Lite skryt om skolan
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Lite skryt om skolan

    Jag har ju läst här om skolor som på alla sätt totalstruntar i elevernas behov (känns så att man vill gråta iblant) men jag måste bara berätta om i morse:
    Pojken (7, AS) kommer till skolan o ska äta frukost. Ena läraren är sen och _alla_ äter tillsamman i samma rum. Pojken blåvägrar att äta! Han fick en banan hemifrån men den räcker ju inte till lunch och jag \"förhandlar\" med honom men _NIX_!

    Jag funderar ett par sekunder och plötsligt slår det mig: vad många barn i samma rum....

    Frågar honom om han vill sitta lite själv o äta: svar JA! Kollar med fröknen och han får såklart sitta i rummet bredvid, nemas problemas. Då han får veta det tankar han upp med ett antal mackor och drar iväg, nöjd o hungrig.

    Vad smidigt det kan fungera med lite omtanke.

    I går fick jag hämta honom 2 gånger från fritis, han hade inte hunnit leka klart första gången o då hans lillasyster går på dagis precis bredvid hämtade jag henne först o då var han klar då jag kom tillbaka, han stod i dörren o väntade, tvärglad o nöjd.
  2. 1
    Lite skryt om skolan Jag har ju läst här om skolor som på alla sätt totalstruntar i elevernas behov (känns så att man vill gråta iblant) men jag måste bara berätta om i morse:
    Pojken (7, AS) kommer till skolan o ska äta frukost. Ena läraren är sen och _alla_ äter tillsamman i samma rum. Pojken blåvägrar att äta! Han fick en banan hemifrån men den räcker ju inte till lunch och jag \"förhandlar\" med honom men _NIX_!

    Jag funderar ett par sekunder och plötsligt slår det mig: vad många barn i samma rum....

    Frågar honom om han vill sitta lite själv o äta: svar JA! Kollar med fröknen och han får såklart sitta i rummet bredvid, nemas problemas. Då han får veta det tankar han upp med ett antal mackor och drar iväg, nöjd o hungrig.

    Vad smidigt det kan fungera med lite omtanke.

    I går fick jag hämta honom 2 gånger från fritis, han hade inte hunnit leka klart första gången o då hans lillasyster går på dagis precis bredvid hämtade jag henne först o då var han klar då jag kom tillbaka, han stod i dörren o väntade, tvärglad o nöjd.
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Verkar som om din son har

    bra skola och bra pappa!

    Otroligt flexibelt av dig att tänka och dessutom _tänka om_ för att hitta en bra lösning. Bra gjort.

    Önskar att jag också kunde vara så flexibel.

  4. 2
    Verkar som om din son har bra skola och bra pappa!

    Otroligt flexibelt av dig att tänka och dessutom _tänka om_ för att hitta en bra lösning. Bra gjort.

    Önskar att jag också kunde vara så flexibel.

  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3

    Tack...

    guderna ska veta att det kan vara svårt iblant, jag står ju i samma sits som honom....fast med fler år i ryggen, det kan behövas tror jag.....

    Men vi är _väldig_ glada för skolan!
  6. 3
    Tack... guderna ska veta att det kan vara svårt iblant, jag står ju i samma sits som honom....fast med fler år i ryggen, det kan behövas tror jag.....

    Men vi är _väldig_ glada för skolan!
  7. Fredetta
    #4

    Kanon,

    tänk om alla våra barn blev bemötta som din son blir på sin skola! Ni har verkligen haft tur!
  8. 4
    Kanon, tänk om alla våra barn blev bemötta som din son blir på sin skola! Ni har verkligen haft tur!
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Kul och jag vill också ge ett exempel på bra

    skolanpassning. Att samarbeta är inte lätt för Gullan som vill jobba själv. När det nu var dags för \"grupparbete\" i alla fall två och två fick alla barn skriva lista på tre i klassen man tyckte att man jobbar bra ihop med. Gullan svarade såklart: 1. Mig själv 2. Mig själv och 3. X (assistenten). I vart fall så gick läraren, med särskilt beaktande av Gullans behov noga igenom HUR de skulle jobba ihop. De fick dels veta VAD de skulle göra genom en skriven punktlista. Sedan pratade de också om HUR man är när man samarbetar så alla fick en bra bild av detta. Sedan fick Gullan veta att hon skulle jobba ihop med en annan tjej. Hon svarade förvånat att hon ju inte skrivit något namn. Då talade fröken om att den andra tjejen hade skrivit Gullans namn, varvid Gullan sken upp eftersom någon hade valt henne och sedan jobbade de två bra ihop med hela övningen. Gullans fröken berättade fö också hur hon får mer och mer insikt. När alla barn hade blivit beordrade att packa ner rätt böcker i väskan för att inte glömma bort dem blev de tillfrågade var och en \"har du tagit hem boken?\". Gullan svarade självklart NEJ eftersom boken låg i väskan och s k u l l e tas hem, vilket fröken insåg var helt rätt svar. Så glad över denna lärare och assistenten som månar om min envisa gull-Gullan.
  10. 5
    Kul och jag vill också ge ett exempel på bra skolanpassning. Att samarbeta är inte lätt för Gullan som vill jobba själv. När det nu var dags för \"grupparbete\" i alla fall två och två fick alla barn skriva lista på tre i klassen man tyckte att man jobbar bra ihop med. Gullan svarade såklart: 1. Mig själv 2. Mig själv och 3. X (assistenten). I vart fall så gick läraren, med särskilt beaktande av Gullans behov noga igenom HUR de skulle jobba ihop. De fick dels veta VAD de skulle göra genom en skriven punktlista. Sedan pratade de också om HUR man är när man samarbetar så alla fick en bra bild av detta. Sedan fick Gullan veta att hon skulle jobba ihop med en annan tjej. Hon svarade förvånat att hon ju inte skrivit något namn. Då talade fröken om att den andra tjejen hade skrivit Gullans namn, varvid Gullan sken upp eftersom någon hade valt henne och sedan jobbade de två bra ihop med hela övningen. Gullans fröken berättade fö också hur hon får mer och mer insikt. När alla barn hade blivit beordrade att packa ner rätt böcker i väskan för att inte glömma bort dem blev de tillfrågade var och en \"har du tagit hem boken?\". Gullan svarade självklart NEJ eftersom boken låg i väskan och s k u l l e tas hem, vilket fröken insåg var helt rätt svar. Så glad över denna lärare och assistenten som månar om min envisa gull-Gullan.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Jag gillar Gullan!

    Listan över personer man kan samarbeta med och svaret på frågan om hon tagit hem böckerna får mig att le brett.

    Roligt att det var en tjej som skrivit upp Gullan på sin lista!
  12. 6
    Jag gillar Gullan! Listan över personer man kan samarbeta med och svaret på frågan om hon tagit hem böckerna får mig att le brett.

    Roligt att det var en tjej som skrivit upp Gullan på sin lista!

Liknande trådar

  1. Lite skryt
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 22:55
  2. Lite skryt....
    By hanname in forum _1008 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 15:06
  3. Lite OT-skryt... =)
    By Helena m Z03 E07 F09 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 11:07
  4. Lite skryt
    By Lillis mamma in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 16:54
  5. Lite skryt då
    By j med 4 in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 14:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar