Ni som nyligen varit i USA
Resesnack
  1. Sara
    #1

    Ni som nyligen varit i USA

    hade ni ett blått pass? Jag har ett sånt med maskinläsbar rad längst ned, är det ok för inresa till USA? Har hört lite olika om det.
  2. 1
    Ni som nyligen varit i USA hade ni ett blått pass? Jag har ett sånt med maskinläsbar rad längst ned, är det ok för inresa till USA? Har hört lite olika om det.
  3. Lisa m Love
    #2

    Hej!

    Vi var i USA i juli och hade alla de nya vinröda passen. Det verkar dock inte vara ett krav, se info nedan som jag hämtat på www.polisen.se
    Kolla där för mer info!
    /Lisa

    [2005-06-27 Rikspolisstyrelsen]
    Provisoriskt pass gäller inte för USA-resa
    Från den 26 juni 2005 krävs visum för USA-resenärer som inte har maskinläsbart pass.
    Följande gäller för svenska medborgare:


    Inget visum krävs för
    Svenskt så kallat EU-pass med vinröd pärmsida, samtliga är maskinläsbara.

    Svenskt pass med blå pärmsida, utfärdat av polismyndighet, som har två tryckta rader med bland annat namn och siffror längst ner på personsidan.

    Visum krävs för
    Svenskt pass med blå pärmsida, utfärdat av utlandsmyndighet, som saknar de tryckta två raderna längst ner på personsidan.
    Provisoriskt pass.

    Allmänt gäller att pass ska vara oskadat och får till exempel inte vara försett med egna anteckningar på sidorna avsedda för in- och utresestämplar.

    Att ansöka om nytt pass är billigare och går fortare än att ansöka om visum.

    Den undantagsregel som gällt och som medfört att man vid ett enda tillfälle kunnat resa till USA på ett icke maskinläsbart pass upphörde att gälla från och med den 26 juni 2005.
  4. 2
    Hej! Vi var i USA i juli och hade alla de nya vinröda passen. Det verkar dock inte vara ett krav, se info nedan som jag hämtat på www.polisen.se
    Kolla där för mer info!
    /Lisa

    [2005-06-27 Rikspolisstyrelsen]
    Provisoriskt pass gäller inte för USA-resa
    Från den 26 juni 2005 krävs visum för USA-resenärer som inte har maskinläsbart pass.
    Följande gäller för svenska medborgare:


    Inget visum krävs för
    Svenskt så kallat EU-pass med vinröd pärmsida, samtliga är maskinläsbara.

    Svenskt pass med blå pärmsida, utfärdat av polismyndighet, som har två tryckta rader med bland annat namn och siffror längst ner på personsidan.

    Visum krävs för
    Svenskt pass med blå pärmsida, utfärdat av utlandsmyndighet, som saknar de tryckta två raderna längst ner på personsidan.
    Provisoriskt pass.

    Allmänt gäller att pass ska vara oskadat och får till exempel inte vara försett med egna anteckningar på sidorna avsedda för in- och utresestämplar.

    Att ansöka om nytt pass är billigare och går fortare än att ansöka om visum.

    Den undantagsregel som gällt och som medfört att man vid ett enda tillfälle kunnat resa till USA på ett icke maskinläsbart pass upphörde att gälla från och med den 26 juni 2005.
  5. Åsa
    #3

    Ja det var OK när jag reste in i

    april i år. Det är maskinläsbart och det var det som gällde.
  6. 3
    Ja det var OK när jag reste in i april i år. Det är maskinläsbart och det var det som gällde.

Liknande trådar

  1. Ngn som varit i ullared nyligen o vet om
    By oja39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 16:30
  2. Ni som varit på bio nyligen
    By k-åsa-n in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 23:55
  3. Ni som varit i Mexico nyligen...
    By TessanP in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 07:50
  4. Ni som nyligen varit i Thailand
    By Pip m Noel in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 16:40
  5. Någon som nyligen varit på Phi-Phi?
    By Pip m Noel in forum Resesnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 18:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar