BB-väskan?
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    BB-väskan?

    Om någon månad börjar det nog bli dags att börja förbereda BB-väskan och nu tänkte jag lägga in en liten lista på hemsidan om vad man tar med sig.
    Hittade lite på BB´s hemsida och har lagt till en del själv också..
    Vad packar ni? Lista gärna så man får ideér och inspiration att fylla sin egna väska med :)

    Kläder till barnet (både för vistelsen och hemfärd)
    Bekväma kläder till mamma och pappa
    Tofflor
    MVC journal
    Legitimation
    Patientbricka
    Hygienartiklar
    CD-skivor eller avslappningsband
    Bilbarnstol för hemfärden
    Kamera
    Morgonrock
    Apelsinjuice färskpressad
    Armens hudsalva/cerat!
    Mandeloljan
    Mjukt toapapper (verkar vara många som tar med det?)
    Stora, bekväma boxertrosor, nyinköpta.
    Bindor.
    Neccessär m krämer & tandborste till oss båda.
  2. 1
    BB-väskan? Om någon månad börjar det nog bli dags att börja förbereda BB-väskan och nu tänkte jag lägga in en liten lista på hemsidan om vad man tar med sig.
    Hittade lite på BB´s hemsida och har lagt till en del själv också..
    Vad packar ni? Lista gärna så man får ideér och inspiration att fylla sin egna väska med :)

    Kläder till barnet (både för vistelsen och hemfärd)
    Bekväma kläder till mamma och pappa
    Tofflor
    MVC journal
    Legitimation
    Patientbricka
    Hygienartiklar
    CD-skivor eller avslappningsband
    Bilbarnstol för hemfärden
    Kamera
    Morgonrock
    Apelsinjuice färskpressad
    Armens hudsalva/cerat!
    Mandeloljan
    Mjukt toapapper (verkar vara många som tar med det?)
    Stora, bekväma boxertrosor, nyinköpta.
    Bindor.
    Neccessär m krämer & tandborste till oss båda.
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    Mynt till parkeringen

    om man åker dit i egen bil. De där maskinerna fullkomligen slukar mynt...
    Hårborste saknade jag förra gången, såg ut som nån figur i dallas med värsta fluffet ;)
  4. 2
    Mynt till parkeringen om man åker dit i egen bil. De där maskinerna fullkomligen slukar mynt...
    Hårborste saknade jag förra gången, såg ut som nån figur i dallas med värsta fluffet ;)
  5. Hanna m.Robin-0409 + Pyre BF 30/1
    #3

    Månadsbiljett...

    Här i Örebro kan man köpa en biljett som gäller en månad från inköpsdatum. Jag födde inte här sist, men de i föräldragruppen tipsade om det. Det köpte så att de hade en biljett två veckor innan och två veckor efter BF. Kolla om det går att göra vid ditt sjukhus också. Ett tips bara.
  6. 3
    Månadsbiljett... Här i Örebro kan man köpa en biljett som gäller en månad från inköpsdatum. Jag födde inte här sist, men de i föräldragruppen tipsade om det. Det köpte så att de hade en biljett två veckor innan och två veckor efter BF. Kolla om det går att göra vid ditt sjukhus också. Ett tips bara.
  7. Jösse m Sebastian-02 % liten bf 23/1
    #4

    blöjor!

    blöjor till den lilla är en sak som man bara måste ha också :-)
  8. 4
    blöjor! blöjor till den lilla är en sak som man bara måste ha också :-)
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5

    Oj måste man det?

    Jag trodde att det fanns blöjor på bb som man fick?
    (skriver upp)
  10. 5
    Oj måste man det? Jag trodde att det fanns blöjor på bb som man fick?
    (skriver upp)
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    Vi klarar oss utan tack och lov :)

    I pappans avgift (450;-) per dygn för helpension ingår det även parkering :)
  12. 6
    Vi klarar oss utan tack och lov :) I pappans avgift (450;-) per dygn för helpension ingår det även parkering :)
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7

    Nej men ....

    blöjor behöver man väl inte ta med sig, det har jag aldrig gjort!!!!!
    Det fanns gott om blöjor när jag födde på BB sthlm iallafall. Tänker inte ta med blöjor iallafall när jag åker till BB.
  14. 7
    Nej men .... blöjor behöver man väl inte ta med sig, det har jag aldrig gjort!!!!!
    Det fanns gott om blöjor när jag födde på BB sthlm iallafall. Tänker inte ta med blöjor iallafall när jag åker till BB.
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8

    Kommer inte

    på nått speciellt just nu.... att tillföra till listan.

    Men jag längtar efter att få börja packa min väska, vill packa den nu!!!!
  16. 8
    Kommer inte på nått speciellt just nu.... att tillföra till listan.

    Men jag längtar efter att få börja packa min väska, vill packa den nu!!!!
  17. Medlem sedan
    Apr 2005
    #9

    Trodde det med..

    .dom skriver inget på sin hemsida att man måste ha blöjor och sånt tar jag nästan för givet att dom tillhandahåller *S*
  18. 9
    Trodde det med.. .dom skriver inget på sin hemsida att man måste ha blöjor och sånt tar jag nästan för givet att dom tillhandahåller *S*
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Glöm inte...

    Amningsbehå är skönt att ha redan på BB. Jag köpte såna där inlägg i Flectalon att lägga i behån ( finns på apoteket) som var jättesköna och som skyddade brösten, det är ju rätt kallt i januari. Vanliga amningsinlägg i bomull ( engångs som bla Natusan gör) är bra att ha oxå för man läcker en del när man ammar.
    Kommer ihåg att med Sebbe fick jag värsta chocken när mjölken kom igång, fasiken vad ont det gjorde i tuttarna! Brösten blev Dolly Parton stora över en natt och stenhårda, men det finns fetvadd på sjukhusen som kan kan få och lägga i behån.
    Jag har haft amningsnapp till båda barnen, även om bebisen kan suga ordentligt så kan det vara skönt att ha ifall bröstvårtorna blir såriga, lite avlastning tills det läker.

    Megabauta bindor + en mindre modell brukar oxå finnas och toapapper skulle jag nog skippa i väskan. Är man sydd så är man inte pigg på papper öht, jag brukar kissa i duschen och badda försiktigt med handduken.
    Fåfänga Sandra packar ner smink och hårborste oxå, känner mig piggare med lite mascara på :)

    Kommer inte på nåt mer just nu, men vi hinner säkert fylla på listan fram tills att det är dags :)
    Kram!
  20. 10
    Glöm inte... Amningsbehå är skönt att ha redan på BB. Jag köpte såna där inlägg i Flectalon att lägga i behån ( finns på apoteket) som var jättesköna och som skyddade brösten, det är ju rätt kallt i januari. Vanliga amningsinlägg i bomull ( engångs som bla Natusan gör) är bra att ha oxå för man läcker en del när man ammar.
    Kommer ihåg att med Sebbe fick jag värsta chocken när mjölken kom igång, fasiken vad ont det gjorde i tuttarna! Brösten blev Dolly Parton stora över en natt och stenhårda, men det finns fetvadd på sjukhusen som kan kan få och lägga i behån.
    Jag har haft amningsnapp till båda barnen, även om bebisen kan suga ordentligt så kan det vara skönt att ha ifall bröstvårtorna blir såriga, lite avlastning tills det läker.

    Megabauta bindor + en mindre modell brukar oxå finnas och toapapper skulle jag nog skippa i väskan. Är man sydd så är man inte pigg på papper öht, jag brukar kissa i duschen och badda försiktigt med handduken.
    Fåfänga Sandra packar ner smink och hårborste oxå, känner mig piggare med lite mascara på :)

    Kommer inte på nåt mer just nu, men vi hinner säkert fylla på listan fram tills att det är dags :)
    Kram!
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Men det behöver du inte!

    Du får ett parkeringstillstånd inne på förlossningen!
  22. 11
    Men det behöver du inte! Du får ett parkeringstillstånd inne på förlossningen!
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Den här gången

    ska jag inte inbilla mig att jag kan ha mina gamla kläder direkt utan packa mer förståndigt. Min mage gick inte ner på några månader och så var jag en 34/36 när jag blev gravid och en 42 när jag fått barn :-)
    Bebiskläder, blöjor, bindor, kamera, mysiga kläder (ska handla hos Gudrun Sjödén innan), tofflor, hudvårdsprodukter, tandborste.
    Den här gången får jag ju inte bo på patienthotell utan hamnar på BB - tyvärr. Vet inte riktigt hur det funkar då... Amningskudde får man kanske låna. Annars måste den med också om jag ska kunna dubbelamma. Har köpt en redan.
  24. 12
    Den här gången ska jag inte inbilla mig att jag kan ha mina gamla kläder direkt utan packa mer förståndigt. Min mage gick inte ner på några månader och så var jag en 34/36 när jag blev gravid och en 42 när jag fått barn :-)
    Bebiskläder, blöjor, bindor, kamera, mysiga kläder (ska handla hos Gudrun Sjödén innan), tofflor, hudvårdsprodukter, tandborste.
    Den här gången får jag ju inte bo på patienthotell utan hamnar på BB - tyvärr. Vet inte riktigt hur det funkar då... Amningskudde får man kanske låna. Annars måste den med också om jag ska kunna dubbelamma. Har köpt en redan.
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    BB Sthlm bjussar

    Du behöver varken ta med dej blöjor eller bindor eller andra sådana saker. Det tillhandahåller BB Sthlm med. :)
  26. 13
    BB Sthlm bjussar Du behöver varken ta med dej blöjor eller bindor eller andra sådana saker. Det tillhandahåller BB Sthlm med. :)
  27. Dina m A & V + bf 19/1
    #14

    Nej, inga blöjor!!

    Ta inte med några blöjor, det finns på förlossning/bb. Emla jag fick blöjor för hela min tid på BB Stockholm då jag födde min son. När jag födde min dotter låg jag på patienthotellet och då sprang vi bara ner till sjukhusapoteket och köpte ett paket.
  28. 14
    Nej, inga blöjor!! Ta inte med några blöjor, det finns på förlossning/bb. Emla jag fick blöjor för hela min tid på BB Stockholm då jag födde min son. När jag födde min dotter låg jag på patienthotellet och då sprang vi bara ner till sjukhusapoteket och köpte ett paket.
  29. oxen bf 31/1
    #15

    Två väskor


    Jag har haft två väskor med mig.
    Dels en med grejjer att ha på förlossningen och så en till själva BB-vistelsen.
    På så vis slapp vi komma in med stora trunken på förlossningen.
    Jag ska ta fram mina gamla BB-listor och skriva in dem här sen.
  30. 15
    Två väskor
    Jag har haft två väskor med mig.
    Dels en med grejjer att ha på förlossningen och så en till själva BB-vistelsen.
    På så vis slapp vi komma in med stora trunken på förlossningen.
    Jag ska ta fram mina gamla BB-listor och skriva in dem här sen.
  31. Dina m A & V + bf 19/1
    #16

    BH....

    Jätteskönt att ha en bekväm amnings-bh från start. Jag kan tipsa om apotekets resår-bh, den kostar kanske 70 kr, och är mjuk och skön, inte så snygg, men väldigt praktiskt att bara ha med. I början så svullnar brösten rätt mycket och då vill man inte ha nån bh som sitter åt nån stans - det gör jätteont...

    Ang. toapapper så har jag duschat av mig efter toabesöken första tiden. I sonens bb-väska hade jag mjuka frotté-tvättlappar, det var skönt att ha som \"tvättlapp\" till underlivet efter förlossningen.

    Jag kommer dessutom ta med typ katrinplommondryck för att få igång magen efter förlossningen.

    Som sagt, blöjor och bindor kan man få på bb.
  32. 16
    BH.... Jätteskönt att ha en bekväm amnings-bh från start. Jag kan tipsa om apotekets resår-bh, den kostar kanske 70 kr, och är mjuk och skön, inte så snygg, men väldigt praktiskt att bara ha med. I början så svullnar brösten rätt mycket och då vill man inte ha nån bh som sitter åt nån stans - det gör jätteont...

    Ang. toapapper så har jag duschat av mig efter toabesöken första tiden. I sonens bb-väska hade jag mjuka frotté-tvättlappar, det var skönt att ha som \"tvättlapp\" till underlivet efter förlossningen.

    Jag kommer dessutom ta med typ katrinplommondryck för att få igång magen efter förlossningen.

    Som sagt, blöjor och bindor kan man få på bb.
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17

    Tips från mej

    Ta med en bra vattenflaska med sånt där litet gummi-rör längts upp som man dricker ur. Alltså, en typisk sport-flaska. Super när man är törstig men hänger i all sköns positioner under förlossningen. Dessutom tipsar jag om saft istället för eller utöver juicen. Saft håller sej mkt längre i rumstemperatur (speciellt om man jämför med färskpressad juice) och dessutom behöver man sockret i saften som energi!

    När väl Jonna va ute så va jag dessutom vrålsugen på allt energirikt. Mackorna i all ära men jag typ svalde två snickers hela dessutom. Hade ju knappt få i mej mat på två dygn!

    Sen får du ju inte glömma bärsjalen! :) Får man en närhetstörstande bebis så är det toppen att kunna bära på knyttet till och från matsalen t.ex. Och dessutom kunna äta med händerna fria. Ja, oavsett vilken bebis man får faktiskt!

    Amnings-bh och amningströjor eller andra amningsvänliga kläder är oxå toppen. Det blir ju en hel del sådant!

    Jag tog med mjukt toa-papper sist men använde det aldrig. På BB Sthlm får man ju eget rum med egen dusch och jag vågade iaf aldrig annat än att pinka i duschen de första dagarna. Det var oxå vad alla rekommenderade att göra. Och nr. 2 lär du inte behöva förrän du kommer hem! *ler* (De bjussar förresten på linfrö och katrinplommon för att få igång magen igen. men det tar ju ändå några dagar)

    En bok eller tidning är nog inte fel heller. Stor risk/chans finns ju att bebisen mest bara sover. Spciellt första dygnet. Och då blir man ganska less på tv\'n i allrumme. Skönt att ha ngt att göra förutom att gosa med guldklimpen och sambon!

    Se till att ta med _många_ ombyten till både dej och bebis. Man blöder som utav helskotta, igenom allt första tiden om det vill sej illa. Och bebisens system är ju inte 100% ännu vilket gör att kiss och barnbeck kan komma i orimliga proportioner.

    En gosig filt till bebis tycker jag är mysigt! En snutte liksom som redan från dag 1 är med som trygghet vid amning och sovande. Vi gjorde dom så att vi sov med Jonnas filt i vår säng ett bra tag innan förlossningen och på så sätt luktade den mamma och pappa. :)

    Ett annat privat tips är ohemulska mängder balsam och/eller hårinpackning. Har du sett bilderna på hur jag såg ut sist efter förlossningen? *garvar* Det ruffset tog över en halvtimme i duschen med hela balsamflaskan att reda ut. Nu måste det ju inte bli så för dej men man vet aldrig. Man lär ju inte se ut som Angelina Jolie iaf och hur mkt man än skiter i sitt utseeende dessa dagar så är det ändå skönt att kunna få en kam igenom håret och liksom bli \"fräsch\" igen.

    Oj oj oj... va långt det ble! Och OJ vad jag längtar efter förlossningen nu!!!! :D
  34. 17
    Tips från mej Ta med en bra vattenflaska med sånt där litet gummi-rör längts upp som man dricker ur. Alltså, en typisk sport-flaska. Super när man är törstig men hänger i all sköns positioner under förlossningen. Dessutom tipsar jag om saft istället för eller utöver juicen. Saft håller sej mkt längre i rumstemperatur (speciellt om man jämför med färskpressad juice) och dessutom behöver man sockret i saften som energi!

    När väl Jonna va ute så va jag dessutom vrålsugen på allt energirikt. Mackorna i all ära men jag typ svalde två snickers hela dessutom. Hade ju knappt få i mej mat på två dygn!

    Sen får du ju inte glömma bärsjalen! :) Får man en närhetstörstande bebis så är det toppen att kunna bära på knyttet till och från matsalen t.ex. Och dessutom kunna äta med händerna fria. Ja, oavsett vilken bebis man får faktiskt!

    Amnings-bh och amningströjor eller andra amningsvänliga kläder är oxå toppen. Det blir ju en hel del sådant!

    Jag tog med mjukt toa-papper sist men använde det aldrig. På BB Sthlm får man ju eget rum med egen dusch och jag vågade iaf aldrig annat än att pinka i duschen de första dagarna. Det var oxå vad alla rekommenderade att göra. Och nr. 2 lär du inte behöva förrän du kommer hem! *ler* (De bjussar förresten på linfrö och katrinplommon för att få igång magen igen. men det tar ju ändå några dagar)

    En bok eller tidning är nog inte fel heller. Stor risk/chans finns ju att bebisen mest bara sover. Spciellt första dygnet. Och då blir man ganska less på tv\'n i allrumme. Skönt att ha ngt att göra förutom att gosa med guldklimpen och sambon!

    Se till att ta med _många_ ombyten till både dej och bebis. Man blöder som utav helskotta, igenom allt första tiden om det vill sej illa. Och bebisens system är ju inte 100% ännu vilket gör att kiss och barnbeck kan komma i orimliga proportioner.

    En gosig filt till bebis tycker jag är mysigt! En snutte liksom som redan från dag 1 är med som trygghet vid amning och sovande. Vi gjorde dom så att vi sov med Jonnas filt i vår säng ett bra tag innan förlossningen och på så sätt luktade den mamma och pappa. :)

    Ett annat privat tips är ohemulska mängder balsam och/eller hårinpackning. Har du sett bilderna på hur jag såg ut sist efter förlossningen? *garvar* Det ruffset tog över en halvtimme i duschen med hela balsamflaskan att reda ut. Nu måste det ju inte bli så för dej men man vet aldrig. Man lär ju inte se ut som Angelina Jolie iaf och hur mkt man än skiter i sitt utseeende dessa dagar så är det ändå skönt att kunna få en kam igenom håret och liksom bli \"fräsch\" igen.

    Oj oj oj... va långt det ble! Och OJ vad jag längtar efter förlossningen nu!!!! :D
  35. A m A-03+bf6/1
    #18

    har börjat packa redan =)

    Mitt störts tips är en \"massage-hjälp\". Finns en i trä på tex Åhlens för 35:- Mkt bra hjälp för blivande pappan på förlosnsingen om han måste massera mycket eftersom det krävs att man tar i.

    Hittills har jag lagt fram:
    1. Massage-prylen
    2. Flanell-pyjamas (byxor+skjorta) till mig
    3. \"Natt-bh\" från Carefix (apoteket)

    Men bindor och blöjor... Får man inte det på BB? Det fick vi sist...
  36. 18
    har börjat packa redan =) Mitt störts tips är en \"massage-hjälp\". Finns en i trä på tex Åhlens för 35:- Mkt bra hjälp för blivande pappan på förlosnsingen om han måste massera mycket eftersom det krävs att man tar i.

    Hittills har jag lagt fram:
    1. Massage-prylen
    2. Flanell-pyjamas (byxor+skjorta) till mig
    3. \"Natt-bh\" från Carefix (apoteket)

    Men bindor och blöjor... Får man inte det på BB? Det fick vi sist...
  37. A m A-03+bf6/1
    #19

    tillägg

    mitt största \"måste-ha-i-väskan\" förra gången var julmust *S*
  38. 19
    tillägg mitt största \"måste-ha-i-väskan\" förra gången var julmust *S*
  39. Lena med Hugo 0309 & bf 19/1
    #20

    Den här gången skall

    jag verkligen få med en BB-väska. Den var inte packad när Hugo behagade komma =) Får väl packa i början av december den här gången för att vara på säkra sidan.

    Bra med lite listor så att man inte glömmer något!
  40. 20
    Den här gången skall jag verkligen få med en BB-väska. Den var inte packad när Hugo behagade komma =) Får väl packa i början av december den här gången för att vara på säkra sidan.

    Bra med lite listor så att man inte glömmer något!
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. I BB-väskan?
    By Familjnu in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 23:00
  2. BB-väskan
    By godis in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 15:45
  3. bb-väskan
    By cosmica in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 11:55
  4. BB-Väskan!!
    By godis in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 12:19
  5. BB-väskan
    By Love in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 22:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar