Ni som såg Kalla Fakta igår - enkät!
Gravidsnack
  1. _Diana_
    #1

    Ni som såg Kalla Fakta igår - enkät!

    1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?

    2. Dricka innan amning?

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
  2. 1
    Ni som såg Kalla Fakta igår - enkät! 1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?

    2. Dricka innan amning?

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
  3. _Diana_
    #2

    Mina egna svar

    1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    .: Ja, jag kommer troligtvis inte vara lika ajabaja med alla älskade goda ostar som jag hittills hållit mig ifrån. Har inte behövt ändra matvanorna så mycket eftersom det mestapå livsmedelsverkets lista är sådant jag inte äter i vanliga fall heller. Men nu kommer jag definitivt inte hoppa över den rökta ålen på julbordet! :)

    2. Dricka innan amning?
    .: Kommer troligtvis tillåta mig att njuta vid ett par tillfällen.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    .: ett glas vin eller en öl till maten nån gång på helgen. Vill definitivt inte bli smålullig - jag är ju försjutton nybliven mamma och vill ha stenkoll på läget runt om min lilla bebis :)
  4. 2
    Mina egna svar 1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    .: Ja, jag kommer troligtvis inte vara lika ajabaja med alla älskade goda ostar som jag hittills hållit mig ifrån. Har inte behövt ändra matvanorna så mycket eftersom det mestapå livsmedelsverkets lista är sådant jag inte äter i vanliga fall heller. Men nu kommer jag definitivt inte hoppa över den rökta ålen på julbordet! :)

    2. Dricka innan amning?
    .: Kommer troligtvis tillåta mig att njuta vid ett par tillfällen.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    .: ett glas vin eller en öl till maten nån gång på helgen. Vill definitivt inte bli smålullig - jag är ju försjutton nybliven mamma och vill ha stenkoll på läget runt om min lilla bebis :)
  5. Norpan
    #3

    Norpans svar

    1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    Nej, tycker man nojjar alldeles för mycket. Barnet mår förmodligen sämre ju mer den blivande mamma oroar sig för att ha ätit lite brieost tex. Sunt förnuft och känn efter själv vad som känns bra.

    2. Dricka innan amning?
    Möjligen ett glas vin någongång, får se om jag känner för det då.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    1 glas vin max.
  6. 3
    Norpans svar 1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    Nej, tycker man nojjar alldeles för mycket. Barnet mår förmodligen sämre ju mer den blivande mamma oroar sig för att ha ätit lite brieost tex. Sunt förnuft och känn efter själv vad som känns bra.

    2. Dricka innan amning?
    Möjligen ett glas vin någongång, får se om jag känner för det då.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    1 glas vin max.
  7. Martina
    #4

    Martinas svar

    1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    **Jag måste erkänna att jag har råkat äta \"fel\" fiskar ett par ggr. Så jag har inte varit så jätte nojig innan heller. Jag tror att sunt förnuft är bäst oavsett vad man hör från andra håll.
    Tycker inte livsmedelsverkets lista är särskillt krånglig heller för den delen..

    2. Dricka innan amning?
    **Nej jag dricker inte särskillt ofta annars heller för den delen. Möjligt vis ett glas vin om man lyxar och käkar ute eller liknande

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
  8. 4
    Martinas svar 1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    **Jag måste erkänna att jag har råkat äta \"fel\" fiskar ett par ggr. Så jag har inte varit så jätte nojig innan heller. Jag tror att sunt förnuft är bäst oavsett vad man hör från andra håll.
    Tycker inte livsmedelsverkets lista är särskillt krånglig heller för den delen..

    2. Dricka innan amning?
    **Nej jag dricker inte särskillt ofta annars heller för den delen. Möjligt vis ett glas vin om man lyxar och käkar ute eller liknande

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
  9. Medlem sedan
    Aug 2001
    #5

    Mina svar

    1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    - Nej. Däremot ska jag försöka äta mer fisk! (För det är jag väldigt dålig på även som ogravid så det har jag som stående mål när det gäller maten.)

    2. Dricka innan amning?
    - Egentligen är jag emot för det är en så begränsad tid så jag tycker nog att man kan vänta med det. Men OM det skulle uppstå en sån situation så kan jag tänka mig att jag pumpar ur först (så att bebben har mat) och sen tar något glas vin om vi ska på middag eller så.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    - 2 glas vin tror jag.
  10. 5
    Mina svar 1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    - Nej. Däremot ska jag försöka äta mer fisk! (För det är jag väldigt dålig på även som ogravid så det har jag som stående mål när det gäller maten.)

    2. Dricka innan amning?
    - Egentligen är jag emot för det är en så begränsad tid så jag tycker nog att man kan vänta med det. Men OM det skulle uppstå en sån situation så kan jag tänka mig att jag pumpar ur först (så att bebben har mat) och sen tar något glas vin om vi ska på middag eller så.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    - 2 glas vin tror jag.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6

    Frida svarar

    1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    -Har redan fuskat å ätit parmaskinka vid nåt tillfälle. Och lite parmesan en gång. Så jag kommer nog att fortsätta falla för frestelsen även sista 2,5 månaderna, men nu utan dåligt samvete! Och kanske provsmaka nån god ost... *längtar* Men visst kommer jag fortsätta använda sunt förnuft :-)

    2. Dricka innan amning?
    -Längtar efter att kunna njuta av ett glas gott rött till maten, så det kommer nog att bli nåt glas vid enstaka tillfällen.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    -1 glas. Har hört om nyblivna mammor som blivit fulla på ett halvt glas vin, så det gäller att prova försiktigt, man vill ju inte förlora omdömet när man har en liten bebis... Men hade det inte varit för programmet skulle jag inte ha kunnat tänka mig att dricka alls! Men nu är det klart jag kommer ta ett glas vin då och då :-) (självklart inte under graviditeten!!)
  12. 6
    Frida svarar 1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    -Har redan fuskat å ätit parmaskinka vid nåt tillfälle. Och lite parmesan en gång. Så jag kommer nog att fortsätta falla för frestelsen även sista 2,5 månaderna, men nu utan dåligt samvete! Och kanske provsmaka nån god ost... *längtar* Men visst kommer jag fortsätta använda sunt förnuft :-)

    2. Dricka innan amning?
    -Längtar efter att kunna njuta av ett glas gott rött till maten, så det kommer nog att bli nåt glas vid enstaka tillfällen.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    -1 glas. Har hört om nyblivna mammor som blivit fulla på ett halvt glas vin, så det gäller att prova försiktigt, man vill ju inte förlora omdömet när man har en liten bebis... Men hade det inte varit för programmet skulle jag inte ha kunnat tänka mig att dricka alls! Men nu är det klart jag kommer ta ett glas vin då och då :-) (självklart inte under graviditeten!!)
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7

    Solrosen svarar

    1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?

    ** Nej

    2. Dricka innan amning?

    ** Jag vet inte, jag är inte tillräckligt insatt i amning. Men OM det nu visar sig vara ofarligt om man skulle ta ett glas vin till middagen någon gång ibland före amning så skulle jag helt klart kunna tänka mig det. Men då ska det vara riktigt säkert att det är okej också. Man vill ju inte ta några onödiga risker.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?

    ** Ett glas vin
  14. 7
    Solrosen svarar 1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?

    ** Nej

    2. Dricka innan amning?

    ** Jag vet inte, jag är inte tillräckligt insatt i amning. Men OM det nu visar sig vara ofarligt om man skulle ta ett glas vin till middagen någon gång ibland före amning så skulle jag helt klart kunna tänka mig det. Men då ska det vara riktigt säkert att det är okej också. Man vill ju inte ta några onödiga risker.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?

    ** Ett glas vin
  15. Anna
    #8

    svar

    1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    Nej

    2. Dricka innan amning?
    Nej

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    Noll
  16. 8
    svar 1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    Nej

    2. Dricka innan amning?
    Nej

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    Noll
  17. Lollipop
    #9

    Lollipopsvar

    1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    ** Kanske lite mindre noggrann med ostar och fiskar. Resten av listan (färdiga mackor, vaacumförpackat etc) har jag redan värderat som så att om det smakar och luktar ok så är det ok, precis som i vanliga fall.

    2. Dricka innan amning?
    ** Kanske nån gång, men för mig är det inte nån stor uppoffring att avstå alkohol.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    ** Kanske 1-2 glas vin eller motsvarande. Känner att det är bra om föräldrar är måttliga med alkohol oavsett amning, om nåt händer, man måste ta bilen, åka till akuten ex. Men lite vin till maten kan jag nog tänka mig nån gång.
  18. 9
    Lollipopsvar 1. Kommer du äta annorlunda återstoden av graviditeten med hänvisning till programmet?
    ** Kanske lite mindre noggrann med ostar och fiskar. Resten av listan (färdiga mackor, vaacumförpackat etc) har jag redan värderat som så att om det smakar och luktar ok så är det ok, precis som i vanliga fall.

    2. Dricka innan amning?
    ** Kanske nån gång, men för mig är det inte nån stor uppoffring att avstå alkohol.

    3. Var drar du din gräns på mängden alkohol i så fall?
    ** Kanske 1-2 glas vin eller motsvarande. Känner att det är bra om föräldrar är måttliga med alkohol oavsett amning, om nåt händer, man måste ta bilen, åka till akuten ex. Men lite vin till maten kan jag nog tänka mig nån gång.

Liknande trådar

  1. Ang. Kalla Fakta igår.....
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 20:58
  2. Kalla fakta igår
    By Landsbyggsmamman in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 15:14
  3. Snodd enkät ang. kalla fakta-programmet
    By -Solrosen- in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 06:18
  4. någon mer som såg kalla fakta igår?
    By SvartaPantern in forum _05 Vårbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 22:38
  5. Kalla fakta 20.30
    By Pip m Noel in forum _0505 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 14:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar