Vanlig säng och somna själv??
_0403 Marsbarn
  1. Loppan m Freja + Liten bf 28/11
    #1

    Vanlig säng och somna själv??

    Vi har idag fått \"akutbyta\" ut spjälisen eftersom Freja i två nätter har fastnat med benen mellan spjälorna samt slagit huvudet i det samma. Verkar helt klart som om den är för liten för en rörlig och lång busunge:-)

    Så i dag har vi alltså hastigt och lustigt bytt ut \"buren\". Vi har verkligen haft det pinsamt lätt med läggningarna senaste halvåret. Puss o godnatt, släckt lampan, gått ut och stängt dörren. Efter ca 5-20 minuter har hon sovit, helt utan vår hjälp. Men nu undrar jag hur det ska gå när hon liksom bara behöver svänga benen över sängkanten och knata upp.... (good old days are gone...)

    Ikväll så satt jag i fotöljen i hennes rum och lyfte tillbax henne i sängen ca 6 ggr. Hon hade lite svårt att komma till ro men somnade till slut efter 40 minuter. Så det var ju ändå över förväntan. *mammas älsklings-piga*

    Ni andra som har barn som inte längre sover i spjälis hur somnar dom?

  2. 1
    Vanlig säng och somna själv?? Vi har idag fått \"akutbyta\" ut spjälisen eftersom Freja i två nätter har fastnat med benen mellan spjälorna samt slagit huvudet i det samma. Verkar helt klart som om den är för liten för en rörlig och lång busunge:-)

    Så i dag har vi alltså hastigt och lustigt bytt ut \"buren\". Vi har verkligen haft det pinsamt lätt med läggningarna senaste halvåret. Puss o godnatt, släckt lampan, gått ut och stängt dörren. Efter ca 5-20 minuter har hon sovit, helt utan vår hjälp. Men nu undrar jag hur det ska gå när hon liksom bara behöver svänga benen över sängkanten och knata upp.... (good old days are gone...)

    Ikväll så satt jag i fotöljen i hennes rum och lyfte tillbax henne i sängen ca 6 ggr. Hon hade lite svårt att komma till ro men somnade till slut efter 40 minuter. Så det var ju ändå över förväntan. *mammas älsklings-piga*

    Ni andra som har barn som inte längre sover i spjälis hur somnar dom?

  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Rättelse...*suck*

    Hon hade inte somnat! Nu har hon tassat upp hur många ggr som helst och har varit jätteledsen och är klart skeptisk till sängbytet. Pappsen ligger brevid henne nu men hon vill inte riktigt. Åhh vad det skär i hjärtat!!!!
  4. 2
    Rättelse...*suck* Hon hade inte somnat! Nu har hon tassat upp hur många ggr som helst och har varit jätteledsen och är klart skeptisk till sängbytet. Pappsen ligger brevid henne nu men hon vill inte riktigt. Åhh vad det skär i hjärtat!!!!
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Ett tips kanske...

    Det verkar ju onekligen som att Freja inte är redo att släppa tryggheten i sin ombonads spjälsäng. Jag antar dock att den kanske ska få ärvas av lillasyster om en dryg månad? En variant då kan ju vara att skaffa en resesäng til Freja. En sådan som är heltäckande på sidorna om du förstår vad jag menar. Jonna sover i en sådan när vi är ute i sommarstugan och sover i ärlighetens namn bättre i den. Hon kan nämligen inte kasta ut napparna genom spjälorna och sen va förbannad på att hon inte har dem längre!

    En resesäng är ju dessutom bra att ha vid andra tillfällen oxå så pengarna är inte kastade i sjön. När Freja sedan är mogen att sova i vanlig säng så har ni god nytta av den vid resor och till nästa barn! Jag skulle dock komplettera sängen med en riktig, tjock madrass. Det har vi gjort i stugan och funkar toppen. :)
  6. 3
    Ett tips kanske... Det verkar ju onekligen som att Freja inte är redo att släppa tryggheten i sin ombonads spjälsäng. Jag antar dock att den kanske ska få ärvas av lillasyster om en dryg månad? En variant då kan ju vara att skaffa en resesäng til Freja. En sådan som är heltäckande på sidorna om du förstår vad jag menar. Jonna sover i en sådan när vi är ute i sommarstugan och sover i ärlighetens namn bättre i den. Hon kan nämligen inte kasta ut napparna genom spjälorna och sen va förbannad på att hon inte har dem längre!

    En resesäng är ju dessutom bra att ha vid andra tillfällen oxå så pengarna är inte kastade i sjön. När Freja sedan är mogen att sova i vanlig säng så har ni god nytta av den vid resor och till nästa barn! Jag skulle dock komplettera sängen med en riktig, tjock madrass. Det har vi gjort i stugan och funkar toppen. :)
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Kanske skulle vara ngt....

    ..en resesäng alltså. Den kan hon ju inte fastna i eller slå huvudet i. Och den är ju mer ombonad än en vanlig säng plus att hon inte kan kliva ur den i ett naffs. Ska lägga fram förslget som plan B för sambon!

    Ghaaa, jag ville ju så gärna att detta skulle funka!!!! Men som sambon sa....det var korkat att göra första läggningen på kvällen, vi skulle gjort det på dagen istället eftersom hon alltid somnar mkt lättare då. Men, men, det är lätt att vara klok i efterhand. Nu sussar hon som en stock iaf sen 40 min tillbax. Vi får väl se hur natten blir och hur det går imorgon då hon ska sova middag.

    Bytet har heller inget att göra med lillbebis ankomst, h*n har en annan säng som väntar. Och tur är väl det för Frejas hjärta hade nog gått i bitar om bebisen fått HENNES säng.....
  8. 4
    Kanske skulle vara ngt.... ..en resesäng alltså. Den kan hon ju inte fastna i eller slå huvudet i. Och den är ju mer ombonad än en vanlig säng plus att hon inte kan kliva ur den i ett naffs. Ska lägga fram förslget som plan B för sambon!

    Ghaaa, jag ville ju så gärna att detta skulle funka!!!! Men som sambon sa....det var korkat att göra första läggningen på kvällen, vi skulle gjort det på dagen istället eftersom hon alltid somnar mkt lättare då. Men, men, det är lätt att vara klok i efterhand. Nu sussar hon som en stock iaf sen 40 min tillbax. Vi får väl se hur natten blir och hur det går imorgon då hon ska sova middag.

    Bytet har heller inget att göra med lillbebis ankomst, h*n har en annan säng som väntar. Och tur är väl det för Frejas hjärta hade nog gått i bitar om bebisen fått HENNES säng.....
  9. Ida m Jennie & skruttis bf 26/4
    #5

    Har ju Jennie i spjälis...

    ... så för oss är inte det ett problem men vi hade också en period när Jennie fick ut armar och ben genom spjälorna på sängen och vaknade och var arg (hon var rätt liten då). Vi tog helt enkelt ett tunnt liggunderlag som vi slaktade och skar till lagom storlek och sen flätade vi det runt spjälorna (utanför varannan spjäla och innanför varannan). Det funkade kanon som extra spjälskydd. Nu stötdämpar det ju bara hälften av spjälorna så vill man ha stötskydd överallt så får man nog ta och göra hål i liggunderlaget på strategiska ställen och använda snören för att fästa i spjälorna. Men det borde funka det också. Vi hade även vårat vanliga spjälskydd kvar mellan Jennie och liggunderlaget för det kändes lite mysigare än liggunderlaget.

    Annars tror jag nog att hon vänjer sig vid att somna i vanlig säng också men känner ni att ni inte vill/orkar ta den fajten just nu så går det göra spjälskydd modell stora med lite fantasi. Dock garanterar jag på intet sätt att de blir estetiskt tilltalande :-)
  10. 5
    Har ju Jennie i spjälis... ... så för oss är inte det ett problem men vi hade också en period när Jennie fick ut armar och ben genom spjälorna på sängen och vaknade och var arg (hon var rätt liten då). Vi tog helt enkelt ett tunnt liggunderlag som vi slaktade och skar till lagom storlek och sen flätade vi det runt spjälorna (utanför varannan spjäla och innanför varannan). Det funkade kanon som extra spjälskydd. Nu stötdämpar det ju bara hälften av spjälorna så vill man ha stötskydd överallt så får man nog ta och göra hål i liggunderlaget på strategiska ställen och använda snören för att fästa i spjälorna. Men det borde funka det också. Vi hade även vårat vanliga spjälskydd kvar mellan Jennie och liggunderlaget för det kändes lite mysigare än liggunderlaget.

    Annars tror jag nog att hon vänjer sig vid att somna i vanlig säng också men känner ni att ni inte vill/orkar ta den fajten just nu så går det göra spjälskydd modell stora med lite fantasi. Dock garanterar jag på intet sätt att de blir estetiskt tilltalande :-)
  11. Ulrika m. Ebba o 2:an
    #6

    KLättrar hon inte?

    Tycker det låter inbjudande att klättra på liggunderlaget - fast hon kanske inte är lika klängig som min lilla apunge? Grattis :-D
  12. 6
    KLättrar hon inte? Tycker det låter inbjudande att klättra på liggunderlaget - fast hon kanske inte är lika klängig som min lilla apunge? Grattis :-D
  13. Ida m Jennie & skruttis bf 26/4
    #7

    Jennie klättrar inte och nu har vi ifos inte liggunderlag för tillfället men vi har haft när hon var mindre. Men nej Jennie är ingen klätterapa. Hon kunde säga klättra innan hon började göra det och i dagsläget klättrar hon bara upp och ner på stolar. Hon är superförsiktig och klättrar upp men ropar på oss för att få hjälp att komma ner. Så nej riktigt klätteraspekten tänkte jag inte på :-)
  14. 7
    Nä Jennie klättrar inte och nu har vi ifos inte liggunderlag för tillfället men vi har haft när hon var mindre. Men nej Jennie är ingen klätterapa. Hon kunde säga klättra innan hon började göra det och i dagsläget klättrar hon bara upp och ner på stolar. Hon är superförsiktig och klättrar upp men ropar på oss för att få hjälp att komma ner. Så nej riktigt klätteraspekten tänkte jag inte på :-)
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Elin somnar själv

    Elin har sovit i vanlig säng sen i somras. Det funkar otroligt bra. En av oss läser en gonattsaga och sen är det puss och kram och vi går därifrån. Sen hör vi inget mer. Hon har en nattlampa tänd.

    Visst händer det ibland att hon kommer upp, men då lägger vi bara tillbaka henne och det brukar räcka så. Kan ju bara tillägga att när hon bytte till vanlig säng så delade hon ju rum med storasyster som visade hur man skulle göra. Storasyster är vältränad på att somna själv!
  16. 8
    Elin somnar själv Elin har sovit i vanlig säng sen i somras. Det funkar otroligt bra. En av oss läser en gonattsaga och sen är det puss och kram och vi går därifrån. Sen hör vi inget mer. Hon har en nattlampa tänd.

    Visst händer det ibland att hon kommer upp, men då lägger vi bara tillbaka henne och det brukar räcka så. Kan ju bara tillägga att när hon bytte till vanlig säng så delade hon ju rum med storasyster som visade hur man skulle göra. Storasyster är vältränad på att somna själv!
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9

    Du är ju uppfiningarnas moder!!!!!!!!!

    *klart impad* Lägger ditt liggunderlagstips bakom örat! Det var ju genialiskt, skit i det estetiska!

    Natten gick inget vidare, men idag har hon somnat själv i sängen utan större protester både på dagen och nu i kväll, så jag hyser mkt gott hopp om att hon bara behöver en liten inkörningsperiod för att känna sig trygg i sin nya säng. Vi ska köra så här ett par dagar och se vart det tar vägen!

    Stort tack för att jag får låna profylaxboken. Har börjat läsa på lite om andningen och det känns himlans bra att få det så konkret beskrivet istället för som min BM sa - Man ska bara försöka slappna av och andas lugnt. EXAKT HUR DÅ??? :-)
  18. 9
    Du är ju uppfiningarnas moder!!!!!!!!! *klart impad* Lägger ditt liggunderlagstips bakom örat! Det var ju genialiskt, skit i det estetiska!

    Natten gick inget vidare, men idag har hon somnat själv i sängen utan större protester både på dagen och nu i kväll, så jag hyser mkt gott hopp om att hon bara behöver en liten inkörningsperiod för att känna sig trygg i sin nya säng. Vi ska köra så här ett par dagar och se vart det tar vägen!

    Stort tack för att jag får låna profylaxboken. Har börjat läsa på lite om andningen och det känns himlans bra att få det så konkret beskrivet istället för som min BM sa - Man ska bara försöka slappna av och andas lugnt. EXAKT HUR DÅ??? :-)
  19. karinxxx
    #10

    Resesäng är skitbra!

    En resesäng svarar precis mot din problembeskrivning. Jag skulle köpa en sån utan att blinka. Vi har en hos farmor&farfars, fast vi har kompletterat den med en vanlig spjälsängsmadrass för madrassen som följer med är lite tunn tycker jag.
  20. 10
    Resesäng är skitbra! En resesäng svarar precis mot din problembeskrivning. Jag skulle köpa en sån utan att blinka. Vi har en hos farmor&farfars, fast vi har kompletterat den med en vanlig spjälsängsmadrass för madrassen som följer med är lite tunn tycker jag.

Liknande trådar

  1. Somna i sin säng ..
    By -Therese- in forum _1007 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 21:51
  2. Vanlig säng
    By paddan in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 11:18
  3. vanlig säng???
    By pingeling79 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 19:55
  4. Vanlig säng??
    By pingeling79 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 13:37
  5. Vanlig säng och somna själv forts...
    By Cattis med MARCUS in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 11:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar