info om spiral??
Kropp & hälsa
  1. Mamman med 2
    #1

    info om spiral??

    Hejsan.

    Jag satte efter mitt andra barn in en p-stav ( implanon) och har nu haft den i ca 4 månader.

    Dock har jag haft vissa biverkningar bland annat mer acne och konstanta blödningar. Det är blödningarna som stör mig. Jag har haft sammanlagt 8 blödningsfria dagar under dessa månader varav 3 av dagarna var efter varann. Det är inte mycket blod, utan det funkar med trosskydd/liten binda men det stör ändå ( sex känns inte lika frächt, jag vill inte simma på badhuset ( för lite blod för tampong), inte duscha \"offentligt\" efter gymmet o.s.v.

    Min mamma tycker jag ska prova spiral men jag tycker det känns lite \"läskigt\" på ngt sätt. Bara tanken på att göra en gynundersökning gör mig nervös och att de då ska sätta in någonting i mig där känns inte kul alls.

    Men nu börjar jag vackla.. kanske borde en spiral vara det bästa ändå?

    Vi vill inte ha fler barn nu och jag är rädd att bli gravid igen, tror inte jag klarar en abort nämligen.

    Är spiral säkert? Om man jämför med p.piller och p-stav? Vad är skillnaden då?

    Hur stor är risken för biverkningar och vad finns det för biverkningar? Om jag nu blöder konstant med p-stav, är risken stor att det blir samma med spiral då?

    Berätta gärna om era erfarenheter och kunskaper om spiral.

    Tack!
  2. 1
    info om spiral?? Hejsan.

    Jag satte efter mitt andra barn in en p-stav ( implanon) och har nu haft den i ca 4 månader.

    Dock har jag haft vissa biverkningar bland annat mer acne och konstanta blödningar. Det är blödningarna som stör mig. Jag har haft sammanlagt 8 blödningsfria dagar under dessa månader varav 3 av dagarna var efter varann. Det är inte mycket blod, utan det funkar med trosskydd/liten binda men det stör ändå ( sex känns inte lika frächt, jag vill inte simma på badhuset ( för lite blod för tampong), inte duscha \"offentligt\" efter gymmet o.s.v.

    Min mamma tycker jag ska prova spiral men jag tycker det känns lite \"läskigt\" på ngt sätt. Bara tanken på att göra en gynundersökning gör mig nervös och att de då ska sätta in någonting i mig där känns inte kul alls.

    Men nu börjar jag vackla.. kanske borde en spiral vara det bästa ändå?

    Vi vill inte ha fler barn nu och jag är rädd att bli gravid igen, tror inte jag klarar en abort nämligen.

    Är spiral säkert? Om man jämför med p.piller och p-stav? Vad är skillnaden då?

    Hur stor är risken för biverkningar och vad finns det för biverkningar? Om jag nu blöder konstant med p-stav, är risken stor att det blir samma med spiral då?

    Berätta gärna om era erfarenheter och kunskaper om spiral.

    Tack!
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    Beror ju på...

    om du väljer en hormonspiral eller kopparspiral.

    Kopparspiralen som placeras i livmodern är inte större än några centimeter och består av ett T-format plastskelett med koppartråd. Kopparspiralen innehåller inga hormoner alls utan utsöndrar koppar så att miljön för ägg och spermier försämras och befruktning inte kan ske. Spiralen sätts in av barnmorska eller gynekolog i samband med en gynekologisk undersökning. Den kan tas ut när som helst, men när den väl är på plats kan den sitta i fem till tio år. Möjligheten att bli gravid återkommer så fort spiralen tas ut.

    Kopparspiral är ett mycket tillförlitligt preventivmedel som ger hög säkerhet. Mindre än en kvinna av 100 blir gravid under ett års användning. Den som trots spiralen blir gravid bör låta ta ut den då den ökar risken för missfall om den sitter kvar.

    Metoden är bekväm och säker utan hormonpåverkan. Kan användas när man ammar.

    Insättandet av spiralen kan ibland göra ont. Spiral kan öka risken för sexuellt överförbara infektioner. Spiralen kan medföra långa och rikliga mensblödningar. Även rikliga flytningar kan förekomma. Vissa är allergiska mot koppar, men det är mycket ovanligt. En liten ökad risk för livmoder- och äggledarinfektion, framförallt vid insättningen.

    En kopparspiral får man gratis.


    Hormonspiral innehåller ett hormon, gulkroppshormon. Den liknar kopparspiralen i sitt utseende och sätts in på samma sätt. Där kopparspiralen har koppartråd har hormonspiralen en silikoncylinder som utsöndrar gulkroppshormon, sk. gestagen. Hormonspiralen påverkar slemhinnan på livmoderns insida som blir tunn. Även sekretet i livmoderhalsen påverkas så det blir segt och svårgenomträngligt för spermier.

    Hormonspiralen sätts in i samband med en gynekologisk undersökning. Ibland finns spiralen på mottagningen. Det vanligaste är att man får ett recept för att själv hämta ut hormonspiralen på Apoteket. Sedan tar man med sig den vid nästa besök. När spiralen tas ut återkommer förmågan att bli gravid.

    Hormonspiral är ett mycket tillförlitligt preventivmedel med nära hundraprocentig säkerhet. Den som trots spiralen blir gravid bör låta ta ut den då den ökar risken för missfall om den sitter kvar.

    För kvinnor med riklig mens är hormonspiralen bra eftersom den minska blödningsmängden. I vissa fall uteblir mensen helt. Spiralen kan sitta kvar med fullgod effekt i fem år. Kan användas när man ammar – men skall inte sättas in förrän tidigast åtta veckor efter förlossningen.

    Insättandet av spiralen kan ibland göra ont. Cirka 5 procent av kvinnorna stöter ut spiralen. I samband med insättningen finns en liten risk för infektion. Vissa kvinnor får småblödningar och akne. Skyddar inte mot sexuellt överförbara infektioner.

    En hormonspiral kostar cirka 1 000 kronor.


    Jag började med hormonspiral, men tog ut den pga. kraftiga depressioner, konstanta blödningar och noll livs- och sexlust.
    Har idag en kopparspiral och är jättenöjd.
  4. 2
    Beror ju på... om du väljer en hormonspiral eller kopparspiral.

    Kopparspiralen som placeras i livmodern är inte större än några centimeter och består av ett T-format plastskelett med koppartråd. Kopparspiralen innehåller inga hormoner alls utan utsöndrar koppar så att miljön för ägg och spermier försämras och befruktning inte kan ske. Spiralen sätts in av barnmorska eller gynekolog i samband med en gynekologisk undersökning. Den kan tas ut när som helst, men när den väl är på plats kan den sitta i fem till tio år. Möjligheten att bli gravid återkommer så fort spiralen tas ut.

    Kopparspiral är ett mycket tillförlitligt preventivmedel som ger hög säkerhet. Mindre än en kvinna av 100 blir gravid under ett års användning. Den som trots spiralen blir gravid bör låta ta ut den då den ökar risken för missfall om den sitter kvar.

    Metoden är bekväm och säker utan hormonpåverkan. Kan användas när man ammar.

    Insättandet av spiralen kan ibland göra ont. Spiral kan öka risken för sexuellt överförbara infektioner. Spiralen kan medföra långa och rikliga mensblödningar. Även rikliga flytningar kan förekomma. Vissa är allergiska mot koppar, men det är mycket ovanligt. En liten ökad risk för livmoder- och äggledarinfektion, framförallt vid insättningen.

    En kopparspiral får man gratis.


    Hormonspiral innehåller ett hormon, gulkroppshormon. Den liknar kopparspiralen i sitt utseende och sätts in på samma sätt. Där kopparspiralen har koppartråd har hormonspiralen en silikoncylinder som utsöndrar gulkroppshormon, sk. gestagen. Hormonspiralen påverkar slemhinnan på livmoderns insida som blir tunn. Även sekretet i livmoderhalsen påverkas så det blir segt och svårgenomträngligt för spermier.

    Hormonspiralen sätts in i samband med en gynekologisk undersökning. Ibland finns spiralen på mottagningen. Det vanligaste är att man får ett recept för att själv hämta ut hormonspiralen på Apoteket. Sedan tar man med sig den vid nästa besök. När spiralen tas ut återkommer förmågan att bli gravid.

    Hormonspiral är ett mycket tillförlitligt preventivmedel med nära hundraprocentig säkerhet. Den som trots spiralen blir gravid bör låta ta ut den då den ökar risken för missfall om den sitter kvar.

    För kvinnor med riklig mens är hormonspiralen bra eftersom den minska blödningsmängden. I vissa fall uteblir mensen helt. Spiralen kan sitta kvar med fullgod effekt i fem år. Kan användas när man ammar – men skall inte sättas in förrän tidigast åtta veckor efter förlossningen.

    Insättandet av spiralen kan ibland göra ont. Cirka 5 procent av kvinnorna stöter ut spiralen. I samband med insättningen finns en liten risk för infektion. Vissa kvinnor får småblödningar och akne. Skyddar inte mot sexuellt överförbara infektioner.

    En hormonspiral kostar cirka 1 000 kronor.


    Jag började med hormonspiral, men tog ut den pga. kraftiga depressioner, konstanta blödningar och noll livs- och sexlust.
    Har idag en kopparspiral och är jättenöjd.
  5. Christel med Amanda
    #3

    Oj, är kopparspiral så säkert?

    Jag har 3 nära vänner som blivit gravida med den....
    Frågan är om jag skulle våga chansa, hmmmm....
  6. 3
    Oj, är kopparspiral så säkert? Jag har 3 nära vänner som blivit gravida med den....
    Frågan är om jag skulle våga chansa, hmmmm....
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Ja...

    den ska väl vara 98% i alla fall! :)

    Själv nästan hoppas jag på att den inte ska funka! ;)
  8. 4
    Ja... den ska väl vara 98% i alla fall! :)

    Själv nästan hoppas jag på att den inte ska funka! ;)
  9. Christel med Amanda
    #5

    Hehe, börjar det suga efter en 3:a???

    I så fall kan vi ju hoppas på att något slinker igenom :-)
    Jag känner mig väldigt säker på att jag är nöjd med ett barn. Jag har ju två bonusar oxå, så Amanda är inte ensam :-)
  10. 5
    Hehe, börjar det suga efter en 3:a??? I så fall kan vi ju hoppas på att något slinker igenom :-)
    Jag känner mig väldigt säker på att jag är nöjd med ett barn. Jag har ju två bonusar oxå, så Amanda är inte ensam :-)
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    Ja...

    jag är vääälidigt sugen på en liten till! Tyvärr sätter ekonomin stop pför det hela, men om en slinker igenom så blir det så! :) Du kan ju hålla en tumme! ;)

    Jag skulle nog kunna skaffa hur många barn som helst tror jag! HUR kan man veta att \"det räcker\"? Jag hoppas att jag oxå känner så innan jag har hela huset fullt av små söta trollungar! :)
  12. 6
    Ja... jag är vääälidigt sugen på en liten till! Tyvärr sätter ekonomin stop pför det hela, men om en slinker igenom så blir det så! :) Du kan ju hålla en tumme! ;)

    Jag skulle nog kunna skaffa hur många barn som helst tror jag! HUR kan man veta att \"det räcker\"? Jag hoppas att jag oxå känner så innan jag har hela huset fullt av små söta trollungar! :)
  13. Christel med Amanda
    #7

    Jag vet inte...

    hur man kan veta det.
    Men NÄR man vet det, så känner man det nog starkt.... Som jag gör...
    Jag hade kanske kännt anorlunda om jag inte hade haft mina bonusar, men de känns som en stor del av mitt liv och mannen är 42 år så det känns väldigt färdigt. Men det är nog iaf bäst om han steriliserar sig och inte jag. Jag är ju bara 29 år ;-)
  14. 7
    Jag vet inte... hur man kan veta det.
    Men NÄR man vet det, så känner man det nog starkt.... Som jag gör...
    Jag hade kanske kännt anorlunda om jag inte hade haft mina bonusar, men de känns som en stor del av mitt liv och mannen är 42 år så det känns väldigt färdigt. Men det är nog iaf bäst om han steriliserar sig och inte jag. Jag är ju bara 29 år ;-)
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    Ja...

    jag hoppas verkligen att det kommer en dag då jag känner mig färdig med barnafödandet, så att jag inte måste ta ett förnuftigt beslut om att det är färdig-fött! :)

    Men det är klart att det är din man som steriliserar sig, uti fall att! ;)
  16. 8
    Ja... jag hoppas verkligen att det kommer en dag då jag känner mig färdig med barnafödandet, så att jag inte måste ta ett förnuftigt beslut om att det är färdig-fött! :)

    Men det är klart att det är din man som steriliserar sig, uti fall att! ;)
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Äntligen nöjd...

    Jag har känt ett oerhört sug efter stor familj. Inte ens tre kändes som om det räckte... Nu har min bror fått sitt första barn och äntligen börjar en känsla av \"nöjd\" infinna sig. Vet inte hur det kommit sig, om det har ett samband, men helt plötsligt känns det bara som om jag vill vidare i livet. Se barnen växa och bli större, både i sina relationer och större för att kunna hitta på fler aktiviteter. Moa som nu är fem år börjar bli otroligt rolig att umgås med, plocka svamp, gå promenader, gå på teater (Nils Karlsson Pyssling senast, jättebra!), osv. Så nu är vi äntligen nöjda, en skön känsla av till freds!
  18. 9
    Äntligen nöjd... Jag har känt ett oerhört sug efter stor familj. Inte ens tre kändes som om det räckte... Nu har min bror fått sitt första barn och äntligen börjar en känsla av \"nöjd\" infinna sig. Vet inte hur det kommit sig, om det har ett samband, men helt plötsligt känns det bara som om jag vill vidare i livet. Se barnen växa och bli större, både i sina relationer och större för att kunna hitta på fler aktiviteter. Moa som nu är fem år börjar bli otroligt rolig att umgås med, plocka svamp, gå promenader, gå på teater (Nils Karlsson Pyssling senast, jättebra!), osv. Så nu är vi äntligen nöjda, en skön känsla av till freds!

Liknande trådar

  1. Spiral.
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 20:30
  2. Spiral
    By Efemeris in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 21:08
  3. När ta ut spiral?
    By Vill ha en 3:a in forum Planera för barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 17:42
  4. Info info info , vill jag ha:)
    By Inger med Erika och Felix v 36 in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 10:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar