hej...behöver RÅD
Autismspektrum
  1. Millan
    #1

    hej...behöver RÅD

    Ska till skolan och skriva åtgärdsprogram idag med utgångspunkt från Bellas WISC...och jag tycker det är svårt..vad som ska var med...Bella själv vill inte vara med, hon hatar allt vad utvecklingssamtal och dyligt heter...och jag förstår varför, men jag försökte ändå övertala henne - det är bra om hon kan säga något om hur hon upplever sin skoldag...till lärarna...
    Dels är det ju motoriken,,,när ska hon få börja använda alpah smart (tangentbord) och vem ska ansvara för tangentbordsträning...ligger det bara på oss??, sen är det hennes låga vakenhetsgrad...hon behöver hjälp med att hålla koncentrationen, under WISC sa skolpsykologen att hon orkade i 1 minute..och detta är ju i en idialisk situation - tyst och lugnt - och med bara Bella och psykologen i rummet...så hur blir det med 26 elever...KAOS

    skulle gärna ta emot lite råd...som det ser ut för Bella så lutar det ju mest åt att hon har ADHD...även om skolpsykologen flaggat lite för ev. autistiska drag...hennes WISC-resultat är ju lågt men det finns potential att klara bättre med mer tid och mer hjälp att hitta strategier...

    JAg har läst igenom skolverkets skrift om åtgärdsprogram...det som jag tycker är svårt är ju vad man kan kräva att de ska göra...problematiken finns ju...där är vi överens...ja, till en viss del ivarje fall...jag har dock märkt en tendens till att läraren klagar på att hon inte hinner ge mer till min dotter för hon gör redan det hon kan...\"det finns barn som redan har diagnos...\" sa hon när vi sågs sist...det ska ju inte ha någon betydelse...Bella ska ju inte bli mer lidande för att skolan inte fattat förräns nu...och börjat lyssna...
  2. 1
    hej...behöver RÅD Ska till skolan och skriva åtgärdsprogram idag med utgångspunkt från Bellas WISC...och jag tycker det är svårt..vad som ska var med...Bella själv vill inte vara med, hon hatar allt vad utvecklingssamtal och dyligt heter...och jag förstår varför, men jag försökte ändå övertala henne - det är bra om hon kan säga något om hur hon upplever sin skoldag...till lärarna...
    Dels är det ju motoriken,,,när ska hon få börja använda alpah smart (tangentbord) och vem ska ansvara för tangentbordsträning...ligger det bara på oss??, sen är det hennes låga vakenhetsgrad...hon behöver hjälp med att hålla koncentrationen, under WISC sa skolpsykologen att hon orkade i 1 minute..och detta är ju i en idialisk situation - tyst och lugnt - och med bara Bella och psykologen i rummet...så hur blir det med 26 elever...KAOS

    skulle gärna ta emot lite råd...som det ser ut för Bella så lutar det ju mest åt att hon har ADHD...även om skolpsykologen flaggat lite för ev. autistiska drag...hennes WISC-resultat är ju lågt men det finns potential att klara bättre med mer tid och mer hjälp att hitta strategier...

    JAg har läst igenom skolverkets skrift om åtgärdsprogram...det som jag tycker är svårt är ju vad man kan kräva att de ska göra...problematiken finns ju...där är vi överens...ja, till en viss del ivarje fall...jag har dock märkt en tendens till att läraren klagar på att hon inte hinner ge mer till min dotter för hon gör redan det hon kan...\"det finns barn som redan har diagnos...\" sa hon när vi sågs sist...det ska ju inte ha någon betydelse...Bella ska ju inte bli mer lidande för att skolan inte fattat förräns nu...och börjat lyssna...
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2

    Jag tycker...

    ...att det är viktigt att man först tittar på barnets BEHOV och sen HUR man ska göra för att tillgodose barnets behov. Det är svårt med skolan, eftersom dom ofta säger att de inte har råd, inte resurser mm, men viktigt att det i åtgärdsprogrammet står nertecknat vad just ditt barn behöver. Lycka till!
  4. 2
    Jag tycker... ...att det är viktigt att man först tittar på barnets BEHOV och sen HUR man ska göra för att tillgodose barnets behov. Det är svårt med skolan, eftersom dom ofta säger att de inte har råd, inte resurser mm, men viktigt att det i åtgärdsprogrammet står nertecknat vad just ditt barn behöver. Lycka till!
  5. Millan
    #3

    tack..

    ..det är väl det jag är rädd för...att man ska avfärda behoven för att det inte finns pengar...eller att man ska kunna för lite för att verkligen förstå vad som är hennes behov...jag är ju ingen pedagog..sen vet jag mycket väl hur hon funkar..men att bedömma om deras förslag är bra...jag ska gå igenom allt med vår psykolog på NP-teamet efteråt så det ordnar sig väl..
  6. 3
    tack.. ..det är väl det jag är rädd för...att man ska avfärda behoven för att det inte finns pengar...eller att man ska kunna för lite för att verkligen förstå vad som är hennes behov...jag är ju ingen pedagog..sen vet jag mycket väl hur hon funkar..men att bedömma om deras förslag är bra...jag ska gå igenom allt med vår psykolog på NP-teamet efteråt så det ordnar sig väl..
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Skolans/rektors ansvar...

    att se till att det finns resurser, att be om extra pengar från kommun. Om det inte fungerar får man klaga hos områdeschef eller ansvarig på kommun. De FÅR inte säga \"pengabrist\", men desvärre händer det ofta.

    Vad jag minns av vår åtgärdsplan var att vissa mål blev uppsatta i matte och läsning. Specialpedagog i enskilt rum några timmar per vecka (men det skulle ha behövts mer av det i lugn och ro). Vi läste också tillsammans med honom varje kväll, han varannan sida och nån av oss varannan. Så hade vi uppföljningsmöten med rektor och lärare med jämna mellanrum. Då kunde vi justera åtgärdsplanen om det behövdes.

    Kram och lycka till!
  8. 4
    Skolans/rektors ansvar... att se till att det finns resurser, att be om extra pengar från kommun. Om det inte fungerar får man klaga hos områdeschef eller ansvarig på kommun. De FÅR inte säga \"pengabrist\", men desvärre händer det ofta.

    Vad jag minns av vår åtgärdsplan var att vissa mål blev uppsatta i matte och läsning. Specialpedagog i enskilt rum några timmar per vecka (men det skulle ha behövts mer av det i lugn och ro). Vi läste också tillsammans med honom varje kväll, han varannan sida och nån av oss varannan. Så hade vi uppföljningsmöten med rektor och lärare med jämna mellanrum. Då kunde vi justera åtgärdsplanen om det behövdes.

    Kram och lycka till!

Liknande trådar

  1. Behöver råd...
    By **jag** in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 19:50
  2. Jag behöver hjälp.... jag behöver ändra
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 10:23
  3. jag behöver råd!
    By anonymt namn bara nu in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 21:44
  4. Nu behöver jag råd...
    By Malin m Leia02&Valdemar04 in forum _0406 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 13:54
  5. Vad behöver jag
    By UlLi in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 11:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar