Reducerad barnomsorgsavgift?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. knasmamma
    #1

    Reducerad barnomsorgsavgift?

    Har precis fått nys om att man, enligt lag, har rätt till reducerad avgift för barnomsorg när man har ett barn med särskilt behov. Stämmer detta? Hur mycket i så fall?
    Min treåriga dotter är hörselskadad och hon har redan gått på dagis i 1,5 år (40 timmar/vecka) till full taxa!! Har man i så fall rätt att få pengar tillbaka (det man betalat för mycket)? Hur går man till väga då?
    Tacksam för all hjälp om någon varit med om samma sak.
  2. 1
    Reducerad barnomsorgsavgift? Har precis fått nys om att man, enligt lag, har rätt till reducerad avgift för barnomsorg när man har ett barn med särskilt behov. Stämmer detta? Hur mycket i så fall?
    Min treåriga dotter är hörselskadad och hon har redan gått på dagis i 1,5 år (40 timmar/vecka) till full taxa!! Har man i så fall rätt att få pengar tillbaka (det man betalat för mycket)? Hur går man till väga då?
    Tacksam för all hjälp om någon varit med om samma sak.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    HAr hört att

    man har 15 timmar/vecka kostnadfritt, men det gäller inte överallt. I vår kommun har vi maxtaxa och då gäller det inte.
  4. 2
    HAr hört att man har 15 timmar/vecka kostnadfritt, men det gäller inte överallt. I vår kommun har vi maxtaxa och då gäller det inte.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Hade jag

    bara velat ha de 15 h/v så skulle jag fått dem gratis pga hans egna behov.
    Nu var han på dagis 25h/v, då var det inte bara hans egna behov utan också mina behov av barnomsorg för att kunna jobba mm, då får man ingen nedsättning av avgiften här i vår kommun.
    Sen må andra säga det är fel, men jag orkade bara inte börja slåss om det ovanpå allt annat..
  6. 3
    Hade jag bara velat ha de 15 h/v så skulle jag fått dem gratis pga hans egna behov.
    Nu var han på dagis 25h/v, då var det inte bara hans egna behov utan också mina behov av barnomsorg för att kunna jobba mm, då får man ingen nedsättning av avgiften här i vår kommun.
    Sen må andra säga det är fel, men jag orkade bara inte börja slåss om det ovanpå allt annat..
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    skollagen

    säger att kommunen kan ta ut avgift för timmar över 15h/vecka om man har ett barn med särkilt behov som går på förskola. Dvs upp till 4 år, för sedan får alla 15h/vecka fritt (allmän förskola).

    Skollagen gäller i hela landet, oavsett kommun. Så ni som inte får avgiftsreducering borde kunna anmäla till skolverket.

    Kopierar in en del av svar från skolverket, som jag fick när jag frågade om avgiftsreducering för min dotter som gick hos dagmamma. Min dotter har _inte_ rätt till reducering.

    --------------------

    Enligt skollagen skall barn som behöver särskilt stöd anvisas plats i förskola eller fritidshem om inte behovet av stöd för barnet i deras utveckling kan tillgodoses på annat sätt (2a kap. 9 § skollagen). Avgifter får tas ut enligt grunder som kommunen bestämmer men får inte överstiga kommunens självkostnader. För de barn som har plats inom förskoleverksamheten på förskola, för att de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver stöd i sin utveckling får avgift endast tas ut till den del som den verksamhet barnet deltar i överstiger 15 timmar/vecka (2a kap. 10 § skollagen)

    ----------------------
  8. 4
    skollagen säger att kommunen kan ta ut avgift för timmar över 15h/vecka om man har ett barn med särkilt behov som går på förskola. Dvs upp till 4 år, för sedan får alla 15h/vecka fritt (allmän förskola).

    Skollagen gäller i hela landet, oavsett kommun. Så ni som inte får avgiftsreducering borde kunna anmäla till skolverket.

    Kopierar in en del av svar från skolverket, som jag fick när jag frågade om avgiftsreducering för min dotter som gick hos dagmamma. Min dotter har _inte_ rätt till reducering.

    --------------------

    Enligt skollagen skall barn som behöver särskilt stöd anvisas plats i förskola eller fritidshem om inte behovet av stöd för barnet i deras utveckling kan tillgodoses på annat sätt (2a kap. 9 § skollagen). Avgifter får tas ut enligt grunder som kommunen bestämmer men får inte överstiga kommunens självkostnader. För de barn som har plats inom förskoleverksamheten på förskola, för att de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver stöd i sin utveckling får avgift endast tas ut till den del som den verksamhet barnet deltar i överstiger 15 timmar/vecka (2a kap. 10 § skollagen)

    ----------------------
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5

    Tack!

    Då verkar det som jag är på rätt linje. Man undrar bara om detta är menat att ske automatiskt från kommunens sida eller om man måste BEGÄRA avgiftsreducering. I vilket fall som helst är de ganska dåliga på att informera om vad som gäller!...

    Tack för lagcitatet. Jag tror att jag ska kontakat vem det nu är som är ansvarig för vår avgift - då kan jag referera till lagtext, det känns alltid bra..
  10. 5
    Tack! Då verkar det som jag är på rätt linje. Man undrar bara om detta är menat att ske automatiskt från kommunens sida eller om man måste BEGÄRA avgiftsreducering. I vilket fall som helst är de ganska dåliga på att informera om vad som gäller!...

    Tack för lagcitatet. Jag tror att jag ska kontakat vem det nu är som är ansvarig för vår avgift - då kan jag referera till lagtext, det känns alltid bra..
  11. Medlem sedan
    Oct 2005
    #6

    Nej, jag vet...

    Jag känner mig också ganska trött emellanåt. Så mycket tid går åt på administrativa göromål - ansökningar om vårdbidrag, nedsättningar av avgifter, utredningar och möten med specialpedagoger och så vidare.
    Det är ju för Ellens bästa man tuggar sig igenom allt detta pappersarbete och bråkande, men tänk om man kunde ta all den tiden och bara lägga den på barnen istället - i faktisk lektid, kramtid eller vad som helst...
  12. 6
    Nej, jag vet... Jag känner mig också ganska trött emellanåt. Så mycket tid går åt på administrativa göromål - ansökningar om vårdbidrag, nedsättningar av avgifter, utredningar och möten med specialpedagoger och så vidare.
    Det är ju för Ellens bästa man tuggar sig igenom allt detta pappersarbete och bråkande, men tänk om man kunde ta all den tiden och bara lägga den på barnen istället - i faktisk lektid, kramtid eller vad som helst...
  13. Achelois
    #7

    Vi fick det!

    fast för syskonet, och trots att det var daghem och inte förskola. Innan maxtaxan och innan hon fyllde fyra alltså.
  14. 7
    Vi fick det! fast för syskonet, och trots att det var daghem och inte förskola. Innan maxtaxan och innan hon fyllde fyra alltså.
  15. Medlem sedan
    Oct 2005
    #8

    Hur funkar det?

    Tack för svar!
    Gick båda barnen mer än 15 timmar och var under 4 år. Har jag förstått det rätt om du menar att det var syskonet (UTAN särskilt behov) som fick reducering. Hur mycket reducering?
    Ellen (med ont om hörsel) är 3 år, och hennes lillasyster är 2 år. Båda går 40 timmar på samma dagis.
  16. 8
    Hur funkar det? Tack för svar!
    Gick båda barnen mer än 15 timmar och var under 4 år. Har jag förstått det rätt om du menar att det var syskonet (UTAN särskilt behov) som fick reducering. Hur mycket reducering?
    Ellen (med ont om hörsel) är 3 år, och hennes lillasyster är 2 år. Båda går 40 timmar på samma dagis.
  17. Achelois
    #9

    Vi fick reducering

    då lillebror spenderade så mycket tid på sjukhus så att det ansågs vara för hennes behov av kontinuitet som hon fick behålla platsen, och då blev det automatiskt avdrag också. men sonen har inte haft något avdrag, trots en bunt handikapp.
  18. 9
    Vi fick reducering då lillebror spenderade så mycket tid på sjukhus så att det ansågs vara för hennes behov av kontinuitet som hon fick behålla platsen, och då blev det automatiskt avdrag också. men sonen har inte haft något avdrag, trots en bunt handikapp.
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10

    Vi betalar..

    ...50% avgift för Albin trots maxtaxan. Vi bor i Gbg.
  20. 10
    Vi betalar.. ...50% avgift för Albin trots maxtaxan. Vi bor i Gbg.
  21. Medlem sedan
    May 2000
    #11

    Svarar här oxå....

    Barnen går ca 30h/ vecka och det är Albin som har reducerad avgift. De är 2 år.
    På Räkningen står det \"50% avdrag p.g.a specialplacering\" eller nått sånt.

    Vi har inte behövt ansöka om detta.
  22. 11
    Svarar här oxå.... Barnen går ca 30h/ vecka och det är Albin som har reducerad avgift. De är 2 år.
    På Räkningen står det \"50% avdrag p.g.a specialplacering\" eller nått sånt.

    Vi har inte behövt ansöka om detta.
  23. Medlem sedan
    Oct 2005
    #12

    Tusen tack!

    Då vet jag att det kan gälla trots maxtaxan. Vi borde ha rätt till reducering efter vad jag förstår. Frågan är bara om man får tillbaka pengar retroaktivt med tanke på att vi inte fått reducering automatiskt från början. Man tvivlar...
    Hur som helst; Stort tack för svar!
  24. 12
    Tusen tack! Då vet jag att det kan gälla trots maxtaxan. Vi borde ha rätt till reducering efter vad jag förstår. Frågan är bara om man får tillbaka pengar retroaktivt med tanke på att vi inte fått reducering automatiskt från början. Man tvivlar...
    Hur som helst; Stort tack för svar!

Liknande trådar

  1. Sylt med kraftigt reducerad sockerhalt
    By Nike1234 in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 08:24
  2. barnomsorgsavgift
    By _jennifer_ in forum Mammasnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 15:20
  3. Ang reducerad dagisavg...
    By laban & labolina in forum Goda nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 08:48
  4. Reducerad dagisavg fort
    By laban & labolina in forum Downs Syndrom
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 17:09
  5. Reducerad dagisavgift
    By laban & labolina in forum Downs Syndrom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 13:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar