blöja?
_03 Sommarbarn
  1. sanna80
    #1

    blöja?

    nästan alla 2-åringar på vårat dagis har slutat med blöja på dagtid. Även de flesta 2-åringar på våran gård har gjort det. Känner att jag ligger lite efter men tycker inte att han är sen (2år2mån). Hur har ni det?
  2. 1
    blöja? nästan alla 2-åringar på vårat dagis har slutat med blöja på dagtid. Även de flesta 2-åringar på våran gård har gjort det. Känner att jag ligger lite efter men tycker inte att han är sen (2år2mån). Hur har ni det?
  3. Majsan m H&S
    #2

    Svante har slutat

    Svante slutade med blöja på dagtid i slutet av augusti, men på dagis är det bara en tvååring till som är blöjfri och han är född i januari. Så både jämfört med andra barn och med mina egna preferenser så tycker jag att Svante är tidig.

    Nattetid har han fortfarande blöja, och trots att han inte dricker välling på kvällen så är blöjan dyngsur på morgonen (och pyjamasbyxorna, och pyjamaströjan och ibland även lakanet...). Så där är det nog lång tid kvar, tror jag.
  4. 2
    Svante har slutat Svante slutade med blöja på dagtid i slutet av augusti, men på dagis är det bara en tvååring till som är blöjfri och han är född i januari. Så både jämfört med andra barn och med mina egna preferenser så tycker jag att Svante är tidig.

    Nattetid har han fortfarande blöja, och trots att han inte dricker välling på kvällen så är blöjan dyngsur på morgonen (och pyjamasbyxorna, och pyjamaströjan och ibland även lakanet...). Så där är det nog lång tid kvar, tror jag.
  5. Cissi med Gustav
    #3

    No way

    Inte ett dugg intresserad här, det lär dröja. Ta det lugnt, man ska inte stressa på dem, det kommer när de är redo själva.
  6. 3
    No way Inte ett dugg intresserad här, det lär dröja. Ta det lugnt, man ska inte stressa på dem, det kommer när de är redo själva.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4

    Blöja

    har Lucas, och vi är inte ens på gång att sluta. Vi försöker inte ens faktiskt om jag ska vara ärlig. Han säger att han vill ha blöja när jag frågar om han vill prova kalsong, så vi har blöjan tills i vår/sommar och slutar tidigast då.
  8. 4
    Blöja har Lucas, och vi är inte ens på gång att sluta. Vi försöker inte ens faktiskt om jag ska vara ärlig. Han säger att han vill ha blöja när jag frågar om han vill prova kalsong, så vi har blöjan tills i vår/sommar och slutar tidigast då.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Blöjan kvar

    men kissar ibland på toa,
  10. 5
    Blöjan kvar men kissar ibland på toa,
  11. mathilda
    #6

    trosor har vi infört nu

    hon vill bara ha det på dagtid och det går för det mesta utmärkt, förrutom när det stora ska göras.. När hon sover på dagen och natten har vi fortfarande blöjan på.
    Det är så inviduellt när barn slutar med blöja. Ta det lugnt. Både barnet och föräldrarna måste vara inställda på att fixa det. Och dessutom är det bra att försöka sluta när man är mer hemma en period, tex under lov el semester.
  12. 6
    trosor har vi infört nu hon vill bara ha det på dagtid och det går för det mesta utmärkt, förrutom när det stora ska göras.. När hon sover på dagen och natten har vi fortfarande blöjan på.
    Det är så inviduellt när barn slutar med blöja. Ta det lugnt. Både barnet och föräldrarna måste vara inställda på att fixa det. Och dessutom är det bra att försöka sluta när man är mer hemma en period, tex under lov el semester.
  13. Skruttan
    #7

    Ofta utan blöja

    Hej Våran tös som är född 030603 är långa stunder blöjfri på dagis och även hemma men har givetvis blöja på sig vid sovdax och lek utomhus och vid bilåkande och på shopppingrundor. Trosor är intressant och hon är jätteduktig att ta av sig dessa när hon skall kissa på pottan, dock glömmer on oftast bort att sätta på sig dessa igen när hon är klar eller rättare sagt har då inget intresse för dem för hon har bråttom tillbaka till leken. Hon säger även till om hon kissar i blöjan. Det syns på hennes kroppspråk när hon har både kissat och bubbat i blöjan även om hon inte säger till så hon tycker nog det är lite obehagligt att ha det i blöjan så vi tror inte hon kommer att ha blöjan dagtid så länge till.
    Dagispersonalen tycker att hon är jätteduktig. Vi har inte \"drillat\" henne till detta utan efter att vi bestämde om att köpa en potta till henne (hon fick välja själv modell och färg) så har hon visat mer och mer intresse för pottan och toaletten på egen hand. Men jag tror att dagiset med de äldre barnen har sporrat henne att göra som de. Farföräldrarna är lite av den \"gamla skolan\" och tyckte vi skulle \"tjata\" henne till pottan redan långt innan sommaren för \"hon var ju över 18 månader nu\" men jag ville inte tjata på henne utan vänta in hennes eget intresse. Jag påpekar detta för farföräldrarna att det är sååå skönt att dottern själv visar intresse så därför skall man inte tjata men givetvis måste man påminna henne ibland att inte glömma bort att gå till pottan eller toaletten för att kissa.
  14. 7
    Ofta utan blöja Hej Våran tös som är född 030603 är långa stunder blöjfri på dagis och även hemma men har givetvis blöja på sig vid sovdax och lek utomhus och vid bilåkande och på shopppingrundor. Trosor är intressant och hon är jätteduktig att ta av sig dessa när hon skall kissa på pottan, dock glömmer on oftast bort att sätta på sig dessa igen när hon är klar eller rättare sagt har då inget intresse för dem för hon har bråttom tillbaka till leken. Hon säger även till om hon kissar i blöjan. Det syns på hennes kroppspråk när hon har både kissat och bubbat i blöjan även om hon inte säger till så hon tycker nog det är lite obehagligt att ha det i blöjan så vi tror inte hon kommer att ha blöjan dagtid så länge till.
    Dagispersonalen tycker att hon är jätteduktig. Vi har inte \"drillat\" henne till detta utan efter att vi bestämde om att köpa en potta till henne (hon fick välja själv modell och färg) så har hon visat mer och mer intresse för pottan och toaletten på egen hand. Men jag tror att dagiset med de äldre barnen har sporrat henne att göra som de. Farföräldrarna är lite av den \"gamla skolan\" och tyckte vi skulle \"tjata\" henne till pottan redan långt innan sommaren för \"hon var ju över 18 månader nu\" men jag ville inte tjata på henne utan vänta in hennes eget intresse. Jag påpekar detta för farföräldrarna att det är sååå skönt att dottern själv visar intresse så därför skall man inte tjata men givetvis måste man påminna henne ibland att inte glömma bort att gå till pottan eller toaletten för att kissa.
  15. Carro m fyra barn
    #8

    Amanda slutade tidigt..

    med blöja både dag och natt, i juni. Men det var väldigt tidigt, att en 2-åring har blöja är inte alls ovanligt så var inte orolig!! Killar generellt sett är också lite senare på den fronten.
  16. 8
    Amanda slutade tidigt.. med blöja både dag och natt, i juni. Men det var väldigt tidigt, att en 2-åring har blöja är inte alls ovanligt så var inte orolig!! Killar generellt sett är också lite senare på den fronten.
  17. johanna
    #9

    ingen blöja ...

    ...sen lång tid tillbaka. Däremot på natten då den kan bli mkt blöt men den blir torrare o torrare. Imorses ville hon gå o kissa det första hon gjorde o det kom mkt. Märktes att hon hade hållit sig en stor del av natten. hon är 2 år o 3 mån nu
  18. 9
    ingen blöja ... ...sen lång tid tillbaka. Däremot på natten då den kan bli mkt blöt men den blir torrare o torrare. Imorses ville hon gå o kissa det första hon gjorde o det kom mkt. Märktes att hon hade hållit sig en stor del av natten. hon är 2 år o 3 mån nu
  19. jenpet
    #10

    Simon har blöja natt och dag.

    Han är knappt 2 år och 2 månader. Vi pratar med honom om vad pottan är, han intresserar sig för den, han vet vad bajs är osv. Men vi har inte aktivt tränat honom i att gå på pottan och tänker inte göra det heller förrän nästa sommar ifall det inte kommit av sig själv tills dess. Det känns inte som nåt viktigt att prioritera. Språket har t ex varit viktigare och hans allmänna trygghet, och nu börjar han dagis i januari med allt vad det innebär.
  20. 10
    Simon har blöja natt och dag. Han är knappt 2 år och 2 månader. Vi pratar med honom om vad pottan är, han intresserar sig för den, han vet vad bajs är osv. Men vi har inte aktivt tränat honom i att gå på pottan och tänker inte göra det heller förrän nästa sommar ifall det inte kommit av sig själv tills dess. Det känns inte som nåt viktigt att prioritera. Språket har t ex varit viktigare och hans allmänna trygghet, och nu börjar han dagis i januari med allt vad det innebär.
  21. johanna
    #11

    måste bara säga att...

    ...vi inte tränar henne att gå på pottan, det är inte många som gör det nuförtiden. Men vi har potta framme o förklarar o föreslår att hon ska använda den. Och vissa snappar upp det tidigare andra senare. Vissa pratar tidigare, andra senare. That\'s life.
  22. 11
    måste bara säga att... ...vi inte tränar henne att gå på pottan, det är inte många som gör det nuförtiden. Men vi har potta framme o förklarar o föreslår att hon ska använda den. Och vissa snappar upp det tidigare andra senare. Vissa pratar tidigare, andra senare. That\'s life.
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12

    Blöja här...

    Men allt oftare är hon utan blöja när vi är hemma dagtid. Hon sätter sig själv på pottan när hon är kissnödig och hon har även bajsat där ett par gånger.
    Har vi blöja på hemma så kan hon lätt ta av sig den själv och sätta sig på pottan som alltid står vid lilla toaletten.

    Men helt torr dröjer nog ett tag till innan hon blir, men vi har ingen brådska, hon får ta det i sin takt. =)
  24. 12
    Blöja här... Men allt oftare är hon utan blöja när vi är hemma dagtid. Hon sätter sig själv på pottan när hon är kissnödig och hon har även bajsat där ett par gånger.
    Har vi blöja på hemma så kan hon lätt ta av sig den själv och sätta sig på pottan som alltid står vid lilla toaletten.

    Men helt torr dröjer nog ett tag till innan hon blir, men vi har ingen brådska, hon får ta det i sin takt. =)
  25. betsy
    #13

    Min sin är ju dessvärre väldigt

    intresserad av bajs,så jag vågar inte låta honom vara utan blöja längre stunder för det är inte så kul när han smetar runt bajset överallt.
    Men han har kissat på pottan några gånger.Vi väntar till sommaren med att försöka på allvar.
  26. 13
    Min sin är ju dessvärre väldigt intresserad av bajs,så jag vågar inte låta honom vara utan blöja längre stunder för det är inte så kul när han smetar runt bajset överallt.
    Men han har kissat på pottan några gånger.Vi väntar till sommaren med att försöka på allvar.
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    Min har blöja dag o natt

    han kissade lite i pottan i somras...men vi kom av oss lite iom Sagas födelse och jag hinnet inte med pottträningen just nu heller
  28. 14
    Min har blöja dag o natt han kissade lite i pottan i somras...men vi kom av oss lite iom Sagas födelse och jag hinnet inte med pottträningen just nu heller
  29. Medlem sedan
    Sep 2003
    #15

    Loppan

    är blöjfri dagtid.
  30. 15
    Loppan är blöjfri dagtid.
  31. Medlem sedan
    Nov 2000
    #16

    Nänänä!

    I perioder gillar han att gå på pottan några gånger om dagen, och så har det varit sedan han var ett halvår. Däremot har vi inte alla kring honom följt upp det, och killar ska ju vara senare på det där. Här är det fullt normalt att han har blöja.
    Storasyster blev blöjfri vid tre år och tre månader, som jämförelse. Då hade hon ju kontroll sedan länge, men ville inte, helt enkelt! Kan ju spela in att hon hade fått en lillebror ett år tidigare, och gärna spelade bebis...

    Lycka till, och ta det lugnt! :o)

    Ann
  32. 16
    Nänänä! I perioder gillar han att gå på pottan några gånger om dagen, och så har det varit sedan han var ett halvår. Däremot har vi inte alla kring honom följt upp det, och killar ska ju vara senare på det där. Här är det fullt normalt att han har blöja.
    Storasyster blev blöjfri vid tre år och tre månader, som jämförelse. Då hade hon ju kontroll sedan länge, men ville inte, helt enkelt! Kan ju spela in att hon hade fått en lillebror ett år tidigare, och gärna spelade bebis...

    Lycka till, och ta det lugnt! :o)

    Ann
  33. Medlem sedan
    Aug 2002
    #17

    Ronja har blöja för det mesta

    och när hon inte har det slutar det ofta med en olycka. omvi inte hinner ta på henne blöja då vi ser att hon börjar bli orolig.

    det fungerar inte alls för henne att känna före hon ska kissa eller bajsa. däremot kommenterar hon ofta då det händer.
  34. 17
    Ronja har blöja för det mesta och när hon inte har det slutar det ofta med en olycka. omvi inte hinner ta på henne blöja då vi ser att hon börjar bli orolig.

    det fungerar inte alls för henne att känna före hon ska kissa eller bajsa. däremot kommenterar hon ofta då det händer.
  35. Exista med Elias och Joel
    #18

    Fortfarande blöja här *imt*

    .....
  36. 18
    Fortfarande blöja här *imt* .....
  37. Medlem sedan
    Apr 2000
    #19

    Ja..

    Niklas använder fortfaradne blöja,natt som dag.
    Tycker inte han er sen,det kommer när det kommer :0)

    Han brukar kissa på toa/pottan när vi byter blöja och när han skall lägga sig
  38. 19
    Ja.. Niklas använder fortfaradne blöja,natt som dag.
    Tycker inte han er sen,det kommer när det kommer :0)

    Han brukar kissa på toa/pottan när vi byter blöja och när han skall lägga sig
  39. Medlem sedan
    May 2002
    #20

    japp

    K&M vet vad pottan ska vara till, men ofta hinner de inte riktigt reagera innan det är gjort. Dvs vi kör med blöjja på hela tiden även om de ofta kissar & bajsar i pottan eller toaletten.
    Ingen av de andra barnen på dagis är utan.
    Deras kusin är utan, men hon har gått på toa sedan hon bara var några månader..
  40. 20
    japp K&M vet vad pottan ska vara till, men ofta hinner de inte riktigt reagera innan det är gjort. Dvs vi kör med blöjja på hela tiden även om de ofta kissar & bajsar i pottan eller toaletten.
    Ingen av de andra barnen på dagis är utan.
    Deras kusin är utan, men hon har gått på toa sedan hon bara var några månader..
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Blöja eller inte Blöja
    By Helena_79 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 09:21
  2. Blöja eller inte blöja?
    By elwira76 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 20:02
  3. Utan blöja hemma, men blöja på dagis?
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 06:36
  4. Blöja?
    By Åsa m Klara in forum _0307 Julibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 15:13
  5. Blöja, blöja byta!
    By Malla med A in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 19:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar