Ni andra som jobbar
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Ni andra som jobbar

    Jag vill inte jobba. Jag vill inte jobba resten av livet och veta att jag måste lämna mitt barn på dagis före frukost och hämta honom strax före kvällsmaten. Det känns så fel i hela kroppen!! Jag hinner aldrig göra allt det där underbara som man vill göra med sitt barn. Leka. Busa. Lukta på hans hår. Titta efter flygplan (\"plypla\") på himlen. Samla pinnar. Gunga i oändlighet. Stänka vatten i hela badrummet. Säga aja baja. Fnissa åt hans tokerier. Pussa på hans msykinder. Se honom lära och växa.

    Jag vill träffa mitt barn mer än ca två timmar om dagen. Det gör så ont i hjärtat att missa så mycket. Hur klarar alla andra av det? Hur gör man? Hur står folk ut? Aldrig vill jag ha det så här hela livet.

    Ikväll har vi städning på dagis till råga på allt. Så då hinner vi väl nätt och jämt slänga i lillälsklingen lite mat innan det är dags att åka iväg igen...
  2. 1
    Ni andra som jobbar Jag vill inte jobba. Jag vill inte jobba resten av livet och veta att jag måste lämna mitt barn på dagis före frukost och hämta honom strax före kvällsmaten. Det känns så fel i hela kroppen!! Jag hinner aldrig göra allt det där underbara som man vill göra med sitt barn. Leka. Busa. Lukta på hans hår. Titta efter flygplan (\"plypla\") på himlen. Samla pinnar. Gunga i oändlighet. Stänka vatten i hela badrummet. Säga aja baja. Fnissa åt hans tokerier. Pussa på hans msykinder. Se honom lära och växa.

    Jag vill träffa mitt barn mer än ca två timmar om dagen. Det gör så ont i hjärtat att missa så mycket. Hur klarar alla andra av det? Hur gör man? Hur står folk ut? Aldrig vill jag ha det så här hela livet.

    Ikväll har vi städning på dagis till råga på allt. Så då hinner vi väl nätt och jämt slänga i lillälsklingen lite mat innan det är dags att åka iväg igen...
  3. Anonym
    #2

    vad tror du vi skaffar barn hela tiden för?

    seriöst alltså.
    Jag får inte heller ihop det där med heltidsjobb och barn på dagis.
    Vi måste nog flytta så vi får kortare resväg, billkigare leverne och en eller båda kan gå ner i tid så ser ju den bistra sanningen ut.
  4. 2
    vad tror du vi skaffar barn hela tiden för? seriöst alltså.
    Jag får inte heller ihop det där med heltidsjobb och barn på dagis.
    Vi måste nog flytta så vi får kortare resväg, billkigare leverne och en eller båda kan gå ner i tid så ser ju den bistra sanningen ut.
  5. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #3

    Så känner jag med!

    Jag jobbar inte eftersom jag är mammaledig men jag har redan nu ångest att nån gång behöva gå tillbaka, nej, jag vill INTE! Jag vill att vi alltid ska vara hemma vi fyra... kunna göra saker på dagarna... så som vi har det idag, sambon min jobbar ju bara nätter och väldigt lite dårå. Jag har funderat att söka till skolan istället sen... vi får se ja... men helst vill jag vara med barnen 24 timmar om dygnet...


    (((((kram)))))
  6. 3
    Så känner jag med! Jag jobbar inte eftersom jag är mammaledig men jag har redan nu ångest att nån gång behöva gå tillbaka, nej, jag vill INTE! Jag vill att vi alltid ska vara hemma vi fyra... kunna göra saker på dagarna... så som vi har det idag, sambon min jobbar ju bara nätter och väldigt lite dårå. Jag har funderat att söka till skolan istället sen... vi får se ja... men helst vill jag vara med barnen 24 timmar om dygnet...


    (((((kram)))))
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    Det är då man...

    snålar, lever på mindre än många andra och försöker se till att man kan vara hemma så länge som möjligt eller jobbar halvtid. MEN det handlar ju om vadm an rent ekonomiskt KAN klara av. Vi klarar oss på en och en halv lön så förhoppningsvis ska jag slippa jobba heltid sen.

    Kan bara säga att jag till fullo förstår dig, som ensam med barn hade man juinte mkt till val och det var 7-18 som gällde periodvis. Det är INTE kul!

    Förhoppningsvis kommer framtiden att bära med sig en bättre ekonomisk situation somg ör att ni kan gå ned i tid och spendera mer tid med Albin.
  8. 4
    Det är då man... snålar, lever på mindre än många andra och försöker se till att man kan vara hemma så länge som möjligt eller jobbar halvtid. MEN det handlar ju om vadm an rent ekonomiskt KAN klara av. Vi klarar oss på en och en halv lön så förhoppningsvis ska jag slippa jobba heltid sen.

    Kan bara säga att jag till fullo förstår dig, som ensam med barn hade man juinte mkt till val och det var 7-18 som gällde periodvis. Det är INTE kul!

    Förhoppningsvis kommer framtiden att bära med sig en bättre ekonomisk situation somg ör att ni kan gå ned i tid och spendera mer tid med Albin.
  9. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #5

    Vart

    ska ni flytta? Läste ju om det tidigare men jag vet inte vart ni flyttar...

    Ja, så där känner jag också... ska jag bli gravid igen inom en kort tid för att slippa jobba... nej, nån gång måste jag ju jobba också fast jag inte vill :(
  10. 5
    Vart ska ni flytta? Läste ju om det tidigare men jag vet inte vart ni flyttar...

    Ja, så där känner jag också... ska jag bli gravid igen inom en kort tid för att slippa jobba... nej, nån gång måste jag ju jobba också fast jag inte vill :(
  11. Anonym
    #6

    inget bestämt

    \"försörjaren\" måste ju ha jobb ;)

    Fick jag bestämma skulle vi flytta till Linköping och jag börja plugga men vi får väl se vad som händer...
  12. 6
    inget bestämt \"försörjaren\" måste ju ha jobb ;)

    Fick jag bestämma skulle vi flytta till Linköping och jag börja plugga men vi får väl se vad som händer...
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Tack Tessan

    Jo, vi lever ju just nu på en lön och den är inte min... Får jag jobb efter exjobbet så vill jag helst inte jobba heltid. Fast jag vill ju hög sgi förstås. ;o) Så jag kan få en massa barn att vara hemma med... *S* Jag antar att det kommer en dag då vi har det bättre, men just nu är det tufft och jag känner mig oftast ledsen på kvällarna för att jag missar så mycket tid med Albin-hjärtat.

    Tack för svaret, det känns skönt att veta att nån mer vet hur det känns. KRAM!
  14. 7
    Tack Tessan Jo, vi lever ju just nu på en lön och den är inte min... Får jag jobb efter exjobbet så vill jag helst inte jobba heltid. Fast jag vill ju hög sgi förstås. ;o) Så jag kan få en massa barn att vara hemma med... *S* Jag antar att det kommer en dag då vi har det bättre, men just nu är det tufft och jag känner mig oftast ledsen på kvällarna för att jag missar så mycket tid med Albin-hjärtat.

    Tack för svaret, det känns skönt att veta att nån mer vet hur det känns. KRAM!
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Jo

    För vår del är ju inte ens \"skaffa fler barn\" ett alternativ. Först och främst kommer de inte på beställning och för det andra har vi inte råd just nu då jag inte ens haft ett jobb och inte får FP. (180 spänn om dan före skatt...)

    Jag vet att du var ironisk, men min dröm just nu vore faktiskt att kunna få fler barn och få vara HEMMA med dem... Det gör så ont. Kanske skulle vi ha väntat med att bli föräldrar tills vi hade det bättre ställt? Samtidigt så ångrar man ju inte en enda sekund att vi gjorde som vi gjorde.

    Den dan jag får jobb kanske vi kan börja tänka på nr 2 och då ljusnar det nog lite för min del också. Men just nu är det så jobbigt. Tack för ditt svar!!! KRAM :o)
  16. 8
    Jo För vår del är ju inte ens \"skaffa fler barn\" ett alternativ. Först och främst kommer de inte på beställning och för det andra har vi inte råd just nu då jag inte ens haft ett jobb och inte får FP. (180 spänn om dan före skatt...)

    Jag vet att du var ironisk, men min dröm just nu vore faktiskt att kunna få fler barn och få vara HEMMA med dem... Det gör så ont. Kanske skulle vi ha väntat med att bli föräldrar tills vi hade det bättre ställt? Samtidigt så ångrar man ju inte en enda sekund att vi gjorde som vi gjorde.

    Den dan jag får jobb kanske vi kan börja tänka på nr 2 och då ljusnar det nog lite för min del också. Men just nu är det så jobbigt. Tack för ditt svar!!! KRAM :o)
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Mmm

    Har funderat på att starta eget för att kunna styra tiden själv. Men samtidigt är det ju en massa jobb med ett företag också. Fast just det där att kunna jobba när man vill lite mer. Och slippa ha barnen på dagis så långa dagar..

    KRAM tillbaka!!
  18. 9
    Mmm Har funderat på att starta eget för att kunna styra tiden själv. Men samtidigt är det ju en massa jobb med ett företag också. Fast just det där att kunna jobba när man vill lite mer. Och slippa ha barnen på dagis så långa dagar..

    KRAM tillbaka!!
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Jag

    har aldrig hittills varit i den situationen men nu på måndag är det dags. Fast barnen kommer endast gå halvdagar på dagis och även vara ledig nån dag då och då eftersom mannen troligtvis kommer att börja jobba skift liknande tider.

    Visserligen ger ju inte det mig mer tid med barnen men efter 4,5 år hemma utan avbrott så ser jag faktiskt fram emot att få lite \"eget\" liv. Men kommer troligtvis tycka att det är jättehemskt efetr bara någon vecka...
  20. 10
    Jag har aldrig hittills varit i den situationen men nu på måndag är det dags. Fast barnen kommer endast gå halvdagar på dagis och även vara ledig nån dag då och då eftersom mannen troligtvis kommer att börja jobba skift liknande tider.

    Visserligen ger ju inte det mig mer tid med barnen men efter 4,5 år hemma utan avbrott så ser jag faktiskt fram emot att få lite \"eget\" liv. Men kommer troligtvis tycka att det är jättehemskt efetr bara någon vecka...
  21. Anonym
    #11

    jag vet

    att barn inte kommer på beställning (hade inte suttit här med ont i ryggen isåfall)....

    Tycker inte ni skulle väntat. Rätt tillfälle dyker aldrig upp.

    Kram
    Malin

  22. 11
    jag vet att barn inte kommer på beställning (hade inte suttit här med ont i ryggen isåfall)....

    Tycker inte ni skulle väntat. Rätt tillfälle dyker aldrig upp.

    Kram
    Malin

  23. annasthlm
    #12

    Jadu

    ångesten är som störst innan man börjar jobba.
    Men sen inser man att det går faktiskt att leva med barn och jobba.
    Jag hade grym ångest i april-maj för att börja jobba i juni.
    Ångesten kommer tillbaka efter varje VAB-period, men sen så börjar man jobba. Kommer in i det och det går bra.

    T jobbar just nu 50% och FP 50%, och fortsätter med det fram tills årsskiftet tror vi.
    Sen går jag ner till 75%, skulle gärna jobba bara 50%, men jag tror inte vi har råd med det.

    Att försöka få fler barn bara för att jag ska slippa jobba, tror jag inte funkar. Ångesten skulle ju innfinna sig ännu en gång när det barnet \"måste\" börja på dagis :-)
    Men, jag vill ha fler barn för det är ju så rackarns kul och mysigt!

    Jag tycker om kombinationen: liiite jobb och mycket barn! ;-D

    Kram
  24. 12
    Jadu ångesten är som störst innan man börjar jobba.
    Men sen inser man att det går faktiskt att leva med barn och jobba.
    Jag hade grym ångest i april-maj för att börja jobba i juni.
    Ångesten kommer tillbaka efter varje VAB-period, men sen så börjar man jobba. Kommer in i det och det går bra.

    T jobbar just nu 50% och FP 50%, och fortsätter med det fram tills årsskiftet tror vi.
    Sen går jag ner till 75%, skulle gärna jobba bara 50%, men jag tror inte vi har råd med det.

    Att försöka få fler barn bara för att jag ska slippa jobba, tror jag inte funkar. Ångesten skulle ju innfinna sig ännu en gång när det barnet \"måste\" börja på dagis :-)
    Men, jag vill ha fler barn för det är ju så rackarns kul och mysigt!

    Jag tycker om kombinationen: liiite jobb och mycket barn! ;-D

    Kram
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13

    Jaaa du

    Jag är iväg mån-fre 7:45-16:15 och det är inte kul! MEN vi myser som bara ATTAN jag och barnen när jag kommer hem. Allt det där du skrev, hinner vi på kvällen. Någorlunda iaf. Helgerna är guld värda! *kram*
  26. 13
    Jaaa du Jag är iväg mån-fre 7:45-16:15 och det är inte kul! MEN vi myser som bara ATTAN jag och barnen när jag kommer hem. Allt det där du skrev, hinner vi på kvällen. Någorlunda iaf. Helgerna är guld värda! *kram*
  27. Nina med Saga
    #14

    Tycker att det funkar bra..

    Saga stortrivs på dagis och jag vet ju att hon sover minst 2 timmar varje dag där och att hon får leka resten av tiden.

    Jag lämnar mellan kl 8 - 8.30 och sedan hämtar J vid 16 - jag kommer hem vid 16.30 - 17 - oftast till dukat bord och efter det är det bus- och keltid. Saga lägger sig efter 20 så vi hinner med en del.

    Ibland lyxar jag med att flexa ut en eftermiddag - som på fredag - då ska vi på öppet hus på skolan hela eftermiddagen, det blir mysigt! helgerna är ju värdefulla förstås men det är ju bättre än när vi spelade handboll båda två - vi gjorde det ända till sjag blev gravid med Saga - på den tiden försvann ju varannan helg också...
  28. 14
    Tycker att det funkar bra.. Saga stortrivs på dagis och jag vet ju att hon sover minst 2 timmar varje dag där och att hon får leka resten av tiden.

    Jag lämnar mellan kl 8 - 8.30 och sedan hämtar J vid 16 - jag kommer hem vid 16.30 - 17 - oftast till dukat bord och efter det är det bus- och keltid. Saga lägger sig efter 20 så vi hinner med en del.

    Ibland lyxar jag med att flexa ut en eftermiddag - som på fredag - då ska vi på öppet hus på skolan hela eftermiddagen, det blir mysigt! helgerna är ju värdefulla förstås men det är ju bättre än när vi spelade handboll båda två - vi gjorde det ända till sjag blev gravid med Saga - på den tiden försvann ju varannan helg också...
  29. Nina med saga
    #15

    Oj, hamnade lite fel :) imt

    s
  30. 15
    Oj, hamnade lite fel :) imt s
  31. Medlem sedan
    Jan 2003
    #16

    Men

    så är det inte riktigt här. Albin lämnas vid 7.40 och hämtas inte förrän 16-16.30. Sen ska vi hem (ibland handla på vägen) och laga mat. Mats har så dumt jobb (pendlar till Sthlm) och åker alltid före oss på morgonen och kommer hem senare. Ibland har han tur och kan åka hem tidigare och då hämtar han. Vi har aldrig hunnit äta före 17.30 och är aldrig färdiga med allt före 18 och sen ska Albin sova vid 19-19.30. Det tycker jag är hemskt jobbigt.

    Ett till problem är att vi bara har en bil och därför måste jag samåka till mitt exjobb. Då är vi ännu mer beroende av tider...

    Jag vet att han stormtrivs på dagis så det är inte det. Det är av rent egoistiska skäl jag vill vara mer hemma. Jag saknar att ha kvalitetstid med honom. Kanske känns det extra tungt just nu när vi var borta i helgen och inte han \"ta igen\" tid då.
  32. 16
    Men så är det inte riktigt här. Albin lämnas vid 7.40 och hämtas inte förrän 16-16.30. Sen ska vi hem (ibland handla på vägen) och laga mat. Mats har så dumt jobb (pendlar till Sthlm) och åker alltid före oss på morgonen och kommer hem senare. Ibland har han tur och kan åka hem tidigare och då hämtar han. Vi har aldrig hunnit äta före 17.30 och är aldrig färdiga med allt före 18 och sen ska Albin sova vid 19-19.30. Det tycker jag är hemskt jobbigt.

    Ett till problem är att vi bara har en bil och därför måste jag samåka till mitt exjobb. Då är vi ännu mer beroende av tider...

    Jag vet att han stormtrivs på dagis så det är inte det. Det är av rent egoistiska skäl jag vill vara mer hemma. Jag saknar att ha kvalitetstid med honom. Kanske känns det extra tungt just nu när vi var borta i helgen och inte han \"ta igen\" tid då.
  33. Medlem sedan
    May 2000
    #17

    Undrar också

    hur folk står ut......Jag vill INTE heller jobba så mycket. Jag tänker varje dag på hur/vad jag ska kunna göra för att inte behöva jobba så mycket, men jag kommer aldrig på något svar...
    Eftersom jag jobbar på en förskola så ägnar jag ju mina dagar åt at ta hand om andras barn, samtidigt som jag ser så lite av mina egna. Jag pratar nästan dagligen föräldrar som känner precis som jag -de vill vara hemma med sina barn men måste lämna dem på förskolan för att jobba.
    I morgon kommer jag hem tidigast 18.25 och Mysan somnar ca 19.00. Säger som du att det gör ont i hjärtat.

    Ibland har jag tänkt att skriva in Mysan på förskolan där jag jobbar bara för att ha henne hos mig hela dagarna - men det är inte rätt det heller. Hon skulle då behöva byta efter sommaren + gå längre dagar och dessutom pendla flera mil varje dag.

    När mina söner gick på dagis så jobbade jag där som timavikarie ibland, rätt så mysigt men också jobbigt.

    Det känns lättare när barnen blir lite äldre och älskar att vara på förskolan med sina kompisar, det är värst nu de första åren, iallafall har det varit så med mina grabbar.
  34. 17
    Undrar också hur folk står ut......Jag vill INTE heller jobba så mycket. Jag tänker varje dag på hur/vad jag ska kunna göra för att inte behöva jobba så mycket, men jag kommer aldrig på något svar...
    Eftersom jag jobbar på en förskola så ägnar jag ju mina dagar åt at ta hand om andras barn, samtidigt som jag ser så lite av mina egna. Jag pratar nästan dagligen föräldrar som känner precis som jag -de vill vara hemma med sina barn men måste lämna dem på förskolan för att jobba.
    I morgon kommer jag hem tidigast 18.25 och Mysan somnar ca 19.00. Säger som du att det gör ont i hjärtat.

    Ibland har jag tänkt att skriva in Mysan på förskolan där jag jobbar bara för att ha henne hos mig hela dagarna - men det är inte rätt det heller. Hon skulle då behöva byta efter sommaren + gå längre dagar och dessutom pendla flera mil varje dag.

    När mina söner gick på dagis så jobbade jag där som timavikarie ibland, rätt så mysigt men också jobbigt.

    Det känns lättare när barnen blir lite äldre och älskar att vara på förskolan med sina kompisar, det är värst nu de första åren, iallafall har det varit så med mina grabbar.
  35. Nina med Saga
    #18

    Förstår det...

    och att vara förvärvsarbetande mamma i Stockholm måste vara pest! Eller att ha ett butiksjobb...

    Jag är väl ganska nöjd eftersom vi har det så enkelt just nu. jag kör bil till jobbet (för första året, annars har jag cyklat 8 km enkel väg) och det tar 7 minuter hem. Saga är på dagis 100 m från hemmet ochmin sambo hämtar ju alltid - om inte storbarnen gör det...

    Det är en sorg att inte hinna vara med sina barn så mkt som man själv vill, jag förstår det - och jag hoppas att ni får en dräglig situation i framtiden. Vardagen är ju ändå det som man brottas med hela tiden och det är viktigt att det känns rimligt...

    Kram!!
  36. 18
    Förstår det... och att vara förvärvsarbetande mamma i Stockholm måste vara pest! Eller att ha ett butiksjobb...

    Jag är väl ganska nöjd eftersom vi har det så enkelt just nu. jag kör bil till jobbet (för första året, annars har jag cyklat 8 km enkel väg) och det tar 7 minuter hem. Saga är på dagis 100 m från hemmet ochmin sambo hämtar ju alltid - om inte storbarnen gör det...

    Det är en sorg att inte hinna vara med sina barn så mkt som man själv vill, jag förstår det - och jag hoppas att ni får en dräglig situation i framtiden. Vardagen är ju ändå det som man brottas med hela tiden och det är viktigt att det känns rimligt...

    Kram!!
  37. Annika m. Emil & Erik
    #19

    Funkar ganska bra

    Nu är ju H fortfarande hemma men när vi jobbade båda var Emil på dagis mellan 08:30 och 15:00 eller 08:00 och 14:30. Både jag och H jobbade 80%, vi har båda flex och körde med saxade scheman. Den som lämnade jobbade sent och den som hämtade jobbade tidigt samt vi jobbade mer de dagar vi jobbade sent än de dagar vi jobbade tidigt.

    För att detta ska funka har vi valt att bo så nära våra jobb som möjligt (vilket blev mitt istan eftersom vi jobbar på varsin sida). Vi har avstått från hus eftersom det dels skulle ge minst en av oss längre pendlingstid och dels skulle öka våra levnadskostnader så att vi troligen skulle vara tvugna att jobba mer. Vi kan inte unna oss så mycket men tycker att det är värt det.

    Med detta trixande så träffar vi barnen från 15:00-20:30 2-3 vardagar/vecka och 17:00-20:30 2-3 vardagar/vecka.

    Men det är inte okontroversiellt att välja så här heller. Måååånga är de kommentrer vi får om att vi väljer att låta våra barn växa upp mitt i stan istället för att köpa hus så att de kan få en tomt att rasa runt på.

    Hoppas att ni hittar något sätt som funkar för er.

    Kram
  38. 19
    Funkar ganska bra Nu är ju H fortfarande hemma men när vi jobbade båda var Emil på dagis mellan 08:30 och 15:00 eller 08:00 och 14:30. Både jag och H jobbade 80%, vi har båda flex och körde med saxade scheman. Den som lämnade jobbade sent och den som hämtade jobbade tidigt samt vi jobbade mer de dagar vi jobbade sent än de dagar vi jobbade tidigt.

    För att detta ska funka har vi valt att bo så nära våra jobb som möjligt (vilket blev mitt istan eftersom vi jobbar på varsin sida). Vi har avstått från hus eftersom det dels skulle ge minst en av oss längre pendlingstid och dels skulle öka våra levnadskostnader så att vi troligen skulle vara tvugna att jobba mer. Vi kan inte unna oss så mycket men tycker att det är värt det.

    Med detta trixande så träffar vi barnen från 15:00-20:30 2-3 vardagar/vecka och 17:00-20:30 2-3 vardagar/vecka.

    Men det är inte okontroversiellt att välja så här heller. Måååånga är de kommentrer vi får om att vi väljer att låta våra barn växa upp mitt i stan istället för att köpa hus så att de kan få en tomt att rasa runt på.

    Hoppas att ni hittar något sätt som funkar för er.

    Kram

Liknande trådar

  1. Jag o andra som jobbar inom
    By Så kan det vara in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 17:01
  2. Vad jobbar ni med?
    By annahpo in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 12:13
  3. Ni som jobbar (och ni andra också)
    By imported_kicki in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 19:09
  4. jobbar - jobbar inte
    By spiff_05 in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 16:48
  5. Vad jobbar ni andra med?
    By Morran m. tre in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 11:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar