Provet visade ingen sojaallergi
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Provet visade ingen sojaallergi

    och jag är mer lättad än jag trodde jag skulle bli. Det var ett blodprov. Det visade inte heller mjölkallergin??? men vi ska fortsätta med mjölkfritt. Förstår inte det här med allergitesterna och vad de visar och inte visar.
  2. 1
    Provet visade ingen sojaallergi och jag är mer lättad än jag trodde jag skulle bli. Det var ett blodprov. Det visade inte heller mjölkallergin??? men vi ska fortsätta med mjölkfritt. Förstår inte det här med allergitesterna och vad de visar och inte visar.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Vill inte vara dum nu, men

    soja visade ingenting första gången vi testade sonen. Alla nötter och mandlar visade men soja var okej.
    Likt förbaskat blev han jättsjuk av mjölkfri glass (tofuline, gjort på sojaprotein) på dagis!
    Nästa gång vi kollade var han ordentligt allergisk mot soja, så inte vet jag vad som hände första gången...
  4. 2
    Vill inte vara dum nu, men soja visade ingenting första gången vi testade sonen. Alla nötter och mandlar visade men soja var okej.
    Likt förbaskat blev han jättsjuk av mjölkfri glass (tofuline, gjort på sojaprotein) på dagis!
    Nästa gång vi kollade var han ordentligt allergisk mot soja, så inte vet jag vad som hände första gången...
  5. lindaley
    #3

    Ta det med en nypa salt....

    pos. svar kan vara neg. och neg. svar kan vara pos.. endast efter barnet är 7 år kan det räknas som tillförlitligt ( enl. vår allergiläkare )bla. berättade läkaren om ett barn som var väldigt allergisk mot jordnötter, kunde inte ens vara i samma rum som jordnötter men blodprovet visade inget??? Till oss har de sagt att inte förlita sig på testerna utan till hur barnet reagerar på vissa födoämnen, det är ju iofs lättare sagt än gjort.
  6. 3
    Ta det med en nypa salt.... pos. svar kan vara neg. och neg. svar kan vara pos.. endast efter barnet är 7 år kan det räknas som tillförlitligt ( enl. vår allergiläkare )bla. berättade läkaren om ett barn som var väldigt allergisk mot jordnötter, kunde inte ens vara i samma rum som jordnötter men blodprovet visade inget??? Till oss har de sagt att inte förlita sig på testerna utan till hur barnet reagerar på vissa födoämnen, det är ju iofs lättare sagt än gjort.
  7. veronica. idun. *vidar*
    #4

    har läst att man skall undvika det ändå

    http://biphost.spray.se/nils.e.eriksson/allergi_och_semester.htm
  8. 4
    har läst att man skall undvika det ändå http://biphost.spray.se/nils.e.eriksson/allergi_och_semester.htm
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Jag vet att proven inte säger allt

    och det visade inte heller mjölkallergi, trots att hon reagerar kraftigt även på små mängder. Men provet gjordes eftersom hon reagerade på jordnöt på pricktestet, och det kan ju hänga ihop med en sojaallergi.

    Vi har hittills varit försiktiga med soja, men nu kan jag vara lite mer \"slarvig\" - det är ok med lite sojasås ibland, ok med E471 och så vidare, och det är en stor lättnad.

    Hon har aldrig visat någon reaktion på sojaglass eller liknande så jag hoppas än så länge att vi slipper den allergin.
  10. 5
    Jag vet att proven inte säger allt och det visade inte heller mjölkallergi, trots att hon reagerar kraftigt även på små mängder. Men provet gjordes eftersom hon reagerade på jordnöt på pricktestet, och det kan ju hänga ihop med en sojaallergi.

    Vi har hittills varit försiktiga med soja, men nu kan jag vara lite mer \"slarvig\" - det är ok med lite sojasås ibland, ok med E471 och så vidare, och det är en stor lättnad.

    Hon har aldrig visat någon reaktion på sojaglass eller liknande så jag hoppas än så länge att vi slipper den allergin.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Är helt medveten om det

    men testet gjordes i förebyggande syfte - hon har aldrig visat någon reaktion för soja. Så jag tillåter mig ändå vara glad och hoppfull :)
  12. 6
    Är helt medveten om det men testet gjordes i förebyggande syfte - hon har aldrig visat någon reaktion för soja. Så jag tillåter mig ändå vara glad och hoppfull :)
  13. lindaley
    #7

    det tycker jag du kan tillåta

    dig att vara...min lilla reagerar på lite vadsomhelst känns det som, värst har det varit i sommar?? misstänkte gräs, sen inte, sen mango, sen inte o så börjar det om igen..det känns som man inte har en aning....o ändå är det förbannade eksemet över hela kroppen lite nu o då??? Hoppas iaf. att det går bra för din lilla tös!
  14. 7
    det tycker jag du kan tillåta dig att vara...min lilla reagerar på lite vadsomhelst känns det som, värst har det varit i sommar?? misstänkte gräs, sen inte, sen mango, sen inte o så börjar det om igen..det känns som man inte har en aning....o ändå är det förbannade eksemet över hela kroppen lite nu o då??? Hoppas iaf. att det går bra för din lilla tös!

Liknande trådar

  1. När tas PKU provet?
    By Jenny_ in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 19:10
  2. provet såg bra ut och..
    By eva_n m linnea&elin in forum _0505 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 19:26
  3. Provet på dag 20-22 - ska man...
    By anonymt namn in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 18:38
  4. Pku provet
    By miss_tessan82 in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 19:46
  5. Hur var PKU-provet för er
    By Io in forum _05 Höstbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 09:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar