Hjälp, vad ska han äta nu!!?
Astma & allergi - barn
  1. Wondergirl
    #1

    Hjälp, vad ska han äta nu!!?

    Jag har fått reda på att min son på 2 år troligtivs är allergisk/överkänslig mot spannmålsprodukter(mjöl, havre, råg). Han har testat negativt på glutenintolerans, men allergiläkaren sa att hon trodde att han hade en överkänslighet som gör att han reagerar på liknande sätt som glutenintoleranta, fast med skillnaden att tarmen inte är skadad och att det här förhoppningsvis är övergående.
    Så vi ska köra glutenfritt ett tag nu. Problemet som jag känner det är att han även är allergisk mot mjölkprotein och fisk också.
    Det känns som om han kommer få leva på kotletter och ris nu.
    Snälla hjälp mig lite.

    Och hur motiverar man honom att äta sådant som vi andr inte äter? Hur får man släkt och vänner att fatta?
    Han har haft konstaterad mjölkallergi i över ett halvår nu, och släkten \"glömmer\" fortfarande av det.

    Hur undviker man både mjölk och glutenprodukter?
    Vi ska köra glutenfritt i två veckor för att se om det blir nån förbättring, sedan skriver läkaren ut nån livsmedelanvisning(?) och så ska vi köra glutenfritt i ett par år innan vi introducerar det igen. Reagerar han då så gör de en biopsi, men det vill de inte göra nu.

    Men hur gör man rent praktiskt? Jag studerar heltid, jobbar extra 40 timmar i månaden och det känns som om jag inte kommer få göra annat än att laga mat.
    Hjälp mig, snälla!
  2. 1
    Hjälp, vad ska han äta nu!!? Jag har fått reda på att min son på 2 år troligtivs är allergisk/överkänslig mot spannmålsprodukter(mjöl, havre, råg). Han har testat negativt på glutenintolerans, men allergiläkaren sa att hon trodde att han hade en överkänslighet som gör att han reagerar på liknande sätt som glutenintoleranta, fast med skillnaden att tarmen inte är skadad och att det här förhoppningsvis är övergående.
    Så vi ska köra glutenfritt ett tag nu. Problemet som jag känner det är att han även är allergisk mot mjölkprotein och fisk också.
    Det känns som om han kommer få leva på kotletter och ris nu.
    Snälla hjälp mig lite.

    Och hur motiverar man honom att äta sådant som vi andr inte äter? Hur får man släkt och vänner att fatta?
    Han har haft konstaterad mjölkallergi i över ett halvår nu, och släkten \"glömmer\" fortfarande av det.

    Hur undviker man både mjölk och glutenprodukter?
    Vi ska köra glutenfritt i två veckor för att se om det blir nån förbättring, sedan skriver läkaren ut nån livsmedelanvisning(?) och så ska vi köra glutenfritt i ett par år innan vi introducerar det igen. Reagerar han då så gör de en biopsi, men det vill de inte göra nu.

    Men hur gör man rent praktiskt? Jag studerar heltid, jobbar extra 40 timmar i månaden och det känns som om jag inte kommer få göra annat än att laga mat.
    Hjälp mig, snälla!
  3. Cat med K & S
    #2

    Litet tips...

    jag har ingen i min familj som är allergisk/överkänslig mot gluten men jag har hyfsad koll på mat. För att variera riset kan ni ju använda hirs eller bovete. Det finns bland torkade bönor och gryner i mataffärerna. Båda sakerna kan du dels använda till mat, men det finns också i flingform som du kan göra gröt av. Bovete är inget vete som det kanske låter, utan det är en ört.
    Man kan även göra gröt av hela korn men det tar ju längre tid. Bovetegröt är faktiskt jättegott, särskilt på hela kornen, och det kan ju alla äta så att Elias slipper känna sig utanför.

    När det gäller mjölk, så antar jag att ni redan använde soja/ris-mjölk?
  4. 2
    Litet tips... jag har ingen i min familj som är allergisk/överkänslig mot gluten men jag har hyfsad koll på mat. För att variera riset kan ni ju använda hirs eller bovete. Det finns bland torkade bönor och gryner i mataffärerna. Båda sakerna kan du dels använda till mat, men det finns också i flingform som du kan göra gröt av. Bovete är inget vete som det kanske låter, utan det är en ört.
    Man kan även göra gröt av hela korn men det tar ju längre tid. Bovetegröt är faktiskt jättegott, särskilt på hela kornen, och det kan ju alla äta så att Elias slipper känna sig utanför.

    När det gäller mjölk, så antar jag att ni redan använde soja/ris-mjölk?
  5. Elsa B
    #3

    Bovete?

    Skulle kolla med läkare om bovete först - det är en baljväxt så om han är allergisk mot soja t.ex. bör du nog vara försiktig.
  6. 3
    Bovete? Skulle kolla med läkare om bovete först - det är en baljväxt så om han är allergisk mot soja t.ex. bör du nog vara försiktig.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Det känns jobbigt i början

    men sen får man in rutinerna och man tänker inte så mycket på det. Prova Quinoa som är en ja, ört? från sydamerika. Man äter fröna från det. Jag har ett paket där hemma men har inte smakat än. De som ätit det tycker det är gott. Används som ris/couscous/bulgur. Sen finns det ju olika sorters ris. Potatis finns i många varianter, andra rotfrukter kanske också kan slinka ner? Hur är det med bönor och linser? Röda linser är jättegott istället för ris ibland.

    Det finns många olika sorters kött: gris, nöt, lamm, älg, ren, hjort osv. Kyckling, anka, kalkon. Quorn kanske?

    Åsså grönsaker då i alla dess former.

    Du ska se att det ordnar sig. Jag lagar mat i en familj där vi har mjölkproteinallergi, jordnötsallergi, alla andra nötter-allergi, känslighet mot alla stenfrukter, bananer, äpplen, päron, känslighet mot alla råa rotfrukter, känslighet mot rött färgämne tex tomat, känslighet mot citrusfrukter. Kommer släkten tillkommer diabetes, gallbesvär och ägg-och kycklingallergi. Det kan ibland kännas hopplöst, men det brukar lösa sig ändå :)

    Just nu är jag mest lättad över att Pyret inte visade något på testet om sojaallergi, för då hade jag klappat ihop... ett tag i alla fall :)
  8. 4
    Det känns jobbigt i början men sen får man in rutinerna och man tänker inte så mycket på det. Prova Quinoa som är en ja, ört? från sydamerika. Man äter fröna från det. Jag har ett paket där hemma men har inte smakat än. De som ätit det tycker det är gott. Används som ris/couscous/bulgur. Sen finns det ju olika sorters ris. Potatis finns i många varianter, andra rotfrukter kanske också kan slinka ner? Hur är det med bönor och linser? Röda linser är jättegott istället för ris ibland.

    Det finns många olika sorters kött: gris, nöt, lamm, älg, ren, hjort osv. Kyckling, anka, kalkon. Quorn kanske?

    Åsså grönsaker då i alla dess former.

    Du ska se att det ordnar sig. Jag lagar mat i en familj där vi har mjölkproteinallergi, jordnötsallergi, alla andra nötter-allergi, känslighet mot alla stenfrukter, bananer, äpplen, päron, känslighet mot alla råa rotfrukter, känslighet mot rött färgämne tex tomat, känslighet mot citrusfrukter. Kommer släkten tillkommer diabetes, gallbesvär och ägg-och kycklingallergi. Det kan ibland kännas hopplöst, men det brukar lösa sig ändå :)

    Just nu är jag mest lättad över att Pyret inte visade något på testet om sojaallergi, för då hade jag klappat ihop... ett tag i alla fall :)
  9. Mimmi
    #5

    Lite tips

    När Wille var mindre så var även han allergisk mot vete råg havre och korn, förrutom mjölk ägg soja och fisk. Vi andvände mycket rismjölk i vår matlagning. Och han fick gröt kokad på Pama minutris och vatten. Bröd var jag tvungen att baka själv, många tipsade om bakmaskin med jag körde utan och det gick okey det med.Youghurt gjorde jag av RAPSY så även glass och vaniljsås. Hade RAPSY matlagningspulver i såser mm för att få det \"gräddigare\". Vi åt oftast samma mat allihopa, han fick dock egen pasta och eget bröd. Det funkade bra även om jag gärna erkänner att jag är jätteglad att det bara återstår mjölk ägg och fisk idagsläget. Vi testar just nu soja förfullt och än så länge så funkar det....

    Vill du ha recept på bröd mm så hör av dig. Har ett på morotsbullar som blev kanonbra. Hittade även lite recept på julgodis mm som hela släkten åt av.

    Tyvärr så måste man ju göra mycket mat själv då det ofta är lurigt med halvfabrikat. Men gör mycket på engång av tex köttbullar och frys så har man att ta fram.

    Lycka till.
  10. 5
    Lite tips När Wille var mindre så var även han allergisk mot vete råg havre och korn, förrutom mjölk ägg soja och fisk. Vi andvände mycket rismjölk i vår matlagning. Och han fick gröt kokad på Pama minutris och vatten. Bröd var jag tvungen att baka själv, många tipsade om bakmaskin med jag körde utan och det gick okey det med.Youghurt gjorde jag av RAPSY så även glass och vaniljsås. Hade RAPSY matlagningspulver i såser mm för att få det \"gräddigare\". Vi åt oftast samma mat allihopa, han fick dock egen pasta och eget bröd. Det funkade bra även om jag gärna erkänner att jag är jätteglad att det bara återstår mjölk ägg och fisk idagsläget. Vi testar just nu soja förfullt och än så länge så funkar det....

    Vill du ha recept på bröd mm så hör av dig. Har ett på morotsbullar som blev kanonbra. Hittade även lite recept på julgodis mm som hela släkten åt av.

    Tyvärr så måste man ju göra mycket mat själv då det ofta är lurigt med halvfabrikat. Men gör mycket på engång av tex köttbullar och frys så har man att ta fram.

    Lycka till.
  11. karinxxx
    #6

    massor av mat juh!

    Kött och potatis, ris och kyckling blir nog basen. Men det är ju inget fel på den maten! Sempers barnmat (vet inte hur gammalt barnet är, om han fortfarande accepterar barnmat) är farmargryta helt OK och kycklinggryta (8-månaders). Majs går ju bra. Majs&potatis barnmatsmos.

    Majskolvar är gott. Grönsaker. Vi har samma allergier och jag har skippat allt vad det gäller såser, så det kan ju vara lite trist, men rent näringsmässigt är det inga problem att leva på kött, kyckling, ris, potatis, majs och grönsaker. Havregrynsgröt kompletterar näringsintaget. Och frukt förståss.
  12. 6
    massor av mat juh! Kött och potatis, ris och kyckling blir nog basen. Men det är ju inget fel på den maten! Sempers barnmat (vet inte hur gammalt barnet är, om han fortfarande accepterar barnmat) är farmargryta helt OK och kycklinggryta (8-månaders). Majs går ju bra. Majs&potatis barnmatsmos.

    Majskolvar är gott. Grönsaker. Vi har samma allergier och jag har skippat allt vad det gäller såser, så det kan ju vara lite trist, men rent näringsmässigt är det inga problem att leva på kött, kyckling, ris, potatis, majs och grönsaker. Havregrynsgröt kompletterar näringsintaget. Och frukt förståss.
  13. Cat med K & S
    #7

    Tror inte att det är en baljväxt...

    eller?
    http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/fagop/fagoesc.html

    Jag är inte direkt någon botanist så helt säker kan jag ju inte vara men jag har googlat lite nu och ser inte ordet baljväxt nämnas en enda gång.
  14. 7
    Tror inte att det är en baljväxt... eller?
    http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/fagop/fagoesc.html

    Jag är inte direkt någon botanist så helt säker kan jag ju inte vara men jag har googlat lite nu och ser inte ordet baljväxt nämnas en enda gång.

Liknande trådar

  1. Men hjälp gravid igen, namn hjälp tack
    By sötismamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 08:40
  2. Obetalda fakturor hjälp hjälp
    By anonym just nu in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 16:07
  3. Hjälp hjälp och lite mera hjälp
    By Meggie in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:31
  4. Hjälp bullarna jäser inte... HJÄLP!
    By Karolina in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:02
  5. Hjälp ursäkta men måste ha snabb hjälp
    By Lisa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 19:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar