Har ni klädkrig hemma?
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2001
    #1

    Har ni klädkrig hemma?

    - NEJ! INTE DEN JACKAN!
    skriker Augst och stångas och krumbuktar för att undvika varma goa vinterjackan, slår huvudet i min tand, tårarna sprutar, både för ont i pannan och den dumma jackan som han inte har haft förut. Vad är det egentligen för fel på den andra??? Jack lyckades dock lura på den tillslut eftersom den har \"inbyggda vantar\" - fleecemuddar med hål för tummen. Det var spännande.

    Så här är det varje gång ett nytt uteplagg introduceras, och så är det ju nu på hösten. Allt ska vara som vanligt!

    NEJ! INTE UTEBTXOR! fast där har vi använt dem nu ett par morgnar, så det går bättre.

    NEJ! INTE MÖSSA! har vi i alla fall hunnit lägga bakom oss.

    NEJ! INTE SNUSIS!

    NEJ! INTE VANTAR! (dem stoppar jag i fickan, så får han ta på dem när han fryser).

    fruktar för den dag då det kommer snö. Ser inte fram emot:
    -NEJ! INTE OVERALL
    och
    -NEJ! INTE VINTERSKOR!
    och
    -NEJ! INTE STRUMPBYXOR!
    och
    -NEJ INTE HALSDUK!
    på samma dag!
  2. 1
    Har ni klädkrig hemma? - NEJ! INTE DEN JACKAN!
    skriker Augst och stångas och krumbuktar för att undvika varma goa vinterjackan, slår huvudet i min tand, tårarna sprutar, både för ont i pannan och den dumma jackan som han inte har haft förut. Vad är det egentligen för fel på den andra??? Jack lyckades dock lura på den tillslut eftersom den har \"inbyggda vantar\" - fleecemuddar med hål för tummen. Det var spännande.

    Så här är det varje gång ett nytt uteplagg introduceras, och så är det ju nu på hösten. Allt ska vara som vanligt!

    NEJ! INTE UTEBTXOR! fast där har vi använt dem nu ett par morgnar, så det går bättre.

    NEJ! INTE MÖSSA! har vi i alla fall hunnit lägga bakom oss.

    NEJ! INTE SNUSIS!

    NEJ! INTE VANTAR! (dem stoppar jag i fickan, så får han ta på dem när han fryser).

    fruktar för den dag då det kommer snö. Ser inte fram emot:
    -NEJ! INTE OVERALL
    och
    -NEJ! INTE VINTERSKOR!
    och
    -NEJ! INTE STRUMPBYXOR!
    och
    -NEJ INTE HALSDUK!
    på samma dag!
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Nej...

    tack o lov, säger jag!

    David accepterar det vi säger att han ska ha på sig - bara resultatet blir att han får gå ut... *s*
    Men han är ju inte så verbal heller, \"nej, inte jacka\" är lååångt utanför hans ordförråd...
  4. 2
    Nej... tack o lov, säger jag!

    David accepterar det vi säger att han ska ha på sig - bara resultatet blir att han får gå ut... *s*
    Men han är ju inte så verbal heller, \"nej, inte jacka\" är lååångt utanför hans ordförråd...
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3

    Om vi inte förbereder..

    Visst klädkrig kan utbryta om vi har varit slarviga med att förbereda. Celia vill nämligen ha allt precis som det har varit tidigare, allt nytt är märkligt och bör undvikas. ;) Vi har dock turen att kunna använda samma mössa, vantar, fuskpolo och vinterjacka som förra året och hon minns dem och känner igen dem. När jag sa ”Och så mössa också” och hon gick mot den tunna trikåisen och jag sa, ”Nej vi tar annan mössa – den här!” hann hon först säga ”Nääää – inte… ” tills hon såg mössan jag kom med då hon glatt utbröt ”Jaa! Hjälpa mojmoj, vattna blommoj!” för visst hade hon den mössan sista gången när hon var på landet i våras och hjälpte mormor vattna blommorna (vilket vi har på film och som hon där måste ha sett och därmed minnas).

    Men som sagt – förberedelse är A och O för oss.
  6. 3
    Om vi inte förbereder.. Visst klädkrig kan utbryta om vi har varit slarviga med att förbereda. Celia vill nämligen ha allt precis som det har varit tidigare, allt nytt är märkligt och bör undvikas. ;) Vi har dock turen att kunna använda samma mössa, vantar, fuskpolo och vinterjacka som förra året och hon minns dem och känner igen dem. När jag sa ”Och så mössa också” och hon gick mot den tunna trikåisen och jag sa, ”Nej vi tar annan mössa – den här!” hann hon först säga ”Nääää – inte… ” tills hon såg mössan jag kom med då hon glatt utbröt ”Jaa! Hjälpa mojmoj, vattna blommoj!” för visst hade hon den mössan sista gången när hon var på landet i våras och hjälpte mormor vattna blommorna (vilket vi har på film och som hon där måste ha sett och därmed minnas).

    Men som sagt – förberedelse är A och O för oss.
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Oja...

    Att klä på min lilla ål är ett helt projekt.

    Att plocka fram nya plagg och tro att han ska acceptera att få dem på sig - helt otänkbart.

    Nu gör jag så att jag i god tid visar upp det nya plagget och säger att den här ska du ha på dig sen. (Och ignorerar den oundvikliga kommentaren: \"INTE ha den! ;-)

    I dag hade vi \"ny\" (ärvd) vinteroverall men där hade vi tur! Sedan vi fick den har den hängt i hallen och Isak har sett den varje dag och vi har sagt att sen när det blir kallt ska du ha den. Likadant med \"nya\" (ärvda) vinterkängorna. I dag var det premiär för både overall och kängor och det gick utan minsta protest - jag tror det knappt själv!

    Isak är så otroligt konservativ och kan bli helt hysterisk av minsta avsteg från hur det brukar vara. Har läst någonstans att det har med åldern att göra.
  8. 4
    Oja... Att klä på min lilla ål är ett helt projekt.

    Att plocka fram nya plagg och tro att han ska acceptera att få dem på sig - helt otänkbart.

    Nu gör jag så att jag i god tid visar upp det nya plagget och säger att den här ska du ha på dig sen. (Och ignorerar den oundvikliga kommentaren: \"INTE ha den! ;-)

    I dag hade vi \"ny\" (ärvd) vinteroverall men där hade vi tur! Sedan vi fick den har den hängt i hallen och Isak har sett den varje dag och vi har sagt att sen när det blir kallt ska du ha den. Likadant med \"nya\" (ärvda) vinterkängorna. I dag var det premiär för både overall och kängor och det gick utan minsta protest - jag tror det knappt själv!

    Isak är så otroligt konservativ och kan bli helt hysterisk av minsta avsteg från hur det brukar vara. Har läst någonstans att det har med åldern att göra.
  9. Benita m Jordan 011011 & Nike 030806
    #5

    Nej inte direkt...

    Utan bara en liten tjej som vet precis vad hon ska/vill ha på sig. Hon ÄLSKAR kläder och är gärna med när man handlar nya. Då haglar kommentarena åhhh vilken fiiiin el cool osv.
    Så vi behöver aldrig diskutera direkt om nya saker utan då är det mer om att hon inte tycker att det är kallt och inte ska ha mössa resp vantar.

    Jobbigt bara att hon redan nu är så medveten om vad hon ska ha på sig och inte. Kommer bli dyrt för våra plånböcker senare *f*
    Kram
  10. 5
    Nej inte direkt... Utan bara en liten tjej som vet precis vad hon ska/vill ha på sig. Hon ÄLSKAR kläder och är gärna med när man handlar nya. Då haglar kommentarena åhhh vilken fiiiin el cool osv.
    Så vi behöver aldrig diskutera direkt om nya saker utan då är det mer om att hon inte tycker att det är kallt och inte ska ha mössa resp vantar.

    Jobbigt bara att hon redan nu är så medveten om vad hon ska ha på sig och inte. Kommer bli dyrt för våra plånböcker senare *f*
    Kram
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    Ja

    men bara när det gäller skor! han går bara i sina gummistövlar (från när jag var liten) Ibland går det att lura på honom vanliga skor men är man inte snabb och gömmer dom står han redo i hallen med stövlarna på, berättade för dagispersonalen och dom tyckte det var roligt...tänkte så dom inte börjar undra varför Liam alltid har stövlar oavsett väder =)
  12. 6
    Ja men bara när det gäller skor! han går bara i sina gummistövlar (från när jag var liten) Ibland går det att lura på honom vanliga skor men är man inte snabb och gömmer dom står han redo i hallen med stövlarna på, berättade för dagispersonalen och dom tyckte det var roligt...tänkte så dom inte börjar undra varför Liam alltid har stövlar oavsett väder =)
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    Inte alls ...

    .. Linus är nöjd med det jag väljer ut åt honom, det enda han inte har varit helt nöjd med är nån skjorta som jag velat ha på honom vid tex fotografering eller om vi skulle iväg på kalas eller nåt .. men det har gått det också efter lite om och men :)

    Det kanske är en fördel att han inte pratar så mycket ännu .. det känns så ibland! ;)
  14. 7
    Inte alls ... .. Linus är nöjd med det jag väljer ut åt honom, det enda han inte har varit helt nöjd med är nån skjorta som jag velat ha på honom vid tex fotografering eller om vi skulle iväg på kalas eller nåt .. men det har gått det också efter lite om och men :)

    Det kanske är en fördel att han inte pratar så mycket ännu .. det känns så ibland! ;)
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Inte när det gäller uteplagg

    Men vanliga innekläder är hon rätt bestämd på. Inte vilken tröja som helst duger till vilka som helst byxor. Men jag försöker fortfarande med att MAMMA faktiskt bestämmer. Hon får välja trosor och strumpor. Så väljer jag tröja och byxor. Men det funkar inte alltid. Eller jag har inte alltid tålamodet till det. Så ibland ser hon ut som hon gör :) (när hon valt kläder själv)
  16. 8
    Inte när det gäller uteplagg Men vanliga innekläder är hon rätt bestämd på. Inte vilken tröja som helst duger till vilka som helst byxor. Men jag försöker fortfarande med att MAMMA faktiskt bestämmer. Hon får välja trosor och strumpor. Så väljer jag tröja och byxor. Men det funkar inte alltid. Eller jag har inte alltid tålamodet till det. Så ibland ser hon ut som hon gör :) (när hon valt kläder själv)
  17. Medlem sedan
    Aug 2001
    #9

    Tack för era svar!

    Har plockat fram vinterskorna ur garderoben, fundrar allvarligt på att ta upp den, varma mössan och overallen till övervåningen och hänga dem på trappräcket eller nåt så att han får bekanta sig med kläderna. Även om jackan har hängt där i över en månad så ligger ju vår hall lite avsides, så han verkar inte ha tänkt på den.
  18. 9
    Tack för era svar! Har plockat fram vinterskorna ur garderoben, fundrar allvarligt på att ta upp den, varma mössan och overallen till övervåningen och hänga dem på trappräcket eller nåt så att han får bekanta sig med kläderna. Även om jackan har hängt där i över en månad så ligger ju vår hall lite avsides, så han verkar inte ha tänkt på den.
  19. CJ med Filippa 27/8
    #10

    Japp vi har samma här hemma

    Nej mamma, inte är väl det man mest får höra här hemma...helst ska hon gå i trosor till dagis...man kan bli heeeelt galen! Vi förbereder osv men det är inte alltid det hjälper...
    Jag säger som du att man hoppas att det har gått över innan vintern börjar...tänk vad svettig man kommer att vara annars! :-)
  20. 10
    Japp vi har samma här hemma Nej mamma, inte är väl det man mest får höra här hemma...helst ska hon gå i trosor till dagis...man kan bli heeeelt galen! Vi förbereder osv men det är inte alltid det hjälper...
    Jag säger som du att man hoppas att det har gått över innan vintern börjar...tänk vad svettig man kommer att vara annars! :-)
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Yes...

    Yes... det är samma sak här. Men det är inte det att sakerna är nya eller obekanta som är problemet. Han ska bara bestämma själv tycker han. Och det är olika bud nästan varje dag. Fast vissa saker har han som är bättre än andra... stövlarna till exempel har han förälskat sig i eftersom de klarar han ju att ta på sig själv och därför var det inte riktigt till belåtenhet när nya vinterkängorna kom fram igår morse.


  22. 11
    Yes... Yes... det är samma sak här. Men det är inte det att sakerna är nya eller obekanta som är problemet. Han ska bara bestämma själv tycker han. Och det är olika bud nästan varje dag. Fast vissa saker har han som är bättre än andra... stövlarna till exempel har han förälskat sig i eftersom de klarar han ju att ta på sig själv och därför var det inte riktigt till belåtenhet när nya vinterkängorna kom fram igår morse.


  23. Lisa m Love aug-03
    #12

    Japp!

    Men som Tessie skriver går det också bättre för oss om vi förbereder, förklarar och långsamt introducerar något nytt plagg... cykelhjälmen var nog klart svårast, men när han väl kopplade ihop den med själva cykelturen var det inga problem längre ;-)
    Det är jobbigt nu när det börjar bli kallare ute och L bara vill ha tunn höstjacka, jympaskor och för liten toppluva på sig... ska nog använda helgen till lite klädinvänjning tror jag!
  24. 12
    Japp! Men som Tessie skriver går det också bättre för oss om vi förbereder, förklarar och långsamt introducerar något nytt plagg... cykelhjälmen var nog klart svårast, men när han väl kopplade ihop den med själva cykelturen var det inga problem längre ;-)
    Det är jobbigt nu när det börjar bli kallare ute och L bara vill ha tunn höstjacka, jympaskor och för liten toppluva på sig... ska nog använda helgen till lite klädinvänjning tror jag!
  25. Medlem sedan
    Nov 2000
    #13

    Faktiskt inte!

    Men han hette ju prins Valium som yngre, vår lille kille!
    Idag var det faktiskt första protesten mot några kläder alls: han ville inte ha gula strumpor till gula kläder (de var närmast och vi började få ont om tid).
    Däremot så verkade de vara OK nu, för han gav klartecken till att ha dem i morgon ihop med en tröja som har bl a gula ränder.
    En liten estet kanske, helt enkelt? :o)

    Däremot har han länge kunnat mycket bestämt välja en mössa av två olika, eller vara noga med att blixtlåset på jackan måste stängas, oavsett väderlek (så har båda mina barn tyckt!).
    Sandaler och stövlar har också varit mer spännande än vanliga skor, men det har alltid gått att lugnt komma fram till att vi tar de andra.
    - FÖRSÖK det med storasyrran, säger jag bara! ;o)

    Tog också på Erik overall idag för första gången - en äldre, ärvd overall som han hade förra året också, så den är inte så tjock eller värmande längre (ska byta kläder med kusinerna i helgen, för att få jacka i rätt storlek). Inte en min av överraskning!

    Hoppas att din trappräcksstrategi kommer att fungera! Man blir ju blå av frustration på morgnarna när sånt där måste ställas till en scen över!

    Kram!

    Ann
  26. 13
    Faktiskt inte! Men han hette ju prins Valium som yngre, vår lille kille!
    Idag var det faktiskt första protesten mot några kläder alls: han ville inte ha gula strumpor till gula kläder (de var närmast och vi började få ont om tid).
    Däremot så verkade de vara OK nu, för han gav klartecken till att ha dem i morgon ihop med en tröja som har bl a gula ränder.
    En liten estet kanske, helt enkelt? :o)

    Däremot har han länge kunnat mycket bestämt välja en mössa av två olika, eller vara noga med att blixtlåset på jackan måste stängas, oavsett väderlek (så har båda mina barn tyckt!).
    Sandaler och stövlar har också varit mer spännande än vanliga skor, men det har alltid gått att lugnt komma fram till att vi tar de andra.
    - FÖRSÖK det med storasyrran, säger jag bara! ;o)

    Tog också på Erik overall idag för första gången - en äldre, ärvd overall som han hade förra året också, så den är inte så tjock eller värmande längre (ska byta kläder med kusinerna i helgen, för att få jacka i rätt storlek). Inte en min av överraskning!

    Hoppas att din trappräcksstrategi kommer att fungera! Man blir ju blå av frustration på morgnarna när sånt där måste ställas till en scen över!

    Kram!

    Ann
  27. Medlem sedan
    Nov 2000
    #14

    Äh!

    Det är ju för att de är kolugna som de inte snackar så mycket! :O))) Så tolkar jag det i alla fall. Erik är av samma skrot och korn, misstänker jag. :D
    När man är full av vilda protester så MÅSTE man ju lära sig att uttrycka sig innan man exploderar, eller hur? ;o)

    Kram!

    Ann
  28. 14
    Äh! Det är ju för att de är kolugna som de inte snackar så mycket! :O))) Så tolkar jag det i alla fall. Erik är av samma skrot och korn, misstänker jag. :D
    När man är full av vilda protester så MÅSTE man ju lära sig att uttrycka sig innan man exploderar, eller hur? ;o)

    Kram!

    Ann

Liknande trådar

  1. Hemma - och hemma med sjukis
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 20:04
  2. Hemma!
    By Minks in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 08:59
  3. Hemma!
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 09:45
  4. :) HEMMA!!!! :)
    By Mini-74 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 14:59
  5. Hemma
    By annie78 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 08:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar