BB-frågor till er som fött barn tidigare
_0602 Februaribarn
  1. _Diana_
    #1

    BB-frågor till er som fött barn tidigare

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
  2. 1
    BB-frågor till er som fött barn tidigare 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2

    Catharina svarar

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    ::: Jag åkte hem 4:e dagen med Jonna, 3:e dagen med Ellen

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    ::: Kommer nog åka efter 3 dygn, då de gjort läkarkoll & PKU-test.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    ::: Egna kläder (ha inga förhoppningar om att komma i före-graviditeten-byxorna dock *s*), hygiensaker förstås. Det mesta kan man ju ordna dit senare, om man inte har allt för långt till BB från hemmet. Glömmer man nåt så kan mannen fixa det när man ligger där.
  4. 2
    Catharina svarar 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    ::: Jag åkte hem 4:e dagen med Jonna, 3:e dagen med Ellen

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    ::: Kommer nog åka efter 3 dygn, då de gjort läkarkoll & PKU-test.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    ::: Egna kläder (ha inga förhoppningar om att komma i före-graviditeten-byxorna dock *s*), hygiensaker förstås. Det mesta kan man ju ordna dit senare, om man inte har allt för långt till BB från hemmet. Glömmer man nåt så kan mannen fixa det när man ligger där.
  5. Elsa B
    #3

    Elsas svar

    1. (1) 3 dagar
    (2) 2 dagar
    (3) 14 dagar (fick barnsängsfeber, låg på IVA bitvis)
    2. 3 dagar hade varit skönt för då slipper man åka tillbaka och göra PKUtestet. Men jag gissar att det blir bara 1 eller 2 dygn om inget tillstöter.
    3. MJUKA stora kläder att ha efter förlossningen. Lypsyl till förlossningen. EV mobiltelefon.
  6. 3
    Elsas svar 1. (1) 3 dagar
    (2) 2 dagar
    (3) 14 dagar (fick barnsängsfeber, låg på IVA bitvis)
    2. 3 dagar hade varit skönt för då slipper man åka tillbaka och göra PKUtestet. Men jag gissar att det blir bara 1 eller 2 dygn om inget tillstöter.
    3. MJUKA stora kläder att ha efter förlossningen. Lypsyl till förlossningen. EV mobiltelefon.
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Lypsyl..

    är det efter lustgasanvändningen tro?
    Jag har inte haft med det & inte saknat det heller.. men det kanske är en bra grej :)

    Mobiltelefon får man väl inte ha igång på sjukhuset ändå. Men en telefonlista kan ju vara bra kom jag på nu, så man (eller maken) kan ringa runt när bebisen är född.
  8. 4
    Lypsyl.. är det efter lustgasanvändningen tro?
    Jag har inte haft med det & inte saknat det heller.. men det kanske är en bra grej :)

    Mobiltelefon får man väl inte ha igång på sjukhuset ändå. Men en telefonlista kan ju vara bra kom jag på nu, så man (eller maken) kan ringa runt när bebisen är född.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Jenny U svarar

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    - Jag låg inne 5 dagar, blev ju snittad och väntade på att mjölken skulle komma igång innan vi åkte hem

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    - Tills amningen fungerar

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    - Innetofflor, och hygienartiklar till mannen. Vi glömde allt sånt och skäggstubb mot en nyfödd babykind är inte att rekommendera!
  10. 5
    Jenny U svarar 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    - Jag låg inne 5 dagar, blev ju snittad och väntade på att mjölken skulle komma igång innan vi åkte hem

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    - Tills amningen fungerar

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    - Innetofflor, och hygienartiklar till mannen. Vi glömde allt sånt och skäggstubb mot en nyfödd babykind är inte att rekommendera!
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Tårtmamman svarar:

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    # Bodde på patienthotellet i tre dagar.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    # Inte alls, men det blir nog minst tre dagar - och BB den här gången.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    # Kläder som passar (förra gången hade jag för små kläder med mig - fattade inte hur mycket jag gått upp), bebiskläder, blöjor (måste vi ha), bindor, hudvårdsprodukter, bebisfiltar, tofflor & tandborste.
  12. 6
    Tårtmamman svarar: 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    # Bodde på patienthotellet i tre dagar.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    # Inte alls, men det blir nog minst tre dagar - och BB den här gången.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    # Kläder som passar (förra gången hade jag för små kläder med mig - fattade inte hur mycket jag gått upp), bebiskläder, blöjor (måste vi ha), bindor, hudvårdsprodukter, bebisfiltar, tofflor & tandborste.
  13. Elsa B
    #7

    Lypsyl

    kan vara bra både om man ska andas lustgas, syrgas (kan behövas ibland under förlossningen) och om man kör Lamazeandning. På de BBn jag legat på har man fått ha mobil men inte på förlossningen. Telefonlista var bra att du kom på!
  14. 7
    Lypsyl kan vara bra både om man ska andas lustgas, syrgas (kan behövas ibland under förlossningen) och om man kör Lamazeandning. På de BBn jag legat på har man fått ha mobil men inte på förlossningen. Telefonlista var bra att du kom på!
  15. Elsa B
    #8

    Så sotis

    på er som får välja själva i Varberg! Visst hade det varit praktiskt att slipa ta sig till sjukhuset igen med liten baby bara för PKUtestet - eller att få hembesök för det...
  16. 8
    Så sotis på er som får välja själva i Varberg! Visst hade det varit praktiskt att slipa ta sig till sjukhuset igen med liten baby bara för PKUtestet - eller att få hembesök för det...
  17. raqven
    #9

    Raqven svarar

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    3 dagar med första, 2 med de andra
    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång? Beror sig lite på vilken tid på dygnet den kommer, men 1 - 2 dagar
    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Bok, mobil, mobil-laddare, morgonrock och tofflor, hygienartiklar. Filt till bebisen, de är inte så gosiga, de som finns på BB.
  18. 9
    Raqven svarar 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    3 dagar med första, 2 med de andra
    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång? Beror sig lite på vilken tid på dygnet den kommer, men 1 - 2 dagar
    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Bok, mobil, mobil-laddare, morgonrock och tofflor, hygienartiklar. Filt till bebisen, de är inte så gosiga, de som finns på BB.
  19. Medlem sedan
    Mar 2002
    #10

    Ja, det är toppenbra!

    Jag ligger gärna kvar 3 dagar, det känns ganska lagom.
  20. 10
    Ja, det är toppenbra! Jag ligger gärna kvar 3 dagar, det känns ganska lagom.
  21. Medlem sedan
    Jun 2000
    #11

    Tottis svar.........

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    6 timmar med båda barnen.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Åker direkt hem (eller ja efter dem 6 timmarna man måste stanna då) om allt går lika bra denna gång.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Eftersom jag varit kvar så kort tid har jag inte direkt behövt nåt men sköna kläder att åka hem i kanske.
  22. 11
    Tottis svar......... 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    6 timmar med båda barnen.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Åker direkt hem (eller ja efter dem 6 timmarna man måste stanna då) om allt går lika bra denna gång.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Eftersom jag varit kvar så kort tid har jag inte direkt behövt nåt men sköna kläder att åka hem i kanske.
  23. Marie med Isak-02 och bf 12/2
    #12

    Marie svarar!

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    Drygt tre dygn.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Så länge som möjligt, framförallt tills ammningen fungerar, hade ju \"lite\" bekymmer med detta sist...

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Filt till bebisen, mjuka sköna kläder till mamma och bebisen.

  24. 12
    Marie svarar! 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    Drygt tre dygn.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Så länge som möjligt, framförallt tills ammningen fungerar, hade ju \"lite\" bekymmer med detta sist...

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Filt till bebisen, mjuka sköna kläder till mamma och bebisen.

  25. miman
    #13

    härliga frågor...

    1: Föddes den 28 december var hemma den 31 december.
    2: Så länge som möjligt, de var så mysigt sist. hoppas på en hel vecka, men de lär jag få drömma om.
    3: Ny mys kläder till dig själv. härligt att ta på sig efter förlossningen och man börjar sitt nya liv med sin lilla bebis.
  26. 13
    härliga frågor... 1: Föddes den 28 december var hemma den 31 december.
    2: Så länge som möjligt, de var så mysigt sist. hoppas på en hel vecka, men de lär jag få drömma om.
    3: Ny mys kläder till dig själv. härligt att ta på sig efter förlossningen och man börjar sitt nya liv med sin lilla bebis.
  27. Emma med Agnes-02 +bf 13/2
    #14

    Mina svar

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    Inte länge. Hamnade pga platsbrist på BB istället för på patienthotellet och vi ville bara hem och vara tillsammans. Kändes dessutom konstigt att dela rum med tre andra som mådde väldigt dåligt och grät på nätterna och hade det allmänt tufft. På något sätt kände jag att mitt goda humör och det faktum att jag kände mig pigg gjorde att de mådde sämre. Vi skrevs därför ut efter två dygn. PKU-testet gjordes några dagar senare har jag för mig, men vi bodde så nära då att det inte var några problem.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Hmmm... Lite svårt att svara på. Kommer vi till patienthotellet så att sambon och blivande storasyster kan vara där mycket och ev. även sova över tror jag att vi stannar två till tre dagar. Troligast är nog ändå två nätter skulle jag tro, så länge allt går bra.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Som andra skrivit, Lypsyl är bra att ha! Jag uppskattade dessutom att ha med de egna kläderna till bebben, det kändes mer som \"mitt\" barn när hon var klädd i kläder som jag, och inte landstinget valt ut! :) Eftersom jag kände mig pigg var jag rätt nöjd över att ha med mig lite bassmink, alltså typ mascara (inget avancerat direkt) så att jag såg ut som jag kände mig helt enkelt. Det där är dock VÄLDIGT individuellt och jag vet många andra som tycker att smink är det absolut sista de tänker på när de packar väskan. Självklart en smaksak.
  28. 14
    Mina svar 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    Inte länge. Hamnade pga platsbrist på BB istället för på patienthotellet och vi ville bara hem och vara tillsammans. Kändes dessutom konstigt att dela rum med tre andra som mådde väldigt dåligt och grät på nätterna och hade det allmänt tufft. På något sätt kände jag att mitt goda humör och det faktum att jag kände mig pigg gjorde att de mådde sämre. Vi skrevs därför ut efter två dygn. PKU-testet gjordes några dagar senare har jag för mig, men vi bodde så nära då att det inte var några problem.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Hmmm... Lite svårt att svara på. Kommer vi till patienthotellet så att sambon och blivande storasyster kan vara där mycket och ev. även sova över tror jag att vi stannar två till tre dagar. Troligast är nog ändå två nätter skulle jag tro, så länge allt går bra.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Som andra skrivit, Lypsyl är bra att ha! Jag uppskattade dessutom att ha med de egna kläderna till bebben, det kändes mer som \"mitt\" barn när hon var klädd i kläder som jag, och inte landstinget valt ut! :) Eftersom jag kände mig pigg var jag rätt nöjd över att ha med mig lite bassmink, alltså typ mascara (inget avancerat direkt) så att jag såg ut som jag kände mig helt enkelt. Det där är dock VÄLDIGT individuellt och jag vet många andra som tycker att smink är det absolut sista de tänker på när de packar väskan. Självklart en smaksak.
  29. Tise bf 10/2
    #15

    Tise svarar

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    ~med första barnet 24 timmar och andra barnet 18 timmar (en natt med båda alltså)

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    ~vill gå på tidig hemgång efter 6 timmar, men föder jag på eftermiddagen stannar jag över natten.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    ~Har inte haft med mig något speciellt förutom kläder, tandborste och bebiskläder.
  30. 15
    Tise svarar 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    ~med första barnet 24 timmar och andra barnet 18 timmar (en natt med båda alltså)

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    ~vill gå på tidig hemgång efter 6 timmar, men föder jag på eftermiddagen stannar jag över natten.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    ~Har inte haft med mig något speciellt förutom kläder, tandborste och bebiskläder.
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16

    Pernilla svarar

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    3 dagar med första och 1 med andra.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Åker nog hem tidigt om allt går bra. Gillar inte sjukhus.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Som de andra skrivit. Sköna kläder till dig själv och till bäbisen. En mjuk och skön amnings bh. Hade en från minimundus utan sömmar. När mjölken rinner till kan det vara skönt. KAMERA!!
  32. 16
    Pernilla svarar 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    3 dagar med första och 1 med andra.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Åker nog hem tidigt om allt går bra. Gillar inte sjukhus.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Som de andra skrivit. Sköna kläder till dig själv och till bäbisen. En mjuk och skön amnings bh. Hade en från minimundus utan sömmar. När mjölken rinner till kan det vara skönt. KAMERA!!
  33. sarah m maxen-03 o smultronbebisen v 24
    #17

    Sarah svarar

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    3 dagar på egenvårdsavdelningen

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Om allt går bra och inga komplikationer inträffar: 1-2 nätter beroende på hur det känns, hur trött man är osv

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Bekväma ombyteskläder a la mysställ. Kläder till bebisen, KAMERA. Eget shampoo, tvål och deo tyckte jag kändes gött, slippa sjukhustvållukten... Amningskupor är bra att ha med.
    Jag hade inte så mycket ro till att sitta och läsa böcker men ett par bra tidningar att bläddra i och kanske en cd-freestyle/MP3spelare med lite skön musik. Och sköna inneskor, sjukhusgolv i strumplästen är inte så där jätteskönt att gå på :)Papper och penna om du vill dokumentera de känslor du kände dagarna efter förlossningen \"live\". Mmmm sen kan jag itne komma på mer. På HBGs sjukhus får man startpaket med blöjjor och sånt så det behöver man inte ha med. Likaså får man jättebindor i blöjjsize och kasslernätttrosor för det kommer rätt mycket blod första dagarna. Inte jättesnyggt men praktiskt! Jag hade med mig nattbindor förra gången men de var för små för det som kom de första dagarna.....
    Hör efter hur det är på \"ditt\" bb med blöjjor och bindor och sånt så vet du! :-)
  34. 17
    Sarah svarar 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    3 dagar på egenvårdsavdelningen

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Om allt går bra och inga komplikationer inträffar: 1-2 nätter beroende på hur det känns, hur trött man är osv

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Bekväma ombyteskläder a la mysställ. Kläder till bebisen, KAMERA. Eget shampoo, tvål och deo tyckte jag kändes gött, slippa sjukhustvållukten... Amningskupor är bra att ha med.
    Jag hade inte så mycket ro till att sitta och läsa böcker men ett par bra tidningar att bläddra i och kanske en cd-freestyle/MP3spelare med lite skön musik. Och sköna inneskor, sjukhusgolv i strumplästen är inte så där jätteskönt att gå på :)Papper och penna om du vill dokumentera de känslor du kände dagarna efter förlossningen \"live\". Mmmm sen kan jag itne komma på mer. På HBGs sjukhus får man startpaket med blöjjor och sånt så det behöver man inte ha med. Likaså får man jättebindor i blöjjsize och kasslernätttrosor för det kommer rätt mycket blod första dagarna. Inte jättesnyggt men praktiskt! Jag hade med mig nattbindor förra gången men de var för små för det som kom de första dagarna.....
    Hör efter hur det är på \"ditt\" bb med blöjjor och bindor och sånt så vet du! :-)
  35. kristina m 2 bf 23/2
    #18

    kristina svarar

    1 en första barnet ett dyngn med andra barnet 13 timmar
    2 så fort som möjligt hatar sjukhus
    3 kläder bäbiskläder tandborse mm
  36. 18
    kristina svarar 1 en första barnet ett dyngn med andra barnet 13 timmar
    2 så fort som möjligt hatar sjukhus
    3 kläder bäbiskläder tandborse mm
  37. Medlem sedan
    Sep 2002
    #19

    Suddagummans svar

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    Jag var kvar på BB tre dagar, efter läkarundersökningen blev vi inskrivna på neonatalen i drygt en vecka till. Vi var i startgroparna till att åka hem och det var fruktansvärt!

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Jag tror att de gärna skickar hem flergångsföräldrar efter ett dygn. Hoppas kunna stanna kvar tills amningen kommer igång. Hade stora problem med det förra gången.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Vi hade med oss en ren tröja och underkläder till mannen också. Rätt skönt för honom att få byta kläder efter många svettiga timmar. Kamera förstås och kolla att batteriet är fullt!!! Det blir liksom lite snopet när kameran inte funkar, men livet går vidare:)
    Men självklart kläder till mamman och babyn, jag hade med min egen kudde också och en bok är ju inte så dumt, jag tyckte att det var svårt att sova med hormonerna på topp.
  38. 19
    Suddagummans svar 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    Jag var kvar på BB tre dagar, efter läkarundersökningen blev vi inskrivna på neonatalen i drygt en vecka till. Vi var i startgroparna till att åka hem och det var fruktansvärt!

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Jag tror att de gärna skickar hem flergångsföräldrar efter ett dygn. Hoppas kunna stanna kvar tills amningen kommer igång. Hade stora problem med det förra gången.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Vi hade med oss en ren tröja och underkläder till mannen också. Rätt skönt för honom att få byta kläder efter många svettiga timmar. Kamera förstås och kolla att batteriet är fullt!!! Det blir liksom lite snopet när kameran inte funkar, men livet går vidare:)
    Men självklart kläder till mamman och babyn, jag hade med min egen kudde också och en bok är ju inte så dumt, jag tyckte att det var svårt att sova med hormonerna på topp.
  39. Medlem sedan
    Aug 2000
    #20

    Buffa svarar

    1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    Första gången åkte vi hem efter 6 timmar, jättestort misstag.
    Andra gången sa jag att jag ville stanna till jag kände mig redo, stannade 2 nätter och var nöjd.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Ett dygn tror jag.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Många bra tips ser jag ju redan här men kanske den bärbara datorn så att man kan surfa in här på aff och berätta om underverket :)
  40. 20
    Buffa svarar 1. Hur länge var ni kvar på BB efter förlossningen?
    Första gången åkte vi hem efter 6 timmar, jättestort misstag.
    Andra gången sa jag att jag ville stanna till jag kände mig redo, stannade 2 nätter och var nöjd.

    2. Hur länge skulle du vilja vara kvar denna gång?
    Ett dygn tror jag.

    3. Tips på bra saker att ta med sig till BB?
    Många bra tips ser jag ju redan här men kanske den bärbara datorn så att man kan surfa in här på aff och berätta om underverket :)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ni som fött barn tidigare...
    By Shaylagirl in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 18:46
  2. Ni som fött barn tidigare
    By Jannika m. j-03 o bf 13/6 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 08:23
  3. Ni som fött barn tidigare...
    By jannika77 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 14:27
  4. Ni som fött barn tidigare
    By Jannika m. j-03 o bf 13/6 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 20:44
  5. Ni som fött barn tidigare
    By Karolina. in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 13:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar