Allergiprovtagning
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Allergiprovtagning

    Jag har fått en remiss till provtagning för att kolla om det är komjölksallergi som framkallat G:s reaktioner på bl.a köpegröten (han fick nässelutslag). Nu undrar jag bara hur provtagningen går till; är det vanliga blodprov som tas eller?
  2. 1
    Allergiprovtagning Jag har fått en remiss till provtagning för att kolla om det är komjölksallergi som framkallat G:s reaktioner på bl.a köpegröten (han fick nässelutslag). Nu undrar jag bara hur provtagningen går till; är det vanliga blodprov som tas eller?
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2

    Åhh ett svar här

    är jag också väldigt intresserad av! Dottern har utslag och läkaren pratar om mjölk/ägg nu... =//
  4. 2
    Åhh ett svar här är jag också väldigt intresserad av! Dottern har utslag och läkaren pratar om mjölk/ägg nu... =//
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3

    Hej

    Vi gjorde vanligt pricktest. det gjordes på underarmen, för mjölk och ägg, och en positiv och en negativ(alltså den positiva ska bli en röd plutt när medel droppats i) och för Klara blev det prickar på både mjölk och ägg.

    Hon blev alldeles röd om hakan av Banangröten hon fick smaka, och var lite eksemig runt hals och bröst.

    Jag vet inte om de kollar via blodprov, tror det är vanligast med pricktest
  6. 3
    Hej Vi gjorde vanligt pricktest. det gjordes på underarmen, för mjölk och ägg, och en positiv och en negativ(alltså den positiva ska bli en röd plutt när medel droppats i) och för Klara blev det prickar på både mjölk och ägg.

    Hon blev alldeles röd om hakan av Banangröten hon fick smaka, och var lite eksemig runt hals och bröst.

    Jag vet inte om de kollar via blodprov, tror det är vanligast med pricktest
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Tack för svaret!

    Ägg, är det samma som med mjölk, dvs. att de oftast växer ifrån det? Jobbigt annars.... :(
  8. 4
    Tack för svaret! Ägg, är det samma som med mjölk, dvs. att de oftast växer ifrån det? Jobbigt annars.... :(
  9. Isa m Alicia&Elis
    #5

    Mia m Iza-02&Klara 1/4-05.. ang pricktest ?

    Gjorde dom alltså pricktest på ½ bebis ??
    Är en så liten inte allergisk så kan dom ju bli när man droppar det alergena ämnet.
    Pricktester brukar ju inte göras på bebisar, undrar lite varför ni fick göra det istället för blodprov ?
  10. 5
    Mia m Iza-02&Klara 1/4-05.. ang pricktest ? Gjorde dom alltså pricktest på ½ bebis ??
    Är en så liten inte allergisk så kan dom ju bli när man droppar det alergena ämnet.
    Pricktester brukar ju inte göras på bebisar, undrar lite varför ni fick göra det istället för blodprov ?
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    Jaha...

    det visste jag inte.
    HAr bara hört att det inte alltid är så tillförlitligt när de är så små, men jag har fattat det som att om det _inte_ ger utslag så kan man faktiskt ändå vara allergisk, så fattade jag det när Iza var liten.

    Nu med Klara skulle vi göra nytt pricktest först efter 1½år.
    just \"mjölkpricken\" blev rätt stor, men de sa att det var för att hon redan blivit \"utsatt\" för mjölk den visade såpass stort.

    Hm,snurrigt värre!!
  12. 6
    Jaha... det visste jag inte.
    HAr bara hört att det inte alltid är så tillförlitligt när de är så små, men jag har fattat det som att om det _inte_ ger utslag så kan man faktiskt ändå vara allergisk, så fattade jag det när Iza var liten.

    Nu med Klara skulle vi göra nytt pricktest först efter 1½år.
    just \"mjölkpricken\" blev rätt stor, men de sa att det var för att hon redan blivit \"utsatt\" för mjölk den visade såpass stort.

    Hm,snurrigt värre!!
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    Jo..

    runt skolåldern brukar det oftast försvinna vad jag hört, vid ca 6-7 år alltså(men ibland för å ibland efter)
  14. 7
    Jo.. runt skolåldern brukar det oftast försvinna vad jag hört, vid ca 6-7 år alltså(men ibland för å ibland efter)
  15. Ylwa m Saga & Elina
    #8

    Jag tror..

    ...att det är lite upp till vilken läkare man har vilken typ av provtagning som görs. Min äldsta dotter tog blodprov första gången hon skulle kolla allergierna (\"riktig\" barnläkare), medan de alltid gör pricktest när vi går till vårdcentralen. Jag har fått uppfattningen av att blodprov är tillförlitligare.
    Vad gäller allergi mot ägg, så är det vanligt hos spädbarn att reagera mot ägg (mer eller mindre) men att det nästan alltid växer bort.
    Hoppas att allt går bra för er. =)
  16. 8
    Jag tror.. ...att det är lite upp till vilken läkare man har vilken typ av provtagning som görs. Min äldsta dotter tog blodprov första gången hon skulle kolla allergierna (\"riktig\" barnläkare), medan de alltid gör pricktest när vi går till vårdcentralen. Jag har fått uppfattningen av att blodprov är tillförlitligare.
    Vad gäller allergi mot ägg, så är det vanligt hos spädbarn att reagera mot ägg (mer eller mindre) men att det nästan alltid växer bort.
    Hoppas att allt går bra för er. =)
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9

    Tack!

    Ja, hoppas att han åtminstone inte reagerar på ägg. Mjölk är jag nästan hundra på att han inte tål.
  18. 9
    Tack! Ja, hoppas att han åtminstone inte reagerar på ägg. Mjölk är jag nästan hundra på att han inte tål.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar