Hon är 8 veckor, så då borde det försvinna snart. Jag tyckte att Emil var gul väldigt länge, fast ögat kan ju luras lite grann när man är van att se gulheten i hyn.
    Kram
  4. 2
    Hej Det påståendet har jag inte hört, att amningen ska göra att gulheten tar tid på sig att försvinna.
    Det bästa ljuset att avgöra om hon är gul/are eller inte är utomhusljuset. Du kan ha henne ligga nära ett fönster så ska det hjälpa det gula att försvinna. Hon är 8 veckor, så då borde det försvinna snart. Jag tyckte att Emil var gul väldigt länge, fast ögat kan ju luras lite grann när man är van att se gulheten i hyn.
    Kram
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Har

    lite erfarenhet av det då William hade gulsot. Hans gulhet (mest ögonvitorna) försvann inte förräns kanske vid 2 månader. Jag har oxå hört att amningen gör att det gula försvinner senare.
    Låt henne ligga mycket i dagsljus. Det var det enda rådet jag fick till William.
    Lita du på läkarna, du ska se att gulheten försvinner snart.

    Kram!
  6. 3
    Har lite erfarenhet av det då William hade gulsot. Hans gulhet (mest ögonvitorna) försvann inte förräns kanske vid 2 månader. Jag har oxå hört att amningen gör att det gula försvinner senare.
    Låt henne ligga mycket i dagsljus. Det var det enda rådet jag fick till William.
    Lita du på läkarna, du ska se att gulheten försvinner snart.

    Kram!
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Hej

    Gissar att dotterns gulsot beror på en immunisering och i så fall så har du bildat antikroppar (ak) mot hennes blod. Dessa ak har du i ditt blod. Vid amningen passerar antikropparna över till henne, precis som alla \"bra\" antikroppar som skyddar mot förkylningar och liknande. Tyvärr så har ju dessa antikroppar (som du har bildat) den egenskapen att de bryter ner hennes blodkroppar och bilirubin frigörs. Det är bilirubinet som gör henne gul. Eftersom mängden blod som bryts ner minskar hela tiden (bilirubinet sjunker) så är det ingen fara.

    Saga var ordentligt gul/brun ganska länge vill jag minnas. Hur länge kommer jag dock inte ihåg. (Hon hade en AB0-immunisering)

    Det finns inte så mycket att läsa om detta tyvärr, jag har med hjälp av olika forskningskollegor fått ganska bra svar, men har långt ifrån all information jag skulle vilja ha ;-)

    Kram!
  8. 4
    Hej Gissar att dotterns gulsot beror på en immunisering och i så fall så har du bildat antikroppar (ak) mot hennes blod. Dessa ak har du i ditt blod. Vid amningen passerar antikropparna över till henne, precis som alla \"bra\" antikroppar som skyddar mot förkylningar och liknande. Tyvärr så har ju dessa antikroppar (som du har bildat) den egenskapen att de bryter ner hennes blodkroppar och bilirubin frigörs. Det är bilirubinet som gör henne gul. Eftersom mängden blod som bryts ner minskar hela tiden (bilirubinet sjunker) så är det ingen fara.

    Saga var ordentligt gul/brun ganska länge vill jag minnas. Hur länge kommer jag dock inte ihåg. (Hon hade en AB0-immunisering)

    Det finns inte så mycket att läsa om detta tyvärr, jag har med hjälp av olika forskningskollegor fått ganska bra svar, men har långt ifrån all information jag skulle vilja ha ;-)

    Kram!
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5

    Vet inget

    om just det där med amningen utan de råd vi fick när våra har haft gulsot är att äta med regelbundna tider - var 3:e timma när det var som värst. Var mycket uppmärksam på om de blir trötta och slöa. Hålla de så mycket som det bara går i solljus.

    Håller tummarna att det gula snart försvinner.

    Kramar
  10. 5
    Vet inget om just det där med amningen utan de råd vi fick när våra har haft gulsot är att äta med regelbundna tider - var 3:e timma när det var som värst. Var mycket uppmärksam på om de blir trötta och slöa. Hålla de så mycket som det bara går i solljus.

    Håller tummarna att det gula snart försvinner.

    Kramar

Liknande trådar

  1. Amning o gulsot
    By Sofia m Ludvig in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 13:31
  2. Gulsot
    By cat81 in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 14:51
  3. Gulsot :(
    By l-ma in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 19:03
  4. Gulsot..
    By Marica in forum _0607 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 11:31
  5. Gulsot pga amning?
    By Madicken in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 09:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar