Fråga till SO om kolesterolvärde.
Kropp & hälsa
  1. mamma på 45 plus
    #1

    Fråga till SO om kolesterolvärde.

    Hej,är du bra på detta med att tyda kolesterolvärden??
    Har varit och tagit ett sånt prov mest för nyfikenhetens skull-det talas så mycket om detta.

    Jag fick svaret av min läkare ,som sa att mitt värde var \"jättebra\",dvs 6,2.

    Jag fattar inte hur det kan kallas bra då min väninna som sportar och tränar och är livrädd att äta fett,hade samma värde.Och fick svaret att det var fär högt!! Så hon har fått kostrådgivning men kan knappast äta nyttigare..medan jag har 3-4 kilos övervikt enligt BMI-tabeller.Och äter mera godis ,chips,osv än vad hon nånsin skulle göra..

    Vore tacksam om du kunde förklara detta med värdena.
    Jag måste ju lita på min läkare,hon är känd för att vara väldigt duktig o är dessutom överläkare.

    Vad säger du?? Min kompis tycker att jag har för högt värde jag med.
    Jag fick svaret att alla tUNDER 6,9 räknas som normalt.
    Men visst måste det vara bättre att ha runt 3-4??
    (min väninnas fråga,via mig) Har nyss talat med henne i telefonen om detta.
  2. 1
    Fråga till SO om kolesterolvärde. Hej,är du bra på detta med att tyda kolesterolvärden??
    Har varit och tagit ett sånt prov mest för nyfikenhetens skull-det talas så mycket om detta.

    Jag fick svaret av min läkare ,som sa att mitt värde var \"jättebra\",dvs 6,2.

    Jag fattar inte hur det kan kallas bra då min väninna som sportar och tränar och är livrädd att äta fett,hade samma värde.Och fick svaret att det var fär högt!! Så hon har fått kostrådgivning men kan knappast äta nyttigare..medan jag har 3-4 kilos övervikt enligt BMI-tabeller.Och äter mera godis ,chips,osv än vad hon nånsin skulle göra..

    Vore tacksam om du kunde förklara detta med värdena.
    Jag måste ju lita på min läkare,hon är känd för att vara väldigt duktig o är dessutom överläkare.

    Vad säger du?? Min kompis tycker att jag har för högt värde jag med.
    Jag fick svaret att alla tUNDER 6,9 räknas som normalt.
    Men visst måste det vara bättre att ha runt 3-4??
    (min väninnas fråga,via mig) Har nyss talat med henne i telefonen om detta.
  3. mamma på 45 plus
    #2

    Tillägg som jag glömde..

    jag hade varit fastande sedan 20.00 kvällen innan provet medan min kompis INTE fastat,och inte heller vilat 20 minuter innan.Vilket jag fick göra,sitta en stund innan.Hon fick svaret av en sköterska på företaget där hon jobbar.De hade haft hälsokontroll för alla anställda.
  4. 2
    Tillägg som jag glömde.. jag hade varit fastande sedan 20.00 kvällen innan provet medan min kompis INTE fastat,och inte heller vilat 20 minuter innan.Vilket jag fick göra,sitta en stund innan.Hon fick svaret av en sköterska på företaget där hon jobbar.De hade haft hälsokontroll för alla anställda.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Om man på något ...

    ... vettigt sätt skall kunna säga något om ett kolesterolvärde som ligger nära det normala, så måste man ta det under optimala förhållanden, med fasta och vila innan som du skriver.

    Under 5 är optimalt, men har man inga andra riskfaktorer (rökning, hjärt-kärlsjuka i familjen, kraftig övervikt etc) är ditt värde knappast sjukt. Kanske hade jag bara nämnt lite kostråd, om jag träffat dig.
  6. 3
    Om man på något ... ... vettigt sätt skall kunna säga något om ett kolesterolvärde som ligger nära det normala, så måste man ta det under optimala förhållanden, med fasta och vila innan som du skriver.

    Under 5 är optimalt, men har man inga andra riskfaktorer (rökning, hjärt-kärlsjuka i familjen, kraftig övervikt etc) är ditt värde knappast sjukt. Kanske hade jag bara nämnt lite kostråd, om jag träffat dig.
  7. m00n
    #4

    Egentligen

    när man tittar på provtagningsföreskrifterna, så ska det vara liggande vila i 20 min... Det görs sällan eftersom man inte alltid har möjlighet till att lägga alla patienter. Men att man ska vara fastande och vila före, är en förutsättning för att provet ska bli riktigt.
  8. 4
    Egentligen när man tittar på provtagningsföreskrifterna, så ska det vara liggande vila i 20 min... Det görs sällan eftersom man inte alltid har möjlighet till att lägga alla patienter. Men att man ska vara fastande och vila före, är en förutsättning för att provet ska bli riktigt.
  9. Anonym
    #5

    Måste lägga mig i lite... ;)

    Jag testade också kolesterolet och hade 5,8 (det \"farliga\" låg på 3,7). Jag hade varit fastande från kl 24.00, men ingen sa något om vila! Eftersom jag har lågt blodtryck så tyckte inte läkaren att det gjorde något (trots att både mor och far + morfar har/hade höga kolesterolvärden). vad ska man tro egentligen? Det är ju olika bud hela tiden....
  10. 5
    Måste lägga mig i lite... ;) Jag testade också kolesterolet och hade 5,8 (det \"farliga\" låg på 3,7). Jag hade varit fastande från kl 24.00, men ingen sa något om vila! Eftersom jag har lågt blodtryck så tyckte inte läkaren att det gjorde något (trots att både mor och far + morfar har/hade höga kolesterolvärden). vad ska man tro egentligen? Det är ju olika bud hela tiden....
  11. mamma på 45 plus
    #6

    Tack för svar..

    nu blev jag ju inte så mycket klokare men..*ler*
    Mitt \"onda\" låg på 1,9 nånting,resten var det goda.
    Nä,får nog vänta på brevet från läkaren.Nu var det sköterskan som meddelade svaret.Men hon sa att hon tydde det som läkaren skulle ha gjort.
  12. 6
    Tack för svar.. nu blev jag ju inte så mycket klokare men..*ler*
    Mitt \"onda\" låg på 1,9 nånting,resten var det goda.
    Nä,får nog vänta på brevet från läkaren.Nu var det sköterskan som meddelade svaret.Men hon sa att hon tydde det som läkaren skulle ha gjort.
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7

    På vår hälskokontroll

    behöver man inte längre vara fastande, för de har något nytt sätt att ta provet på.
  14. 7
    På vår hälskokontroll behöver man inte längre vara fastande, för de har något nytt sätt att ta provet på.
  15. m00n
    #8

    Så kan det vara

    alla sjukhus/inrättningar har inte alla samma testmetoder. Jag tänkte bara på hur det var här, inte att det kan skilja. Men det kan det såklart, fel av mig.
  16. 8
    Så kan det vara alla sjukhus/inrättningar har inte alla samma testmetoder. Jag tänkte bara på hur det var här, inte att det kan skilja. Men det kan det såklart, fel av mig.

Liknande trådar

  1. Fråga till föräldrar till bokstavsbarn
    By Anonym in forum Bokstavsbarn
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 12:32
  2. En till fråga till killar innan jag somn
    By mammatillfler in forum Sex & erotik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 08:00
  3. En till tand fråga till er alla...
    By ninni79 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 16:27
  4. fråga till män (även på fråga pappo
    By undrar in forum Sex & erotik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 19:25
  5. En fråga till till alla pluggisar..
    By Elinas mamma in forum _0405 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 20:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar