Grabben själv hemma-- dåligt samvete
Tonåringar
  1. Anonym
    #1

    Grabben själv hemma-- dåligt samvete

    Varför får jag så dåligt samvete när grabben ska vara själv hemma en kväll? Har frågat honom och han säger det är okej.. På fredag ska jag och min sambo och några kompisar iväg och se på en show. Det är i Malmö, så det är bara en 2½ mil hemmifrån. Men jag känner mig så dålig som förälder för att jag lämnar honom hemma och jag ska ut och ha kul.. Varför? Visst får han ta hem någon kompis och så.. Men han kan inte sova över hos någon för han ska upp tidigt på lördag för han ska iväg på konfirmationsträff.
  2. 1
    Grabben själv hemma-- dåligt samvete Varför får jag så dåligt samvete när grabben ska vara själv hemma en kväll? Har frågat honom och han säger det är okej.. På fredag ska jag och min sambo och några kompisar iväg och se på en show. Det är i Malmö, så det är bara en 2½ mil hemmifrån. Men jag känner mig så dålig som förälder för att jag lämnar honom hemma och jag ska ut och ha kul.. Varför? Visst får han ta hem någon kompis och så.. Men han kan inte sova över hos någon för han ska upp tidigt på lördag för han ska iväg på konfirmationsträff.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Vänd på det

    han kanske använder kvällen till att njuuuuta, som jag gjorde i hans ålder, och som min son gör nu.
    Ungdomarna ser ofta annorlunda på saker än vi vuxna...
  4. 2
    Vänd på det han kanske använder kvällen till att njuuuuta, som jag gjorde i hans ålder, och som min son gör nu.
    Ungdomarna ser ofta annorlunda på saker än vi vuxna...
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    men du

    jag älskade (och älskar) att vara ensam hemma, och inte göra nånting.
    inte varje kväll förstås, men nån gång.
    se det som en liten present till sonen: han får vara ifred och ägna sig åt vad han vill (själv brukar jag t ex ha tv:n på utan att titta, äta ett paket kakor själv och bada tidigt - vilka spännande grejer va?)
  6. 3
    men du jag älskade (och älskar) att vara ensam hemma, och inte göra nånting.
    inte varje kväll förstås, men nån gång.
    se det som en liten present till sonen: han får vara ifred och ägna sig åt vad han vill (själv brukar jag t ex ha tv:n på utan att titta, äta ett paket kakor själv och bada tidigt - vilka spännande grejer va?)
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    Jo försöker det

    men det är svårt.. Han har det jobbigt nu och jag tänker som så att tänk om han inte vågar berätta att han inte vill vara själv. Jag svammlar kanske mest.. grubblar mycket
  8. 4
    Jo försöker det men det är svårt.. Han har det jobbigt nu och jag tänker som så att tänk om han inte vågar berätta att han inte vill vara själv. Jag svammlar kanske mest.. grubblar mycket
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5

    ja jättespännade :o)

    jo han kanske tycker det är skönt, men får en olustig känsla i magen ändå.
  10. 5
    ja jättespännade :o) jo han kanske tycker det är skönt, men får en olustig känsla i magen ändå.
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6

    Tycker du ska berätta hur du känner

    Och varför. Men samtidigt understryka att det är _du_ som mår dåligt av att inte finnas för honom jämt, inte att du inte litar på att han klarar sej själv!

    Jag brukar säga till mina barn att de helt enkelt får stå ut med mina nojjor och rädslor, det är en mammaskada jag har, men att jag försöker att inte låta dom styra mej - och att det är _mina_ nojjor och rädslor, inte \"sanningen\" eller \"verkligheten\", och att det inte har nåt att göra med hur dom är eller gör, egentligen....
    \"Det är luuuugnt, morsan\", får man oftast då. Och en eller annan kram... Jag är rätt säker på att mina barn förstår att jag är lite knäpp när det gäller dom och deras säkerhet och mående - men att jag försöker behärska mej!
  12. 6
    Tycker du ska berätta hur du känner Och varför. Men samtidigt understryka att det är _du_ som mår dåligt av att inte finnas för honom jämt, inte att du inte litar på att han klarar sej själv!

    Jag brukar säga till mina barn att de helt enkelt får stå ut med mina nojjor och rädslor, det är en mammaskada jag har, men att jag försöker att inte låta dom styra mej - och att det är _mina_ nojjor och rädslor, inte \"sanningen\" eller \"verkligheten\", och att det inte har nåt att göra med hur dom är eller gör, egentligen....
    \"Det är luuuugnt, morsan\", får man oftast då. Och en eller annan kram... Jag är rätt säker på att mina barn förstår att jag är lite knäpp när det gäller dom och deras säkerhet och mående - men att jag försöker behärska mej!
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7

    Jo det hör man ofta

    Det är luuungt morsan. Det ordnar sig. :o) Jo ska prata med honom och försöka förklara hur jag känner. Men han ärså svår att prata med just nu tycker jag. Mycker som snurrar runt i båda våra huvuden.
  14. 7
    Jo det hör man ofta Det är luuungt morsan. Det ordnar sig. :o) Jo ska prata med honom och försöka förklara hur jag känner. Men han ärså svår att prata med just nu tycker jag. Mycker som snurrar runt i båda våra huvuden.
  15. Medlem sedan
    Dec 2001
    #8

    Just därför!

    Även om de kanske inte tar in allt så tror jag att man kan vara öppen om just de här grejorna - och om du berättar att det är just pga allt som hänt som du är extra \"känslig\" (dvs gärna projicerar...) så tror jag nog att det går bra.
    Du behöver ju inte starta en stor diskussion (om inte han verkar intresserad) utan öppna för att han kan komma när han vill/orkar/kan...
    Ibland är det \"bara\" bekräftelse de behöver, veta att man ser och hör och bryr sej om, även om de inte vill eller kan prata.
  16. 8
    Just därför! Även om de kanske inte tar in allt så tror jag att man kan vara öppen om just de här grejorna - och om du berättar att det är just pga allt som hänt som du är extra \"känslig\" (dvs gärna projicerar...) så tror jag nog att det går bra.
    Du behöver ju inte starta en stor diskussion (om inte han verkar intresserad) utan öppna för att han kan komma när han vill/orkar/kan...
    Ibland är det \"bara\" bekräftelse de behöver, veta att man ser och hör och bryr sej om, även om de inte vill eller kan prata.
  17. Jämställd pappa
    #9

    Har du funderat på om

    han tycker att du är svår att prata med som inte ser honom som en stor kille med förmåga att värdera och fatta egna beslut.
  18. 9
    Har du funderat på om han tycker att du är svår att prata med som inte ser honom som en stor kille med förmåga att värdera och fatta egna beslut.
  19. Medlem sedan
    Jun 2002
    #10

    Har pratat med honom

    och han sa som många andra ggr Det är luuungt mamma.. Han har inga planer själv än, men det fixar sig menade han på. Kanske oroar mig i onödan..
  20. 10
    Har pratat med honom och han sa som många andra ggr Det är luuungt mamma.. Han har inga planer själv än, men det fixar sig menade han på. Kanske oroar mig i onödan..
  21. Medlem sedan
    Jun 2002
    #11

    Kan visst vara så..

    har tänkt den tanken oxå.. därav ventlierar jag mig inte för mycket för honom om hur jag tänker och tycker..
  22. 11
    Kan visst vara så.. har tänkt den tanken oxå.. därav ventlierar jag mig inte för mycket för honom om hur jag tänker och tycker..
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Ingen aning. Är det så

    att han inte gör så roliga saker ofta för egen del eller gör ni för lite med honom? I så fall, försök hitta på något du och han ibland. Kanske se en film eller något.

    Finns det ingen egentlig anledning, så försök jobba med det du tycker är jobbigt. Det börjar i huvudet vet du. :)
  24. 12
    Ingen aning. Är det så att han inte gör så roliga saker ofta för egen del eller gör ni för lite med honom? I så fall, försök hitta på något du och han ibland. Kanske se en film eller något.

    Finns det ingen egentlig anledning, så försök jobba med det du tycker är jobbigt. Det börjar i huvudet vet du. :)
  25. Medlem sedan
    Jun 2002
    #13

    Ja du..

    om han bara hade velat göra något med oss.. Men det är inte mycket som går hem att göra med mammsen.. Han är mycket med kompisar, inte så att han är ofta ensam. Men när han är ensam så är det mycket dator och film som gäller.. Och då får inte jag vara med.
  26. 13
    Ja du.. om han bara hade velat göra något med oss.. Men det är inte mycket som går hem att göra med mammsen.. Han är mycket med kompisar, inte så att han är ofta ensam. Men när han är ensam så är det mycket dator och film som gäller.. Och då får inte jag vara med.
  27. Medlem sedan
    May 2004
    #14

    Men då tycker jag att du ska

    försöka jobba med dina tankar och njuta av att få gå ut ibland. Han är ju i tonåren och kompisarna är viktiga, men visst förstår jag om du tycker det är trist att han inte vill vara med dig också.

    Kanske ni kan fundera ut något som ni kan göra, prata om det. Eller också så är han nöjd med att bara prata och så länge ni har en bra relation så är ju det det viktigaste.

    Kanske kan ni bara se en film hemma, man behöver ju inte ut alltid, även om det också är kul.

    Lycka till hur som helst.
  28. 14
    Men då tycker jag att du ska försöka jobba med dina tankar och njuta av att få gå ut ibland. Han är ju i tonåren och kompisarna är viktiga, men visst förstår jag om du tycker det är trist att han inte vill vara med dig också.

    Kanske ni kan fundera ut något som ni kan göra, prata om det. Eller också så är han nöjd med att bara prata och så länge ni har en bra relation så är ju det det viktigaste.

    Kanske kan ni bara se en film hemma, man behöver ju inte ut alltid, även om det också är kul.

    Lycka till hur som helst.

Liknande trådar

  1. Dåligt samvete?
    By JohannaOchRobert in forum _1103 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 11:39
  2. Dåligt samvete
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 12:53
  3. Jag får dåligt samvete!
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 19:10
  4. hemma igen med dåligt samvete
    By Nora bf 21/2 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 12:10
  5. Har så dåligt samvete...
    By Monkan_M in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 07:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar