Fler som tror på tomten...
_02/03 Vinterbarn
  1. C m Niklas o Viktor
    #1

    Fler som tror på tomten...

    Nu tror pojkarna på tomten...

    Jag vet att det inte är speciellt snällt eller politiskt korekt att lura i sina barn att tomten finns men...

    Vi fick en reklamtidning från leksaksaffären. De bläddrade och bläddrade och pekade och önskade.
    Viktor vill väldigt, väldigt gärna ha en stor grävskopa av tomten i jul. Niklas längtar mest av allt efter en kassaaparat.

    Igår när de skulle sova var Viktor väldigt arg. Då pekade John på ventilen i taket i badrummet och sa att tomten sitter och lyssnar och det är bara glada pojkar som får saker av tomten. Viktor slutade genast krångla (det var som att trycka på en knapp) och både Niklas och Viktor tittade storögt mot ventilen där tomten satt och lyssnade.

    I morse när de gått upp ville Niklas innerligt gärna att mamma skulle komma med i badrummet och titta på något. Jag följde med. Så pekar han på ventilen och säger förväntansfullt:

    \"Niklas glad! Tomten lyssnar där, han kommer snart!\"
  2. 1
    Fler som tror på tomten... Nu tror pojkarna på tomten...

    Jag vet att det inte är speciellt snällt eller politiskt korekt att lura i sina barn att tomten finns men...

    Vi fick en reklamtidning från leksaksaffären. De bläddrade och bläddrade och pekade och önskade.
    Viktor vill väldigt, väldigt gärna ha en stor grävskopa av tomten i jul. Niklas längtar mest av allt efter en kassaaparat.

    Igår när de skulle sova var Viktor väldigt arg. Då pekade John på ventilen i taket i badrummet och sa att tomten sitter och lyssnar och det är bara glada pojkar som får saker av tomten. Viktor slutade genast krångla (det var som att trycka på en knapp) och både Niklas och Viktor tittade storögt mot ventilen där tomten satt och lyssnade.

    I morse när de gått upp ville Niklas innerligt gärna att mamma skulle komma med i badrummet och titta på något. Jag följde med. Så pekar han på ventilen och säger förväntansfullt:

    \"Niklas glad! Tomten lyssnar där, han kommer snart!\"
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Alva vet nog inte...

    nåt om tomten än. För henne är det bara nåt morfar pratar om och hon har liksom ingen uppfattning om det. *lever i en egen värld*
    Men jag antar att hon, precis som jag, kommer att börja tro på tomten ganska snart. :) Jag ser inget som helst problem med det. Det förstörde inte min barndom direkt :)
    Jag tycker det vore kul om Alva kunde börja prata om tomtar och julklappar och sånt! *förväntansfull*
  4. 2
    Alva vet nog inte... nåt om tomten än. För henne är det bara nåt morfar pratar om och hon har liksom ingen uppfattning om det. *lever i en egen värld*
    Men jag antar att hon, precis som jag, kommer att börja tro på tomten ganska snart. :) Jag ser inget som helst problem med det. Det förstörde inte min barndom direkt :)
    Jag tycker det vore kul om Alva kunde börja prata om tomtar och julklappar och sånt! *förväntansfull*
  5. Pilluska
    #3

    Nja...

    ...Emelie tittade på ett gammalt kort då pappa va tomte, hon sa att hon satt i pappas knä, så hon hade minsann listat ut det.
    Då vi tog kortet var hon nästa två år, och när hon tittade var det åtminstonde ett halvår efteråt.
  6. 3
    Nja... ...Emelie tittade på ett gammalt kort då pappa va tomte, hon sa att hon satt i pappas knä, så hon hade minsann listat ut det.
    Då vi tog kortet var hon nästa två år, och när hon tittade var det åtminstonde ett halvår efteråt.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Nej, hu....

    Ärligt, men jag tycker det är hemskt när föräldrar hotar och lovar med tomten. Känns så fel... :-/

    Viggo har vad jag vet ingen åsikt om tomten. Vi har inte pratat om det än och tidigare jular så har han nog inte riktigt förstått konceptet (utom att det är kul att slita upp paket).
  8. 4
    Nej, hu.... Ärligt, men jag tycker det är hemskt när föräldrar hotar och lovar med tomten. Känns så fel... :-/

    Viggo har vad jag vet ingen åsikt om tomten. Vi har inte pratat om det än och tidigare jular så har han nog inte riktigt förstått konceptet (utom att det är kul att slita upp paket).
  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5

    Jag med förväntansfull

    Jag vet inte var de fått konceptet \"tomten\" ifrån. Förmodligen dagis. Men jag går också och myser lite i det. De längtar och ser fram emot att det ska bli kul med julen. Jag älskade julen som barn. Gör det fortfarande väldigt mycket och i år känns det ännu roligare eftersom det verkar som om de i år faktiskt börjar förstå.
  10. 5
    Jag med förväntansfull Jag vet inte var de fått konceptet \"tomten\" ifrån. Förmodligen dagis. Men jag går också och myser lite i det. De längtar och ser fram emot att det ska bli kul med julen. Jag älskade julen som barn. Gör det fortfarande väldigt mycket och i år känns det ännu roligare eftersom det verkar som om de i år faktiskt börjar förstå.
  11. Medlem sedan
    Sep 2004
    #6

    Ingen fysisk tomten

    Jag tror inte vi ska ha en \"riktig\" tomte.

    Tomten får nog komma och lämna presenterna på natten när de sover.
  12. 6
    Ingen fysisk tomten Jag tror inte vi ska ha en \"riktig\" tomte.

    Tomten får nog komma och lämna presenterna på natten när de sover.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Ärligt..

    ..så förstår inte jag varför det är så fel? Okej hota med tomten är väl inte så bra, men hot i alla former bör man väl försöka undvika.

    Jag tycker faktiskt att fantasivärldar är stimulerande och önskvärda. Jag har långt upp i åren fantiserat om tomtar och troll, \"skrömta\", \"vittra\", och dansande älvor på sommarängar. Jag älskar att fantisera om naturens övernaturlighet, även om jag inte tror på det längre. Jag hoppas att Alva får min fantasi och också ser alver i varje skogsbryn och anar älvdans i gräset en tidig junimorgon. Men det är väl som med allt annat. Vi är alla olika.
  14. 7
    Ärligt.. ..så förstår inte jag varför det är så fel? Okej hota med tomten är väl inte så bra, men hot i alla former bör man väl försöka undvika.

    Jag tycker faktiskt att fantasivärldar är stimulerande och önskvärda. Jag har långt upp i åren fantiserat om tomtar och troll, \"skrömta\", \"vittra\", och dansande älvor på sommarängar. Jag älskar att fantisera om naturens övernaturlighet, även om jag inte tror på det längre. Jag hoppas att Alva får min fantasi och också ser alver i varje skogsbryn och anar älvdans i gräset en tidig junimorgon. Men det är väl som med allt annat. Vi är alla olika.
  15. Medlem sedan
    Sep 2004
    #8

    Jo jo så kan det väl vara...

    Jag förstår vad du menar och tycker väl egentligen som du, att det är fel att hota med att tomten inte kommer .
    Så de var väl i sig kanske en pedagogisk miss av J att säga så men det funkade när trollet var på väg in i ett riktigt trotsanfall.

    Jag älskar julen, har alltid gjort och vill gärna föra över det till mina barn. Julen är i vår familj en stor högtid med många traditioner.
    Jag tycker att de är så härligt förväntansfulla i sin väntan på tomten redan nu att de för mig gärna få tro på tomten.

    Tror de har fått \"konceptet tomten\" från dagis för vi har inte alls pratat mycket om tomten hemma. De har aldrig fysiskt träffat tomten men anar att det kommer bil en del prat om det hemma den nämaste tiden.
    Jag tänker inte tala om för dem att Tomten faktiskt inte finns.
  16. 8
    Jo jo så kan det väl vara... Jag förstår vad du menar och tycker väl egentligen som du, att det är fel att hota med att tomten inte kommer .
    Så de var väl i sig kanske en pedagogisk miss av J att säga så men det funkade när trollet var på väg in i ett riktigt trotsanfall.

    Jag älskar julen, har alltid gjort och vill gärna föra över det till mina barn. Julen är i vår familj en stor högtid med många traditioner.
    Jag tycker att de är så härligt förväntansfulla i sin väntan på tomten redan nu att de för mig gärna få tro på tomten.

    Tror de har fått \"konceptet tomten\" från dagis för vi har inte alls pratat mycket om tomten hemma. De har aldrig fysiskt träffat tomten men anar att det kommer bil en del prat om det hemma den nämaste tiden.
    Jag tänker inte tala om för dem att Tomten faktiskt inte finns.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9

    Ja, men alltså...

    Jag har inte menat att tomten i sig är dumt att tro på. Jag tror själv på tomten. :-)

    Däremot har jag extremt svårt för att använda tomten/julen/julklapparna som hot/belöning, för det är inte det julen handlar om för mig. Julen är en lugn och härlig familjehögtid inkl julklappar, något man ska se fram emot som kul. Inte något man hotar om.

    (Naturligtvis är hot i alla former illa...)
  18. 9
    Ja, men alltså... Jag har inte menat att tomten i sig är dumt att tro på. Jag tror själv på tomten. :-)

    Däremot har jag extremt svårt för att använda tomten/julen/julklapparna som hot/belöning, för det är inte det julen handlar om för mig. Julen är en lugn och härlig familjehögtid inkl julklappar, något man ska se fram emot som kul. Inte något man hotar om.

    (Naturligtvis är hot i alla former illa...)
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10

    Jo, men det var inte det jag menade...

    Jag menade inte att man inte får låta sina barn tro på tomten. Jag gör det själv ;-) och Viggo får också gärna göra det.

    Tomten är ju en del av en härlig tradition och den vill jag inte att man förstör med hot.
  20. 10
    Jo, men det var inte det jag menade... Jag menade inte att man inte får låta sina barn tro på tomten. Jag gör det själv ;-) och Viggo får också gärna göra det.

    Tomten är ju en del av en härlig tradition och den vill jag inte att man förstör med hot.
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11

    Nix...

    ... här säger vi inte att det finns en tomte som bara kommer om man är snäll. Jag gillar verkligen inte konceptet att lura barn.

    Förra julen hade sonen lärt sig (på dagis) att det kommer en tomte på julafton. Han var grymt taggad och hade bestämt att \"tomten kommer med vit glass\".

    Så min lillebror drog på sig kompisarnas tomte dräkt på julafton (vi hade den kvar sedan jag var tomte där året innan) och plingade på ytterdörren. Och med sig hade han vaniljglass till efterrätten. Och sonen var nöjd.

    Sedan kom lillebror tillbaka och käkade glass.

    Men vi pratade om tomten sedan och berättade att han inte finns utan att det är någon som klär ut sig. Och att det var min lillebror Och sonen tyckte att han minsan känt igen sin morbror.

    Jag är grymt emot att lura barn, men kan gärna ha en tomte som kommer med paket. Dock kommer vi aldrig säga till sonen att tomten finns på riktigt och att det är han som basar över julklapparna.
  22. 11
    Nix... ... här säger vi inte att det finns en tomte som bara kommer om man är snäll. Jag gillar verkligen inte konceptet att lura barn.

    Förra julen hade sonen lärt sig (på dagis) att det kommer en tomte på julafton. Han var grymt taggad och hade bestämt att \"tomten kommer med vit glass\".

    Så min lillebror drog på sig kompisarnas tomte dräkt på julafton (vi hade den kvar sedan jag var tomte där året innan) och plingade på ytterdörren. Och med sig hade han vaniljglass till efterrätten. Och sonen var nöjd.

    Sedan kom lillebror tillbaka och käkade glass.

    Men vi pratade om tomten sedan och berättade att han inte finns utan att det är någon som klär ut sig. Och att det var min lillebror Och sonen tyckte att han minsan känt igen sin morbror.

    Jag är grymt emot att lura barn, men kan gärna ha en tomte som kommer med paket. Dock kommer vi aldrig säga till sonen att tomten finns på riktigt och att det är han som basar över julklapparna.
  23. Medlem sedan
    Sep 2004
    #12

    Håller med dig...

    Gabbi... jag är som du!
    Håller med dig helt ut.
    Jag har väldigt livlig fantasi och har växt upp med sagor om tomtar, troll och andra skogsväsen. Var tidigt fascinerad av både den grekiska och nordiska mytologin.
    Jag har idag en fast verklighetsförankring men kan endå fantisera om älvor som dansar.

    Jag trodde på tomten, jag visste att det bodde en rosa loppa under min säng som hette Bella. Jag hade en låtsaskompis som hette Evert och gillade tanken på att det var Tor som reste över himlen med sin skrammlande vagn när det åskade.
    Kan inte påstå att jag hade en dålig eller knepig barndom. När jag ser tillbaka på den ser jag den som lycklig. Jag växte upp och lärde mig hur det egentligen fungerade. Jag blev inte besviken, disillusionerad eller var fjärmad från verkligheten. Jag ser inte ner på min mormor och morfar för att de berättade sagor för mig. Barn har en stor fantasivärld inom sig!

    Men sån är jag och som du säger, det finns de som inte är som vi, som inte tror på änglar, ser älvor som dansar eller myser åt tanken att barnen tror att \"tomten kommer snart\"! Inget fel i det. Alla har rätt i sin åsikt.
  24. 12
    Håller med dig... Gabbi... jag är som du!
    Håller med dig helt ut.
    Jag har väldigt livlig fantasi och har växt upp med sagor om tomtar, troll och andra skogsväsen. Var tidigt fascinerad av både den grekiska och nordiska mytologin.
    Jag har idag en fast verklighetsförankring men kan endå fantisera om älvor som dansar.

    Jag trodde på tomten, jag visste att det bodde en rosa loppa under min säng som hette Bella. Jag hade en låtsaskompis som hette Evert och gillade tanken på att det var Tor som reste över himlen med sin skrammlande vagn när det åskade.
    Kan inte påstå att jag hade en dålig eller knepig barndom. När jag ser tillbaka på den ser jag den som lycklig. Jag växte upp och lärde mig hur det egentligen fungerade. Jag blev inte besviken, disillusionerad eller var fjärmad från verkligheten. Jag ser inte ner på min mormor och morfar för att de berättade sagor för mig. Barn har en stor fantasivärld inom sig!

    Men sån är jag och som du säger, det finns de som inte är som vi, som inte tror på änglar, ser älvor som dansar eller myser åt tanken att barnen tror att \"tomten kommer snart\"! Inget fel i det. Alla har rätt i sin åsikt.
  25. C m Niklas o Viktor
    #13

    Okej..Missförstånd

    Jag trodde du också var emot tomten.

    Det var som jag sa en pedagogisk groda från J, men å andra sidan skrämmande effektiv...

    Hot är aldrig bra, det tycker inte jag heller.
  26. 13
    Okej..Missförstånd Jag trodde du också var emot tomten.

    Det var som jag sa en pedagogisk groda från J, men å andra sidan skrämmande effektiv...

    Hot är aldrig bra, det tycker inte jag heller.
  27. Medlem sedan
    Mar 2002
    #14

    Benjamin kommer mycket väl ihåg tomten

    som kom med paket från förra året. Han har minne som en häst.

    Jag hade bestämt mig innan för att inte hymla om att tomten är en utklädd gubbe, men nu är jag inte riktigt säker på vad jag tycker längre :)

    Självklart skall man inte hota med vare sig tomtar, troll eller något annat heller för den delen.

    Själv är jag fortfarande helt ärligt inte rädd för våldtäktsmän när jag går i en mörk skog utan för skogsrån med hål i ryggen... helt irrationellt...
  28. 14
    Benjamin kommer mycket väl ihåg tomten som kom med paket från förra året. Han har minne som en häst.

    Jag hade bestämt mig innan för att inte hymla om att tomten är en utklädd gubbe, men nu är jag inte riktigt säker på vad jag tycker längre :)

    Självklart skall man inte hota med vare sig tomtar, troll eller något annat heller för den delen.

    Själv är jag fortfarande helt ärligt inte rädd för våldtäktsmän när jag går i en mörk skog utan för skogsrån med hål i ryggen... helt irrationellt...
  29. Medlem sedan
    Aug 2002
    #15

    *S*

    Härligt med en till! Visst har fantasierna helt klart berikat mitt liv. Sedan får människor kalla det \"lur\" eller vad de vill! Jag älskar att fantisera ihop små berättelser om naturväsen som bor i stubbar och troll som bor i stora stenar. *S*

    Och visst, alla har rätt till sitt förhållningssätt. :)
    /Gabbi
  30. 15
    *S* Härligt med en till! Visst har fantasierna helt klart berikat mitt liv. Sedan får människor kalla det \"lur\" eller vad de vill! Jag älskar att fantisera ihop små berättelser om naturväsen som bor i stubbar och troll som bor i stora stenar. *S*

    Och visst, alla har rätt till sitt förhållningssätt. :)
    /Gabbi
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    Absolut!

    Då är vi överens!
  32. 16
    Absolut! Då är vi överens!
  33. Medlem sedan
    Oct 2003
    #17

    Vi har pratat om Tomten,

    berättat att tomten kommer med paket på julafton o.s.v. När vi var hemma hos mormor i helgen så hade hon en bekant där (stor tjock farbror med vitt hår). William ville ha nappen och jag frågade om vi inte skulle ge nappen till tomten. Jag syftade förståss på att ge nappen till tomten på julafton eftersom vi pratat om tomten. Vet ni vad W gjorde? Han gav nappen till mammas bekant! Vi skrattade lite och W fick tillbaka sin napp. Jag uttryckte mig klumpigt och hur skulle W kunna veta vem som var tomten? Vi har bara pratat snälla saker om tomten.
  34. 17
    Vi har pratat om Tomten, berättat att tomten kommer med paket på julafton o.s.v. När vi var hemma hos mormor i helgen så hade hon en bekant där (stor tjock farbror med vitt hår). William ville ha nappen och jag frågade om vi inte skulle ge nappen till tomten. Jag syftade förståss på att ge nappen till tomten på julafton eftersom vi pratat om tomten. Vet ni vad W gjorde? Han gav nappen till mammas bekant! Vi skrattade lite och W fick tillbaka sin napp. Jag uttryckte mig klumpigt och hur skulle W kunna veta vem som var tomten? Vi har bara pratat snälla saker om tomten.
  35. Medlem sedan
    Apr 2002
    #18

    Nä, mina

    små kapitalister tror endast på julklapparna :-) Min man klädde ut sig till tomte förrförra julen och delade ut några småpresenter, men det krävs så mycket arrangemang att vi struntade i det förra julen. Tomtekläderna och -skägget hade försvunnit i flytten, vi höll på att laga mat etc. Så av ren slapphet vet mina barn om att det finns en _jul_tomte, men de känner ju till tomtar från sagoböcker. Men de är rätt duktiga på att skilja på vad som bara finns i böcker/på film och vad som finns på riktigt :-)
  36. 18
    Nä, mina små kapitalister tror endast på julklapparna :-) Min man klädde ut sig till tomte förrförra julen och delade ut några småpresenter, men det krävs så mycket arrangemang att vi struntade i det förra julen. Tomtekläderna och -skägget hade försvunnit i flytten, vi höll på att laga mat etc. Så av ren slapphet vet mina barn om att det finns en _jul_tomte, men de känner ju till tomtar från sagoböcker. Men de är rätt duktiga på att skilja på vad som bara finns i böcker/på film och vad som finns på riktigt :-)
  37. Medlem sedan
    Apr 2002
    #19

    Fel...

    \"Så av ren slapphet vet mina barn _inte_ om att det finns en _jul_tomte\" skulle det ju vara....
  38. 19
    Fel... \"Så av ren slapphet vet mina barn _inte_ om att det finns en _jul_tomte\" skulle det ju vara....
  39. Medlem sedan
    Dec 2002
    #20

    Tomten?

    undrar om Viktor ens vet vem det är...

    Mammas (min alltså *s*) brukar klä ut sig och dela ut julklappar på juldagen hemma hos mormor, men det är väl inget att tro på direkt...

    nä, vi kommer nog inte att ens låtsas att tomten finns o så länge vi firar med släkten på juldagen o min morbror leker tomte kommer vi nog aldrig ha någon egen hemma heller.

    Är det grymt av oss? Går Viktor miste om ngt? undrar ärligt.
  40. 20
    Tomten? undrar om Viktor ens vet vem det är...

    Mammas (min alltså *s*) brukar klä ut sig och dela ut julklappar på juldagen hemma hos mormor, men det är väl inget att tro på direkt...

    nä, vi kommer nog inte att ens låtsas att tomten finns o så länge vi firar med släkten på juldagen o min morbror leker tomte kommer vi nog aldrig ha någon egen hemma heller.

    Är det grymt av oss? Går Viktor miste om ngt? undrar ärligt.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tror era barn på tomten?
    By jessicad in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 17:57
  2. Tror på tomten?
    By Karin m I&O in forum _0207 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 21:36
  3. Tror på tomten..
    By Piilla in forum _00 Alla barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 10:23
  4. Fler som gett paket till tomten?
    By Solstralen in forum _0307 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 12:10
  5. Hur länge tror man på tomten?
    By rabarber in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 10:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar