Kontinuitet i träningen...
Träning
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Kontinuitet i träningen...

    ...har jag svårt att få. Jag tränar just nu främst yoga, pilates, löpning och lite träning hemma med situps o.d., men har så himla svårt att få kontinuitet i det hela. Innan jag fick barn tränade jag mycket, 4-5 gånger i veckan, men började sedan träna ganska sent efter att sonen föddes (delvis pga kvardröjande foglossning).
    Kan någon ge förslag på hur jag ska träna för att komma igång och \"komma in i det\"? Egentligen tycker jag om att ha spontanitet i träningen, men det som fungerade innan jag fick barn gör inte det längre... Jag vill kunna träna ca 3 gånger i veckan ( i alla fall nu) vilket jag har tid till. Men vad är bäst - mest löpning eller bättre med yoga/pilates/ styrketräning? Hur är löpning (nåja, jogging borde jag kalla det) jämfört med t.ex. step rent träningsmässigt, t.ex. som konditionsträning? Det känns ju som att springa bara en gång i veckan knappt är någon idé, men jag vill kunna träna allting, men är än så länge så pass lite tränad att jag inte skulle orka att först springa och sedan göra pilates i ngn timme. Och träna varje dag i veckan hinner jag inte, dessutom känns det som att jag skulle tappa lusten då om det blir för mycket på en gång.
    Är det någon som har ett bra och vettigt förslag på hur jag ska lägga upp min träning, inledningsvis? Tar tacksamt emot alla tips! Och tack för att ni orkade läsa ända hit, om ni orkade...
  2. 1
    Kontinuitet i träningen... ...har jag svårt att få. Jag tränar just nu främst yoga, pilates, löpning och lite träning hemma med situps o.d., men har så himla svårt att få kontinuitet i det hela. Innan jag fick barn tränade jag mycket, 4-5 gånger i veckan, men började sedan träna ganska sent efter att sonen föddes (delvis pga kvardröjande foglossning).
    Kan någon ge förslag på hur jag ska träna för att komma igång och \"komma in i det\"? Egentligen tycker jag om att ha spontanitet i träningen, men det som fungerade innan jag fick barn gör inte det längre... Jag vill kunna träna ca 3 gånger i veckan ( i alla fall nu) vilket jag har tid till. Men vad är bäst - mest löpning eller bättre med yoga/pilates/ styrketräning? Hur är löpning (nåja, jogging borde jag kalla det) jämfört med t.ex. step rent träningsmässigt, t.ex. som konditionsträning? Det känns ju som att springa bara en gång i veckan knappt är någon idé, men jag vill kunna träna allting, men är än så länge så pass lite tränad att jag inte skulle orka att först springa och sedan göra pilates i ngn timme. Och träna varje dag i veckan hinner jag inte, dessutom känns det som att jag skulle tappa lusten då om det blir för mycket på en gång.
    Är det någon som har ett bra och vettigt förslag på hur jag ska lägga upp min träning, inledningsvis? Tar tacksamt emot alla tips! Och tack för att ni orkade läsa ända hit, om ni orkade...
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    Kanske

    Om du kör 1-2 styrkebetonade pass i veckan och 1-2 kondition kanske? Tills du ser vad som passar dig och vad du trivs med. Jag vet ju inte vad du gillar, men konditionsmässigt är det nog ungefär lika effektivt med step som med joggning.
  4. 2
    Kanske Om du kör 1-2 styrkebetonade pass i veckan och 1-2 kondition kanske? Tills du ser vad som passar dig och vad du trivs med. Jag vet ju inte vad du gillar, men konditionsmässigt är det nog ungefär lika effektivt med step som med joggning.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Tack!

    Mitt inlägg var ju en aning snurrigt, men det har varit så himla svårt att komma igång med träningen igen och jag saknar det verkligen. Egentligen skulle jag vilja träna lika mycket som innan, men det hinner jag inte (hur gör alla andra småbarnsföräldrar? Du, t.ex. Mrs Hyde - har förstått att du tränar jättemycket; hur hinner du...?). För mig blir det lätt så (speciellt nu när jag inte riktigt kommit igång) att om jag missar ett pass så tänker jag att jaja, då gör det inget om jag missar nästa dag också... \"Förr i tiden\" skulle jag kört dubbla pass den andra dagen istället...
    Nåja, förstår att det handlar om disciplin så nu ska jag verkligen ta tag i det! Tack återigen för ditt svar!
  6. 3
    Tack! Mitt inlägg var ju en aning snurrigt, men det har varit så himla svårt att komma igång med träningen igen och jag saknar det verkligen. Egentligen skulle jag vilja träna lika mycket som innan, men det hinner jag inte (hur gör alla andra småbarnsföräldrar? Du, t.ex. Mrs Hyde - har förstått att du tränar jättemycket; hur hinner du...?). För mig blir det lätt så (speciellt nu när jag inte riktigt kommit igång) att om jag missar ett pass så tänker jag att jaja, då gör det inget om jag missar nästa dag också... \"Förr i tiden\" skulle jag kört dubbla pass den andra dagen istället...
    Nåja, förstår att det handlar om disciplin så nu ska jag verkligen ta tag i det! Tack återigen för ditt svar!
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Hur jag hinner

    1) Jag jobbar inte riktigt heltid utan runt 85% Slutar tidigt två dagar i veckan och tränar då innan jag hämtar på dagis.
    2) Jag har en förstående make som tar hand om vår pojke vid två tillfällen i veckan (en gång på helgen och en vardagskväll).
    3) Och så passar jag på att promenera så mycket jag kan, och ibland blir det joggning eller stavgång på kvällen när lillen somnat.

    Men hur menar du, om du missat ett pass så kan du lika gärna missa nästa dag också? Förstår inte riktigt logiken i det tänkandet? Packa väskan inför varje träningstillfälle, skriv upp det noga i kalendern och låt inget komma i vägen. Du gör det bara!
  8. 4
    Hur jag hinner 1) Jag jobbar inte riktigt heltid utan runt 85% Slutar tidigt två dagar i veckan och tränar då innan jag hämtar på dagis.
    2) Jag har en förstående make som tar hand om vår pojke vid två tillfällen i veckan (en gång på helgen och en vardagskväll).
    3) Och så passar jag på att promenera så mycket jag kan, och ibland blir det joggning eller stavgång på kvällen när lillen somnat.

    Men hur menar du, om du missat ett pass så kan du lika gärna missa nästa dag också? Förstår inte riktigt logiken i det tänkandet? Packa väskan inför varje träningstillfälle, skriv upp det noga i kalendern och låt inget komma i vägen. Du gör det bara!
  9. Sabina i Lund
    #5

    missat ett pass...

    avslöjade där min lättja - om jag har missat ett pass så har jag en förmåga att tänka att \"då spelar det ingen roll om jag skjuter upp träningen en dag till\". Istället för att som förnuftet säger känna att jag inte vill missa ett tillfälle till och verkligen se till att komma iväg dagen efter.
    Men nu har jag i alla fall haft ett bra träningspass hemma, så det känns bättre. Tack för dina svar!
  10. 5
    missat ett pass... avslöjade där min lättja - om jag har missat ett pass så har jag en förmåga att tänka att \"då spelar det ingen roll om jag skjuter upp träningen en dag till\". Istället för att som förnuftet säger känna att jag inte vill missa ett tillfälle till och verkligen se till att komma iväg dagen efter.
    Men nu har jag i alla fall haft ett bra träningspass hemma, så det känns bättre. Tack för dina svar!

Liknande trådar

  1. Träningen då?
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-11, 19:09
  2. Mot träningen!
    By Spirella in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 14:33
  3. Ingen kontinuitet!!
    By anonymt namn in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 08:18
  4. Hur få kontinuitet?
    By Pyttsan in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 14:57
  5. Hur går det med träningen?
    By milu in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 15:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar