Felix träffade ortopeden.....
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Mar 1999
    #1

    Felix träffade ortopeden.....

    Snacka om att vara poppis!
    1 ortoped, 2 barnläkare, 2 sjukgymnaster och 1 person från ortopedteckningska.
    Jo, knäna var bättre en för ett år sedan. Nu kunde man bara lägga knäskålarna på utsidan. Förra året kunde man lägge dem på insidan av benen också.
    MEN! Nu kunde de lägga ena höften ur led!
    Så nu väntar en röntgen och så får vi se vad de säger om den.

    Är det någon annan som har haft problem med höfterna?

  2. 1
    Felix träffade ortopeden..... Snacka om att vara poppis!
    1 ortoped, 2 barnläkare, 2 sjukgymnaster och 1 person från ortopedteckningska.
    Jo, knäna var bättre en för ett år sedan. Nu kunde man bara lägga knäskålarna på utsidan. Förra året kunde man lägge dem på insidan av benen också.
    MEN! Nu kunde de lägga ena höften ur led!
    Så nu väntar en röntgen och så får vi se vad de säger om den.

    Är det någon annan som har haft problem med höfterna?

  3. Helle m. Linda (6år)
    #2

    Jo, här finns en

    liten tjej som är så vig så vig, så att sjukgymnasten har också trott att hennes höften och knän skulle ev. ta skada av det hela. Linda har röntgat höften och det syns ingenting där, men dom knakar och hoppar ur led känns det som. Bara när Linda ska ta på sig byxor så hoppar höftleden till.

    Hon har alltid varit rätt svag kring höftmuskulaturen. Redan som bebis så låg benen åt sidan (utåt) istället för att knäna ska peka uppåt när man ligger ner. Men det har blivit bättre nu när hon springer, går i trappor och rör på sig mera.

    Lycka till med Felix!

    Obehagligt, men inget farligt (säger dom som kan detta). Själv är jag något skeptisk, men Linda verkar inte bry sig om att det knakar och då gör man ingenting mera åt detta.
  4. 2
    Jo, här finns en liten tjej som är så vig så vig, så att sjukgymnasten har också trott att hennes höften och knän skulle ev. ta skada av det hela. Linda har röntgat höften och det syns ingenting där, men dom knakar och hoppar ur led känns det som. Bara när Linda ska ta på sig byxor så hoppar höftleden till.

    Hon har alltid varit rätt svag kring höftmuskulaturen. Redan som bebis så låg benen åt sidan (utåt) istället för att knäna ska peka uppåt när man ligger ner. Men det har blivit bättre nu när hon springer, går i trappor och rör på sig mera.

    Lycka till med Felix!

    Obehagligt, men inget farligt (säger dom som kan detta). Själv är jag något skeptisk, men Linda verkar inte bry sig om att det knakar och då gör man ingenting mera åt detta.
  5. Carina m Felix
    #3

    Hej Helle!

    Har ni träffat ortopeden också, eller är det sjukgymnasten som har koll på Linda?

    Vig är ju bara första bokstaven i ett långt namn känns det som.
    Felix ben ligger alltig utåt sidan oavsett om han ligger på mage eller rygg eller sitter.
    När han sover ser man bara överkroppen eftersom benen är under honom.
    Det läskigaste jag ser hos honom är när han ligger på skötbordet och lägger fotsulorna på magen med knäna rakt upp och tårna pekandes mot ansiktet. DÅ får man leta ihjäl sig efter knäskålarna.
    Jag förstår inte hur benen bär honom nu när han glatt går.

    Min fasa är ju om det blir operation och att han blir avskräckt av smärtan och \"ger upp\" gåendet.

    Men det låter som om det finns hopp om att han blir mer stabil ju mer han går.
    Ha det bra!
  6. 3
    Hej Helle! Har ni träffat ortopeden också, eller är det sjukgymnasten som har koll på Linda?

    Vig är ju bara första bokstaven i ett långt namn känns det som.
    Felix ben ligger alltig utåt sidan oavsett om han ligger på mage eller rygg eller sitter.
    När han sover ser man bara överkroppen eftersom benen är under honom.
    Det läskigaste jag ser hos honom är när han ligger på skötbordet och lägger fotsulorna på magen med knäna rakt upp och tårna pekandes mot ansiktet. DÅ får man leta ihjäl sig efter knäskålarna.
    Jag förstår inte hur benen bär honom nu när han glatt går.

    Min fasa är ju om det blir operation och att han blir avskräckt av smärtan och \"ger upp\" gåendet.

    Men det låter som om det finns hopp om att han blir mer stabil ju mer han går.
    Ha det bra!
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4

    Inga kända problem.....

    men extremt överrörlig är Emma. När hon var liten kunde sjukgymnasten vända och vrida på hennes knä så det såg helt sjukt ut. Jag fick alltid titta bort för jag klarade inte av att se det!

    Nikki
  8. 4
    Inga kända problem..... men extremt överrörlig är Emma. När hon var liten kunde sjukgymnasten vända och vrida på hennes knä så det såg helt sjukt ut. Jag fick alltid titta bort för jag klarade inte av att se det!

    Nikki
  9. Helle m. Linda
    #5

    det är mest sjukgymnasten

    som har koll på Linda. En gång om året går vi på läkarkontroll också. det var läkaren som skickade Linda till röngen.

    Hälsn. Helle
  10. 5
    det är mest sjukgymnasten som har koll på Linda. En gång om året går vi på läkarkontroll också. det var läkaren som skickade Linda till röngen.

    Hälsn. Helle

Liknande trådar

  1. Ortopeden
    By Fru Eriksson in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 21:41
  2. Ortopeden!
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 13:03
  3. Ortopeden?
    By magnolia in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 10:34
  4. Ortopeden
    By annasthlm in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 12:33
  5. Var hos ortopeden..
    By emmis75 in forum Hjärnskador
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 14:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar