Flytta tillbaka till Stockholm...?
  1. Anonym just nu
    #1

    Flytta tillbaka till Stockholm...?

    Maken och jag tog beslutet att lämna Stockholm för några år sedan. Nu går min makes jobb i kånken och han jobbar inom en svår branch där Stockholm i stort sätt (om man inte har tur) har jobb att erbjuda. Jag har också ett relativt snävt yrkesval, om än lite bättre.

    Vi trivs bra på landet, men i och med vår nya sitaution tänker vi oss tillbaka till Stockholm. Det svåra i det hela är barnen. Den yngsta har flyttat tre gånger på fyra år. Bytt dagis två dagis. Orkar h*n en gång till? Här på landet finns morfar och mormor nära.

    Hur faaan ska vi tänka *smått desperat*. För personligen kan både maken och jag tänka oss Stockholm igen, vi har många av våra vänner där, men samtidigt fanns det en anledning att vi valde att flytta därifrån - den anledningen var barnens uppväxt. Jag känner mig alldeles trasig... Vi måste ju ha en inkomst, och den inkomsten går inte att skaffa här.

    Någon som veckopendlar? Hur fungerar det? Någon som varit i samma dilemma? Snälla ge massor av tips och råd.
  2. 1
    Flytta tillbaka till Stockholm...? Maken och jag tog beslutet att lämna Stockholm för några år sedan. Nu går min makes jobb i kånken och han jobbar inom en svår branch där Stockholm i stort sätt (om man inte har tur) har jobb att erbjuda. Jag har också ett relativt snävt yrkesval, om än lite bättre.

    Vi trivs bra på landet, men i och med vår nya sitaution tänker vi oss tillbaka till Stockholm. Det svåra i det hela är barnen. Den yngsta har flyttat tre gånger på fyra år. Bytt dagis två dagis. Orkar h*n en gång till? Här på landet finns morfar och mormor nära.

    Hur faaan ska vi tänka *smått desperat*. För personligen kan både maken och jag tänka oss Stockholm igen, vi har många av våra vänner där, men samtidigt fanns det en anledning att vi valde att flytta därifrån - den anledningen var barnens uppväxt. Jag känner mig alldeles trasig... Vi måste ju ha en inkomst, och den inkomsten går inte att skaffa här.

    Någon som veckopendlar? Hur fungerar det? Någon som varit i samma dilemma? Snälla ge massor av tips och råd.
  3. Katrine
    #2

    Min man

    veckopendlar till stockholm och det funkar aldeles utmärkt. Tar två timmar för honom att köra dit och två timmar hem. Han sitter mindre i bil nu än när vi bodde i storstockholm. I veckorna bor han i en liten lägenhet i närheten av sitt jobb så han har gångavstånd till jobbet. Det är klart att det är lite jobbigt att han är borta flera dagar i sträck men vi tycker att det funkar.
  4. 2
    Min man veckopendlar till stockholm och det funkar aldeles utmärkt. Tar två timmar för honom att köra dit och två timmar hem. Han sitter mindre i bil nu än när vi bodde i storstockholm. I veckorna bor han i en liten lägenhet i närheten av sitt jobb så han har gångavstånd till jobbet. Det är klart att det är lite jobbigt att han är borta flera dagar i sträck men vi tycker att det funkar.
  5. Anonym just nu
    #3

    Ja!

    Skönt att höra. Vi har precis haft ett samtal igen, och ser detta med veckopendling som ett mycket bra alternativ. Skönt att ni är positiva.

  6. 3
    Ja! Skönt att höra. Vi har precis haft ett samtal igen, och ser detta med veckopendling som ett mycket bra alternativ. Skönt att ni är positiva.

  7. Ele
    #4

    Har veckopendlat

    under några år, och min man gjorde det innan dess. Jag tycker det delvis beror på avståndet; två timmar funkar nog men blir det mer är det väldigt slitigt i längden. Dessutom är det skillnad om man gör det för en kortare period, då kanske det kan vara ok. Annars är mina erfarenheter negativa; inom min bransch finns det många som veckopendlar och ingen mår speciellt bra av det.

    I ert fall tycker jag däremot att ni kan testa - om det inte passar er kan det kanske vara läge att flytta, men då får ni åtminstone en förändring i taget. Sen kan det ju dessutom göra en stor skillnad att ha mormor o morfar i närheten. Det kan ju faktiskt vara så att din man testar nåt år och sedan dyker nya möjligheter upp på närmre håll.
  8. 4
    Har veckopendlat under några år, och min man gjorde det innan dess. Jag tycker det delvis beror på avståndet; två timmar funkar nog men blir det mer är det väldigt slitigt i längden. Dessutom är det skillnad om man gör det för en kortare period, då kanske det kan vara ok. Annars är mina erfarenheter negativa; inom min bransch finns det många som veckopendlar och ingen mår speciellt bra av det.

    I ert fall tycker jag däremot att ni kan testa - om det inte passar er kan det kanske vara läge att flytta, men då får ni åtminstone en förändring i taget. Sen kan det ju dessutom göra en stor skillnad att ha mormor o morfar i närheten. Det kan ju faktiskt vara så att din man testar nåt år och sedan dyker nya möjligheter upp på närmre håll.

Liknande trådar

  1. Jag måste flytta tillbaka till Paris!
    By Triss in forum Singelmingel
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 18:50
  2. Flytta till Stockholm
    By knyttets in forum Skolbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 13:59
  3. Säg att ni ska flytta till Stockholm
    By -magnolia- in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 08:54
  4. Funderar på att flytta till Stockholm
    By GuM in forum Föräldraskap
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 09:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar