Struma
Kropp & hälsa
  1. Malla m. Ella
    #1

    Struma

    Jag var hos läkaren idag för att kolla mitt öra som har bråkat med mig, men istället fick jag besök ett par läkare till och dem sade att jag har Struma / Överfunktion av sköldkörteln. Jag skulle åkt till Boston nu på torsdag men fick nu reseförbud.:-( Är det någon här som har det? Och vad innebär det?
    /Deppig
  2. 1
    Struma Jag var hos läkaren idag för att kolla mitt öra som har bråkat med mig, men istället fick jag besök ett par läkare till och dem sade att jag har Struma / Överfunktion av sköldkörteln. Jag skulle åkt till Boston nu på torsdag men fick nu reseförbud.:-( Är det någon här som har det? Och vad innebär det?
    /Deppig
  3. A
    #2

    Struma

    har jag inte. Men underfunktion i sköldkörteln(hypothyreos). Läs på thyroid.se - där finns en hel del information.
    Hoppas dom inte skrämt dig med reseförbudet - du kommer att bli bättre!
  4. 2
    Struma har jag inte. Men underfunktion i sköldkörteln(hypothyreos). Läs på thyroid.se - där finns en hel del information.
    Hoppas dom inte skrämt dig med reseförbudet - du kommer att bli bättre!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Struma - överfunktion

    Hej! Jag har struma, dvs överfunktion i sköldkörteln. Hur mår du är väl den egenliga frågan? Jag fick min diagnos 1999 och är just nu symtomfri, men har tablettbehandlats under flera år i omgångar. Mina symtom var följande:
    - kraftig viktnedgång
    - hyperaktiv
    - darrig
    - andfådd (hjärtklappning)
    - nattliga svettningar (trodde det var klimaktiet)
    - oro
    - irritation (barnen höll på att bli tokiga på mig, för jag var så tjatig)
    - svullen hals
    - svullna ben
    - ständigt varm

    Min struma utvecklades under några månader. Kände av första symptomen i maj med svettningarna på nätterna och fick behandling i juli. Så att du inte skulle kunna åka till Boston nu tycker jag verkar konstigt. Beror förstås på vilka värden du har. Har du dem, så kan jag jämföra med mina?
  6. 3
    Struma - överfunktion Hej! Jag har struma, dvs överfunktion i sköldkörteln. Hur mår du är väl den egenliga frågan? Jag fick min diagnos 1999 och är just nu symtomfri, men har tablettbehandlats under flera år i omgångar. Mina symtom var följande:
    - kraftig viktnedgång
    - hyperaktiv
    - darrig
    - andfådd (hjärtklappning)
    - nattliga svettningar (trodde det var klimaktiet)
    - oro
    - irritation (barnen höll på att bli tokiga på mig, för jag var så tjatig)
    - svullen hals
    - svullna ben
    - ständigt varm

    Min struma utvecklades under några månader. Kände av första symptomen i maj med svettningarna på nätterna och fick behandling i juli. Så att du inte skulle kunna åka till Boston nu tycker jag verkar konstigt. Beror förstås på vilka värden du har. Har du dem, så kan jag jämföra med mina?
  7. Malla m Ella
    #4

    tack

    Pratade med läkaren över telefon idag och han sade att det var helt klart överaktiv sköldskörten och han sa att diagnosen hete Graves sjukdom. Tyvärr har jag inga värden. I början på nästa vecka skalla jag till Medicinmottagningen på SÖS för vidare behandling. Hittills har jag fått betablockerare för hjärtklappning och skakningar.

    Jag känner igen mig i flera av dina symtom men innan jag fick diagnosen har jag avfärdat allt som stress och dålig kosthållning. Men nu vet jag bättre....

    Att jag inte fick åka iväg var att dem ville att jag skulle få komma till sjukhuset på behandling tämligen snabbt. Men sedan sa dem också att dem inte tyckte att det var lämpligt att jag for om någon månad och det tycker jag var lite mer märkligt.

    Hoppas att du får fortsätta att må bra!
  8. 4
    tack Pratade med läkaren över telefon idag och han sade att det var helt klart överaktiv sköldskörten och han sa att diagnosen hete Graves sjukdom. Tyvärr har jag inga värden. I början på nästa vecka skalla jag till Medicinmottagningen på SÖS för vidare behandling. Hittills har jag fått betablockerare för hjärtklappning och skakningar.

    Jag känner igen mig i flera av dina symtom men innan jag fick diagnosen har jag avfärdat allt som stress och dålig kosthållning. Men nu vet jag bättre....

    Att jag inte fick åka iväg var att dem ville att jag skulle få komma till sjukhuset på behandling tämligen snabbt. Men sedan sa dem också att dem inte tyckte att det var lämpligt att jag for om någon månad och det tycker jag var lite mer märkligt.

    Hoppas att du får fortsätta att må bra!
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Malla

    Graves har jag också! Jag var superdålig när jag fick behandling, men medicinen svarade inom 1 vecka och jag mådde mycket bättre. Dock var jag sjukskriven i 7 veckor och det behövdes, för jag var ändå medtagen av sjukdomen. Kanske därför de inte vill att du ska åka iväg. Fick också betablockerare mot hjärtklappningen. Kändes som om man sprang marathon hela dygnet. Jag trodde också att jag var stressad och hade kommit in i ett tidigt klimakterium (39 var jag då).

    Skönt att du fick din diagnos iallafall och det kommer att gå bra. När du får din behandling kommer du inte att märka av sjukdomen. Så upplevde jag det iallafall.
  10. 5
    Malla Graves har jag också! Jag var superdålig när jag fick behandling, men medicinen svarade inom 1 vecka och jag mådde mycket bättre. Dock var jag sjukskriven i 7 veckor och det behövdes, för jag var ändå medtagen av sjukdomen. Kanske därför de inte vill att du ska åka iväg. Fick också betablockerare mot hjärtklappningen. Kändes som om man sprang marathon hela dygnet. Jag trodde också att jag var stressad och hade kommit in i ett tidigt klimakterium (39 var jag då).

    Skönt att du fick din diagnos iallafall och det kommer att gå bra. När du får din behandling kommer du inte att märka av sjukdomen. Så upplevde jag det iallafall.
  11. Malla m Ella
    #6

    Åh det låter bra!

    Åh, det låter bra att höra att jag kommer må bättre snart. Tack för att du tog dig tid att svara!

    Tänk att man alltid är så knäpp att man bortförklarar (jag förklarade alla symptom med stress) och inte söker läkare.

    Ha det gott!
  12. 6
    Åh det låter bra! Åh, det låter bra att höra att jag kommer må bättre snart. Tack för att du tog dig tid att svara!

    Tänk att man alltid är så knäpp att man bortförklarar (jag förklarade alla symptom med stress) och inte söker läkare.

    Ha det gott!
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Önskar dig

    gott också och Trevlig Helg!
  14. 7
    Önskar dig gott också och Trevlig Helg!

Liknande trådar

  1. Struma?
    By -Emla- in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 21:33
  2. Struma?...
    By tinizex in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 12:06
  3. struma?
    By wildhearts in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 09:06
  4. Struma
    By Julia+Sanna+snitt3/9 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 16:45
  5. Struma *ot*
    By Malla m. Ella in forum _03 Vårbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 21:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar