Hur skulle ni gjort?
Stora barn
  1. Mamman
    #1

    Hur skulle ni gjort?

    En gång om året träffas klassen med föräldrar och grillar. Ikväll är det dags.
    Men så fort dottern 8 år kom innanför dörren anklagadehon mig för att dels ha slarvat bort ett inbjudningskort, dels en klasslista.
    Två minuter senare kallar hon mig dumhuve för att jag begär att hon ska betala sina bortslarvade biblioteksböcker själv.

    Nu har jag fullständigt tappat lusten för den årliga grillningen. Hon sitter i trappan och gnäller förlåt och jag har sagt okej, men att det inte betyder att jag tänker åka och grilla med henne.
  2. 1
    Hur skulle ni gjort? En gång om året träffas klassen med föräldrar och grillar. Ikväll är det dags.
    Men så fort dottern 8 år kom innanför dörren anklagadehon mig för att dels ha slarvat bort ett inbjudningskort, dels en klasslista.
    Två minuter senare kallar hon mig dumhuve för att jag begär att hon ska betala sina bortslarvade biblioteksböcker själv.

    Nu har jag fullständigt tappat lusten för den årliga grillningen. Hon sitter i trappan och gnäller förlåt och jag har sagt okej, men att det inte betyder att jag tänker åka och grilla med henne.
  3. Helena
    #2

    Jag hade inte ställt in det

    Hade det varit överenskommet från början att konsekvensen av ett otrevligt beteende kunde bli indragen fest, ja, då är det en annan sak.
  4. 2
    Jag hade inte ställt in det Hade det varit överenskommet från början att konsekvensen av ett otrevligt beteende kunde bli indragen fest, ja, då är det en annan sak.
  5. Birgitta, since 1997
    #3

    Jag tycker inte du ska ändra dig NU, för...

    ... det skulle ge helt fel signaler. Men en annan gång tycker jag du ska ge en varning innan du ställer in saker. Typ \"Rätta till din attityd mot mig nu om du vill att vi ska göra xxx sen. Annars kommer jag att tappa lusten och vi stannar hemma!\"

    Man ska inte hota med saker man inte är beredd att genomföra och man ska alltid fullfölja det man säger! Och man ska inte finna sig i att bli otrevligt bemött av sina barn... *S*

    Ibland är det bara sååååå svårt att vara förälder, eller hur?
  6. 3
    Jag tycker inte du ska ändra dig NU, för... ... det skulle ge helt fel signaler. Men en annan gång tycker jag du ska ge en varning innan du ställer in saker. Typ \"Rätta till din attityd mot mig nu om du vill att vi ska göra xxx sen. Annars kommer jag att tappa lusten och vi stannar hemma!\"

    Man ska inte hota med saker man inte är beredd att genomföra och man ska alltid fullfölja det man säger! Och man ska inte finna sig i att bli otrevligt bemött av sina barn... *S*

    Ibland är det bara sååååå svårt att vara förälder, eller hur?
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Förlåt henne från hjärtat!

    Hon har varit dum och verkar ha insett det, och nu vill hon att du verkligen förlåter henne - och inte bara säger att du har gjort det. Förlåt henne på riktigt, och om du inte kan det ännu, förklara för henne hur sårad du blev och att du behöver lite tid på dig att förlåta henne, men att det kommer att ske.
  8. 4
    Förlåt henne från hjärtat! Hon har varit dum och verkar ha insett det, och nu vill hon att du verkligen förlåter henne - och inte bara säger att du har gjort det. Förlåt henne på riktigt, och om du inte kan det ännu, förklara för henne hur sårad du blev och att du behöver lite tid på dig att förlåta henne, men att det kommer att ske.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5

    jag tycker att

    det är viktigt med konsekvenser...men också att man får chansen att veta innan vad konsekvenserna blir. Att man får en förvarning, helt enkelt.
    Om hon visste att otrevligt beteende = möjligtvis ingen grillfest, så är det OK att inte vika sig. Annars kan det vara lite grymt att inte låta henne gå, om det betyder mycket för henne.
  10. 5
    jag tycker att det är viktigt med konsekvenser...men också att man får chansen att veta innan vad konsekvenserna blir. Att man får en förvarning, helt enkelt.
    Om hon visste att otrevligt beteende = möjligtvis ingen grillfest, så är det OK att inte vika sig. Annars kan det vara lite grymt att inte låta henne gå, om det betyder mycket för henne.
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6

    jag hade absolut gått på grillningen

    Tycker inte att du ska missa tillfälle att skapa relationer med de andra föräldrarna i klassen.
    Fel att utebli pga gräl hemma tycker jag.
  12. 6
    jag hade absolut gått på grillningen Tycker inte att du ska missa tillfälle att skapa relationer med de andra föräldrarna i klassen.
    Fel att utebli pga gräl hemma tycker jag.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Gått på grillningen

    För ärligt talat tycker jag att straffet var lite hårt och dessutom till synes helt utan förvarning. Ta däremot tillfälet i akt att tala med dottern om hur man uttrycker sig? Hur kommer det sig att hon har den tonen till dig? Hade du något med inbjudningskort och klasslista att göra?
  14. 7
    Gått på grillningen För ärligt talat tycker jag att straffet var lite hårt och dessutom till synes helt utan förvarning. Ta däremot tillfälet i akt att tala med dottern om hur man uttrycker sig? Hur kommer det sig att hon har den tonen till dig? Hade du något med inbjudningskort och klasslista att göra?
  15. mamma
    #8

    Jodå

    Vi gick dit, hade trevligt.. Nåja, barnen hade trevligt, själv frös jag, jagade lillungen och längtade hem. :-)

    Vi talar OFTA om hur man både uttrycker och uppför sig, 8-åringen och jag. Just hon är den som går toklångt ibland.

    Inbjudningskortet läste jag och gav tillbaka till henne, klasslistan är det alltid hon själv som använder när hon ringer kompisar. Båda sakerna kom fram och hon sa \"Javisstja\"

    suck
  16. 8
    Jodå Vi gick dit, hade trevligt.. Nåja, barnen hade trevligt, själv frös jag, jagade lillungen och längtade hem. :-)

    Vi talar OFTA om hur man både uttrycker och uppför sig, 8-åringen och jag. Just hon är den som går toklångt ibland.

    Inbjudningskortet läste jag och gav tillbaka till henne, klasslistan är det alltid hon själv som använder när hon ringer kompisar. Båda sakerna kom fram och hon sa \"Javisstja\"

    suck
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    :-)

    Så då slutade det bra för henne och även för dig som till slut kom in i värmen.

    Har en del snack om hur man uttrycker sig och inte här hemma också. Kommer med en hel del dynga från skolan och vi hade en diskussion på föräldramötet. Man insåg snabbt vilka som var mest skyldiga genom att låta sina barn konsumera vad som helst i form av TV, dataspel och film...
  18. 9
    :-) Så då slutade det bra för henne och även för dig som till slut kom in i värmen.

    Har en del snack om hur man uttrycker sig och inte här hemma också. Kommer med en hel del dynga från skolan och vi hade en diskussion på föräldramötet. Man insåg snabbt vilka som var mest skyldiga genom att låta sina barn konsumera vad som helst i form av TV, dataspel och film...
  19. Mustardseed
    #10

    Men är inte konsekvensen

    av otrevligt beteende generellt att folk inte blir sugna på att göra roliga saker för eller med en sedan?

    Jag tycker det blir orimligt att man för en 9-åring ska behöva förklara att om du inte är trevlig mot mig så blir det en specifik rolig sak som utgår. En 9-åring bör kunna förstå att om man beter sig otrevligt och härjar med någon så kan man inte räkna med att personen i nästa sekund ska göra trevliga saker åt henne.

    Inte kan man hålla på och hota sig till trevligt uppförande vid varje enskilt tillfälle, typ \"var trevlig nu annars får du ingen glass\". Det handlar väl om att 9-åringen ska kunna vara trevlig utan att man ska behöva hota om en specifik utebliven rolig grej.

    Livet är väl så att om man är otrevlig så minskar folks vilja att samarbeta.
  20. 10
    Men är inte konsekvensen av otrevligt beteende generellt att folk inte blir sugna på att göra roliga saker för eller med en sedan?

    Jag tycker det blir orimligt att man för en 9-åring ska behöva förklara att om du inte är trevlig mot mig så blir det en specifik rolig sak som utgår. En 9-åring bör kunna förstå att om man beter sig otrevligt och härjar med någon så kan man inte räkna med att personen i nästa sekund ska göra trevliga saker åt henne.

    Inte kan man hålla på och hota sig till trevligt uppförande vid varje enskilt tillfälle, typ \"var trevlig nu annars får du ingen glass\". Det handlar väl om att 9-åringen ska kunna vara trevlig utan att man ska behöva hota om en specifik utebliven rolig grej.

    Livet är väl så att om man är otrevlig så minskar folks vilja att samarbeta.
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #11

    jo det var väl...

    ungefär så jag menade; om någon är väldigt otrevligt mot mig så ska det inte förväntas att jag ska ställa upp på sånt som den personen tycker är roligt sen.
    Det jag menade var att jag tycker det är viktigt att bli förvarnad, i alla fall om man är barn, så att man har chansen att bättra sig om man nu väldigt gärna vill göra nån speciell grej.
  22. 11
    jo det var väl... ungefär så jag menade; om någon är väldigt otrevligt mot mig så ska det inte förväntas att jag ska ställa upp på sånt som den personen tycker är roligt sen.
    Det jag menade var att jag tycker det är viktigt att bli förvarnad, i alla fall om man är barn, så att man har chansen att bättra sig om man nu väldigt gärna vill göra nån speciell grej.

Liknande trådar

  1. Vad skulle ni gjort?
    By Vill också ha bebis in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 06:00
  2. Hur skulle ni ha gjort?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 19:07
  3. Hur skulle ni gjort
    By mamma3pojkar in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 22:35
  4. Hur skulle ni ha gjort?
    By Helena78 in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 08:14
  5. Hur skulle ni gjort!
    By Karine in forum Hitta nya vänner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 12:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar