Fråga (igen..) angående magknip.
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Fråga (igen..) angående magknip.

    Min Vanda har fått magknip.... Hon har mått så bra i sina levda 6 och en halv veckor, men i morse när hon vaknande var hon otröstlig!! Det märkliga är att jag vanligtvis äter myckert lök, vitlök och bönor men att jag just i går inte åt något av detta!!?? Till lunch åt jag hemlagad stek med ris (fått från svärmor, skulle aldrig orka göra sån mat själv ;-)) och till middag åt jag pasta med sås som bestod av spenat, soltorkade tomater, bacon och creme fresh (hur sjutton det nu stavas). Är något av detta svårsmält??

    Svårsmält mat, vad jag vet är:

    Paprika
    Bönor
    Vitlök
    Lök
    Bananer

    Ni får gärna fortsätta bygga på min lista med mat som ni vet är svårsmälta.

    Sen tar jag gärna emot andra tips också!

    Och så en sista grej, vart köper man dessa berömda \"Miniform\"?

    Tack för alla era svar!!
  2. 1
    Fråga (igen..) angående magknip. Min Vanda har fått magknip.... Hon har mått så bra i sina levda 6 och en halv veckor, men i morse när hon vaknande var hon otröstlig!! Det märkliga är att jag vanligtvis äter myckert lök, vitlök och bönor men att jag just i går inte åt något av detta!!?? Till lunch åt jag hemlagad stek med ris (fått från svärmor, skulle aldrig orka göra sån mat själv ;-)) och till middag åt jag pasta med sås som bestod av spenat, soltorkade tomater, bacon och creme fresh (hur sjutton det nu stavas). Är något av detta svårsmält??

    Svårsmält mat, vad jag vet är:

    Paprika
    Bönor
    Vitlök
    Lök
    Bananer

    Ni får gärna fortsätta bygga på min lista med mat som ni vet är svårsmälta.

    Sen tar jag gärna emot andra tips också!

    Och så en sista grej, vart köper man dessa berömda \"Miniform\"?

    Tack för alla era svar!!
  3. Joa med VIGGO , Emil och Moa
    #2

    VIGGO vet :)

    Viggo vet att minifom finns på apoteket :) STORA flaskor har vi gjort av med och det har blivit bättre med det magonda men han har fortfarande ont iblnad. Jag utesluter alla mjölkprodukter i min kost ( trist ) för att underlätta för min lillkille.
  4. 2
    VIGGO vet :) Viggo vet att minifom finns på apoteket :) STORA flaskor har vi gjort av med och det har blivit bättre med det magonda men han har fortfarande ont iblnad. Jag utesluter alla mjölkprodukter i min kost ( trist ) för att underlätta för min lillkille.
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3

    Har ingen egen

    erfarenhet av minifom (som finns på apoteket), men är det bara vid ett eller några enstaka tillfällen hon har haft ont i magen? I så fall skulle jag avvakta. Jag menar, även om gråten är hjärtskärande så känns det ju lite onödigt att ge bebisarna medicin om det bara händer då och då. Vad jag förstår så är väl minifom mer till för de som har mer eller mindre ständig magknip...

    Min lilltös har magknip nästan varje kväll, men eftersom hon bara är 12 dagar gammal tänkte jag avvakta lite. Känns viktigt att vi lär känna varandra och får in lite rutiner innan vi ev börjar \"mixtra\" med minifom o.d. Hade hon haft mer \"permanent\" magknip hade jag nog varit snabbare med att gå till apoteket...

    Hoppas det blir bättre!
  6. 3
    Har ingen egen erfarenhet av minifom (som finns på apoteket), men är det bara vid ett eller några enstaka tillfällen hon har haft ont i magen? I så fall skulle jag avvakta. Jag menar, även om gråten är hjärtskärande så känns det ju lite onödigt att ge bebisarna medicin om det bara händer då och då. Vad jag förstår så är väl minifom mer till för de som har mer eller mindre ständig magknip...

    Min lilltös har magknip nästan varje kväll, men eftersom hon bara är 12 dagar gammal tänkte jag avvakta lite. Känns viktigt att vi lär känna varandra och får in lite rutiner innan vi ev börjar \"mixtra\" med minifom o.d. Hade hon haft mer \"permanent\" magknip hade jag nog varit snabbare med att gå till apoteket...

    Hoppas det blir bättre!
  7. Milli m. Minna
    #4

    Minna får också magknip varje dag

    Men det händer också mera mot kvällen. Har själv inte tänkt att skulle köpa Miniform. Tror att de flesta små bebisar har magont ibland. Kommer ihåg att min son hade det varje kväll. Han skrek rätt mycket. Men vi använde inte Miniform då heller. Det gick över själv när han var u 3 månader gammal.
    Jag skulle nog inte föreslå Miniform om din tjej får magknip bara några enstaka gånger.

    Kram
  8. 4
    Minna får också magknip varje dag Men det händer också mera mot kvällen. Har själv inte tänkt att skulle köpa Miniform. Tror att de flesta små bebisar har magont ibland. Kommer ihåg att min son hade det varje kväll. Han skrek rätt mycket. Men vi använde inte Miniform då heller. Det gick över själv när han var u 3 månader gammal.
    Jag skulle nog inte föreslå Miniform om din tjej får magknip bara några enstaka gånger.

    Kram
  9. Joa med VIGGO , Emil och Moa
    #5

    Nej inte

    minifom om det bara är tillfäligt, jag menade INTE att uppmana till det utan att kolla med BVC.
  10. 5
    Nej inte minifom om det bara är tillfäligt, jag menade INTE att uppmana till det utan att kolla med BVC.
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Ang Minifom

    Jag tycker det är en lysande \"uppfinning\" och har själv tänkt att köpa det imorgon (då barnbidraget kommer *ler*)

    Minifom tas inte upp av kroppen eller påverkar barnet eller kroppens funktioner på något sätt. Det enda det gör är att det minskar ytspänningen på gasbubblor i mage och tarm och minskar skumbildning. Gasbubblorna går sönder alltså och man slipper fisar som \"sätter sig på tvären\". Det tar ett par dagar för att uppnå full effekt.
    Det är alltså inget farligt att testa även om barnet inte har jätteont
  12. 6
    Ang Minifom Jag tycker det är en lysande \"uppfinning\" och har själv tänkt att köpa det imorgon (då barnbidraget kommer *ler*)

    Minifom tas inte upp av kroppen eller påverkar barnet eller kroppens funktioner på något sätt. Det enda det gör är att det minskar ytspänningen på gasbubblor i mage och tarm och minskar skumbildning. Gasbubblorna går sönder alltså och man slipper fisar som \"sätter sig på tvären\". Det tar ett par dagar för att uppnå full effekt.
    Det är alltså inget farligt att testa även om barnet inte har jätteont
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7

    Jättetack!

    Tack så för era svar!
    Ja, Vanda har alltså inte tidigare blivit _så_ ledsen och otröstelig pga magknip men hon har helt klart haft det lite grann förut. Men eftersom det inte varit värre än att det gått över med hjälp av gungningar och vyschande och napp så har jag inte tyckt att det varit något att bry sig närmare om. Men, som sagt, idag har det varit en annan bild. Om det fortsätter så här så kommer jag att prova miniform. Sambon har även printat ut dokumentet \"Magmassage\" som någon tipsade om här för ett tag sen, som vi kommer att ge henne tre gånger om dagen. Det kanske också hjälper..
    Återigen, tack för svaren!!
  14. 7
    Jättetack! Tack så för era svar!
    Ja, Vanda har alltså inte tidigare blivit _så_ ledsen och otröstelig pga magknip men hon har helt klart haft det lite grann förut. Men eftersom det inte varit värre än att det gått över med hjälp av gungningar och vyschande och napp så har jag inte tyckt att det varit något att bry sig närmare om. Men, som sagt, idag har det varit en annan bild. Om det fortsätter så här så kommer jag att prova miniform. Sambon har även printat ut dokumentet \"Magmassage\" som någon tipsade om här för ett tag sen, som vi kommer att ge henne tre gånger om dagen. Det kanske också hjälper..
    Återigen, tack för svaren!!
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8

    saga har ont varje dag

    jag har uteslutet: rökt kött o pålägg, stark mat, lök, paprika, cola m.m

    och det har blivit lite bättre...

    kan mycket fullkorn i min mat också påverka hennes mage tror ni ??
  16. 8
    saga har ont varje dag jag har uteslutet: rökt kött o pålägg, stark mat, lök, paprika, cola m.m

    och det har blivit lite bättre...

    kan mycket fullkorn i min mat också påverka hennes mage tror ni ??
  17. Joa med VIGGO , Emil och Moa
    #9

    TAck säger

    även jag för informationen. Folk undrar varför han får minifom och vad det är bra för så nu kan jag svara bra! :)
  18. 9
    TAck säger även jag för informationen. Folk undrar varför han får minifom och vad det är bra för så nu kan jag svara bra! :)

Liknande trådar

  1. Fråga angående mat igen...
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 20:08
  2. Angående jul igen
    By Anonym idag in forum Kärlek & relationer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 12:10
  3. Angående vin igen
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 11:58
  4. Fråga Ang. Magknip
    By Anna_72 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 08:40
  5. Ny här, har en fråga kring magknip!
    By Viktoria med Vincent in forum _05 Sommarbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 20:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar